Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.03.2012, 16:07
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.734
Perusasetus

pikku vasaralla vaan naputtelua niin kyllä ne prikat sieltä lähtee. monesti vaan ruostunut tosi tiukkaan...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.03.2012, 16:49
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ruosteenirroittimeen likoamaan!


Ota ja teippaa ilmastointiteipillä muovinpala navan ympärille, siten että siitä
muodostuu tasku, ja se tasku täyteen ruosteenirroitinta.

Sitten kun lionnut päivän pari, niin kuori napa puhtaaksi, ja naputtele terävällä meisselillä sinnen kartioprikan kylkeen, jos näkyy navasta.

Jos ei näy, niin tee semmoinen tuurna, että vaarnaruuvissa oleva mutteri ja tuo kartioprikka sopii sisään, ja sillä koputtelen vetoakselia kartioprikan ympäriltä.

kolmas ja brutaalein tapa on vasaroida vetarin kylkeen siihen kohtaan missä kartioprikka on.

ja sitten kun sinulla on niitä jatkomuttereita, niin koputtele vuorotellen tuolla
erikoistuurnalla sitä vetarin laippaa ja jatkomutteria.

Siis kaikkia 6/12 kappaletta koputellaan vuoronperään.

p.s tuon vetoakselin uuden reiän kierteyttäminen on paikallaan vaikeaa, ainakin jos normitapit, ja niitä ei saa lyhentää
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.03.2012, 17:35
Mika P Mika P ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.08.11
Sijainti: Rääkkylä
Viestit: 203
Perusasetus

tarkotus olikin tehdä vain siihen kanteen ne uudet reiät, jotta sais niiden avulla enemmän voimaa työntämään se kansi pois paikoiltaan.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.03.2012, 19:19
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.250
Perusasetus

Jos on mitään lämmitys vehkeitä niin niitäkin kannattaa käyttää ennen kuin jotain rahan arvoista on palasina. Jo semmoisella käsitoholla saa pientä helpotusta aikaan.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.03.2012, 19:42
Mika P Mika P ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.08.11
Sijainti: Rääkkylä
Viestit: 203
Perusasetus

Mitähän mahtaa tiivisteet ja laakerit tykätä lämmöstä? Jos tekee ne isommat reiät ja kierteet niihin kahteen alkuperäisiin reikään, kun ei tuo 8mm pultti tunnu järin vahva olevan?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.03.2012, 19:48
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.250
Perusasetus

Sen vetarin ja navan välissä oleva tiiviste , jos siellä semmoinen on menee joka tapauksessa uusiksi ja muut osat on rautaa joten ei ne lämpöä pelkää.

Ja se lämmitys kohta voisi olla vaikka siinä vetarin ulkokehällä missä rauta sen prika lähellä on kaikista ohutta eli se lämpenee nopeimmin ja aikaansaa pienen muodon muutoksen. Ja lämmöllä menee se ruosteen irroittajakin paremmin perille.

Voimalla se ei sieltä tule se on kyllä melko varma juttu.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 18.03.2012, 21:34
Mika P Mika P ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.08.11
Sijainti: Rääkkylä
Viestit: 203
Perusasetus

joo oli mielessä kyllä se lämmityskin, kierteet joutuu uusimaan kumminkin niin tekee jo suoraan 10mm. Katotaan jos niitä kerkiis tällä viikolla irrottelemaan.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 21.03.2012, 18:56
mikkocap mikkocap ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Kuopio, Suomi
Viestit: 333
Perusasetus

kartioprikat


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju Näytä viesti
pikku vasaralla vaan naputtelua niin kyllä ne prikat sieltä lähtee. monesti vaan ruostunut tosi tiukkaan...
näin on. siinä vaan saa olla kärsivällinen joskus, itellä eka kerralla kun tämän tein tuli jo typerä olo niitä paukutellessa ja meinasin luovuttaa----> luovutin . veli jatko naputtelua ja sitten lopulta ne sieltä alko tulemaan. hidasta puuhaa jos viime aukaisusta on noin 20 vuotta... lukkomurikkaa asenneltiin..
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 07.04.2012, 21:18
Mika P Mika P ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.08.11
Sijainti: Rääkkylä
Viestit: 203
Perusasetus

No nyt tuli viskattua perä paikoilleen ja hammaskoketuksiakin kateltua. Omaan silmään vaikutti ainakin ihan ok? Uusi sisempi pinionin laakeri oli koyo ja entinen ulompi myöskin niinkuin uusikin. Vanha sisempi oli joko HKS tai joku NKS? Uusi koyo oli ainakin jonkun verran korkeampi ja jyrkempi. Sisempi laakeri oli ihan sökö, mutta ulompi oli vielä ihan kohtuu kuntoinen. N. 40km koe ajoja vasta takana, eikä ole suurempia sivu ääniäkään kuulunut. Ehkä jopa onnistunut asennus
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Kuva029.jpg‎
Views:	327
Size:	91,2 Kt
ID:	25973   Click image for larger version

Name:	Kuva030.jpg‎
Views:	387
Size:	94,4 Kt
ID:	25974  

Viimeksi muokannut Mika P : 07.04.2012 21:20
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 16.12.2012, 07:36
Mika P Mika P ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.08.11
Sijainti: Rääkkylä
Viestit: 203
Perusasetus

Mikähän mahtaa olla tällä kertaa mättää perän asennuksessa. Tällä kertaa vuorossa etuperä. Murikkaan on jo laitettu uudet pinionin laakerit ja myös poskilaakerit, mutta nyt ei asetu välitykset vaan kohilleen eli perä menee jäykäks kun rupeaa kiristämään. Mikä mättää?
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 16.12.2012, 17:52
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Noista kitkalukoista vielä vaikkei enää ajankohtaista, mulla oli joskus isuzu trooper ja turailin takakitkalukkoa palasina varmaan 5krt kunnes sain siitä mieleiseni. "lukko"han oli surkein mitä löytyy mutta sai siitä vaivalla toimivan ainakin vähäksi aikaa, talvella se oli lukossa ja kesällä piti komeeta pauketta mutkissa. Maastossa veti ja paukkui tasapuolisesti, oli se parempi kuin ei mitään mutta varmasti kului nopeasti pilalle.

Lukisin vielä uudelleen nuo välitysten asennusohjeet ja värjäisin hammaskosketuksen. Itsellä sama homma juuri käsillä ja turvallisinta mennä askel askeleelta ohjeiden mukaan.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.

Viimeksi muokannut helmapelti : 16.12.2012 17:58
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 16.12.2012, 20:52
Mika P Mika P ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.08.11
Sijainti: Rääkkylä
Viestit: 203
Perusasetus

Välityksiä ei ole muutettu vaihdettu vain uudet poskilaakerit ja pinjonin laakerit, kyseessähän on kytkettävällä lukolla oleva perä. Eli tarvitseeko nyt laittaa sitten shimmejä mihinkä välilöihin vai mikä mättää? Pinjoni akseli tuntuu jotta ei puristuisi tarpeeksi syvälle. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia (laakerit on tamgearssilta) uudet pinjonin akselin laakerit on ainakin jyrkemmällä kulmalla kuin entiset, mutta niin oli myös takaperässäkin. Tämmösiäkin ohjeita löyty http://www.gearinstalls.com/harry1.htm
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 16.12.2012, 22:05
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Laakerit varmaan vaatii täysin uuden hammaskosketuksen säätämisen, älä ainakaan käytä voimaa muuta kuin laakereiden paikalleen prässäyksissä. Hammaskosketusjälkiä tutkiessa pitäisi selvitä mikä on vialla.
Toki vanhat laakerit voi kertoa jotain millä mitoilla ennen mentiin.
En ole mikään neuvomaan kun homma on vasta edessä mutta kärsivällisyys näissä kai vähiten aiheuttaa vahinkoa
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 19.12.2012, 11:40
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.946
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika P Näytä viesti
Mikähän mahtaa olla tällä kertaa mättää perän asennuksessa. Tällä kertaa vuorossa etuperä. Murikkaan on jo laitettu uudet pinionin laakerit ja myös poskilaakerit, mutta nyt ei asetu välitykset vaan kohilleen eli perä menee jäykäks kun rupeaa kiristämään. Mikä mättää?
Saitko kirrattua välyksen lähes kokonaan pois pinionista, ennen kuin rupes kanittamaan? Tulihan kaikki koolit asennettua ihan pohjaan asti?

Ilmeisesti jos jätät pelkän pinionin laakereineen kuoreen kiinni ja pyörität pinionia, niin silloin pyörii ihan herkästi? Alun perin shimmejähän ei ole muualla kuin poskilaakereissa ja pinionin sisemmän laakerin alla. Tulihan toi viimeks mainittu laitettua takas? Tulihan noi poskilaakerien shimmit oikeille puolille, ettei ois menny ristiin? Pelkkä laakerien vaihto ei kyl yleensä vaadi muuttamaan shimmejä siitä mitä ne oli aiemmin.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 19.12.2012, 14:39
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Jos laakeritkin oli erillaisella kulmalla, niin kaikki on mahdollista!
ja jos pinjonin isomman laakerin takaa jää shimmi pois, niin hammasvälys liian suuri, ei pitäs kamittaa?

Kaikki perät, mitä olen laakeroinut, olen myös värillä säätänyt, ja aika paljon on joutunut joskus muuttamaan shimmejä.

Hommaa jostain väriä, ja ala metsästämään noita "banaaneja"

hätätilassa spraymaali käy, mutta vaatii paljon voimaa.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 20.12.2012, 08:41
Petek:n Avatar
Petek Petek ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 09.12.09
Sijainti: Pohjois-savo
Viestit: 248
Perusasetus

mistä ootte muuten noita lukollisen murikan poskilaakereiden shimmejä hommannu? saako muualta ku marmoritiskiltä?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu LJ 70 takaperä ToyotaHj60 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 15.11.2011 15:52
Ostetaan lj-70 takaperä votkaturisti O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 05.01.2011 13:03
Ostetaan Hj 60 :sen takaperä HJ-Heikki O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 28.09.2010 07:13
O:LJ takaperä Hippo O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 06.01.2008 21:00
O:HJ:n takaperä asentaja O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 13 11.10.2006 17:18


Sivu luotu: 02:44 (GMT +2).