![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Mutta oikeastaan tuo 180 asteen kääntö on monesti turha, koska vaikka se auttaisi tappamaan/ vähentämään tiettyä korostumaa (ja/ tai korostumia kerrannaistaajuuksilla), niin se useimmiten aiheuttaa vakavia ongelmia transienttitoistoon kun väärinpäin oleva vaihe vaikuttaa toistoon myös muualla kuin halutulla alueella. Vaihetoiston tarkka sovittaminen kaiuttimessa on erittäin tärkeää jakotaajuuden alueella jos halutaan kunnon ääntä, ja siksi on helpompi tehdä hyvältä kuulostava 2- tiekaiutin kuin 3- tiekaiutin (vähemmän sovitettavaa elementtien välillä). Ihan siinä missä diskantin ja keskiäänen välillä voi olla vaihe-eroa 0-360 asteen välillä, niin sitä voi myös olla pääkaiuttimen bassoelementin ja subbarin välillä. Vaihe- ero käytännössä tasataan lähinnä kahdella tavalla: joko elementtiä siirtämällä tai viivettä lisäämällä sille jonka vaihe on "edellä". Elementin siirto käytännössä on viiveen lisäystä/ vähennystä suhteessa toiseen elementtiin. Useimmissa kotiteatterivahvistimissa on kaiuttimille ja subbarille etäisyyden (tai viiveen) säätö juuri vaihetoiston takia.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 24.09.2012 21:54 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Mistä sä oikein googlaat noita juttuja...
![]() Ei sekoteta dsp:tä vaiheenkääntöön, aikaviiveet on erijuttu. Vaihe on edelleen käytännössä 0 tai 180. Ja miksi se on monissa vahvareissa portaaton säätö johtuu lähinnä helpommin kuultavista virheistä sub basson ja mid basson välillä. Ja tietääkseni kukaan meistä tässä keskustelussa ei ole tekemässä pääkaiuttimia niin jätetään niiden vaiheet sellasille jotka OIKEASTI ymmärtää asioista. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
En googlaa mistään, kyllä tää on ihan päässä olevaa aiemmin opittua tietoa.
![]() Miksi subbarin ja pääkaiuttimien vaihetoiston sovitus eroaisi mitenkään siitä miten samassa kotelossa olevien elementtien vaihetoisto sovitetaan? Suurin ero on oikeastaan siinä, että se on erillisen elementin takia (subbari oma erillinen kotelo) periatteessa helpompaa ![]() ![]() Ja edelleen se vaihetoisto on eri elementtien liikkeen välistä aikaeroa. Jos elementit ei liiku samalla toistoalueellaan (= jakotaajuuden ympäristössä) samaa tahtia, on vaihe- ero olemassa ja se on myös tarvittaessa mitattavissa. Ero on nimenomaan aikaa, puhutaan millisekunneista tai max. muutamista kymmenistä millisekunneista korvin kuultavilla taajuuksilla. Portaaton vaiheenkääntö on viiveen hienosäätöä, 0/ 180 kääntö on sitä aika paljon karkeammin. Portaattomia vaiheenkääntöjä on löytynyt subbareista jo ties kuinka hiton pitkään, aikana ennen kotiteatterivahvistimien dsp:itä ![]() Se miksi av- vahvarien pääkaiuttimien ja useimmiten myös subbareiden omien suotimien jakojyrkkyys on jyrkkä (yleensä 24dB/ oktaavi, tai jopa 48dB/ okt.), on koska jakoalueen laajuus on mahd. kape, ja näinollen subbarin sovitus pääkaiuttimiin on helpompaa. Pääkaiuttimen bassoelementti ja subbarin elementti ei ikinä liiku koko toistoalueellaan täsmälleen samalla tavalla, siksi toistokaista päällekkäin pidetään kapeana. Leveämmällä toistokaistalla noi elementtien liike- erot (vaihetoisto) osuu osuu päällekkäin ja heikentää transienttitoistoa. Suomeksi vaikkapa terävä räjähdys ei olekkaan terävä, vaan jotain pörinää ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Elementit oli käsissä kun tinasin johdot niihin kiinni ja varmistin silloin oikean kytkennän, toki virheitä voi sattua ja tarkistan ne vielä kun kairaan reiät refleksiputkille.Voihan ton testakkin, ei vaikuttanut muuten kuin väärin kytketty alkoi pärisemään.
Rechornissa on vaihesäätö 0-270 astetta ja säädin magnatin kanssa siihen jossa soi kuuntelupaikalla voimakkaimmin. Silloin käsittääkseni ne on suunnilleen samassa vaiheessa keskenään. Magnatin subissa on vain säätö 0 tai 180. vastaako se sitten +- vaihtoa? Kaiuttimet ei nyt sinänsä ole se ongelma vaan ihmettelen miksi vahvistimelle tarvitaan niin tolkuttoman korotettu signaali että antaa mitään ulos. Nyt rca menee ison plugin liittimestä sisään, onko se kuitenkin tarkoitettu jollekin vahvemmalle mikki tms signaalille ja pitäisi käyttää niitä toisia liittimiä mitä ne nyt sitten olikaan nimeltään, sellaisia pistorasioita. Hain 4" refleksiputket ja suunnitelen virittäväni nuo 30Hz taajuudelle ilman parempaa tietoa. Mielestäni soundi voi mennä siinäkin persiilleen jos vahvarista tarvitaan +6db ja jakarista täydet+ ennenkuin signaali riittää vahvistimelle. Täytyy kai tinata rca +- sukkapuikkoihin ja tökätä ne siihen toiseen liittimeen.Vahvistimessa ei ollut manuaalia joten sitä vois etsiä netistä kun kerkee. Eikös tuota vaihesäätöä tarvita silloinkin kun bassoja on eri paikoissa, jossain ne vahvistaa toisiaan ja jossain kumoaa.Rivissä ne kaiketi toimii melkein yhtenä elementtinä ja ääniaallot lähtee samanvaiheisina.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. Viimeksi muokannut helmapelti : 25.09.2012 11:46 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Paa säädöt nolliin ja ota se magnatin subi toistaseks pois käytöstä kun säädät niitä kahta autosubia, aloita koko homma alusta kokeile vaihtaa vahvistimesta toisen subin johdot toisin päin, ja tällä pystyy nyt poislukemaan sen akustisen oikosulun.
Minkälainen sisäänmeno sulla mened siihen vahvistimeen ? 6,3mm stereo vai mono plugi ? Onko molemmille kanaville omat plugit ? Ainakin saat pilattua nekin vähät bassot jos rupeet niihin pönttöihin refleksiputkea virittämään ![]() Vanha elementti kun o kyseessä niin jos suljettu loota 70 litraa suositus , refleksilootaksi tarvii ainakin 150 litraa. Ja viritystaajuudeksi kotona 20hz Viimeksi muokannut HV : 25.09.2012 12:14 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Nyt löyty gookkelilla jotain: t.ampin sisääntulot on tarkoitettu kyllä balansoidulle signaalille, joka on rapiat 10db kovemmalla tasolla kuin balansoimaton kuluttajalaitteista tuttu linjaulostulo.
Eli tästä ilmeisesti on kysymys, nyt sitten tutkimaan millä signaalin muunnettua järkevämmäksi. Vaikka tyhmä olenkin niin tajusin edes että joku on väärin.. DI muunnin kaiteti hoitaa homman, tutkitaan. Tällainen voisi parhaassa tapauksessa hoitaa homman:http://www.thomann.de/fi/millenium_die_dibox_passiv.htm Jos se muuntaa oikeaan suuntaan. Tarvii vielä varmistaa onko tuo kelvollinen. Sekin ihmetyttää että virittimen pre out sub tuntuisi antavan ihan kaikki taajuudet ulos. Leikkaako se swfr taajuus vain alemmat pääkaiuttimilta pois? Mitä järkeä olis olla virittimen persiissä kaikkille linjoille pre out liittimet jos ne antaa saman signaalin, en ole tosin testannut. Senkin olisi jotenkin ymmärrettävä mainoskikka että liittimiä on paljon mutta miksi aktiivisubin link out antaa saman kuin line in? Olisin luullut että siitä saa suodetun subisignaalin ulos mutta ei. Magnatin subissa on myös liittimet ulkoisen vahvistimen käyttöä varten, miksi liittimiä on 2paria? Onko kaksi kelaa ja mahdollisuus ohjata 8 tai 4ohm kuormaa? Se kai selviäsi jos viitsisi etsiä manuaalin. Tiedän että noita Tamppeja käytetään kotikäytössä kun juttua niistä löytyy, ihmettelin kun niissä ei juurikaan puhuta tuosta signaalin muunnosta linjatasosta tasapainoitetuksi. Ei kai niitä kukaan kelpuuta +10db säädöillä ajettavana.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. Viimeksi muokannut helmapelti : 25.09.2012 14:17 |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
![]() ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 25.09.2012 14:49 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
"M" vahvistin ja subbari | tjl | O/M/V Muut | 2 | 11.12.2012 21:44 |
Myydään 15 tuumanen subbari | pulu | O/M/V Muut | 0 | 26.02.2010 18:55 |
Myyty Subbari 15" | Jare | O/M/V Muut | 9 | 14.06.2009 20:15 |
Myyty subbari ja vahvistin 70e | junnu78 | O/M/V Muut | 4 | 15.04.2009 22:26 |
M/V: Subbari ja vahvistin | nolimits | O/M/V Muut | 0 | 31.10.2007 19:46 |