Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.01.2012, 20:25
hacci hacci ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.11.11
Sijainti: nilsiä
Viestit: 34
Perusasetus

12ht:n kuullostelu


Kertokaapas viisaammat kun ostin hj61:sen ja heti alko kuuluu tutuilta että "oksentaa" männärenkaat??? Mittarissa 467tkm joka ehkä pitääkin paikkansa? Jos totta niin oireileeko mitenkään? Moottori käy hyvin eikä kuulu kolinoita eikä kilinöitä eikä huohota kun avaa täyttökorkin käydessä. Kavereitten tuttujen juttuja ei tarvia kertoa kun niitä näkkyy olevan jo sivutolkulla muuallakin eli 12ht koneen omistajilta oikeita kokemuksia ja kilometrimääriä jos sais niin olisin erittäin kiitollinen!

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.01.2012, 21:16
Heikki L:n Avatar
Heikki L Heikki L ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: pornainen, Finland.
Viestit: 2.692
Perusasetus

Ite en mitään kuule, joten käytin kaverilla "kuulosteltavana" joka toinen kk
(kaverilla erittäin tarkasti erotteleva kuulo)
Ikinä ei mitään sivuääniä havaittu koneessa. Niin vain se kk laakeri antautu.
Niitä ei kyllä ole montaa tainnu mennä.

No asiaan samassa remontissa mittasin ylemmän rengas uran välykset=vaihtoon meni kaikki.
Oli 2mm välystä, koneistamolla sanoivat että ei tule yli 50t kestään.
Mietin urien sorvausta ja jonkun muun mallin renkaita.

Mutta ei se siitä paremmaks muuttuis jos on kerta jo väsyny.

Tilasin sitten uudet männät joissa ura vahvistettu, nyt on toiminu jo 60tkm
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.01.2012, 18:33
hacci hacci ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.11.11
Sijainti: nilsiä
Viestit: 34
Perusasetus

oliko miten kalliit männät ja mistä niitä sais? Joo ei niitä varmaan ihan heti erota pientä nakutusta tosta "normaali" paukkeesta ku aika karkee saundinen muutenki. Oli vähä suunnitelmissa että tekis kokonaan uusiks ton auton vasta ensi talvena ja nyt pelko persiissä et kestääkö sinne asti että sais säästettyä rahhoo tarpeeks ja hommattua siksi aikaa toisen hoojiin josta sitten tehhään mehtää/ radalle vekotin kunha tää saatu tehtyy veturiks sille!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.01.2012, 23:47
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Katseleppa vähän, kuinka monella ne renkaat noussut männän päälle?

"Ei yksi pääsky kesää tee."

Mulla ollut noita 12h-t koneita pari, ja toisella oli ajettu muistaakseni reilu puoli milliä, ja toisesta kukaan ei alkanut arvailemaan.
Kummastakaan en katsonut, että oliko renkaat/urat koneistamon mitoissa, mutta kulkivat ok.
Toinen oli ollut kokoajan koillismaalla, ja minä aloin säälimään ja laitoin webaston! (kun ei ollut edes lohkölämppäriä, eikä ainakaan hiljattain edes kylmää tallia myyjä kerto että aina yöksi sammutettu pihaan....)

Tai jos tuota männänrengasongelmaa meinaat varoa, niin vaihdata suihkun kärjet, jos ei vaihdettu, sillä ainakin osasyy noihin alumiinisten rengasurien väljistymiseen, ja syy miksi niitä ei vaihdeta on se, että käyntiinlähtemisongelmia ei ole.

Enemmän olen nähnyt 2H moottoreita, mistä rengas noussut läpi!
(toki enemmän aukinaisena muutenkin, joten eikö tämä tarkoita että 2H löyhä paska ja 12h-t ikiliikkuja vitsi vitsi)

Itse uskaltaisin ostaa vaikka 700 tkm ajetun 12h-t:n jos käy nätisti eikä huohota/käryä.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.01.2012, 00:12
pezq^:n Avatar
pezq^ pezq^ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 09.08.10
Sijainti: Taivalkoski
Viestit: 442
Perusasetus

Omalla kuusykösellä ajettu noin 600000km, käynti on sievä, eikä liioin kuluta öljyä. Pitää koputtaa puuta Ite kans uskaltaisin ostaa jos suinkin kuulostaa terveeltä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 03.01.2012, 00:14
Heikki L:n Avatar
Heikki L Heikki L ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: pornainen, Finland.
Viestit: 2.692
Perusasetus

4 tai 5 12HT:ta muistan missä oksentanu puolen millintienoilla.
Yhtään 2H:ta en tiedä
On niissä tosin erojakin, ainakin Ukkola on avannu 450tkm ajetún joka oli täysin priima.
Omassakin lohko kuin uusi, ne urat vaan...

TimoP;n kautta ostin, tilannut ilmeisesti saksasta. Australiasta on myös tilailtu, en tiedä mitä tänäpäivänä maksaa. Ite maksoin muistaakseni 750e/6kpl

Aion myös ostaa vielä 61:sen, mutta avaan kyllä koneen ja katon mitä se on syöny.
Paskamainen toi rengasura, kun hajottaa paljon rikki mennessään. Lohko monesti pilalla.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 03.01.2012, 00:23
pezq^:n Avatar
pezq^ pezq^ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 09.08.10
Sijainti: Taivalkoski
Viestit: 442
Perusasetus

Tuohan on vähän sama asia kun se että monestako 123 tai 124 mersusta on lauennu 200d kone?? Esimerkkejä on, mutta enemmän kuulostaa olevan kuusykkösiä joissa kone kukkuu nätisti vaikka 700 alkaa olla lasissa. Asiaanhan varmasti vaikuttaa että millaisilla käyttäjillä auto on 20vuoden aikana ollut
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 03.01.2012, 00:46
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heikki L Näytä viesti
4 tai 5 12HT:ta muistan missä oksentanu puolen millintienoilla.
Yhtään 2H:ta en tiedä
On niissä tosin erojakin, ainakin Ukkola on avannu 450tkm ajetún joka oli täysin priima.
Omassakin lohko kuin uusi, ne urat vaan...

TimoP;n kautta ostin, tilannut ilmeisesti saksasta. Australiasta on myös tilailtu, en tiedä mitä tänäpäivänä maksaa. Ite maksoin muistaakseni 750e/6kpl

Aion myös ostaa vielä 61:sen, mutta avaan kyllä koneen ja katon mitä se on syöny.
Paskamainen toi rengasura, kun hajottaa paljon rikki mennessään. Lohko monesti pilalla.
Mielenkiintoista! siis oletko itse nähnyt nuo koneet, mistä männänrenkaat noussut ylös?, ja kuinka monesta ne on ollut vielä "käyntikunnossa"
ja tuo puoli milliä, onko oletettavissa että todellinen ajokilometrimäärä?
suihkun kärkiistä ei varmaankaan tietoa?

Tätä kysyn siksi, että itse olen purkanut muutaman LJ/hilux/hiace/cressida 2.4D 2L sarjan moottorin ja yhdessä on ollut öljysuihkujen paineventtiilien jouset kunnossa! kukaan muu ei tietääkseni ole ongelmaa tiedostanut
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 03.01.2012, 08:42
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.946
Perusasetus

Ite oon purkanut 400tkm ja 450tkm ajetun 12H-T:n ja kummassakin rengasurat vielä priimat. Voiskohan olla, että nää 500tkm ajetut koneet on oikeesti jotain lähemmäs millin ajettuja, tai sitten joku muu kuin kilometrit väljistää rengasurat?

Jotenkin tuntuu hassulta, että mitä vanhempi LC, niin sitä vähemmän on kilometrejä mittarissa vrt. HJ60, HJ61 ja HDJ80. Luulis menevän päin vastoin. MB124:issä on kans mielenkiintoinen kun kilometrit ollu samoja jo viimeset reilu 10v....
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 03.01.2012, 09:27
Heikki L:n Avatar
Heikki L Heikki L ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: pornainen, Finland.
Viestit: 2.692
Perusasetus

Ite olen livenä nähny 3 ja palstalla kuvat ainakin 2.
Suihkujen kärjistä ei tietoa. Omat oli rempan aikana diesel pajalla, ja pajan mukaan kunnossa.

Kyllä tää sitten haiskahtaa ruuvatulta, tai ajettu tosihuonoilla öljyillä.
Tosin kone oli täysin puhdas, siis ei sitä nokipaskaa mitä olen monesta 2H:sta kaapinu.
Voiskohan tossa eniten vaikuttaa että ilman putsari jätetty vaihtamatta huollon yhteydessä ja saanu pölystä ilmaa?
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 03.01.2012, 10:00
reynolds reynolds ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 01.08.10
Sijainti: Lohja
Viestit: 253
Perusasetus

Mun ex hj60 12-ht koneella oli ajettu mittarin mukaan 610tkm. Mittaristo oli myös napattu hj61 mallista joten oletettavaa että saattoi olla samasta autosta kuin tekniikka? Lähti hemmetin hyvin pikkupakkasilla ja kovemmilla sai startin kanssa hetken auttaa. Imusarjahehku oli pimeänä. Öljyä se ei vienyt yhtään eikä savutellu tai kolissu. Vaihtovälin (10tkm) öljyt pysyi jopa aikas puhtaina. Siitä oliko koneelle jotain tehty ei oo mitään käsitystä, ite en availlu tai tarkistellu kun niin hienosti pelas.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 03.01.2012, 10:38
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.946
Perusasetus

Mä sain auton mukana uudet kärjet ja kun vaihdatin ne diesel-pajassa noiden 400tkm ajettujen tilalle, niin sanoivat, että vanhat olivat jo selkeesti kuluneet, mutta toisaalta ei niiden toiminnassa mitään vikaa ajossa kuitenkaan huomannut. Jos en olisi uusia kärkiä ilmaseks saanut, niin varmaan vanhat olisi edelleen paikallaan.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 03.01.2012, 17:37
hacci hacci ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.11.11
Sijainti: nilsiä
Viestit: 34
Perusasetus

Kiitos! Jäädään arpomaan kuinka auton käy. Ressiä en kuitenkaan ota eli jos levii ennen syksyä niin sitten levii ja tehhään kerralla isompi remontti. Nyt kuitenkin aika levollinen mieli Auto on ollut kahdella omistajalla mutta ajotavoista kun ei oo tietoa niin eipä uskalla mennä senkään perusteella koneen kuntoa arpomaan. Jos käyttäs kuitenkin ne kärkien kunnot tarkistuttamassa ja jatkas etiäpäin. Kiitos nyt kuitenki tiedoista ja mulle voi laittaa enemmänki noitten kuusykkösien ominaisuuksista fakta tietoa kun toi on vasta ensimmäinen. HJ60 oli edellinen ja mitään muuta vikaa siinä ei ollut kun ruoste. Tyytyväinen oon ollut tojotiin tähän asti ja toivottavasti vielä pitkään tästä eteenpäinki
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 04.01.2012, 17:48
hacci hacci ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.11.11
Sijainti: nilsiä
Viestit: 34
Perusasetus

Mistähän niitä kärkiä kannattais kysellä ja missä hinnoissa noin ovat?
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 04.01.2012, 21:38
Bj 40:n Avatar
Bj 40 Bj 40 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.09.09
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 201
Red face

Kaveri tarinoita ei kaivattu, mut kerron kuitenkin! (itte nähty kyllä) Kone pajotettu n.450tkm. kohdilla toistuvien kansi ongelmien takia, tarkoitus oli oikaista lohko. Mäntien ylimmät urat oli 2 mäntää lukuunottamatta venähtäneet 1-2mm väljäksi, mitään ylimäärästähän koneesta ei kuulunut. Std. mäntiä ei suomesta tuolloin saanut ja tuntuivat maksavan hunajaa muutenkin, pelastukseksi koitui kaverin kysely kierros koneistamoilta josta tulikin hyviä ehdotuksia. Kaveri päätyi läheisen koneistamon (kiteen koneistamo) tarjoamaan tarjoukseen, ylikoon männät 0.5mm, poraus ja hoonaus 630e. Lisäksi tais tulla se lohkon ja kannen oikaisu mutta tarkoituksena oli siis kertoa että vaikuttaa olevan 12ht halvempi porata ylikokoon vahvistetuilla männillä kuin ehjätä std. osilla!

Toki purattaa enempi noin mutta tuli helvetin hyvä! Ennen söi öljyäkin vaikkei näkynyt kyllä ulospäin, nyt ei tikusta vaihtovälillä katoa. En usko et olis kauhean pitkään enää mennyt noilla entisillä männillä, kun tuon verran on urat venynyt lisää rakoa tulee varmaan aika nopealla tahdilla. Niin ja tuon lohkon oikaisu ei ollut turhaa kaverin kohdalla, lohko oli kuopalla muistaakseni sylintereiden välistä aika paljon. Niin ja vedot on tuntui kaverin mielestä parantuneen huomattavasti ja kulutus tuntui tippuneen reilusti. Tää on nyt mutu tietoa mutta muistelisin 2litraa sadalle tippuneen..?
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 06.01.2012, 13:39
hacci hacci ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.11.11
Sijainti: nilsiä
Viestit: 34
Perusasetus

siis tohon 630e kuulu kaikki koneistukset ja männät hiluineen? No kunhan puran koneen ja jos sylinterit kunnossa niin kasaan stanu osilla mut jos pientäkin heittoo niin tietty koneistettava. Kiitos nyt kuitenki tiedosta!
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 06.01.2012, 18:10
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.946
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hacci Näytä viesti
Mistähän niitä kärkiä kannattais kysellä ja missä hinnoissa noin ovat?
HJ61:een taitaa maksaa jotain 1000€ luokkaa jos edes riittää + 100€ vaihtotyöstä ja säätämisestä vanhoihin runkoihin, jos suuttimet on jo ite ottanut irti. 60:een ne ois paljon halvemmat, mutta ne on erilaiset. Ehkä kannattaa kiikuttaa suuttimet johonkin pajalle ja testauttaa missä kunnossa ovat ja jos on osa ihan viallisia, niin ettii tilalle ehjiä käytettyjä. Mulla ois se yks ylimääränen kulunut, mutta toimiva sarja edukkaasti, jos tulee tarvetta.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 06.01.2012, 18:24
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.344
Perusasetus

Eikös 12H-T:ssä ole kuitenki ihan perussuuttimet, ja sitte hodarin 1HD-T:ssä ne kalliit kaksvaiheiset?
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 06.01.2012, 18:50
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.946
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HJ60 Näytä viesti
Eikös 12H-T:ssä ole kuitenki ihan perussuuttimet, ja sitte hodarin 1HD-T:ssä ne kalliit kaksvaiheiset?
Jostain muistan huvikseni kattoneeni Nippondensojen hinnan, mutta saatto olla merkkiliikkeestä. Ih8mud:ssa oli jotain tietoa, että parilla sataa saisi sarjan. Tiedä sitten minkä merkkisiä ovat tuon hintaset, kun googlella löytyy kiinalaisiakin suuttimia 61:een.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 07.01.2012, 09:39
hacci hacci ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.11.11
Sijainti: nilsiä
Viestit: 34
Perusasetus

Pitääpäs rueta selvitteelee suuttimien hinnat niin pistän tänne vaikka tietoo sit mistä ja millä hinnalla. Nyt menee loput tilistä renkaisiin ni jos ens tilistä huollattas ne suuttimet sitten. Nimittäin kun tarkasti kuuntelee kylmänä käynnistettäessä niin kuulee että (räpeltää) pikkasen mutta ei kuitenkaan savuta ollenkaan että en tiiä sitten.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 05.03.2012, 13:55
HojoAna:n Avatar
HojoAna HojoAna ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 13.10.05
Sijainti: Karkkila, Finland.
Viestit: 114
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj 40 Näytä viesti
Kaveri tarinoita ei kaivattu, mut kerron kuitenkin! (itte nähty kyllä) Kone pajotettu n.450tkm. kohdilla toistuvien kansi ongelmien takia, tarkoitus oli oikaista lohko. Mäntien ylimmät urat oli 2 mäntää lukuunottamatta venähtäneet 1-2mm väljäksi, mitään ylimäärästähän koneesta ei kuulunut. Std. mäntiä ei suomesta tuolloin saanut ja tuntuivat maksavan hunajaa muutenkin, pelastukseksi koitui kaverin kysely kierros koneistamoilta josta tulikin hyviä ehdotuksia. Kaveri päätyi läheisen koneistamon (kiteen koneistamo) tarjoamaan tarjoukseen, ylikoon männät 0.5mm, poraus ja hoonaus 630e. Lisäksi tais tulla se lohkon ja kannen oikaisu mutta tarkoituksena oli siis kertoa että vaikuttaa olevan 12ht halvempi porata ylikokoon vahvistetuilla männillä kuin ehjätä std. osilla!
Juuri kuulin että forssan koneistamossa olisi poraus ~40e sylinteri ja mäntä ~60e paikallisesta varaosaputkasta. Ei kauheen pahalta kuulosta....
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 05.03.2012, 14:08
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.708
Perusasetus

tässä pari kuvaa 12H-t:n koneesta löytyneistä äänilähteistä, oli ruvennut kuulumaan yllättäen jotakin epäilyttävää....ääniin kannattaa suhtautua vakavasti!!



Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 05.03.2012, 14:23
Heikki L:n Avatar
Heikki L Heikki L ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: pornainen, Finland.
Viestit: 2.692
Perusasetus

oho!
Oliko paha kalkatus? öljynpaineet hävinny ennen vai jälkeen?
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 06.03.2012, 14:03
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti Näytä viesti
tässä pari kuvaa 12H-t:n koneesta löytyneistä äänilähteistä, oli ruvennut kuulumaan yllättäen jotakin epäilyttävää....ääniin kannattaa suhtautua vakavasti!!



Olikohan liestynyt tuo ehyen puolen mutteri auki?

Oli muuten täystuho aika lähellä

Ja kun tuo kk. laakeri niin välttämättä öljynpaineissa ei hirveää alenemista.
Tuolle kiertokangelle tulee öljynpaine runkolaakerien kautta, tarkista runkolaakeritkin!
Oliskohan vaihdettu kk laakerit joskus 90 luvun alun laakereihin? ja jäänyt mutteri löysälle?
näyttää NIIN hdj-80 kk vammalta!

Vastaavaan bj-42 nokka-akselinlaakerin vammaan törmännyt! oli muuten työläs löytää vika, kun ei meinannut öljynpaineet riittää, Takimmaisen nokka-akselin laakerin voitelu suoraa pääkanavasta
kone oli laakeroitu noin v.91
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hj 60-> 12ht apuva! tdi Tekniikka & Jutustelu 8 18.10.2009 02:13
12ht lohko Pexi Tekniikka & Jutustelu 8 29.04.2009 14:02
Myyty HJ:n 12HT moottori Gegguli86 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 11 07.01.2009 22:14
Myyty M: 12ht:n syöttöpumppu titanix O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 26.12.2008 20:16
M: 12ht r2ree O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 31.05.2008 20:15


Sivu luotu: 22:18 (GMT +2).