Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 06.08.2012, 20:18
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Red face

Hilman suolihuuhtelu käynnistyi


No nyt on saatu uusi skyyläri matkahuollosta, avattu pakeetti ja todettu, että siellä oli just sitä mitä pitikin 1996 Hilux originaali kyyläri.

No sitten avattiin vanhan skyyppärin pohjaproppu, laskettiin kanisteriin sellaista mömmeröä jota on joskus voinut kutsua jäähdytysnesteeksi. Nyt se oli sellaista ihan omanlaista.

Seuraavaksi valmistettiin vaimolta pöllityistä astianpesukoneen tableteista ja kuumasta vedestä pesulientä. Höyryävä liemi inessiiviin ja tulppa kiinni ja sitten zikzakseightising-tyyppiselle maaseutumatkalle. Monta minuuttia myöhemmin takaisin huuhtelualueelle ja proppu auki. Ruskehtavaa lientä tuli lähes kanisterillinen. No taas pohjaproppu kiinni ja nyt ihan tuoretta, raikasta, puhdasta, ihanaa vesijohtovettä (kaivovesikin taitaa toimia yhtä hyvin) skyyleriin ja uudelle hieman toiseen suuntaan suuntauvalle maaseutupainotteiselle palkintomatkalle, jossa palkintona on puhdas suoli, siis Hilmalle, tuolle Hiluxille, tarkennuksena niille jotka aloittavat tämän lukemisen vasta tästä osiosta.

Taas parkkiin ja suolen pää auki. Edelleen kanisterillinen huomattavasti puhtaampaa lientä ulos. Sitten kolmas huuhtelu ihan paikallaan em. vedellä. Pientä koneen käyttöä naapurin iloksi ja sitten jälleen lientä ulos. Tässä vaiheessa loppuivat kanisterit ja tuhkaämpäri sai alkaa toimimaan liemisäiliönä.

Ja sitten alkoi apinanraivosade johon homma keskeytyi.

Huomenna tää jatkuu sitten vielä yhdellä avattujen letkujen ja termostaattikotelon kautta tapahtuvalla huuhtelulla.

Uusi liemi on etyleeniglykolia. Liemen vihreä väri jääköön arvoitukseksi mutta sen verran voin paljastaa, että 10 litraa maksoi 26 e.

__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 06.08.2012, 21:15
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

ja lämppärin raana selälleen kun huuhdot suolistoa, ihan varuiks... (ei tietoa miten toyon lämppäri toimii)
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.08.2012, 21:23
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
ja lämppärin raana selälleen kun huuhdot suolistoa, ihan varuiks... (ei tietoa miten toyon lämppäri toimii)
juu, tnx ohje
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.08.2012, 21:50
Rauta Rauta ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.05.11
Sijainti: Espoo
Viestit: 68
Perusasetus

Pitäisi vissiin itsekkin tehdä hodarille pesu. Kenelläkään hajua crc:n pesuaineesta. Semmoinen tuli vastaan kun mätänettiä selaili. Vai parempi (siis helpompi) tehdä noista konetiski aineista liuos mitä käyttää?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.08.2012, 09:28
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Pesu tehty.


No niin.

Vaihe 2:

Yön yli olleet vedet ulos ja vanha jäähdytin, huohotusputki sekä termostaattti kansineen pois. Lisäksi vielä lämmityslaitteen kennolle menevä letku irti.

Puutarhaletkusta vettä koneeseen ja myös lämmityslaitteen läpi. Pikkuhiljaa vesi muuttui puhtaaksi.

Tämä jälkeen uusi kenno paikalleen ja letkut kiinni. Nestemäärän olisi pitänyt olla 9,3 litraa, mutta eipä sinne ihan tuon verran mennyt, oisko jotain 8 ja 9 litran välillä. Jäähdytin tuli kuitenkin täyteen.

Sitten maaseutupainotteiselle koeajolenkille tavoitteena lämmittää konetta sopivasti ja kokeilla toimiiko lämmitin vielä.

Muutaman minuutin jälkeen lämpö alkoi hissukseen nousta koneessa. Mistään ei tullut höyryä. Matka jatkui. Lämmitin täysille ja odottelemaan. Ei tarvinnut kauaa odotella kun alkoi olemaan ihan oikeasti hiki komentosillalla. Lämmitin todennäköisesti toimii.

Takaisin parkkiin ja hiukka nestettä vajunneen tilalle, korkki kiinni ja homma on valmis.

Positiivinen havainto oli se, että jäähdyttimen alaosa on todella oikeasti ihan kylmä vaikka ylhäällä on ns. poppaa-poppaa-kuumaa.

Tuo viskotuuletin tuntuu pyörivän koko ajan koneen kierrosluvun mukaan, ei kai siitä haittaakaan ole kone kun pitää termostaatin avulla ittensä oikean lämpöisenä ja jäähdytystä saa olla.

Tää hanke päättyy nyt maukkaaseen aamiaiseen ja viimeisen lomapäivän tunnelmiin.

Ai niin, tän hankkeen eko-osio on vielä tekemättä. Vanhat jäähdytysnestet vien kanistereissa kierrätykseen, ties vaikka joku tekis siitä jotain uutta ja hyödyllistä ja luontoa säästyisi.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.08.2012, 14:57
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti

Tuo viskotuuletin tuntuu pyörivän koko ajan koneen kierrosluvun mukaan, ei kai siitä haittaakaan ole kone kun pitää termostaatin avulla ittensä oikean lämpöisenä ja jäähdytystä saa olla.
Jos polttoaine on halpaa niin ei jumissa oleva visko paljon haittaa, no ehkä vesipumpun laakereita aikaa päälle...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.08.2012, 15:16
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Question

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Jos polttoaine on halpaa niin ei jumissa oleva visko paljon haittaa, no ehkä vesipumpun laakereita aikaa päälle...
Juu, tässäpä siis taas uusi huoltokohde kiitos.

Olisikohan täällä viskoosituulettimen huolto-ohjeet jossain / jollakulla ? Onko tuossa vispilässä joku sellainen jousiansa, joka pongahtaa vieteriukon lailla kun jonkun ruuvin avaa ? tarviiko jotain erikoisrasvaa? Missä lämpötilassa tuon pitäisi alkaa tuulettamaan. Miten tuon toiminta testataan ?

No uteliaisuus voitti ja piti käydä tarkistamassa tilanne. Koneen ollessa pysähdyksissä tuuletinta saa pyöritettyä melko kevyesti tässä n. 17 C lämpötilassa. Visko on suoraan (nokka-) akselin päässä ja vesipumppua pyörittää jakohihna jossain etuosan uumenissa. Laakerit ei siis ole vaarassa eikä ehkä polttoaineenkulutuskaan kasva kun vaikuttaisi tuo viskoosi toimivan ainakin päällisin puolin oikein.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.

Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 07.08.2012 15:36
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
2L koneen turbotus mältsä Tekniikka & Jutustelu 2 11.12.2008 23:22
BJ 40 B koneen turbotuksesta elhapero Tekniikka & Jutustelu 13 10.12.2008 19:44
M: 2.4D koneen osia Morjenz O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 15.11.2007 02:13
O: 2l-t koneen kansi.... Matula O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 12.08.2007 18:59
m:läppärunko 2lt koneen Hharri O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 11.08.2006 14:18


Sivu luotu: 00:25 (GMT +2).