Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.06.2012, 23:03
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.243
Perusasetus

Jakopäässä.


Ei mahu siirtämään ei. Stefa on 60*42*7 ja kaventaa ei oikeen voi ku muutenkin on väljähkö pesäänsä. Stefan kehikko?? siis se möhkäle mis on öljypumput sun muut? Ei viittis ruveta vaihtaan ku just rempattu moottori. Noi laakerilukitteet mitä mul on vaatii puristusta sen verran et ei onnistu,joissain puhutaan et pitää olla hapettomassa tilassa ennenku kovettuu. Silikonia väliin ?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.06.2012, 21:34
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Ei mahu siirtämään ei. Stefa on 60*42*7 ja kaventaa ei oikeen voi ku muutenkin on väljähkö pesäänsä. Stefan kehikko?? siis se möhkäle mis on öljypumput sun muut? Ei viittis ruveta vaihtaan ku just rempattu moottori. Noi laakerilukitteet mitä mul on vaatii puristusta sen verran et ei onnistu,joissain puhutaan et pitää olla hapettomassa tilassa ennenku kovettuu. Silikonia väliin ?
Siis sulla on ja on tarkoiitus laittaa tarvike stefa? (periaatekysymys?, toki nuo tarvikestefat voi tulla kalliiksi, sillä saattavat syödä akselin...., sillä kumi voi sisältää rikkiä yms, ja täyteaineena voi olla vaikka mitä, esim metalli oksideja)

Tuo Krissen tutkimus hyvä!

Se, vaatiiko laakerilukite puristussovitteen, voit kokeilla helposti:
Ota vaikka vanha mäntä ja männäntappi ja puhdista puhtaaksi, ja sitten liimalla kiinni ja vuorakauden kuluttua kokeilemaan tarttuiko kiinni? männän tappi niin kiiltävää/tiivistä evästä, ettei tartu ihan itsekseen.

Joskus vertailin noita lukitteita/tiivisteitä: putkien tiivisteet jytkähti isoissakin kerrospaksuukseissa: olikohan suuruusluokkaa M16 mutteri pulttiin, mutta lujuus heikko: siis rasvasta puhdistetut osat, ja sai auki n.8" jakarilla, eikä tehnyt tiukkaa.
Kierrelukite: noin M12 pultti/mutteri tarttui kiinni, mutta vuorokauden päästä oli vielä "hytelö/raejuustomaista" ja irtosi helposti 8" jakarilla,
uusinta testi 3-4 pv kovetusajalla, niin piti ottaa oikeasti 1/2" normi räikästä kiinni. mutta kun pistin samaa lukitetta M8 pultti/mutteri liitokseen niin jytkähti kunnolla vuorokaudessa, piti vääntää 1/2" räikällä reilusti, jos olis ollut tuplasti lujemmassa olisi varmaan katkennut.
Laakerilukite toimi hyvin pitkälle samalla tavoin kuin kierrelukite, mutta oli vieläkin lujempaa ahtaassa raossa, suurissa jopa löyhempää.

Ja nuo lukitteet oli : normaali kierretiiviste neste, kova kierrelukite, ja keskisuureen? väljyyteen tarkoitettu laakerilukite (loctide 638)
Ja nuo kaikki oli vähintään vuoden avattuna olleita, n 15c säilytettyjä loctide:n tuotteita.... siis testissä muutakin epäselvää, kuin että tuotenumerot puuttuu..

Noista Loctiden tuotteista löytyy paljon tietoa, kokeile kuukkelilla

http://www.loctite.fi/cps/rde/xchg/h...UID=000001FNRW

tuo 638 oli yksi http://www.loctite.fi/cps/rde/xchg/h...UID=000001FNRW

-> Testin tarkoitus oli nimenomaan tutkia, miten nuo vanhat lukitteet käytännössä toimii, ja lopputulos oli että jos karkean pultin ja mutterin liimaat tuolla lujalla ruuvilukitteella, niin ei lähde auki ilman lämpöä (siis esim. pintaruosteessa olevat u-pultit ja mutterit, mutta kotelosuojalla lukittu mutteri ei ruostu, tuolla kierretiivisteellä tarttuu kiinni, mutta saa vielä kylmänä auki)

Tuolla 638 pistin hj-60 pyöränlaakerin sisäkoolin kiinni, 320 hiekkapaperilla pikkasen karkeaksi, rasvanpoistajalla puhtaaksi, ja 638 väliin, napa nippuun ja auto pyörilleen; laakeri pysyi kiinni akselissa, MUTTA jarrulevyn vaihdossa piti napa irroittaa, ja homma meni uusiksi koska stefaa ei saanut paikoilleen tuonne laakerin taakse....

Ja tuo öljypunpun kotelo: ajattelin jostain syystä että kyseessä oli kampiakselin takapää

Ja se on jokseenkin varmaa, että silikonilla ei pysy, ja mahdollisesti deaktivoi myös lukitteen.

--->>> pistä 10 euroa lisää rahaa, ja osta alkuperäinen!
P.S minulla olisi edullisesti noita tarvikestefoja mm. muutamia hdj-80 etuvetoakseliin, myydään "mielellään" "jollekki v**tumaiselle" ihmiselle...
siis pätevän näköisiä, jos ei tiedä minkä näköinen sen pitäisi olla...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan patrolin vuotava tankki Ahma O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 10.06.2016 07:09
Vuotava kannentiiviste Tekniikka & Jutustelu 20 21.12.2007 00:21
Patrollin vuotava pallonivel SKO Tekniikka & Jutustelu 13 20.05.2006 07:59
HJ-61 vuotava polttoainetankki... Ylä-Savo@ Tekniikka & Jutustelu 6 01.06.2004 08:38
Vuotava kenno ja äänieristeet KTM Yleiset 4 12.05.2003 06:16


Sivu luotu: 10:09 (GMT +2).