Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #2  
Vanha 14.09.2012, 12:42
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.381
Perusasetus

Kai siinä on samanlainen kuin '00 -mallisessa?

Jarrusatula irti ja roikkumaan jonnekin sopivasti. Napakuppi pois vetarin päästä ja laakerin säätöhilppeet pois vetarin tumpin päältä. Pallonivelet auki, eli raidetangon pää, ala- ja yläpallo. Jousihan painaa alatukivartta, että pitää tukea poikkipalkista maahan auton paino ensin.

Laakerin säätöön on kuvissa hieno työkalu, mutta sen voi tehdä latan pätkästä, jossa on reiät sopivalla jaolla, että sopii niihin säätömutterin reikiin, niihin sitten tapit vaikka sopivista ruuuveista. Ruuvit pysyy rei'issä hyvin, kun on kahta puolen sen latan mutterit. Tai jos on sopiva putken pätkä, niin hitsaa sopivat tapit siihen ulkopuolelle, niin vetarin pää pääsee menemään putken sisään ja ne tapit painuu säätömutterin reikiin. Tai sitten vaan naputtele reikään sopivalla tapilla ja pienellä vasaralla auki- ja kiinnipäin sitä mutteria. Taisi niistä rei'istä kaksi olla kierteytettyjä pidätinlevyn ruuvia varten ja toiset kaksi suoraseinäisiä? Eiköhän ne olleet 5mm jenkalla olevat reiät, eli tarpeeksi pitkät 5mm ruuvit niihin jenkareikiin, niin ihan sormin kääntää niistä kahdesta ruuvista sitä mutteria. Dementia vaivaa, kun ei tätä enää heti muistanut, mutta noinhan sen viimeksi säädin.

Se laakerin säätömutterin päälle tulevan lukituslevyn (nro. 4) pidätinruuvi on sitten aika pehmeää tavaraa ja siitä nysvääntyy kanta helposti huonoksi. Kanta on muistaakseni kolmosen Philips-risti. Ulkopuoli siinä on normi kuusiokanta, mutta tarvitsee olla aika ohutseinäinen hylsy, että sopii navan ja ruuvin kannan väliin. Siinä pidätinlevyssä on epäsymmetrisesti niitä reikiä, eli sen saa ympäri kääntämällä vähän eri jaolle ja laakerin säädön paremmin kohdallen. Minä olen laittanut sen vaan kokeilemalla, eli sen verran kirraten, että pyörän kanssa kokeilleen jää pieni laakerivälys jäljelle. Sitä voi säätää vanteen keskireiästä, kun jättää vetarin pään napaan kytkevän tulpan alkuun kiinnittämättä.

Olisiko noista mitään apuja:





















__________________
Jukka

Viimeksi muokannut JiiPee : 14.09.2012 14:09
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Mazda/Ranger savuttaa komu Tekniikka & Jutustelu 4 08.10.2010 21:22
mazdaranger mazda b2500 ford ranger huollon oppikirja JiiPee Linkit 0 18.03.2010 20:42
Patrol gr etupyöränlaakerin kiristys? Grr Tekniikka & Jutustelu 7 26.01.2010 14:04
Myydään Mazda BT-50 / Ford Ranger peräkoukku JF O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 24.10.2008 12:33
Myydään Ford/Mazda Ranger/B2500 lavakaaret Nerd-O O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 14.06.2008 10:44


Sivu luotu: 06:37 (GMT +2).