Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 05.05.2012, 14:37
Rouveri Rouveri ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 24.03.08
Sijainti: Finland.
Viestit: 438
Talking

Kokemuksia Insan ja Fediman Pinnoitushelvetti renkaista :D


Tänne voisi jakaa kokemuksia noista insan ja Fediman uusiohelvetti renkaista. Itsellä muutama sarja ollut Yksi sarja insan special trackkejä josta yhdestä renkaasta tieajossa alkoi nappulaa lenteleen irti. ja toinen sarja Fedima extreme evolutioneja joista räjähti yksi rengas maantieajossa HJ60 alla. Toki pari hyvääkin sarjaa ollut kertokaa kokemuksia käyttöolosuhteissa ja näin. itse hankkimassa taas yhtä sarjaa kun päätän vielä mikä...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 05.05.2012, 15:14
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.282
Perusasetus

Jeepissä käytetyt, n 15tkm/2v vanhat Fediman extreme evot 31x10.5 pyöri alla 7/11- 4/12 eli syksyn ja talven. Enimmäkseen tieajoa, huonoakin tietä, n. 7000km yht.
- yksi renkaista vaati lähes 150g painoja asennuksessa
- Meteli verrattuna AT pintaisiin on moninkertainen ja vierintä vastus tieajossa iso, automaatti tykkäs vaihdella pienempää aina kun tuli jonkilainen mäki vastaan tai hipas kaasua.
- Bensakulutus nousi arviolta yli 3l/100km verrattuna Generalin AT renkaisiin (235/75)
- Etupyörät kuluivat varmaan 3-4mm kun takasista ei nähnyt eroa viime syksyyn, AT renkaissa tosin myös etuset kuluu, mutta ei yhtä voimakkaasti.
- Talvirenkaina toimi paremmin kun AT kiekot tai loppuun kuluneet nastarenkaat, tosin tuoreella nollakelin lumella piti ennakoida jarruttamisia hyvissä ajoin. Enemmässä lumessa kaivoi kivasti uraa maahan asti (ihan omalla pihalla) sitten pitikin himmata kaasusta kun pito löyty.

Myönnetään että vähän väärässä käyttötarkoituksessa, kun tie ajossa noi renkaat oli. Edullisesti kun sain nii piti kokeilla ja on ne paremman näköset kun noi Generalit.
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.05.2012, 20:58
khonkonen khonkonen ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.12.07
Sijainti: Töpsävä, Finland.
Viestit: 1.588
Perusasetus

Mulla pajeron alla fedimat (extreme evolution tais olla tarkempi malli) 31x10,5x15. Ovat olleet auton alla 4 vuotta/34000tkm niin kesät kuin talvet, eikä mitään ongelmia. Kaikki kuluneet tasaisesti, eivät ihmeemmin edes äänekkäät (nappularenkaiksi). Nyt vain tänään niitä potkiessa huomasin, että kyljet on alkaneet halkeilemaan jo aika voimakkaasti, varsinkin kyljessä olevat nappulat on kaikki kierretty halkeamin. Eli tuskin noissa enää kauaksi aikaa on rengasta, vaikka pintaa olisikin, mutta on nuo mielestäni jo hintansa haukkuneet! Seuraavat renkaat tulee kyllä kans olemaan fedimat!
__________________
Huono tie, parempi mieli.

Viimeksi muokannut khonkonen : 05.05.2012 20:59 Perustelu: Mallin tarkennus...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.05.2012, 21:30
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Yhdet insa saharat ajoin isuzulla alusta loppuun ympärivuoden, yllätyin hyvistä maasto-ominaisuuksista ja osasin varautua huonoihin talviominaisuuksiin. Nappulat ei murtunut mutta kului rajusti vinoon reippaassa kaupunkiajossa. Mielestäni oli hintansa arvoiset.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 08.07.2013, 22:13
khonkonen khonkonen ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.12.07
Sijainti: Töpsävä, Finland.
Viestit: 1.588
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja khonkonen Näytä viesti
Mulla pajeron alla fedimat (extreme evolution tais olla tarkempi malli) 31x10,5x15. Ovat olleet auton alla 4 vuotta/34000tkm niin kesät kuin talvet, eikä mitään ongelmia. Kaikki kuluneet tasaisesti, eivät ihmeemmin edes äänekkäät (nappularenkaiksi). Nyt vain tänään niitä potkiessa huomasin, että kyljet on alkaneet halkeilemaan jo aika voimakkaasti, varsinkin kyljessä olevat nappulat on kaikki kierretty halkeamin. Eli tuskin noissa enää kauaksi aikaa on rengasta, vaikka pintaa olisikin, mutta on nuo mielestäni jo hintansa haukkuneet! Seuraavat renkaat tulee kyllä kans olemaan fedimat!
Nyt mahtaa alkaa olemaan renkaat tiensä päässä. Vähän väliä joku renkaista päästää ilmat pihalle, vaikka auto vaan seisoo pihassa. Kannattaakohan noihin uhrata vielä purkillinen renkaanpaikka-ainetta vai ostaako uudet?
__________________
Huono tie, parempi mieli.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.05.2012, 23:34
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.063
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikaelt Näytä viesti
- Bensakulutus nousi arviolta yli 3l/100km verrattuna Generalin AT renkaisiin (235/75)
Jos ei kolmee, niin 1-2 l/100 km on ihan mahdollista. Eli 20 tkm vuosiajolla kuluu n. 200-300 € enemmän bensaan.

Yhtä karkeakuvioinen laaturengas saattais rullata paljon paremmin, joten kannattaako säästää pari sataa rengassettiä ostaessa kun niiden käyttöiän aikana saa työntää säästyneet fyrkat huoltoaseman tiskille ja toisen mokoman päälle?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.07.2013, 10:11
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Jos ei kolmee, niin 1-2 l/100 km on ihan mahdollista. Eli 20 tkm vuosiajolla kuluu n. 200-300 € enemmän bensaan.

Yhtä karkeakuvioinen laaturengas saattais rullata paljon paremmin, joten kannattaako säästää pari sataa rengassettiä ostaessa kun niiden käyttöiän aikana saa työntää säästyneet fyrkat huoltoaseman tiskille ja toisen mokoman päälle?
Se on sitä osamaksua. Ostaa halvat renkaat ja makselee huoltamolle loput pienissä erissä
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 09.07.2013, 10:49
ImacInnes:n Avatar
ImacInnes ImacInnes ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 09.03.07
Sijainti: Hki / A´la Malmi
Viestit: 4.598
Perusasetus

Insa Sahara Turbo


Jeep Libertyyn hankin aikoinaan uudet Insa Sahara Turbot ja olivat alkuun hiljaiset vaan sitten nappulat rupesivat kulumaan eri tahtiin ja kumit rupesivat laulamaan maantiellä ihan mieletöntä ujellusta, ei pitkiä matkoja viitsi ajaa.

Pito on hintaannähden hyvä maastossa.

t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
https://www.facebook.com/GPKorjausOy/
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 10.07.2013, 15:14
Tondza Tondza ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.05.13
Sijainti: Kolari
Viestit: 33
Perusasetus

lainataampa vähän topikkia

http://sdrv.ms/186C29J

tuosta renkaan vannetta vasten jäävästä syrjästä on revenny palanen. tuleekohan tuo pitämään ilmat sisällä auttaakohan joku sikaflexi tuohon
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 05.05.2012, 21:44
samppas samppas ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 10.08.09
Sijainti: Helsinki
Viestit: 338
Perusasetus

Omasta mielestä halvemmat ja paremmat kilometrit MAANTIELLÄ tulee BFG KM2:silla. Metsäajoon pinnatut ok.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 05.05.2012, 22:32
L-Andy:n Avatar
L-Andy L-Andy ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.11.09
Sijainti: Sipoo
Viestit: 180
Perusasetus

Insa Traction Track 7.50-16 oli alla 2½ vuotta kesät talvet, yhteensä ~40 000km. Ei moittimista, kuluivat hyvin tasaisesti 3-4mm käytön aikana, suht hiljaiset. Talvella aivan erinomaisia vaikka ilman nastoja, ajoin pelkästään takavedolla. Mursin ne käsin vanteille enkä koskaan jaksanut tasapainottaa niitä, hyvin ne tubeless-kumit kuitenkin istahtivat tube type-vanteille ilman minkään näköistä tärinää/värinää.

Tällä hetkellä Insan Dakarit 265/75R16. Äänekkäämmät kuin Traction Trackit, mut nehän ovat mutiaisia joten ei voi verrata mihinkään SUV-sliksiin. Nämäkin käsin murrettu vanteille eikä tasapainotettuja, ei ongelmia. Laitoin lopputalvesta alle eikä oikein sovellu talviajoon, ainakaan takavedolla, nelivedolla kyllä pääsee. Talveksi BFG'n nastat alle...

Tällä hetkellä ei ole kuin hyvää sanottavaa Insoista, olen kuitenkin valmis muuttamaan mielipidettäni jos aihe löytyy. Kuluuhan ne nopeammin kuin "merkkirenkaat" mut jossainhan se halpa hinta pitää näkyä.



Andy
__________________
"Mutiaiset ovat paskat mudassa ja AT't kaikkialla muualla..."

L200 -99 tai joku sellainen
Land Rover 109" SIIa STW 1971 200Di
EX - Land Rover D1 V8 A -96
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 06.05.2012, 05:55
Rouveri Rouveri ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 24.03.08
Sijainti: Finland.
Viestit: 438
Talking

Hyvä että näinkin paljon


Ihmisillä hyvää sanottavaa näistä renkaista... Kai se pitää mennä kolmassarja ostaan ens viikolla et saa karkeet pajeroon alle. .. varmaan insa saharat hommaan kun se kylkikuvio fediman evolutionissa jollottaa maantieajossa aika pahasti...
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 06.05.2012, 07:47
p0hamala p0hamala ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.07.11
Sijainti: Nurmijärvi
Viestit: 145
Perusasetus

Mistäs ajattelit ostella Fedimaa/Insaa? Eli kuka tuommoista ~31" maasto/katu-kuviota tänään myy edukkaasti?

T/P&Disco1
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 06.05.2012, 15:53
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.327
Perusasetus

Ostin muutama vuosi sitten uudet Insat kilvettömään metsäautoon. Olivat silloin paljon halvempia kuin nykyään. Pitoa on ollut koko rahan edestä. En ole renkailla ajanut metriäkään asvaltilla, ja pellollakin korkeintaan 40.

Noita kummeja (special track) näkee käyttöautojenkin alla, mutta itse en lähtisi kesäkuumalla moottoritielle niillä.

Hyvät ja halvat MAASTOauton renkaat.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 07.05.2012, 06:48
tunabomber tunabomber ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.01.12
Sijainti: Sawo
Viestit: 69
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Ostin muutama vuosi sitten uudet Insat kilvettömään metsäautoon. Olivat silloin paljon halvempia kuin nykyään. Pitoa on ollut koko rahan edestä. En ole renkailla ajanut metriäkään asvaltilla, ja pellollakin korkeintaan 40.
Toi on muuten totta, noissa on noussut hinnat aika hurjiksi ottaen huomioon että ne on kuitenkin UUSIOrenkaat. Hurjaa kun välillä näkee että noista pyytävät enemmän kuin ns. merkkirenkaista

Itse miettinyt että mitenkähän noissa kestää kyljet ja ylipäätään itse renkaan runko? Nappulat on kyllä isot ja niiden kohdalla tietenkään tunnu kivet tms. missään mutta entäs jos sattuu nappuloiden väliin.. Monet rengasvalmistajt kun mainostaa että on ties mitä moninkertaisia suojia renkaan kyljissä, jne. niin uusiorenkaista niitä tuskin löytyy..
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 07.05.2012, 20:55
elhapero:n Avatar
elhapero elhapero ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.07
Sijainti: Tammela.Finland
Viestit: 1.479
Perusasetus

Insan special trackit offi kikottimessa ja tieliikenne bertassa,bj menee kuin juna noilla kumeilla (235/85-16) sopii näemmä tuohon autoon nuo renkaat todella hyvin.33/12.5-15 bf all terraineilla vetelee niin että kaista ei meinaa riittää. Ei mitään huonoa sanottavaa ja maastossa pitoa riittää.
__________________
Hämeen Off-Road Kerho HOK
Maplehill Productions
http://www.pajakallio.fi/
http://www.ipefix.fi/
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 07.05.2012, 21:42
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tunabomber Näytä viesti
Toi on muuten totta, noissa on noussut hinnat aika hurjiksi ottaen huomioon että ne on kuitenkin UUSIOrenkaat. Hurjaa kun välillä näkee että noista pyytävät enemmän kuin ns. merkkirenkaista

Itse miettinyt että mitenkähän noissa kestää kyljet ja ylipäätään itse renkaan runko? Nappulat on kyllä isot ja niiden kohdalla tietenkään tunnu kivet tms. missään mutta entäs jos sattuu nappuloiden väliin.. Monet rengasvalmistajt kun mainostaa että on ties mitä moninkertaisia suojia renkaan kyljissä, jne. niin uusiorenkaista niitä tuskin löytyy..
No insoissahan kylkien kestävyyden ratkaisee se että milläinen aihio on sattunut hyllystä löytymään,Insojen kanssahan tulee monesti sellainen ongelma, kun ne on pinnattuja, että rengas sarjassa saattaa olla täysin erinlaisia runkoja seassa,esim omista insoista kun 3pudottaa paineet 0,6bar niin yhdessä saa olla 0,8bar ja silti on yhtä lytyssä. Mutta mitään tekemistähän nuilla ei ole tiellä ajomukavuuden kanssa,pompottaa ujeltaa ja täristää sekä rullaa huonosti jopa alamäessä,mutta metsäänhän nuo onkin tehty.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 08.05.2012, 11:01
Rouveri Rouveri ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 24.03.08
Sijainti: Finland.
Viestit: 438
Talking

Tere


Joo se on vähän tuurista kiinni minkälaisilla rungoilla saa sarjan. mut elämässä pitää olla jännitystä kohta hakemaaan insa saharan sarjaa ja vanteille...
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 09.05.2012, 12:31
Infernaalinen Infernaalinen ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.11.11
Sijainti: Kaupunti, Vinlanti
Viestit: 73
Perusasetus

Mille rungoille noita yleensä tehdään, eli onko valmistajalla jotkut tietyn mallin rungot käytössä vai tehdäänkö mihin milloinkin -periaatteella (jopa pakettiauton maantierengas rungolle)?
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 09.05.2012, 15:02
Rouveri Rouveri ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 24.03.08
Sijainti: Finland.
Viestit: 438
Talking

Kyselin puljusta mistä nuo ostin että mitä runkoja käyttävät. Myyjä sanoi että 6vuojen aikana mitä ovat myynet niin kolme asiakasta on valittanu runkovaurioista. Ja ihan "laatu runkoja" kuulemma käyttävät... itsellä ainakaan ole runkoissa ollut mitään vikaa ollut.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 09.05.2012, 22:02
maurimayra maurimayra ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 20.09.11
Sijainti: Kouvola
Viestit: 25
Perusasetus

Insat


Insan saharat pyöri susukin alla n 20tkm. Jos vähänkään enemmän joutuu ajelemaan asvaltteja pitkin niin jokin vähän kovempi rengas voisi olla parempi. Koneurilla ja lumessa toimi ihan mukavasti hintaansa nähden.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 10.05.2012, 08:31
Baas 009 Baas 009 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 24.05.10
Sijainti: Oopu
Viestit: 13
Perusasetus

Fediman F/OR:llä olen ajellut jonkun tuhatta autosuunnistusauton alla.

Painoja tartteevat ja pitävät meteliä mutta ei vipota jos vanteissa ei ole tonnia savea. Vaikuttaisivat kuluvan nopeammin kuin normi katurengas, paha sanoa näinkin pienellä ajomäärällä. Pitoa on sitten pehmeällä aivan eri malliin kuin katurenkaalla, mutta eipä näillä mitään sikaoffia ajetakaan. Pitävällä pinnalla ovat aika mottipäät, kankeat käännellä ja pito ei mikään paras ole.
Pirun painavat ovat, mutta kantavuusluokkakin on 92 ja runko on ilmeisesti pakuun alunperin tehty.

Mutta tarkoitukseensa aivan pistämättömät. Eli ajeluun soralla, kuralla ja muulla puolikovalla pinnalla, välillä huomattavan kovaakin.

Talvella täysin kelvottomat. Kaksivetoisella ei todennäköisesti pääsisi noilla edes liikkeelle lumikeleillä.

Käytössä siis tämmöinen leikkiautojen ja lastenvaunujen koko, 185/65/15.

Ja autohan on Corolla Sportswagon 4wd
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 10.05.2012, 20:40
Rouveri Rouveri ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 24.03.08
Sijainti: Finland.
Viestit: 438
Wink

mitä pienempi halkaisia ja leveys kumilla = helpompi pinnata = pienempiheitto = vähemmän puntteja...
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 12.05.2012, 10:44
Jorski:n Avatar
Jorski Jorski ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.07.11
Sijainti: Salo
Viestit: 81
Perusasetus

Oli kyllä yllättävän hiljaiset, mitään eroa ei metelissä ole noihin Hankookin ATm:iin, ainakaan nivassa ei huomaa Maantiellä on vähän kun laivaa ajais mutta kyllähän noilla ajelee. Ja muta lentää komiasti
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 13.05.2012, 20:09
Leca:n Avatar
Leca Leca ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.11.11
Sijainti: Nivala
Viestit: 91
Perusasetus

Fediman siroccot tuumaa 35 hj:n alla. Hakattu noin 180 nastaa eli talvirenkaaksi tuunattu. helv%/¤#" äänekkäät tiellä, mutta puree hankeen kuin koira luuhun. Vierintä vastus aivan hirvee. Kumi lämpenee. yks kummi painaa vähintään kahden vastaavan bfg mudterrainin verran. Imee vakio hj:stä voimat ja polttoaineet. Paloja lähtee nappuloista tiekäytössä, mutta maastossa hakkaa vastaavan kokoiset mud terrainit.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kokemuksia kevyt K-A:n renkaista -Captain- Tekniikka & Jutustelu 22 23.07.2016 12:42
kokemuksia Pitbullin renkaista? Tekniikka & Jutustelu 8 07.02.2008 07:59
Kokemuksia COOPERin renkaista?? Tekniikka & Jutustelu 3 02.04.2006 13:30
Kokemuksia Maxxis BigHorn renkaista! PatrolAss Tekniikka & Jutustelu 2 25.10.2005 13:23
Maxizís renkaista vielä kokemuksia ttapio Tekniikka & Jutustelu 10 02.09.2005 09:06


Sivu luotu: 02:41 (GMT +2).