![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() ei oo bertta pikupissa takakonttia ja kopissakaan ei ole tilaa millekkään....en halua lavan alle mitään ylimääräisiä rasioita ja releitä, eli viisain näköjään tehdä piuhan päässä oleva ledivalosarja jonka tarvittaessa vetää nippusiteillä kiinni jos tarttee jotakin muuta repiä kuin omia kärrejä. ompahan ainakin toimivat valot laina kärriin, ja ei voi syyttää kun itseään jos ei toimi.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Ny ei kvg tottele mutta täällä jossakin olen nähny linkin semmoseen alentimeen mikä tulee sinne töpseliin eli auton ja kärrin väliin.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Etuvastuksilla sitä ei oikein voi toteuttaa. Tai voi, mutta tarvitaan ainakin ylijännitteen syövä komponentti jokaisen vastuksen jälkeen. Silti tarvitaan ihan tarpeettoman suuret (tehonkesto) osat siihen ja niille jäähdytystilaa, eli ei kannata.
Jos vastuksella olisi kuormana neljä kulmavaloa (etu-äärivalot ja takavalot) ja lisäksi pari rekisterikilven valoa, niin periaatteessa sihen saa laskettua tarvittavan etuvastuksen aika helposti, kun tietää niiden lamppujen tehot. Kytkentä jopa toimii, vaikkakin vastus on todella kuumana ja mm. sulattaa muovia ihan sujuvasti. Mutta sitten kun yksikin noista lampuista kärähtää tai kontakti hapettuu, tippuu vastuksen kautta kulkeva virta sen lampun osuudella ja jäljelle jääneet lamput on heti reilusti ylijänniteessä. Toisen lampun palaessa menee sitten samalla ne loputkin pimeäksi. Pelkällä vastuksella ei siis käytännössä toimi. BJ-40/76 kertoi samaa toisesta suunnasta, eli erilaiset kärryt tarkoittaa myös erilaista kuormaa vastuksille, eli lamppujen jännitteet on taas mitä sattuu. 12V Zener-diodia johtoon sarjaan kytkettynä voisi käyttää pudottamaan sen 12V, mutta silti se kuumenee yhtä paljon kuin sopivaksi mitoitettu etuvastus. Lisäksi sen luokan zenerit, jotka kestäisi vaikkapa ne kärryn jarruvalot, on kalliita jos on edes kohtuudella saatavillakaan. Tällainen ylijännitteen lämmöksi hukkaava ratkaisu, eli lineaari-alennin kuumenee aina paljon noilla tehoilla. Hakkuri on paljon pätevämpi, kun se ei hukkaa ylimääräistä jännitettä lämmöksi, vaan pätkii syöttövirtaa jännitteen ohjaamana pieninä viipaleina ja tiheään. Sen on-off -kytkin ei juurikaan kuumene, kun kytkevän komponentin oma vastus on hyvin pieni. Kytkevä osa on joko kokonaan kiinni tai auki, eikä siinä "puolivälissä", kuten lineaari-alentimessa. Lähtöjännite pysyy melko tasaisena kuormasta riippumatta (tiettyyn ylärajaan asti), kun kytkimen päälläoloaikaa säädetään lähtöjännitteen ohjaamana automaattisesti. Kytkentäjakso on niin tiheästi toistuva, ettei sitä lamppujen loisteesta erota, kymmeniä tuhansia jaksoja sekunnissa.
__________________
Jukka Viimeksi muokannut JiiPee : 28.08.2012 07:56 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
mulla on tohon berttaan edellinen omistaja laittanu 4x24v releitä. releiden syöttöjännite tulee toiselta akulta 12v jolloin perävaunuun menee 12v. eli eikös tollei saa aika helposti 12 tai 24v kärryyn ku vaihtaa vaan releiden syöttövirtaa?
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Tuo jännitteen otto toiselta akulta on oikein hyvä tapa tuhota akut.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Paljonko valotehoa on kerralla käytössä normiperäkärryssä? 2*5W ajovalo+ 2*21W jarruvalo + vilkku pikkasen sykkii + äärivalot. Ei siitä paljoa amppeereita kerry.
__________________
A-P *Muovi on saatanasta* KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=2573
Jokaiselle lampulla tuollainen mutikka, saattaa vaatia jäädytyslevyn tai -siilen. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Miksei sinne vaan voi tehdä toista vetokoukun sähköliitäntää, missä olisi sitten 12v sähköt? Tökkää päälle vielä tarran missä lukee 12v niin ei sekoita sitä 24v liitäntään.
Näyttää melko kalliilta tuollaiset adapterit, olettaisi että toisen sähköliitännän vois tehdä edukkaammin. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään BJ:n vetokoukun runko-osa | sakari65 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 16.05.2012 07:01 |
-90 Vitaran vetokoukun sähköt?? | Susu | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 07.08.2011 06:53 |
Ostettu SA vetokoukun tai vastaavan | juba | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 14.03.2010 20:28 |
Vetokoukun irrotus | MattiH | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 10.11.2008 19:33 |
Vetokoukun "painoista" | pee | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 13.05.2005 22:24 |