![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
Moto(X-)crossissa on jo sähköpelejä kisakäytössäMotukkapuolella ollaan jo siirtymässä sähköaikaan kun noi ympäristömääräykset(melurajat) alkaa liiaksi rajoittamaan kisatouhuja. http://tekniikanmaailma.fi/kaksipyor...omoottoripyora Offitrialiin ja ofiin yleensäkin napamoottori olis hyvä kun maavaraa ei turhaan rajoittas akselit ja johan noita napamoottoreita, tosin hytikkasellaisia, on mettäkoneissa, muttei ole kukaan offikäyttöön sellaistakaan tekniikkaa tainnu vielä toteuttaa. Sähköisenä saattais noi lämpöongelmatkin ratketa Trialiin ei säännöt toistaiseksi salli napamoottorien käyttöä mutta ei varmaan ole kaukana noi sähkömoottorit kisakäytössäkään, siis oikeissa offiautoissa RC-offissahan niitä jo on eivätkä taida enää pahemmin vedestä ottavan itseensäkään![]() Ja hiukka Googlettamalla löytyy isompiakin kisavehkeitä ![]() http://www.engadget.com/2011/11/17/o...-prepares-for/ http://blogs.automotive.com/jeep-ren...ding-4163.html
Viimeksi muokannut Byrocrat : 24.06.2012 22:23 |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Juu, sähkökoneet yleistyy. Kattelin tuossa tuollaista Komatsun 320 tonnin kaivosdumpperia ja sehän on dieselsähköinen. 2700 hp dieseli pyörittää generaattoria, jolla taka-akselin sähköiset napamoottorit toimivat. Puhuivat polttoainetaloudesta ja kestävyydestä, tää tekniikka on ollut jo 1996 alkaen käytössä. Samanlaista tekniikkaa lienee vetureissa. Noista sähköajoneuvoista löytyy aika hyvin tuolta: http://green.autoblog.com/
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 25.06.2012 03:02 |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Ei tuo sähkömoottori joka pyörällä välttämättä ihan niin auvoinen asia ole, kuin saattaisi tuntua... Tämä pohdista sai alkunsa tällä viikolla, kun sattui Fisker Karman suoritusarvot silmiin...
Jos nyt aatellaan offiautoa, jossa olisi vaikka se 25 kW joka pyörän moottorissa ja sitten samalla saataisiin akselit häiritsemästä. Voisi toimia ihan hyvin vaikka trialissa, mutta entä monipuolisemmassa käytössä? Sähkömoottorissa kun on vakiovääntömomentti ja siten "tehokäyrä" on suora. Kuinkas moni on tarvinnut täyttä tehoa moottorista ja valittuna on ollut lyhyt puoli jakiksesta ja vaikka kakkonen tai kolmonen päävaihteistosta? Tuossa tulee se ongelma. Jos tuo sähkömoottorivehje kuviteltaisiin vaikka kulkevan nopeuksia 0-40 km/h, niin tavanomaisen ykkösen nopeusalueella saataisiin tehoa käyttöön vaikkapa huimat 25 kW yhteensä! kun taas moottori + vaihteisto-yhdistelmä voi sillä vaikkapa 10 km/h vauhdilla tarjoilla sen 100 kW tehoa käyttöön. Tietty jos se sähkömoottorivehje rakennellaan kulkemaan vaan se 10 km/h, niin silloin silläkin teho saadaan samassa suhteessa käyttöön. Sitten vaan voi olla aika turhaa unelmoida mistään renkaan kuvion puhdistumisesta... Siis se vaihteiston puute aiheuttaa väkisin huonon suorituskyvyn, kun moottorin kierrosluvun ja saatavan tehon suhde on se mikä on. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
ja triali puolella ei napamoottoreita ole ku säännöt ainaki ennen kieltäny, ja mites noitten sähkö/hyd moottoreiden kiihtyvyys, eli jos pitäs saada renkaat pyörimään nyt eikä kohta?
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Juu, siis ei nykysääntöjä huomioituna, vaan noita visioita.
![]() Sähkömoottoreiden kiihtyvyys on ainakin hyvä itsessään, kun se maksimivääntömomentti on käytössä koko ajan, mutta sitten tullaan taas siihen kierroslukuun... Jos hidas vauhti ja hidas moottorin kierrosnopeus, niin tehoa, eli tehtyä työtä aikayksikössä, niistä ei vaan saada ulos. Ja silloin mikään ei kiihdy nopeasti. Ellei sitten ole välitetty tosi lyhyeksi ja sitten taas tingitään siitä käytettävästä nopeusalueesta. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
En ole noihin napamoottoreihin perehtynyt, että onko se suoralla välityksellä vai planeetalla. Jos siellä ois planeetta minkä sais lukittua niin se saattais toimia ihan hyvin sekä hitaassa, että nopeassa ajossa.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Jonkinlainen välitys kai pitäisi olla ettei veto olisi liian "kulmikasta" tosin nykyään osataan tehdä jo moottorit ja ohjaukset aikasta hyvin.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Hj-61 Pientä modausta..(Onko tietoa nykyhetkestä?) | isuzubj | Maasturiprojektit | 67 | 25.08.2015 15:42 |
| Myydään Pientä sj 413 osaa | jakenbj | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 20.05.2011 16:10 |
| HDJ:n pientä näpertelyä | kippo86 | Maasturiprojektit | 104 | 28.02.2011 21:08 |
| Pientä näpräystä L-200:ssa | limppa | Maasturiprojektit | 4 | 21.10.2009 15:54 |
| Pientä remppaa | Ex_inkkari | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 18.02.2005 19:54 |