![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Mää mankeloin wagonerin jouset ja hyvin on pysyny ryhdissä.tein vaan sen virheen että manklasin muut jouset kaarevammaksi ku norra ,nyt jouset on liian jäykät.Norra eniten kaarelle ja sitte jokainen seuraava vähän loivemmaksi niin toimii hienosti.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
ite taoin kyllä kaikki lehet norraa käyremmiks,eikä tullu liian jäykät.tuntus siltä et jos norra on käyrin niin eikös se suoristu nopeemmin jos muut lehet on suorempia?
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Pystyiskö tuossa hyödyntämään paineilmavasaraa sopivalla kärjellä vai jääkö liian kevyeks hieronnaks. Meteliä ainakin tulis!
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Onko teillä kestänyt jouset takomisen jälkeen hyvin??
Ollaan suikkaan taottu ja siinä kesti mut oon joiltain kuullu että isommissa ei välttämättä kestä takoa että katkeaa helpommin. En sit tiedä onko näin vai onko ollu jouset jo menossa poikki muutenkin. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Luin toisaalta et kylmätaonta on jees, jos lämmität jousia niin tarkkana saa olla ettei lämpene liikaa -> karkeneminen -> katkeaa.
Tai sitten pitäs tehdä päästäminen mutta nää ahjo hommat jättäisin Punkalle tahi Pajakulmalle.
__________________
Broken Back Team #1 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Minkä painoisella kuulapää vasaralla homma hoituu?
ikh 450g lienee liian kevyt? Lähinnä oman olkapään kestävyys askarruttaa..
__________________
Broken Back Team #1 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Kaverin suzukiin aikoinaan taottiin, helvetinmoinen työ ja 2kk jälkeen jouset taas lässähtäneinä. Voi tietysti olla että jotain tehtiin väärin.
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Muutaman jousen olen takonut, ja käsien päälle se käy. 3 paksua hanskaa päällekkäin kiinnipitävässä käpälässä helpottaa niiden ei-niin-tarkkojen lyöntien kanssa. joku 450-650g pienipäinen vasara riittävän pitkällä puuvarrella on hyvä. Pallopää tekee mielestäni liian terävän jäljen. Joku 5c kolikon kokoinen jälki on ok. Reilun kokoinen alasin tekee hommasta huomattavasti helpompaa. Itse olen takonut leveyssuunnassa jousen keskiosaan, en reunoin paitsi vahingossa. Norra on aina suorin lehti pakassa ja lyhyin lehti kaarevin. Näin pakka kantaa kuormaa ja joustaa progressiivisesti. Sitten vielä "kehuja" oikeista jousipajoista. Eräskin riihimäen ajoalueen mukaan nimetty takomo teki aikoinaan mittatilaustyönä mulle offi käyttöön pidemmät pakat suskaan eteen. Kone vasaran jälkiä oli n.5cm välein lehdissä eli n.20 iskua/lehti. Eihän ne kestäneet yhtään mitään. Itse nakutin niihin sitten vieri viereen sopivalla vasaralla ja kestivät n. 2000% paremmin kuin "takomon" ammattilaatu ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Faija joskus opetti tuota hommaa ja rytarin ohje hyvin pitkälti samanlainen, kun isä-ukon ohjeistus.
Meillä tosin oli käytössä ihan kunnon leka, eikä mikään vasara. Tosin se lekahan on raskas käsitellä, mutta ei tarvinu silloin about 16 kesäisenä huiskia niin usein ![]() ![]() Hikistä hommaa se on, mutta helpottaa, jos on toinen pitämässä jousta ja vaihtaa paikkaa ja toinen keskittyy lyömiseen. Edelleen toistan, että hikistä hommaa ja äänekästäkin. Ite nykyisellään joutuis harkitseen useampaan kertaan, että alkaisko, vai kyseliskö jostain jousipajoista tarjoukset ![]() Nykyään faija tuli kylläkin hommanneeks ison vanhan konevasaran, eli pelasti ennen rautaromuihin joutumista.....harmikseen se kone vaan ei ole vielä kunnossa ![]() |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Lemppariaihe...
Suottaapi onnistua, tai sitten ei. Omia jousia (Bj & Hj) tullut naputeltua muutaman kerran kuluneen 15 v aikana. Etupakat kestää pitempään, takaset menevät ässälle muutamassa vuodessa (ei traction baria). Joskus hajoaa takoessa, yleensä ei. Vika on joko jousen kunnossa tai alkuperäisessä karkaisussa. Jos ei lati lähde muutamalla iskulla taipumaan nätisti, lisävoiman käyttö yleensä rikkoo lehden. Aika pahan näköisistäkin on käypäsiä tullut. Vasaroita käytän erilaisia tarpeen mukaan. Puolen kilon kuulapää jo melkoisesti levinneellä päällä on kätevä kapine koppuran ruosteen irroittamiseen. Pajavasaroita on 1,2 kahteen kiloon asti. Isompia en ole tarvinnut. Halpisvasaroiden päätä olen pyöristänyt reilusti. Viimeksi kokeilin alasimen ohessa puupölkyn päällä takomista. Ihan hyvin sekin tuntui onnistuvan. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Volvon lehtijousen pusla! | hpotteri | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 05.07.2011 21:29 |
Lehtijousen liuku | ez-boy | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 17.02.2010 22:06 |
patrollin lehtijousen puslat | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 23.08.2008 01:52 |
JOUSIEN TAONTA | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 05.08.2007 17:30 | |
Lehtijousen "tukeminen" kierrejousella | blazoffer | Tekniikka & Jutustelu | 22 | 25.03.2007 21:29 |