![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Mitäköhän tuollainen hoojiin simpukka kestää painetta? Hiukka ollut tehostin ongelmaa kun ei meinannu renkaat kääntyä sitten millään, niin painemittari väliin ja eihän se pumppu lykänny kun jotain 45 baria... pumppu vaihtoon ja mittari näytti 80bar, parin millin prikka jousen taakse niin nyt olis 150 baria tyhjäkäynnillä ja 170 kun antaa vähän kierroksia, onkohan miten pitkäikänen simpukka noilla paineilla?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
OT. mutta mulla ohjaus keveni n.30% kun vaihtoi kääntöpään laakerit, tokihan ne on vaihdettu ennen simpukan kiusaamista..
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
kyllä se noilla paineilla kestää loppuun asti...kaverilla on ollut vuosia oikee rataspumppu ja sillä taitaa olla piikkipaineet noin 150bar luokkaa kun oikein voimaa pyytää, mutta normaalisti jotakin 100bar paikkeilla. ja usein kyllä assistentti kiinni helpottamassa elämää. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Juu, olkalaakerit on kunnossa, kyl täs vehkeessä saa tuota kääntöpäätä aina välillä aukoa niin on tullut niitä laakereitakin vaihdeltua
![]() Mut näillä paineilla mennään jos muillakin kerran on kestäny, ja eihän se mene kun rikki jos ei kestä ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Mulla oli hiluskin orkkis pumpusta jossain vaiheessa varo jumiutunut, kevyen vihellyksen säestämänä puski n.250 baria. Assistentin kera pyörät kääntyi ihan hyvin, kunnes simpukan kiinnitys korvat rapsahti irti. Myöhemmin ZF merkkisen pumpun kanssa tuhratessa sain yli 350 barin lukemat mittariin, ja pumpusta tuli o-rengas öljyn kera pihalle. Sittemmin vaihdoin saginawin tilalle, ja imuputkiston kun sai riittävän isoksi niin olen ollut tyytyväinen.
__________________
Elämässä pitää olla luksusta, hiluksusta. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Ohjaus on nyt kyllä mettässäkin mukavan kevyt, mutta testiajolla kääntöpään pultit poikki
![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]() Ropaisko pumppua?
Tehostin vuotaa hieman akselin juuresta ja jos stefaa alkais vaihtamaan niin samalla olis hyvä tilaisuus vaihtaa öljyt ja ruuvailla säätöjä.
38"renkaat 0,5bar paineilla pyytäis lisää tehostusta mutta lisäys ei ole ihan yksiselitteinen toteuttaa. Tässä on hyvä animaatio venttiilin toiminnasta:http://www.youtube.com/watch?v=xeWmNpZ5sD0 Jouduin katsomaan sen varmaan 20 kertaa ennenkuin toiminta kaikissa tilanteissa alkoi valkenemaan. En tiedä onko HJ:n venttiili samanlainen mutta pääosin varmaan kuitenkin. Venttiili toimii usean tekijän tasapainoittajana ja tuurilla turaaminen sotkee varmasti oikeanlaisen toiminnan. En yrittäisi tehdä suuria muutoksia jotta toiminta pysyisi alkuperäisen kaltaisena, esim että öljyt ei kuumene suoraa ajaessa vaan pääsee ohikierrolla säiliöön. Tyo unioinin poraus siirtää tuota ohikierron kytkeytymistä ja pumppu tekee työtä suoraankin ajaessa, toisaalta tehostus parantuu kääntäessä. Samansuuntaisesti pitäisi vaikuttaa tuon isomman jousen venytys, ohivirtaus aukeaa vasta suuremmalla tuotolla. Maksimipaineen nosto auttaa jos venttiili päästää jo ennenkuin käännetään rajoitinta vasten, pienillä kierroksilla se ei varmaan edes aukea? Eli vaikuttaisi vasta isompien kierrosten maksimivoimaan? maksimipaineventtiilin aukeamisen pitäisi avata ohikierto jolloin paine laskee. Eli rajoitinta vasten kääntäessä saavutetaan maksimipaine, maksimipaine venttiili avaa ohikieron ja paine putoaa jos ymmärsin oikein. Paineet olisi hyvä päästä mittaamaan mutta siihen ei ole mahdollisuutta, vai onko se helppo mitata korjaamolla? Voisin lisätä maksipainetta hieman prikalla (1-1,5mm) Tuota studin viilaustarvetta en ymmärtänyt animaatiosta mutta se kai selviää kun osat on käsissä. Isompaa jousta en venyttelisi mutta prikkaa voisi kokeilla (1-3mm) Unioia voisi porata vähän, 1mm? Liiansuuri unioni kierrättää siis suurella tuotolla ja paineella öljyä simpukalle suoraankin ajaessa ja virtaukset kavitoi jokapaikassa, pelkkä imupuolen suurentaminen ei välttämättä poista ongelmaa kokonaan. Öljyn viskositeetti vaikuttaa myös kaikkeen joten erilaisia ja varsinkin uusia öljyjä pitää kokeilla ennen suuria säätömuutoksia. Korjatkaa jos en vieläkään tajunnut tuota venttiilianimaatioa oikein tai jos HJ:n pumppu toimii erilailla.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#8
|
||||
|
||||
![]() HJ tehostimen piristäminen
Moi,sain minäkin vähesen innostusta sitä pumpun parantelusta,kun oli niin kankea,purkasin sen unionin ja Bypass valven ,aika paskaiset olivat kaikki osat,toi sihti mita on sen korkkin päässa,mita purista sitä kuula,oli ihan tukossa.Tosin mun puretussa pumpussa on kaikki osat paljon pidempia,onks niita pumpuja sitten erilaisia,kamera jäi työpajan, muuten olisin laittanut kuvia, porasin unionin 4,5 poralla isomman reian ja pienen jousen taakse 2 mm prikan ,aikamoinen etsiminen oli raskassarjan työpajasta niin pienien osien lyötaminen
![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
O: Hilux o-tehostimen pumppu | Mako | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 31.05.2008 01:40 |
O: HJ:n Tehostimen pumppu! | kenni | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 10.09.2006 13:28 |
Tarttis tehostimen MB 609 | Gemari | O/M/V Muut | 0 | 31.03.2006 11:48 |
tehostimen pultit | turakki | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 17.05.2005 17:04 |
tehostimen pumppu !!! | SoSo | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 19.09.2004 19:30 |