Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.09.2012, 12:55
hunter hdj:n Avatar
hunter hdj hunter hdj ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 11.02.10
Sijainti: virtasalmi
Viestit: 339
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ssuvik Näytä viesti
Mikä olis hyvä paikka tilata varaosia, esim. etukardaanin ristikko
Normi varaosa puljusta ainaskin ostin .. Ei ollu kyl kovin kallis 20e kpl? (ihme et jotain saa halvalla HDJ hin)


Ristikon varaosanumero=016-GUT23.
Ristikossa vielä rasvanippa joten odotettu elinikä mahdollisesti pitenee tämän ansiosta.?


Viimeksi muokannut hunter hdj : 22.09.2012 13:54
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.09.2012, 00:40
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hunter hdj Näytä viesti
Normi varaosa puljusta ainaskin ostin .. Ei ollu kyl kovin kallis 20e kpl? (ihme et jotain saa halvalla HDJ hin)


Ristikon varaosanumero=016-GUT23.
Ristikossa vielä rasvanippa joten odotettu elinikä mahdollisesti pitenee tämän ansiosta.?
Mutta vain, jos puhdistat tuon ristikon "keskiosan" tuosta ?kookospalmu? jankista!!!!

siis ainakin n.+15 astetta tuo, 016-GUT23 Japan; ristikko oli niin paksussa rasvassa, että kun pumpattiin perus molybteeni vassua, niin kun tuo musta vassu tuli uudesta ristikosta yhdestä suojakumista, ja vaikka kuinka yritettiin avata suojakumeja, ja prässätä voimalla, niin 2 kuppia jäi vaalealle rasvalle, ja kahdesta turskahti musta läpi, kun lämmitettiin kaasulla.....

Tuo toinen(etukardaani) ristikko (irtaallaa) putsattiin hyvin, ja odottaa että pääsee paikoilleen!


-> Jos haluat rasvata ristikoita, niin poista kaikki alkuperäinen voiteluaine ainakin ristikon rungosta. ja rasvaprässistä uutta tilalle....
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.09.2012, 07:51
Furyan Furyan ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.09.12
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 55
Perusasetus

Panhardien lasku?


Morjenttes.

Tuli tuossa hommattua vm.91" HDJ Automaattilootalla, ja on omenin 3" alusta ja 33x12.5x15 tassut.
Kaipailtaisiin vähän vinkkiä mitenkä kannattaa noita vakiopanhardeja laskea.
Kun meinaa vähän vapisuttaa joka vauhissa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.09.2012, 08:23
andy:n Avatar
andy andy ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 07.01.09
Sijainti: joensuu
Viestit: 597
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Furyan Näytä viesti
Morjenttes.

Tuli tuossa hommattua vm.91" HDJ Automaattilootalla, ja on omenin 3" alusta ja 33x12.5x15 tassut.
Kaipailtaisiin vähän vinkkiä mitenkä kannattaa noita vakiopanhardeja laskea.
Kun meinaa vähän vapisuttaa joka vauhissa.
Epäilisin että ne vapinat ei kyllä panhardien kulmasta johdu... Panhardien tai tukivarsien väljistä puslista kylläkin tai ihan renkaista?
__________________
-ISORY OFFROAD-
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.09.2012, 10:12
bj45lava bj45lava ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 09.09.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 2.390
Perusasetus

Joo ei vapisuta, vaan tekee semmosen äkkikääntyjän kun ei ole casterit korotuksen jälkeen kunnossa, oman vapinat poistu korotuksen jälkeen mukana tulleille säädettävillä takaylätukivarsilla perä oikeaan asentoon.

Etupää korjaantui oikein hyväksi tommosilla 4" tukivarren takapään pudotuspaloilla, jotka tuli kans mukana mut oli automaattiin kuuluvat eli meni vuosi ennenkuin kiinnosti lyhentää ne manuaaliin sopivaksi.

Muuten alusta toimii panhardit vakiokiinnikkeissään erittäin hyvin tien päällä, toki nekin on säädettävät eli akselit keskitetty säädöllä.

Toki tuolla metsäjoustoilla sen mahdollisimman vaakatasossa oleminen olisi hyvä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.09.2012, 16:05
Furyan Furyan ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.09.12
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 55
Perusasetus

Okei, kiitoksia! Täytyypä tuossa alkaa katsomaan tarkemmin =)
Illalla tuleekin vaihdettua kaikki nesteet ja öljyt autoon =)
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 24.09.2012, 23:15
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Furyan Näytä viesti
Okei, kiitoksia! Täytyypä tuossa alkaa katsomaan tarkemmin =)
Illalla tuleekin vaihdettua kaikki nesteet ja öljyt autoon =)
Nuo vapinat johtuu yleensä renkaiden epätasapainosta/heitosta. siis tarkista esim tasapainoituskoneessa, että renkaat on tasapainossa, ja pyörivät "suoraan", siis ei sivuttaisheittoa eikä säteittäisheittoa.

eturenkaiden täytyy olla aika hyvin balanssissa, siis mahd. vähän heittoja tasapainossa ja säteittäis- ja sivuttaisheitossa.

Ja jos vapina on nopeatempoista verrattuna renkaan epätasapainoon (esim. Kierrä 25mm liinalla oleva räikkäliina eturenkaaseen siten, että räikkä on ulkosivulla, ja aja varovasti alta kilometrin lenkki, max vaikkapa 60 km/h)
jos nopeampi vapina, niin se tulee todennäköisesti kardaanista/kardaaneista:

Onhan kardaanit oikein kasattu: siis kardaanin (keski) putkessa oleva ristikon paikka samassa asennossa kuin liuùn ristikon paikka?

Ota ensin vaikkapa etukardaani irti, ja aja lenkki keskitasauspyörästön lukko kiinni (että pääset ylipäänsä ajamaan): muuttuiko vapina?

Ja kardaanin ristikkojen pitää olla kunnossa, ja itse olen tarkistanut kunnon seuraavasti: kardaani hellästi ruuvipenkkiin, ja perän/vaihteiston laipasta väännetään kardaaniin vääntöä käsin ensin myötäpäivään (ja sitten vastapäivään) ja ristikkoa käännellään hitaasti joka suuntaan, ja jos tuntuu muklahtelua, niin ristikko on tiensä päässä.

ja samat takakardaanin kanssa.....

Tuo säädettävillä taka ylätukivarsilla saatava hyöty 3" korotuksella on tosi, mutta aika pieni tekijä todellisten ongelmien joukossa (minun mielipide,
minulla bj-40:ssä takakardaani ja pinjoniakseli samassa suunnassa, ja jakolaatikkoon kulmaa noin 20 astetta.... ja ei vibraa huomioitavasti, toki kyseessä on makuasia.)

Ja tuo olkatappien takakallistus: Jo tuo hdj:n alkuperäinen takakallistus on huomattavan pieni (miksi? ainut etu on että kääntyy ratti kestopäällysteellä helposti laidasta laitaan!) mutta jos hdj:tä korotetaan, heti tuo caster-korjaussarja kehiin, ja vieläpä max-asentoon jo 2" korotuksella!

Minun hdj on vuosikymmenien voimalla madaltunut, ja siten tuo olkatappien takakallistus on suurempi kuin uutena, ja menee kuin juna, vaikka noita velttoja/murtuneita/väljiä puslia on paljon
Kunhan vaihdan parempiryhtiset jouset alle, niin tuolle casterille pitää tehdä jotain, sillä nuo "hyväryhtiset" hodarit on minun käteen liian levottomia...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
4Runnerin omistajat tänne Daddy's Toy Chit-Chat 34 12.10.2022 09:51
Suzukin omistajat tänne Suzukisj410K Chit-Chat 260 17.06.2015 12:01
Pehmolelukoiran omistajat tänne!!! baxxter Chit-Chat 16 24.05.2013 20:27
Jeepin Omistajat Tänne KössiKenguru Chit-Chat 114 03.10.2012 19:02
BULLTERRIERIN omistajat tänne! Urbancityboy Chit-Chat 14 20.09.2009 18:30


Sivu luotu: 01:12 (GMT +2).