![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Hilman suolihuuhtelu käynnistyiNo nyt on saatu uusi skyyläri matkahuollosta, avattu pakeetti ja todettu, että siellä oli just sitä mitä pitikin 1996 Hilux originaali kyyläri. No sitten avattiin vanhan skyyppärin pohjaproppu, laskettiin kanisteriin sellaista mömmeröä jota on joskus voinut kutsua jäähdytysnesteeksi. Nyt se oli sellaista ihan omanlaista. Seuraavaksi valmistettiin vaimolta pöllityistä astianpesukoneen tableteista ja kuumasta vedestä pesulientä. Höyryävä liemi inessiiviin ja tulppa kiinni ja sitten zikzakseightising-tyyppiselle maaseutumatkalle. Monta minuuttia myöhemmin takaisin huuhtelualueelle ja proppu auki. Ruskehtavaa lientä tuli lähes kanisterillinen. No taas pohjaproppu kiinni ja nyt ihan tuoretta, raikasta, puhdasta, ihanaa vesijohtovettä (kaivovesikin taitaa toimia yhtä hyvin) skyyleriin ja uudelle hieman toiseen suuntaan suuntauvalle maaseutupainotteiselle palkintomatkalle, jossa palkintona on puhdas suoli, siis Hilmalle, tuolle Hiluxille, tarkennuksena niille jotka aloittavat tämän lukemisen vasta tästä osiosta. Taas parkkiin ja suolen pää auki. Edelleen kanisterillinen huomattavasti puhtaampaa lientä ulos. Sitten kolmas huuhtelu ihan paikallaan em. vedellä. Pientä koneen käyttöä naapurin iloksi ja sitten jälleen lientä ulos. Tässä vaiheessa loppuivat kanisterit ja tuhkaämpäri sai alkaa toimimaan liemisäiliönä. Ja sitten alkoi apinanraivosade johon homma keskeytyi. Huomenna tää jatkuu sitten vielä yhdellä avattujen letkujen ja termostaattikotelon kautta tapahtuvalla huuhtelulla. Uusi liemi on etyleeniglykolia. Liemen vihreä väri jääköön arvoitukseksi mutta sen verran voin paljastaa, että 10 litraa maksoi 26 e.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
ja lämppärin raana selälleen kun huuhdot suolistoa, ihan varuiks... (ei tietoa miten toyon lämppäri toimii)
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Pitäisi vissiin itsekkin tehdä hodarille pesu. Kenelläkään hajua crc:n pesuaineesta. Semmoinen tuli vastaan kun mätänettiä selaili. Vai parempi (siis helpompi) tehdä noista konetiski aineista liuos mitä käyttää?
|
#5
|
|||
|
|||
![]() Pesu tehty.
No niin.
Vaihe 2: Yön yli olleet vedet ulos ja vanha jäähdytin, huohotusputki sekä termostaattti kansineen pois. Lisäksi vielä lämmityslaitteen kennolle menevä letku irti. Puutarhaletkusta vettä koneeseen ja myös lämmityslaitteen läpi. Pikkuhiljaa vesi muuttui puhtaaksi. Tämä jälkeen uusi kenno paikalleen ja letkut kiinni. Nestemäärän olisi pitänyt olla 9,3 litraa, mutta eipä sinne ihan tuon verran mennyt, oisko jotain 8 ja 9 litran välillä. Jäähdytin tuli kuitenkin täyteen. Sitten maaseutupainotteiselle koeajolenkille tavoitteena lämmittää konetta sopivasti ja kokeilla toimiiko lämmitin vielä. Muutaman minuutin jälkeen lämpö alkoi hissukseen nousta koneessa. Mistään ei tullut höyryä. Matka jatkui. Lämmitin täysille ja odottelemaan. Ei tarvinnut kauaa odotella kun alkoi olemaan ihan oikeasti hiki komentosillalla. Lämmitin todennäköisesti toimii. ![]() Takaisin parkkiin ja hiukka nestettä vajunneen tilalle, korkki kiinni ja homma on valmis. Positiivinen havainto oli se, että jäähdyttimen alaosa on todella oikeasti ihan kylmä vaikka ylhäällä on ns. poppaa-poppaa-kuumaa. Tuo viskotuuletin tuntuu pyörivän koko ajan koneen kierrosluvun mukaan, ei kai siitä haittaakaan ole kone kun pitää termostaatin avulla ittensä oikean lämpöisenä ja jäähdytystä saa olla. Tää hanke päättyy nyt maukkaaseen aamiaiseen ja viimeisen lomapäivän tunnelmiin. Ai niin, tän hankkeen eko-osio on vielä tekemättä. Vanhat jäähdytysnestet vien kanistereissa kierrätykseen, ties vaikka joku tekis siitä jotain uutta ja hyödyllistä ja luontoa säästyisi. ![]()
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Jos polttoaine on halpaa niin ei jumissa oleva visko paljon haittaa, no ehkä vesipumpun laakereita aikaa päälle...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Olisikohan täällä viskoosituulettimen huolto-ohjeet jossain / jollakulla ? Onko tuossa vispilässä joku sellainen jousiansa, joka pongahtaa vieteriukon lailla kun jonkun ruuvin avaa ? tarviiko jotain erikoisrasvaa? Missä lämpötilassa tuon pitäisi alkaa tuulettamaan. Miten tuon toiminta testataan ? No uteliaisuus voitti ja piti käydä tarkistamassa tilanne. Koneen ollessa pysähdyksissä tuuletinta saa pyöritettyä melko kevyesti tässä n. 17 C lämpötilassa. Visko on suoraan (nokka-) akselin päässä ja vesipumppua pyörittää jakohihna jossain etuosan uumenissa. Laakerit ei siis ole vaarassa eikä ehkä polttoaineenkulutuskaan kasva kun vaikuttaisi tuo viskoosi toimivan ainakin päällisin puolin oikein. ![]()
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 07.08.2012 15:36 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
2L koneen turbotus | mältsä | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 11.12.2008 23:22 |
BJ 40 B koneen turbotuksesta | elhapero | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 10.12.2008 19:44 |
M: 2.4D koneen osia | Morjenz | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 15.11.2007 02:13 |
O: 2l-t koneen kansi.... | Matula | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 12.08.2007 18:59 |
m:läppärunko 2lt koneen | Hharri | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 11.08.2006 14:18 |