![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() pikku vasaralla vaan naputtelua niin kyllä ne prikat sieltä lähtee. monesti vaan ruostunut tosi tiukkaan...
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Ruosteenirroittimeen likoamaan!
Ota ja teippaa ilmastointiteipillä muovinpala navan ympärille, siten että siitä
muodostuu tasku, ja se tasku täyteen ruosteenirroitinta. Sitten kun lionnut päivän pari, niin kuori napa puhtaaksi, ja naputtele terävällä meisselillä sinnen kartioprikan kylkeen, jos näkyy navasta. Jos ei näy, niin tee semmoinen tuurna, että vaarnaruuvissa oleva mutteri ja tuo kartioprikka sopii sisään, ja sillä koputtelen vetoakselia kartioprikan ympäriltä. kolmas ja brutaalein tapa on vasaroida vetarin kylkeen siihen kohtaan missä kartioprikka on. ja sitten kun sinulla on niitä jatkomuttereita, niin koputtele vuorotellen tuolla erikoistuurnalla sitä vetarin laippaa ja jatkomutteria. Siis kaikkia 6/12 kappaletta koputellaan vuoronperään. p.s tuon vetoakselin uuden reiän kierteyttäminen on paikallaan vaikeaa, ainakin jos normitapit, ja niitä ei saa lyhentää ![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]()
tarkotus olikin tehdä vain siihen kanteen ne uudet reiät, jotta sais niiden avulla enemmän voimaa työntämään se kansi pois paikoiltaan.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Jos on mitään lämmitys vehkeitä niin niitäkin kannattaa käyttää ennen kuin jotain rahan arvoista on palasina. Jo semmoisella käsitoholla saa pientä helpotusta aikaan.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Mitähän mahtaa tiivisteet ja laakerit tykätä lämmöstä? Jos tekee ne isommat reiät ja kierteet niihin kahteen alkuperäisiin reikään, kun ei tuo 8mm pultti tunnu järin vahva olevan?
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Sen vetarin ja navan välissä oleva tiiviste , jos siellä semmoinen on menee joka tapauksessa uusiksi ja muut osat on rautaa joten ei ne lämpöä pelkää.
Ja se lämmitys kohta voisi olla vaikka siinä vetarin ulkokehällä missä rauta sen prika lähellä on kaikista ohutta eli se lämpenee nopeimmin ja aikaansaa pienen muodon muutoksen. Ja lämmöllä menee se ruosteen irroittajakin paremmin perille. Voimalla se ei sieltä tule se on kyllä melko varma juttu.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#7
|
|||
|
|||
![]()
joo oli mielessä kyllä se lämmityskin, kierteet joutuu uusimaan kumminkin niin tekee jo suoraan 10mm. Katotaan jos niitä kerkiis tällä viikolla irrottelemaan.
|
#8
|
|||
|
|||
![]() kartioprikatLainaus:
![]() |
#9
|
|||
|
|||
![]()
No nyt tuli viskattua perä paikoilleen ja hammaskoketuksiakin kateltua. Omaan silmään vaikutti ainakin ihan ok? Uusi sisempi pinionin laakeri oli koyo ja entinen ulompi myöskin niinkuin uusikin. Vanha sisempi oli joko HKS tai joku NKS? Uusi koyo oli ainakin jonkun verran korkeampi ja jyrkempi. Sisempi laakeri oli ihan sökö, mutta ulompi oli vielä ihan kohtuu kuntoinen. N. 40km koe ajoja vasta takana, eikä ole suurempia sivu ääniäkään kuulunut. Ehkä jopa onnistunut asennus
![]() Viimeksi muokannut Mika P : 07.04.2012 21:20 |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Mikähän mahtaa olla tällä kertaa mättää perän asennuksessa. Tällä kertaa vuorossa etuperä. Murikkaan on jo laitettu uudet pinionin laakerit ja myös poskilaakerit, mutta nyt ei asetu välitykset vaan kohilleen eli perä menee jäykäks kun rupeaa kiristämään. Mikä mättää?
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Noista kitkalukoista vielä vaikkei enää ajankohtaista, mulla oli joskus isuzu trooper ja turailin takakitkalukkoa palasina varmaan 5krt kunnes sain siitä mieleiseni. "lukko"han oli surkein mitä löytyy mutta sai siitä vaivalla toimivan ainakin vähäksi aikaa, talvella se oli lukossa ja kesällä piti komeeta pauketta mutkissa. Maastossa veti ja paukkui tasapuolisesti, oli se parempi kuin ei mitään mutta varmasti kului nopeasti pilalle.
Lukisin vielä uudelleen nuo välitysten asennusohjeet ja värjäisin hammaskosketuksen. Itsellä sama homma juuri käsillä ja turvallisinta mennä askel askeleelta ohjeiden mukaan.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. Viimeksi muokannut helmapelti : 16.12.2012 17:58 |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Välityksiä ei ole muutettu vaihdettu vain uudet poskilaakerit ja pinjonin laakerit, kyseessähän on kytkettävällä lukolla oleva perä. Eli tarvitseeko nyt laittaa sitten shimmejä mihinkä välilöihin vai mikä mättää? Pinjoni akseli tuntuu jotta ei puristuisi tarpeeksi syvälle. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia (laakerit on tamgearssilta) uudet pinjonin akselin laakerit on ainakin jyrkemmällä kulmalla kuin entiset, mutta niin oli myös takaperässäkin. Tämmösiäkin ohjeita löyty http://www.gearinstalls.com/harry1.htm
|
#13
|
||||
|
||||
![]()
Laakerit varmaan vaatii täysin uuden hammaskosketuksen säätämisen, älä ainakaan käytä voimaa muuta kuin laakereiden paikalleen prässäyksissä. Hammaskosketusjälkiä tutkiessa pitäisi selvitä mikä on vialla.
Toki vanhat laakerit voi kertoa jotain millä mitoilla ennen mentiin. En ole mikään neuvomaan kun homma on vasta edessä mutta kärsivällisyys näissä kai vähiten aiheuttaa vahinkoa ![]()
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ilmeisesti jos jätät pelkän pinionin laakereineen kuoreen kiinni ja pyörität pinionia, niin silloin pyörii ihan herkästi? Alun perin shimmejähän ei ole muualla kuin poskilaakereissa ja pinionin sisemmän laakerin alla. Tulihan toi viimeks mainittu laitettua takas? Tulihan noi poskilaakerien shimmit oikeille puolille, ettei ois menny ristiin? Pelkkä laakerien vaihto ei kyl yleensä vaadi muuttamaan shimmejä siitä mitä ne oli aiemmin. |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Jos laakeritkin oli erillaisella kulmalla, niin kaikki on mahdollista!
ja jos pinjonin isomman laakerin takaa jää shimmi pois, niin hammasvälys liian suuri, ei pitäs kamittaa? Kaikki perät, mitä olen laakeroinut, olen myös värillä säätänyt, ja aika paljon on joutunut joskus muuttamaan shimmejä. Hommaa jostain väriä, ja ala metsästämään noita "banaaneja" hätätilassa spraymaali käy, mutta vaatii paljon voimaa. |
#16
|
||||
|
||||
![]()
mistä ootte muuten noita lukollisen murikan poskilaakereiden shimmejä hommannu? saako muualta ku marmoritiskiltä?
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu LJ 70 takaperä | ToyotaHj60 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 15.11.2011 15:52 |
Ostetaan lj-70 takaperä | votkaturisti | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 05.01.2011 13:03 |
Ostetaan Hj 60 :sen takaperä | HJ-Heikki | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 28.09.2010 07:13 |
O:LJ takaperä | Hippo | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 06.01.2008 21:00 |
O:HJ:n takaperä | asentaja | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 13 | 11.10.2006 17:18 |