Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.09.2012, 20:16
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

231 = 2wd - 4hi - N - 4lo (= vain kiinteät nelivedot liukkaalle & rymyämiseen, ei saa ajaa pitävällä alustalla katuajossa)
242 = 2wd - 4hi - 4ft - N - 4lo (4ft = jatkuva neliveto kuivalle asvaltille yms., eli keskitasauspyörällinen)

Kestävyyden puolesta 231 on jonkun 15-20% voitolla, mutta molemmat kyllä kestää normikäyttöä ja vähän rajumpaakin varsin hyvin. Molempia laatikoita on ollut myös tehokkaiden kasikoneiden perässä. 242 jos ei ole jakoaskin alueen siirtonivelet kunnolla säädöissä niin voi neliveto (varsinkin hidas) hyppiä pois päältä ja tuhoaa silloin helposti laatikon sisuskaluja.

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.09.2012, 21:15
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
...Kestävyyden puolesta 231 on jonkun 15-20% voitolla,...
Mistä tuo tieto muuten on peräisin? Vaikkapa tuossa http://en.wikipedia.org/wiki/New_Venture_Gear olevan taulukon mukaan ainakin mitoitukset olisivat juuri toisinpäin, eli 242 olisi vahvempi. Tietty käytännön kestävyys voi olla jotain muuta...
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.09.2012, 21:38
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Noi numerot NP/ NV jakolaatikoissa periaatteessa kertoo niiden kestosta, mutta ei ole mitään faktoja.

Monessakin paikkaa nähnyt luvut 231:lle 1600- 1900 lbs/ft. vakiona, 242 valmistajan ilmoituksen mukaan reilu 1600lbs/ft. Käytännössä kuitenkin 231 kestää enemmän kuin 242. 242hd- versio on sitten kestävämpi (ei löydy jeepeistä), jokseenkin samaa luokkaa esim. Rubicon- mallien 241OR:n kanssa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 14.09.2012, 00:43
rane58:n Avatar
rane58 rane58 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.11
Sijainti: Espoo
Viestit: 2.377
Question

Epätietoinenespoosta.


Sorry tämä OT mutta aihetta hipoen.. -Mikäs lodju toi mun ZJ:n on..?

__________________
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95.

Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66

Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98

MYYTÄVÄNÄ:
https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 14.09.2012, 05:39
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja rane58 Näytä viesti
Sorry tämä OT mutta aihetta hipoen.. -Mikäs lodju toi mun ZJ:n on..?
Vilkaiseppas pari postausta taaksepäin niin se saattais antaa vihjeen..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 14.09.2012, 07:04
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.072
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja rane58 Näytä viesti
Sorry tämä OT mutta aihetta hipoen.. -Mikäs lodju toi mun ZJ:n on..?

Edelleen NP-242
__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 22.09.2012, 13:43
piippu piippu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.05.05
Sijainti: Härmä & Jokioinen
Viestit: 316
Perusasetus

Mikäs neuvoksi, kun puskuri/vinssipetivahvistuksien takia jäi simpukan pultit lyhkäiseksi ja pikaisella kyselykierroksella homma tökkäsi siihen, ettei löytynytkään tuolla kierteellä yli 4" pultteja? Muistan että jollain oli täällä ratkaisu ongelmaan, mutta en löytänyt haulla keskustelua Eli normi M12 kierrekkö vaan kylmästi vanhojen tilalle......?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 22.09.2012, 17:23
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Kait sen voi uudelleen kierteyttää, toi 7/16" UNC (vai mikä olikaan) on tosiaan ollut vähän vaikea löydettävä pitkänä ja vahvana pulttina.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 22.09.2012, 20:59
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja piippu Näytä viesti
Mikäs neuvoksi, kun puskuri/vinssipetivahvistuksien takia jäi simpukan pultit lyhkäiseksi ja pikaisella kyselykierroksella homma tökkäsi siihen, ettei löytynytkään tuolla kierteellä yli 4" pultteja? Muistan että jollain oli täällä ratkaisu ongelmaan, mutta en löytänyt haulla keskustelua Eli normi M12 kierrekkö vaan kylmästi vanhojen tilalle......?
Paikallisesta Caterpillar-huollosta löytyy. Se oli ainoa paikka, josta itse löysin. Ja monta ruuviliikettä tuli kyseltyä, mutta ei vaan noita lujemman luokan pultteja löytynyt. Niin ja tuumacid.com olisi myös toimittanut kohtuuhinnalla, mutta kun sitten löysin tuolta Cat-huollosta nopeemmin.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 22.09.2012, 19:12
petpi petpi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 10.03.10
Sijainti: Tampere
Viestit: 251
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Noi numerot NP/ NV jakolaatikoissa periaatteessa kertoo niiden kestosta, mutta ei ole mitään faktoja.

Monessakin paikkaa nähnyt luvut 231:lle 1600- 1900 lbs/ft. vakiona, 242 valmistajan ilmoituksen mukaan reilu 1600lbs/ft. Käytännössä kuitenkin 231 kestää enemmän kuin 242. 242hd- versio on sitten kestävämpi (ei löydy jeepeistä), jokseenkin samaa luokkaa esim. Rubicon- mallien 241OR:n kanssa.
Tällaiseen dokumenttiin törmäsin joskus...
http://www.denalitrucks.com/documents/Transfer%20Case%20Specifications%20Chart%2...
Eli 231 ja 242 laatikoitakin löytyy pariakin versiota. Kuten Timo kirjoitti, niin tavan 242 ei ole kestävin valinta.
NV242 1480 lbs
NV231 1885 lbs
NV231 HD 1940 lbs
NV242 HD 2028 lbs

Missä autoissa 242 HD laatikkoa on? Mulla on ollut se käsitys, että sitä löytyy jonkun mallin WJ:stä.
__________________
________________

-98 Jeep Grand Cherokee 5.9 LX
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 11.10.2012, 14:24
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Noi numerot NP/ NV jakolaatikoissa periaatteessa kertoo niiden kestosta, mutta ei ole mitään faktoja.

Monessakin paikkaa nähnyt luvut 231:lle 1600- 1900 lbs/ft. vakiona, 242 valmistajan ilmoituksen mukaan reilu 1600lbs/ft. Käytännössä kuitenkin 231 kestää enemmän kuin 242. 242hd- versio on sitten kestävämpi (ei löydy jeepeistä), jokseenkin samaa luokkaa esim. Rubicon- mallien 241OR:n kanssa.
Mites sitten NP249. Kestääkö vääntöä miten paljon? Jos vaihtoehtona on 242, niin kumpi vahvempi? Tämä siis poislukien keskustelun vaihteiden määrästä ja/tai paremmuudesta offipeliin.

Ainakin tuossa yhdessä linkissä ollut 249 oli huomattavasti 242:sta vahvempi, mutta edessä olikin kirjainyhdistelmä NV eikä NP...
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 11.10.2012, 14:32
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Mites sitten NP249. Kestääkö vääntöä miten paljon? Jos vaihtoehtona on 242, niin kumpi vahvempi? Tämä siis poislukien keskustelun vaihteiden määrästä ja/tai paremmuudesta offipeliin.

Ainakin tuossa yhdessä linkissä ollut 249 oli huomattavasti 242:sta vahvempi, mutta edessä olikin kirjainyhdistelmä NV eikä NP...
np= new process nv= new venture

sama firma eri nimellä

242 on planeettapyörällisella tasaupyörästöllä oleva, 2h 4h jatkuva nelari, ja 4l pykälät

249 viskolla 4h ja 4L... viskoja on tiemmä hajonnut, muuten kestävyydestä en tiedä
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 11.10.2012, 14:49
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Niin se visko ei hajoa heikkouttaan vaan väärällä käytöllä eli ajetaan "eriparin" renkailla, jolloin visko luulee jokin renkaan sutivan ja sitä koko ajan kompensoidessaan ylikuumenee ja lopulta hajoaa. Tämän takia ZJ:n renkaiden samankokoisuus ja sitämyötä kierrätys onkin tärkeää.

Lootan kesto on sitten muuta. Toinen numero - eli se nelonen - kertoo kestävyydestä, mutta siis onko kestävämpi kuin 242, jossa siinäkin toinen numero on nelonen?

Jos kerta NP = NV, niin sitten NP249 kestää 1800 jalkapaunaa, jolloin 242 on heikompi...? Vai onko tässäkin sama juttu kuin 231:ssä, että ilmoitetut arvot eivät korreloi todelliseen kestoon?

Tämä asia kiinnostaa sikäli, että vaihdanko 249:n tilalle 242:n vaiko enkö vaihda? Jos kesto on kutakuinkin sama, niin 242:lla saa tiettyjä ominaisuuksia, mitä ei 242:ssa ole ja päinvastoin.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 11.10.2012, 19:08
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Niin se visko ei hajoa heikkouttaan vaan väärällä käytöllä eli ajetaan "eriparin" renkailla, jolloin visko luulee jokin renkaan sutivan ja sitä koko ajan kompensoidessaan ylikuumenee ja lopulta hajoaa. Tämän takia ZJ:n renkaiden samankokoisuus ja sitämyötä kierrätys onkin tärkeää.
Kyllä se hajoaa ihan ajamalla vaikka olisi paineet kohallaan ja samankokoiset renkaat. Visko on kuöuva osa, ja näissä se tuntuu olevan vähän normia lyhytikäisempi

Lainaus:
Lootan kesto on sitten muuta. Toinen numero - eli se nelonen - kertoo kestävyydestä, mutta siis onko kestävämpi kuin 242, jossa siinäkin toinen numero on nelonen?
249 on osittain samoihin kuoriin kasattu kuin 242, eli voit naittaa ristiin 242/ 249 etu- ja takapuoliklaat (kummin päin vain, jonkun reiän mahd. joutuu poraamaan riippuen vuosimallista). Kuoret kestää siis saman, mutta 249 sisuskalut on ymmärtääksäne kestävämmät, mm. 6- rattainen planeettaa pitäisi löytyä alennusvaihteelle, jos en väärin muista.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 11.10.2012, 19:42
petpi petpi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 10.03.10
Sijainti: Tampere
Viestit: 251
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Niin se visko ei hajoa heikkouttaan vaan väärällä käytöllä eli ajetaan "eriparin" renkailla, jolloin visko luulee jokin renkaan sutivan ja sitä koko ajan kompensoidessaan ylikuumenee ja lopulta hajoaa. Tämän takia ZJ:n renkaiden samankokoisuus ja sitämyötä kierrätys onkin tärkeää.
Kyllä ne viskokytkimet hajoaa/kuluu ihan oikeinkin käytettynä. 100'000 mailia taitaa olla muodostunut jonkinlaiseksi rajaksi, jolloin niiden silikoonit(PDMS) ovat menettäneet parhaan terän. Siis niissä kytkimissä ei sinänsä hajoa mikään, vaan silikoonin viskositeetti ominaisuudet muuttuvat. Itseä kiinnostaisi kunnostaaa tuollainen kytkin. Saksalaiset kunnostavat menestyksellä syncrojen kytkimiä. Vaihtavat silikoonin kytkimeen. Pitäisi tietää grammalleen uuden kytkimen paino. Sitten vain putsaa vanhat litkut pois huolella ja uudet silikoonit sisään. Ei kellään olisi punnita uutta kytkintä?

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Tämä asia kiinnostaa sikäli, että vaihdanko 249:n tilalle 242:n vaiko enkö vaihda? Jos kesto on kutakuinkin sama, niin 242:lla saa tiettyjä ominaisuuksia, mitä ei 242:ssa ole ja päinvastoin.
Vastaus riippuu täysin siitä, millaiseen ajoon autosi tulee ja minkälaisia ominaisuuksia autossasi arvostat. 249 ja 242 ovat aika erilaiset jakolaatikot. Jos tarvii 2wd ominaisuuden, niin sitten valinta on aika selkeä. Jäisellä tiellä tulee ilmi 249:n viskoosikytkimen lyhyt ikävä viive, ennen kuin veto siirtyy etuakselille.

Lontoonkielisiltä keskustelupalstoilta löytyy paljon mielipiteitä aiheesta. mm...

The pre 96 249 uses the vc to apply power to the front and rear ds. The 96-98 249 uses a vc to apply 10% power to the front and only when the rear wheels slip does it lock up to provide 50/50 to the front & rear. And, unlike the pre 96 249, when in low range, the front is locked to the rear and the vc is not involved. This makes the OD 249 (On Demand) an excellent tc for offroading. It is stronger than any other one of those years. The pre 249 uses the vc to apply power to F&R in both Hi & Lo range.



__________________
________________

-98 Jeep Grand Cherokee 5.9 LX
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hilux LN65 jousitusmurheita...pikaisia vastauksia toivoen. 754 Tekniikka & Jutustelu 9 17.09.2010 09:10
Taasen jeep xj kysymyksiä NORT Tekniikka & Jutustelu 2 11.12.2009 09:09
Jeep Grand Cherokee (kysymyksiä) Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 6 13.09.2008 11:40
Boorittamista (kysymyksiä/vastauksia/kuvia) SuurSyömäri Tekniikka & Jutustelu 24 23.11.2005 19:59
Jeep Wrangler kysymyksiä Tepa Tekniikka & Jutustelu 8 12.01.2004 14:13


Sivu luotu: 01:58 (GMT +2).