Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.03.2012, 22:53
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Minulla on tuollainen Superwinchin solenoidi parissakin Warnilaisessa. Jos tuo on samanlainen solkku niin
-valkoiseen +12 v sisään
-keltainen F2
-punainen A
-sininen F1

Tämä tietämyös perustu siihen että tiedän miten johdot on minulla kytkettynä. Mulla solenoidi on asennettu moottorin päähän ja johdot moottorit menevät suoraan joten järjestys on sama sekä moottorissa että solenoidissa. Värit ja F1/F2/A on katsottu allaolevasta kuvasta joten niiden oikeellisuudesta en tiedä sen enempää.

Edit: Jos F1 ja F2 menee väärin päin niin vinssi pyörii väärään suuntaan - en mene vannomaan kumpi on "oikea" suunta kun vinssin ohjauskin on minulla osittain omavalmiste joten voi olla että se on käännetty väärin päin siinä vaiheessa.Tällöin siis tuplanegaatio kääntää pyörimissuunnan taas oikein.

Edit2: ÄLKÄÄ KÄYTTÄKÖ TÄTÄ KYTKENTÄÄ: A JA + OVAT VÄÄRINPÄIN.
Tänään palailin varovasti aiheeseen, on ikäänkuin ajankohtainen tallilla...

Alkuperäinen kysymys koski tällaista poksia.



Ja tässä on se viisaus joka tuli todistettua mittauksilla ja Jounin kokemuksilla:

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Mittaa lepotilassa vastukset nastojen välillä, 3 nastaa on samassa piirissä ja 1 nasta erillään. Tämä yksinäinen nasta on akulta tuleva +12v.
Kun "kelaat" sisään/ulos, liittyy jokin kolmesta nastasta tuon yksinäisen +12v nastan kanssa piiriin. Näin saat selville nastat F1 ja F2. Viimeinen jäljellä oleva on A. A ei ole koskaan suoraan yhteydessä +12v nastaan. F1 ja F2 vaihtamalla keskenään, suunta vaihtuu.
Näin ainakin saa mitattua vaihtokärkisolenoidiboksin?
Katselkaan vaikka http://www.madecor.fi/manuals/Xdyna_usermanual_FI.pdf sivulle 10 ylempää kuvaa (PIIRIKAAVIO: YHDELLÄ MOOTTORILLA VARUSTETUT VINSSIT). Jopa talonpoikaisjärjellä tuosta selviää just se mitä baxxter selitti.

Eli lepotilassa A, F1 ja F2 on oikosuuljettu keskenään, ja se akulta (lue: vinssin päävirtakytkimeltä) tuleva +12V on se noista "irrallaan" oleva napa.

Eli tuosta mun solenoidipoksin kuvasta
- punainen = +12V akulta/päävirtakytkimeltä
- keltainen ja sininen = F1/F2 (saa ihan itse valita kumpi on kumpi, voi vaihtaa keskenään ja ulos/sisään vaan vaihtuu päikseen)
- valkoinen = A

Eli oikea kytkentä on näin:



Musta, punainen ja keltainen paksu piuha menee vinssin moottorille, mustalla kurkkutorvella suojattu paksu punainen akulle.

Musta ja keltainen = F1/F2
Punainen = A
Mustalla kurkkutorvella suojattu punainen = +12V akku/päävirtakytkin

-Paavo


Viimeksi muokannut Paavo : 30.03.2012 22:57
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.03.2012, 23:00
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Eli tämä on just oikein:



Myös ohjauksien osalta.

Keskimmäinen kolmesta lattaliittimestä on maa.

Reunimmaisiin tilee sisään/ulos plussaa.

RELEBOKSIN/VINSSIN EI PIDÄ VIEDÄ YHTÄÄN VIRTAA ellei sitä ohjata ulos/sisään vinssailuun.

-Paavo

Viimeksi muokannut Paavo : 30.03.2012 23:04
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.04.2012, 15:43
Tollukka:n Avatar
Tollukka Tollukka ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 31.07.03
Sijainti: Leppävirran saarivaltion, mantereen puoli
Viestit: 427
Perusasetus

Miten tuommoinen pieni releboksi käyttäytyy, jos molempiin ohjausnastoihin tuo samanaikaisesti virtasta? Paljon sauhua, vai kelaa jompaankumpaan suuntaan? Esimerkiksi jos on sisä ja ulkopuolella nappulat, ja niitä painelee yhtä aikaa.
__________________
Elämässä pitää olla luksusta, hiluksusta.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.04.2012, 08:23
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tollukka Näytä viesti
Miten tuommoinen pieni releboksi käyttäytyy, jos molempiin ohjausnastoihin tuo samanaikaisesti virtasta? Paljon sauhua, vai kelaa jompaankumpaan suuntaan? Esimerkiksi jos on sisä ja ulkopuolella nappulat, ja niitä painelee yhtä aikaa.
noissa pikku solenoidi mokkuloissa vaihtuu muistaakseni keltainen ja valkoinen toisin päin riippuen onko abico liittimillä tai ruuviliitoksilla,ei tullut aikoinaan savua , kelas sika nopeesti sisään ja ulos laiskasti. piti hetki sitten verrata johtoi moottoriin ja releboxiin.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 26.01.2013, 19:19
Heikki L:n Avatar
Heikki L Heikki L ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: pornainen, Finland.
Viestit: 2.692
Perusasetus

Tarvis vähän apuja tohon kytkentään, vinssi on siis warn CE M12000 24v


Mittailin noita ja jos oikein ymmärsin niin ohjaimen ruskee ja vihree kuuluis tohon releboksin vasemmalle ja oikeelle. sininen sitten plussa napaan? niin toimis kait toi kiinan ohjain.
Kun ei just nyt ole patteria tohon langattomaan kaukariiin

Ja itse vinssi kytketty - pohjaan, plussa tohon releboksin keskelle.
Vähän kokeilin tolla virtamittarilla ennen kuin kytken +kiinni, miten voi - olla yhteydessä kaikkiin muihin paitsi plussaan virrattomana, kokeilin siis piipparilla.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.02.2013, 18:56
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Mun ymmärrys:

- Releboksin ohjaus: keskellä musta maihin, laidoilla keltainen/sininen on sisään/uloskelaus, eli kun jompaankumpaan (ei molempiin yhtä aikaa) tarjoaa plussaa niin vinssi alkaa pyörimään haluttuun suuntaan.

- Ohjaimen kolme johtoa (väreistä ei ole aavistustakaan, mutta helppo kokeilla): yksi on plussaa sisään, kaksi on sitten plussaa ulos sen mukaan kumpaan suuntaan nappia on painettu.

-Paavo
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.03.2013, 16:11
Murros Murros ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 12.08.11
Sijainti: Pirkanmaa
Viestit: 719
Perusasetus

Minkälainen johdotus pitäisi rakentaa 9,5 XP:n releboxiin kun siihen kytketään kiinalainen langaton kaukis.
Maa ja virta on selviä hommia.
Mut kun maalaisjärjellä kytkee sisään ja ulos kelauksen johdot niihin nastoihin mitkä käyttää kyseisiä solenoideja niin ei tapahdu mitään.

Toi XP:n releboxi on puhavarasto ja siellä on jonkinlainen kiertävä maadoitus.
Onko kenelläkään kokemusta.

XP:ssä on Ruskea maa
Musta sisään ja vihreä ulos.

Kun tämän mukaan kytkee niin ei rokkaa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kierroslukumittarin kytkentä? Poor Tekniikka & Jutustelu 5 11.10.2012 20:59
sysäysreleen kytkentä RHINO Tekniikka & Jutustelu 2 05.06.2008 16:32
Virtamittarin kytkentä SaiQmon Tekniikka & Jutustelu 6 22.04.2007 11:29
Peräskärryn kytkentä Tapsa_ja_Dumbo Tekniikka & Jutustelu 10 19.02.2005 14:21
Lisävalojen kytkentä 4x4 Tekniikka & Jutustelu 0 26.02.2003 19:15


Sivu luotu: 03:36 (GMT +2).