![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#101
|
|||
|
|||
![]()
Psst... hiljaa ny! Ei saa kertoa lukottomien (muka-) maastoautojen omistajille (mukaanlukien minä) ettei niillä tee mitään ilman lukkoja... Ressukat ovat luulleet ajelleensa oikeaa offia, vaikka jotain neitiajelua on tietysti ollut, kun ei oo täysiä lukkojakaan...
Ah, (käytettyä) peräöljyä naamaan, lukot päälle ja kioskille! Kyllä kunnon roudaus on ihanaa! Ja joo, kyllä ne lukot auttaa, auto menee ajamalla ristiriipunnoista (ilman jarrua), mut pointti on siinä ettei lukot automaattisesti erottele huonoja ja hyviä maastoautoja. Kuinkahan kauan aiheesta (lukot tekee autuaaksi, merkki XYZ on paras, jne.) tarttee väitellä että kaikkien näppäimistöistä loppuu kirjaimet? ![]() |
#102
|
|||
|
|||
![]()
Joo lukot on pop ja HC-kamaa, kun 99% offaajista ajaa ja pärjää ilman niitäkin. Ehkä se on enempi henkinen selkäranka.
Jos aletaan kategorioimaan ja puhumaan ominaisuuksista, niin lähtisin aika lailla siitä, että missä on kierrsalusta ja missä lehtijouset. Se jakaa aika tavalla menohaluja ja matkustusmukavuutta. Kierrealustasta saa viriteltyä aikas lailla kivan, jos mielenkiintoa riittää ja vaikuttaa etenemiseen uskomattoman paljon... ...aikä ole norran päät pökkimärrä kiviin ja kantoihin ... |
#103
|
|||
|
|||
![]()
Joo lukot on pop ja HC-kamaa, kun 99% offaajista ajaa ja pärjää ilman niitäkin. Ehkä se on enempi henkinen selkäranka.
Jos aletaan kategorioimaan ja puhumaan ominaisuuksista, niin lähtisin aika lailla siitä, että missä on kierrealusta ja missä lehtijouset. Se jakaa aika tavalla menohaluja ja matkustusmukavuutta. Kierrealustasta saa viriteltyä aikas lailla kivan, jos mielenkiintoa riittää ja vaikuttaa etenemiseen uskomattoman paljon... ...aikä ole norran päät pökkimärrä kiviin ja kantoihin ... ;-) ;-) TT |
#104
|
|||
|
|||
![]() Ei välttämättä...Lainaus:
|
#105
|
||||
|
||||
![]()
Mitä huonompi alusta ja vähemmän lukkoja sen kovempi vauhti
![]() ![]() |
#106
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#107
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mahtoikohan keskitasauspyörästön lukko kelvata...? Andy
__________________
"Mutiaiset ovat paskat mudassa ja AT't kaikkialla muualla..." L200 -99 tai joku sellainen Land Rover 109" SIIa STW 1971 200Di EX - Land Rover D1 V8 A -96 |
#108
|
||||
|
||||
![]()
12 §
Maastoautot 1. M1-luokan auto ja kokonaismassaltaan enintään kahden tonnin N1-luokan auto katsotaan maastoautoksi (M1G- ja N1G-luokka), jos: a) sen vähintään yksi etu- ja yksi taka-akseli on vetävä, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä; b) siinä on vähintään yksi tasauspyörästön lukitusmekanismi tai se on varustettu vastaavalla järjestelyllä; c) sen laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 30 prosenttia; ja d) se täyttää vähintään viisi seuraavista kuudesta ehdosta: i) lähestymiskulma on vähintään 25°; ii) jättökulma on vähintään 20°; iii) ylityskulma on vähintään 20°; iv) maavara etuakselin kohdalla on vähintään 180 mm; v) maavara taka-akselin kohdalla on vähintään 180 mm; ja vi) maavara akselien välillä on vähintään 200 mm. (18.6.1993/530) 2. Kokonaismassaltaan yli kahden tonnin N1-luokan auto sekä kokonaismassaltaan enintään 12 tonnin M2-, M3- ja N2-luokan auto katsotaan maastoautoksi (N1G-, M2G-, M3G- ja N2G-luokka), jos: a) se on telavetoinen tai jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä; tai b) se täyttää seuraavat kolme ehtoa: i) vähintään yksi etu- ja yksi taka-akseli on vetävä tai kytkettävissä vetäväksi akseliksi; ii) vähintään yksi auton akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä; ja iii) auton laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 25 prosenttia. 3. N3-luokan auto ja kokonaismassaltaan yli 12 tonnin M3-luokan auto katsotaan maastoautoksi (M3G- ja N3G-luokka), jos se on telavetoinen tai jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä, tai jos se täyttää seuraavat ehdot: a) vähintään puolet auton pyöristä on vetäviä; b) vähintään yksi auton akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä; c) auton laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 25 prosenttia; ja d) auto täyttää vähintään neljä seuraavista kuudesta ehdosta: i) lähestymiskulma on vähintään 25°; ii) jättökulma on vähintään 25°; iii) ylityskulma on vähintään 25°; iv) maavara etuakselin kohdalla on vähintään 250 mm; v) maavara taka-akselin kohdalla on vähintään 250 mm; ja vi) maavara akselien välillä on vähintään 300 mm. 4. Maastoauton mäennousukyvyn mittaus tai laskenta, lähestymis-, ylitys- ja jättökulma sekä maavara määrätään EY:n neuvoston moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen tyyppihyväksyntää koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä antaman direktiivin (70/156/ETY) mukaisesti, sellaisena kuin se on muutettuna direktiivillä 92/53/ETY. tiiä sitä mutta mun veikkaus on ettei ihan yhen sauna illan kaljoilla voitelulla ole tullu poikkeusta johonkin tietyn valmistajan autoihin, sillä onneksi 99% suomen maastureissa on lukko akselistoissa joissain 1 joissan 2 kpl ja jollain n. 1%ei ole. Viimeksi muokannut toyota4x4 : 09.04.2012 19:30 |
#109
|
||||
|
||||
![]()
Mene ja tiedä. No, ainakin kohta 2 A poistaa aika tehokkaasti kaikkien 2WD/4WD-autojen (eli kytkettävä neliveto) lakisääteinen tarve lukkoihin, eli suhdeprosentit muuttui 99%/n.1%'sta joksikin muuksi. Varmaan aika lähelle 50%/60%....
Andy
__________________
"Mutiaiset ovat paskat mudassa ja AT't kaikkialla muualla..." L200 -99 tai joku sellainen Land Rover 109" SIIa STW 1971 200Di EX - Land Rover D1 V8 A -96 |
#110
|
|||
|
|||
![]()
Aitto on kyllä aika pihalla
![]() Mutta tuohon lukkovaatimukseen kelpaa keskitasauspyörän lukko tai kytkettävässä etuvedossahan se on automaattisesti lukittu. |
#111
|
|||
|
|||
![]()
miten te jaksatte?
|
#112
|
||||
|
||||
![]()
Eikä tuossa asetuksessa M1G maastoautolle akselilukkovaatimusta edes ole.
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
#113
|
||||
|
||||
![]()
mitsussa,mersussa,volvossa,opelissa,daihatsu,nissa n/datsun,toyotissa,isuzuissa,mazdassa,ford,gm,jeepis sä on lukko tai lukot kaikissa malleissa niin kuin suomen laki on vaatinut. ns, ei lain täyttävia maastureita on suzuki,landrover rangerover, uaz. niissä lukkoja ei ole. mutta ilmeisesti tarkoitettiin että 99% landrovereista ei ole uutena ollut lukkoja..? lähes kaikissa muissahan maasto autoista tuo siis löytyy.
Viimeksi muokannut toyota4x4 : 09.04.2012 20:47 |
#114
|
||||
|
||||
![]()
moi!
Ne mitsut patrollit nivat troopperit jeepit ( cherokke) Tais olla jokunen hoojii kin samassa kasassa varmaan vielä jotkut muutkin ( sain kortin -88) eli niitä 80-90l rasseja katteltiin! olivat kaikki ilman "lukkoja" jos nyt ei LSD lasketa lukoiksi? Oliko mulla vaan huonoa tuuria, ku kävin Tervajoella Rintajoupilla asioimassa...jär "maasturit" sillon ostamatta! Kotia tuli -72 taunus kempp lukolla! ![]() //Janne PS: bottomline==> se oma käyttötarkoitushan se ajokin määrää ja sen rakentelun! ![]()
__________________
discovery 1 -98 V8 projekti "Fenix" "".......British humour......!" |
#115
|
||||
|
||||
![]()
Meillä ei ole parempaa tekemistä...
![]() Lainaus:
Andy
__________________
"Mutiaiset ovat paskat mudassa ja AT't kaikkialla muualla..." L200 -99 tai joku sellainen Land Rover 109" SIIa STW 1971 200Di EX - Land Rover D1 V8 A -96 |
#116
|
|||
|
|||
![]()
vaikka te onnettomat tojotauskovaiset mitä väitätte niin vakio tojo on täys paska maastossa etenemään.
|
#117
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Häh hää |
#118
|
|||
|
|||
![]()
no niin.Tajusinko jotenkin väärin että alus kysyttiin discosta ja defestä eikä rakennelluista kinnereistä joita paranneltu Volvo-brittiakselein..
|
#119
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#120
|
|||
|
|||
![]()
[QUOTE=ugly_hj;870692]No niin, olet sanottavasi sanonut (vaikka paskaa puhutkin), Voit mennä koppiis takaisin, mutta varo lätäköitä ettei sun volvos sammu.
Häh hää[/QUOTE3] Eipähän ole näkyny vakiotojoa vakiouatsia haastamaan...mitenhän hyviä ovatkaan etenemään maastossa..mut kyllä on kiva kun ollaan tosissaan jonkun merkin puolesta ja unohdetaan mistä on kysymys..Tärkeintähän on että harrastaa jotain ja nyt esim offausta.Kaikki ei tykkää kivikosta,kaikki ei suosta mutta offaus noin yleensä merkkiin katsomatta on kivaa.Se voi olla jopa kivempaa avoimin perin ja ilman korotuksia kun on itsetunto kohdallaan... Jokainen tekee itselleen sopivan ajokin tai ainakin yrittää tehdä,ei kai sitä tarvi muiden siunata ja kumartaa..Kiva että saadaan pulinaa ja porinaa. Onkos ukoista tulijoita testaamaan miten autot etenee,tehdään pikkanen testilenkki... |
#121
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#122
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#123
|
|||
|
|||
![]()
Kiitos mutta taitaa Ladoga pukata päälle silloin niin pitäis ainakin ukon olla kunnossa ja säästellä uintikuntoa..ei voi Toukokuussa paljoa riehua että kisakunnossa..
|
#124
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#125
|
||||
|
||||
![]()
moi!
Jos vaikka vastais ihan otsikon mukaisestikkin! ![]() Itellä on ja on ollut LR tuotteita jo toistakymmentä vuotta.. SIII ihan sieltä ja syvälta mitä tulee offailuun, kankee, ei ohjaustehostinta, ylipainoinen ja ali tehoinen! Mutta mukava kurvailla kaupungissa cab alhaalla! ![]() Disco 2 mukava "daily driver" ja lällyoffiin sopiva! Td5 oli alla ....laiska! defe 110, en ehtinyt paljoakaan sillä ajella...tykkäsin sen vähän ja aion hankkia uuden! just nyt alla Disco 1 V8 ja TYKKÄÄNTYKKÄÄNTYKKÄÄN..ku hullu puurosta! ![]() ![]() mutta kyllähän nuo kaikki saa rakenneltua offikoneiksi 35''+ renkaille, lukoille yms! Rahallasaa ja autolla pääsee! Vakiona pikkusen vähemmän! LR tuotteisin tottuneena ja työkalut&varaosat tallissa makaillen en ole nähnyt syytä vaihtaa merkkiä! Jos vaihdan niin varmaan olis joku pinzi tai mäyris! ![]() Ota koeajoon, käy joissakin tapahtumassa ja pyydä päästä kyytiin...tutki ja tutustu...niinhän siitä asiasta pääsee jyvälle! Hanki "mentori" ![]() //Janne
__________________
discovery 1 -98 V8 projekti "Fenix" "".......British humour......!" |
![]() |
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kassillinen tyhmiä kysymyksiä,... | regular | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 13.05.2007 22:13 |
Bj-40 murros ja sarja tyhmiä kysymyksiä | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 25.06.2006 17:18 | |
Tyhmiä kysymyksiä Patrolista vol2 | VonLeka | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 24.10.2005 00:13 |
Bj-75 , kysymyksiä ??( tyhmiä ) | Palde | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 02.02.2005 19:17 |
Tyhmiä kysymyksiä | Kupla | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 13.09.2004 13:47 |