![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Nyt kun alettiin: mikä on jakaja- ja rivipumppujen ero väännön ja tehon suhteen? Konemies kehui Caseaan kovin taloudelliseksi ja alhaalta vääntäväksi juurikin tuohon jakajapumppuun vedoten. Konemiesten tarinoita? Joo, tuli mieleen kun kesän hankinnassani (Toyota 14B) on jakajapumppu.
__________________
A-P *Muovi on saatanasta* KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Konemiesten horinoita, ei pumpun tyypillä ole merkittävää vaikutusta kulutukseen tai moottorin vääntöominaisuuksiin, ja sen minkä on niin ei ole jakajan eduksi...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
|
#3
|
|||
|
|||
Eri vehkeisä.
Taitaa olla suurimpia käytännön eroja et kierros koneissa on jakajaa ja hidas kierroksisissa on riviä. Ja hidas kierroksisesta ei taas saa suuria tehoja,no kaikki taitaa olla käytännössä turbo koneita nykyään ja jos ei oo ni se pumppu ei oo se suurin ongelma. Ja pikkukoneesta ei saa tehoa ilman kierroksia ja iso ei kierroksia kestä,hieman näin kärjistäen. Ei käytännössä ole mitään järkeä vaihtaa rivipumppua jakajaan ku sillon koko koneen luonnetta yritettäisiin muuttaa sellaiseksi jota se ei ole. Ja käytännön merkitys olisi olematon kun se luonne ei juuri pumpun vaihdolla muutu,enemmän on merkitystä sopivalla ahtimella ja porttauksella tms. Molemmilla pumpuilla tosin saa oikealla virityksellä ja kokoonpanolla niin paljon tavaraa koneeseen et paraskaan kone ei sitä kestä vaan sylkee hilut taivaalle,ei se ole pumpusta kiinni. Dieselissä on se hyvä puoli et hyvin tehty pumppu toimii normaali arkiajossakin moitteettomasti ja kun haluaa koko kapasiteetin käyttöön ni senkun lappu lattiaan. Suuritehoisesa koneessa ahdin on kriittisempi,kun pitäs vääntää alhaalta ja tuotto pitäs riittää isoillekin tehoille.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Saattaa mennä hieman ohi, mutta onko kellään tietoa, josko jostain voisi löytää listaa siitä, mitä pumppuja missäkin autossa ollut (valmistajaa, osanumeroa, tyyppiä)?
Itseä kiinnostaisi lj70 -86 pumppu, kun löysin siitä osanumeron (22100-54262), mutta en valmistajaa. Numeron googlauksellakaan en onnistunut selvittämään. Onko ollut kenties useampia (lisenssi)valmistajia, kun mitä vähän löytänyt niin puhetta ollut Dieselkikistä, Nippondensosta, Boschista... |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Läjässä on N-D, osanumerokin viittaa siihen että on alkuperäinen.
Jakajapumpuissa taitaa oikeita lisenssivalmistajia olla vain denso ja kiki. Rivipumpuissa lisäksi tsekkiläinen Motopal. Bosch on se aito ja alkuperäinen.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Valmistajia ei hirveesti ole: - Bosch = Diesel-Kiki ja Zexel - Nippondenso - Lucas = (Roosamaster, Simss, Rotodiesel ym. "himmeät" merkit) Muut pikkumerkit on sitte yleensä kopioita näistä päämerkeistä.
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Rivipumppu = KALLIS mutta kestävä. Sietää vettä ja kovaakin käsittelyä, mutta korjaukset AINA ihanan kalliita. Vaatii voimaa huomattavan paljon enemmän kuin jakajapumppu ja onkin yleensä irrallinen yksikkö moottorin kupeessa. Rikkoutuessaan saadaan yleensä tekohengitettyä hetkellisesti kuntoon Polttoaineen kulutushan on sitten suoraan kuskin kaasujalasta kiinni, mutta suurimpia eroja saavutetaan pumppuun asennetun säätimen avulla. Normaali P-sarjan rivipumppu on kasattu RSV tai RSQ säätimellä, kun sama moottori "veneversiona" jollakin erittäin yksinkertaisella säätimellä saattaa kuluttaa 5-10l/h enemmän polttonestettä aivan samoilla tehosäädöillä. Ero on vain siinä, jotta venesäädin painaa kaasun AINA maksimiin kiihdyttäessä kun ajoneuvomoottori vastaa vain osakaasulla!!! Eli erot pumpuissa on mitä yleisimmin säätimissä olevia eroja! Ja eikös kaikki hevosmiehet muuttunu konemiehiksi???
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
|
#8
|
|||
|
|||
Vielä pumpuista..
Viitaten jakajapumppujen kestävyyteen ni Toyotissa ne kestää enemmän ku muu kone kilometrejä ja vettäkin enempi ku muu kone. Äärettömän harvoin on jakajapumpuissa ollu mitään vikaa. En itseasiassa tiedä yhtään tapausta et olis hajonnu,tiivisteitä menee vanhemmiten,ei tosin aina. Kaasuakselin tiiviste vuotaa joskus,silloinkin kilsoja 400tkm. hujakoilla. Ja uudemmissa tehokkaammissa on aina ollu jakajapumppu.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Uudemmissa on jakajapumppu kustannussyistä. Tosin uusissahan ei ole enää sitäkään...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
|
#10
|
||||
|
||||
..
Hei hieman aihetta sivuten. GR:stä pumpun ajotus katsottu kondikseen joku aika sitten hihnan vaihdon yhteydessä. No nyt oli sitten tarvis hieman ennakkoa aikaistaa. Käänsin pumppua arviolta puoli senttiä lohkoa kohti. Kokeilin käyntiin ja auto kävi normaalisti. Ajossa tehot oli hieman hävinnyt. Totesin et vikaan meni ja käänsin takaisin alkuperäiseen asentoon.(heittokelloa ei ollut nyt tähän hommaan saatavilla) Auto toimi normaalisti taas. Eli muistanko väärin tuon säädön? Menikö se aikasempaan kun pumppua käännettiin pois päin lohkosta?
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |
|
#11
|
|||
|
|||
|
aikaisemmalle menee silloin kun puymppua käännetään vastakkaiseen suuntaan kuin konepyörii, eli jos pumppu koneen vasemmassa reunassa niin sitä käännetään oikealle lohkoon päin. Takaa katsottuna kuten autoja katsotaan.
__________________
[O]=TOYOTA=[O] |
|
#12
|
||||
|
||||
...Lainaus:
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Ostettu OM 60X ruiskutuspumpun kylkeen... | pee | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 10.01.2012 17:48 |
| Tunteeko kukaan (perämoottorin) CDI sytytyksen sielunelämää? | jnu | Chit-Chat | 0 | 13.07.2011 14:45 |
| HJ 61 ruiskutuspumpun rasia?? | Mara83 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 26.10.2009 08:47 |
| Isuzu trooper 2.8Td Ruiskutuspumpun säätö | Rotta-Racing | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 23.10.2007 22:19 |
| Cruiserin B moottorin sielunelämää osa 1 | mikjus | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 14.10.2003 08:25 |