Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.08.2012, 21:51
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti Näytä viesti
eli miten on järkevin toteuttaa otsikon mukainen juttu. meinaan muuan 24volttisen ajoneuvon vetokoukun pistorasian kytkeä 24 volttisena, ei mitään jännitteenalentimia tms. omat vaunut ei tuota ongelmia kun niissä ledivalot jotka toimii 12-24v alueella. mutta mites jos tökkään perään vain 12v kärrin?

pitääkö tehdä erillinen johdon pätkä jossa rasiaan viritetty joku alennin, vai pystyykö tuollaiseen välipiuhaan joka karvaan vain lisäämään sopivat vastukset jottei polttimot pala 12v kärristä? joskus muinoin taljajousen valokuitutähtäimen ledin kirkkautta säätelin erikokoisilla vastuksilla varsinaisen käyttöjännitteen pysyessä samana. siinä ainakin vastukset toimivat hienosti
voihan tollasen vastusjututn tehdä. 10 W lamppu ottaa 0,83 A virtaa ja tarvitaan 14,4 ohmin vastus joka kärventää itseään 10 W teholla lampun palaessa. 5 W lampulle tarttetaan toisenlainen iso-ohmisempi vastus juuten tuo pikkulamppu palaa hetken kirkkaasti ja sitten ei enää pala. tarinan opetus: onnistuu, mutta en suosittele. Mutta oikeasti taitaa olla sähköisesti tosi vaikea toteuttaa edes jänniteenmuuntimella, koska nuo eri napojen sähköt tulevat kaikki 24 V jännitteellä ja tarttis olla monta alenninta. Voisithan toki kokeilla vaikka laittaa lamput noihin sarjaan.

__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.08.2012, 22:24
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Vaatii oikean jännitealentimen


Sillä jos yrität patentoida sarjavastuksia/hehkuja, niin kun kärry muuttu esim.
Pienestä, ilman etuparkkeja olevasta jarruttomasta (siis parkit 2x 5w +3w rekkarin valoa, siis yht 13w jos kaikki on ok) autotraileriin, missä on etuparkit 2x5w, äärivalot yms 6x5w, ja tuplatakavalot 4x5w, ja vielä se kilven valo 3w, siis parkit yht 63w... niin tulee ongelmia

Itselläni on BJ-40 24 Voltin koukku, ja jatkojohto, missä 5-kanavainen jännitteenalenni 12 volttiin.

Järkevintä olisi tehdä tuo jatkojohto yhdellä oikosulkusuojatulla hakkuripoverilla, ja 5 releellä......

Mutta tuon hakkurin ja releet vois iskeä kiinteästi veturiin, sais tarvittaessa 12v muuallekkin....
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.08.2012, 22:33
Jari:n Avatar
Jari Jari ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.04
Sijainti: Kajjjaani, Finland.
Viestit: 3.139
Perusasetus

rele poksi, ja uros / naaras, 1 alennin(pieni.) johtoa, ja vähän aikaa., toi sitten takakonttiin. mutta samalla sinne koukkuun kytkee kyllä suoraan 12V
__________________
Isory

www.kmap.fi
Kainuun Monialapalvelut
-Kerro mitä tarvitset.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 28.08.2012, 06:24
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.711
Perusasetus

ei oo bertta pikupissa takakonttia ja kopissakaan ei ole tilaa millekkään....en halua lavan alle mitään ylimääräisiä rasioita ja releitä, eli viisain näköjään tehdä piuhan päässä oleva ledivalosarja jonka tarvittaessa vetää nippusiteillä kiinni jos tarttee jotakin muuta repiä kuin omia kärrejä. ompahan ainakin toimivat valot laina kärriin, ja ei voi syyttää kun itseään jos ei toimi.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 28.08.2012, 07:23
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Ny ei kvg tottele mutta täällä jossakin olen nähny linkin semmoseen alentimeen mikä tulee sinne töpseliin eli auton ja kärrin väliin.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 28.08.2012, 07:43
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Etuvastuksilla sitä ei oikein voi toteuttaa. Tai voi, mutta tarvitaan ainakin ylijännitteen syövä komponentti jokaisen vastuksen jälkeen. Silti tarvitaan ihan tarpeettoman suuret (tehonkesto) osat siihen ja niille jäähdytystilaa, eli ei kannata.

Jos vastuksella olisi kuormana neljä kulmavaloa (etu-äärivalot ja takavalot) ja lisäksi pari rekisterikilven valoa, niin periaatteessa sihen saa laskettua tarvittavan etuvastuksen aika helposti, kun tietää niiden lamppujen tehot. Kytkentä jopa toimii, vaikkakin vastus on todella kuumana ja mm. sulattaa muovia ihan sujuvasti. Mutta sitten kun yksikin noista lampuista kärähtää tai kontakti hapettuu, tippuu vastuksen kautta kulkeva virta sen lampun osuudella ja jäljelle jääneet lamput on heti reilusti ylijänniteessä. Toisen lampun palaessa menee sitten samalla ne loputkin pimeäksi. Pelkällä vastuksella ei siis käytännössä toimi.

BJ-40/76 kertoi samaa toisesta suunnasta, eli erilaiset kärryt tarkoittaa myös erilaista kuormaa vastuksille, eli lamppujen jännitteet on taas mitä sattuu.

12V Zener-diodia johtoon sarjaan kytkettynä voisi käyttää pudottamaan sen 12V, mutta silti se kuumenee yhtä paljon kuin sopivaksi mitoitettu etuvastus. Lisäksi sen luokan zenerit, jotka kestäisi vaikkapa ne kärryn jarruvalot, on kalliita jos on edes kohtuudella saatavillakaan. Tällainen ylijännitteen lämmöksi hukkaava ratkaisu, eli lineaari-alennin kuumenee aina paljon noilla tehoilla.

Hakkuri on paljon pätevämpi, kun se ei hukkaa ylimääräistä jännitettä lämmöksi, vaan pätkii syöttövirtaa jännitteen ohjaamana pieninä viipaleina ja tiheään. Sen on-off -kytkin ei juurikaan kuumene, kun kytkevän komponentin oma vastus on hyvin pieni. Kytkevä osa on joko kokonaan kiinni tai auki, eikä siinä "puolivälissä", kuten lineaari-alentimessa. Lähtöjännite pysyy melko tasaisena kuormasta riippumatta (tiettyyn ylärajaan asti), kun kytkimen päälläoloaikaa säädetään lähtöjännitteen ohjaamana automaattisesti. Kytkentäjakso on niin tiheästi toistuva, ettei sitä lamppujen loisteesta erota, kymmeniä tuhansia jaksoja sekunnissa.
__________________
Jukka

Viimeksi muokannut JiiPee : 28.08.2012 07:56
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 28.08.2012, 07:58
turakoitsija:n Avatar
turakoitsija turakoitsija ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 05.02.08
Sijainti: ristiina, Finland.
Viestit: 1.287
Perusasetus

mulla on tohon berttaan edellinen omistaja laittanu 4x24v releitä. releiden syöttöjännite tulee toiselta akulta 12v jolloin perävaunuun menee 12v. eli eikös tollei saa aika helposti 12 tai 24v kärryyn ku vaihtaa vaan releiden syöttövirtaa?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 28.08.2012, 09:49
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja turakoitsija Näytä viesti
mulla on tohon berttaan edellinen omistaja laittanu 4x24v releitä. releiden syöttöjännite tulee toiselta akulta 12v jolloin perävaunuun menee 12v. eli eikös tollei saa aika helposti 12 tai 24v kärryyn ku vaihtaa vaan releiden syöttövirtaa?
Tuo jännitteen otto toiselta akulta on oikein hyvä tapa tuhota akut.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 28.08.2012, 10:29
A-P A-P ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.04
Sijainti: Rehakka, ei enää niin vapaassa Janakkalassa..
Viestit: 2.497
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja turakoitsija Näytä viesti
mulla on tohon berttaan edellinen omistaja laittanu 4x24v releitä. releiden syöttöjännite tulee toiselta akulta 12v jolloin perävaunuun menee 12v. eli eikös tollei saa aika helposti 12 tai 24v kärryyn ku vaihtaa vaan releiden syöttövirtaa?
Tuohon kun lisää jännitteenalentimen toisen akun tilalle, niin homma toimii. Jännitteenalentimen ei kuitenkaan tartte olla kovinkaan isotehoinen. BeeJiissä taitaa olla 8A jännittenalennin, ja onpa toiminut.

Paljonko valotehoa on kerralla käytössä normiperäkärryssä? 2*5W ajovalo+ 2*21W jarruvalo + vilkku pikkasen sykkii + äärivalot. Ei siitä paljoa amppeereita kerry.
__________________
A-P
*Muovi on saatanasta*
KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään BJ:n vetokoukun runko-osa sakari65 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 16.05.2012 07:01
-90 Vitaran vetokoukun sähköt?? Susu Tekniikka & Jutustelu 6 07.08.2011 06:53
Ostettu SA vetokoukun tai vastaavan juba O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 14.03.2010 20:28
Vetokoukun irrotus MattiH Tekniikka & Jutustelu 3 10.11.2008 19:33
Vetokoukun "painoista" pee Tekniikka & Jutustelu 16 13.05.2005 22:24


Sivu luotu: 09:39 (GMT +2).