![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() 12ht:n kuullosteluKertokaapas viisaammat kun ostin hj61:sen ja heti alko kuuluu tutuilta että "oksentaa" männärenkaat??? Mittarissa 467tkm joka ehkä pitääkin paikkansa? Jos totta niin oireileeko mitenkään? Moottori käy hyvin eikä kuulu kolinoita eikä kilinöitä eikä huohota kun avaa täyttökorkin käydessä. Kavereitten tuttujen juttuja ei tarvia kertoa kun niitä näkkyy olevan jo sivutolkulla muuallakin eli 12ht koneen omistajilta oikeita kokemuksia ja kilometrimääriä jos sais niin olisin erittäin kiitollinen!
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Ite en mitään kuule, joten käytin kaverilla "kuulosteltavana" joka toinen kk
(kaverilla erittäin tarkasti erotteleva kuulo) Ikinä ei mitään sivuääniä havaittu koneessa. Niin vain se kk laakeri antautu. Niitä ei kyllä ole montaa tainnu mennä. No asiaan samassa remontissa mittasin ylemmän rengas uran välykset=vaihtoon meni kaikki. Oli 2mm välystä, koneistamolla sanoivat että ei tule yli 50t kestään. Mietin urien sorvausta ja jonkun muun mallin renkaita. Mutta ei se siitä paremmaks muuttuis jos on kerta jo väsyny. Tilasin sitten uudet männät joissa ura vahvistettu, nyt on toiminu jo 60tkm ![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]()
oliko miten kalliit männät ja mistä niitä sais? Joo ei niitä varmaan ihan heti erota pientä nakutusta tosta "normaali" paukkeesta ku aika karkee saundinen muutenki. Oli vähä suunnitelmissa että tekis kokonaan uusiks ton auton vasta ensi talvena ja nyt pelko persiissä et kestääkö sinne asti että sais säästettyä rahhoo tarpeeks ja hommattua siksi aikaa toisen hoojiin josta sitten tehhään mehtää/ radalle vekotin kunha tää saatu tehtyy veturiks sille!
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Katseleppa vähän, kuinka monella ne renkaat noussut männän päälle?
"Ei yksi pääsky kesää tee." Mulla ollut noita 12h-t koneita pari, ja toisella oli ajettu muistaakseni reilu puoli milliä, ja toisesta kukaan ei alkanut arvailemaan. Kummastakaan en katsonut, että oliko renkaat/urat koneistamon mitoissa, mutta kulkivat ok. Toinen oli ollut kokoajan koillismaalla, ja minä aloin säälimään ja laitoin webaston! (kun ei ollut edes lohkölämppäriä, eikä ainakaan hiljattain edes kylmää tallia ![]() Tai jos tuota männänrengasongelmaa meinaat varoa, niin vaihdata suihkun kärjet, jos ei vaihdettu, sillä ainakin osasyy noihin alumiinisten rengasurien väljistymiseen, ja syy miksi niitä ei vaihdeta on se, että käyntiinlähtemisongelmia ei ole. Enemmän olen nähnyt 2H moottoreita, mistä rengas noussut läpi! (toki enemmän aukinaisena muutenkin, joten eikö tämä tarkoita että 2H löyhä paska ja 12h-t ikiliikkuja vitsi vitsi) Itse uskaltaisin ostaa vaikka 700 tkm ajetun 12h-t:n jos käy nätisti eikä huohota/käryä. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Omalla kuusykösellä ajettu noin 600000km, käynti on sievä, eikä liioin kuluta öljyä. Pitää koputtaa puuta
![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
4 tai 5 12HT:ta muistan missä oksentanu puolen millintienoilla.
Yhtään 2H:ta en tiedä ![]() On niissä tosin erojakin, ainakin Ukkola on avannu 450tkm ajetún joka oli täysin priima. Omassakin lohko kuin uusi, ne urat vaan... TimoP;n kautta ostin, tilannut ilmeisesti saksasta. Australiasta on myös tilailtu, en tiedä mitä tänäpäivänä maksaa. Ite maksoin muistaakseni 750e/6kpl Aion myös ostaa vielä 61:sen, mutta avaan kyllä koneen ja katon mitä se on syöny. Paskamainen toi rengasura, kun hajottaa paljon rikki mennessään. Lohko monesti pilalla. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Tuohan on vähän sama asia kun se että monestako 123 tai 124 mersusta on lauennu 200d kone?? Esimerkkejä on, mutta enemmän kuulostaa olevan kuusykkösiä joissa kone kukkuu nätisti vaikka 700 alkaa olla lasissa. Asiaanhan varmasti vaikuttaa että millaisilla käyttäjillä auto on 20vuoden aikana ollut
![]() |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
ja tuo puoli milliä, onko oletettavissa että todellinen ajokilometrimäärä? suihkun kärkiistä ei varmaankaan tietoa? Tätä kysyn siksi, että itse olen purkanut muutaman LJ/hilux/hiace/cressida 2.4D 2L sarjan moottorin ja yhdessä on ollut öljysuihkujen paineventtiilien jouset kunnossa! kukaan muu ei tietääkseni ole ongelmaa tiedostanut ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Ite oon purkanut 400tkm ja 450tkm ajetun 12H-T:n ja kummassakin rengasurat vielä priimat. Voiskohan olla, että nää 500tkm ajetut koneet on oikeesti jotain lähemmäs millin ajettuja, tai sitten joku muu kuin kilometrit väljistää rengasurat?
Jotenkin tuntuu hassulta, että mitä vanhempi LC, niin sitä vähemmän on kilometrejä mittarissa vrt. HJ60, HJ61 ja HDJ80. Luulis menevän päin vastoin. MB124:issä on kans mielenkiintoinen kun kilometrit ollu samoja jo viimeset reilu 10v.... |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Ite olen livenä nähny 3 ja palstalla kuvat ainakin 2.
Suihkujen kärjistä ei tietoa. Omat oli rempan aikana diesel pajalla, ja pajan mukaan kunnossa. Kyllä tää sitten haiskahtaa ruuvatulta, tai ajettu tosihuonoilla öljyillä. Tosin kone oli täysin puhdas, siis ei sitä nokipaskaa mitä olen monesta 2H:sta kaapinu. Voiskohan tossa eniten vaikuttaa että ilman putsari jätetty vaihtamatta huollon yhteydessä ja saanu pölystä ilmaa? |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Mun ex hj60 12-ht koneella oli ajettu mittarin mukaan 610tkm. Mittaristo oli myös napattu hj61 mallista joten oletettavaa että saattoi olla samasta autosta kuin tekniikka? Lähti hemmetin hyvin pikkupakkasilla ja kovemmilla sai startin kanssa hetken auttaa. Imusarjahehku oli pimeänä. Öljyä se ei vienyt yhtään eikä savutellu tai kolissu. Vaihtovälin (10tkm) öljyt pysyi jopa aikas puhtaina. Siitä oliko koneelle jotain tehty ei oo mitään käsitystä, ite en availlu tai tarkistellu kun niin hienosti pelas.
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
Mä sain auton mukana uudet kärjet ja kun vaihdatin ne diesel-pajassa noiden 400tkm ajettujen tilalle, niin sanoivat, että vanhat olivat jo selkeesti kuluneet, mutta toisaalta ei niiden toiminnassa mitään vikaa ajossa kuitenkaan huomannut. Jos en olisi uusia kärkiä ilmaseks saanut, niin varmaan vanhat olisi edelleen paikallaan.
|
#13
|
|||
|
|||
![]()
Kiitos! Jäädään arpomaan kuinka auton käy. Ressiä en kuitenkaan ota eli jos levii ennen syksyä niin sitten levii ja tehhään kerralla isompi remontti. Nyt kuitenkin aika levollinen mieli
![]() |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Mistähän niitä kärkiä kannattais kysellä ja missä hinnoissa noin ovat?
|
#15
|
||||
|
||||
![]()
Kaveri tarinoita ei kaivattu, mut kerron kuitenkin! (itte nähty kyllä) Kone pajotettu n.450tkm. kohdilla toistuvien kansi ongelmien takia, tarkoitus oli oikaista lohko. Mäntien ylimmät urat oli 2 mäntää lukuunottamatta venähtäneet 1-2mm väljäksi, mitään ylimäärästähän koneesta ei kuulunut. Std. mäntiä ei suomesta tuolloin saanut ja tuntuivat maksavan hunajaa muutenkin, pelastukseksi koitui kaverin kysely kierros koneistamoilta josta tulikin hyviä ehdotuksia. Kaveri päätyi läheisen koneistamon (kiteen koneistamo) tarjoamaan tarjoukseen, ylikoon männät 0.5mm, poraus ja hoonaus 630e. Lisäksi tais tulla se lohkon ja kannen oikaisu mutta tarkoituksena oli siis kertoa että vaikuttaa olevan 12ht halvempi porata ylikokoon vahvistetuilla männillä kuin ehjätä std. osilla!
Toki purattaa enempi noin mutta tuli helvetin hyvä! Ennen söi öljyäkin vaikkei näkynyt kyllä ulospäin, nyt ei tikusta vaihtovälillä katoa. En usko et olis kauhean pitkään enää mennyt noilla entisillä männillä, kun tuon verran on urat venynyt lisää rakoa tulee varmaan aika nopealla tahdilla. Niin ja tuon lohkon oikaisu ei ollut turhaa kaverin kohdalla, lohko oli kuopalla muistaakseni sylintereiden välistä aika paljon. Niin ja vedot on tuntui kaverin mielestä parantuneen huomattavasti ja kulutus tuntui tippuneen reilusti. Tää on nyt mutu tietoa mutta muistelisin 2litraa sadalle tippuneen..? |
#16
|
|||
|
|||
![]()
siis tohon 630e kuulu kaikki koneistukset ja männät hiluineen? No kunhan puran koneen ja jos sylinterit kunnossa niin kasaan stanu osilla mut jos pientäkin heittoo niin tietty koneistettava. Kiitos nyt kuitenki tiedosta!
|
#17
|
||||
|
||||
![]()
HJ61:een taitaa maksaa jotain 1000€ luokkaa jos edes riittää + 100€ vaihtotyöstä ja säätämisestä vanhoihin runkoihin, jos suuttimet on jo ite ottanut irti. 60:een ne ois paljon halvemmat, mutta ne on erilaiset. Ehkä kannattaa kiikuttaa suuttimet johonkin pajalle ja testauttaa missä kunnossa ovat ja jos on osa ihan viallisia, niin ettii tilalle ehjiä käytettyjä. Mulla ois se yks ylimääränen kulunut, mutta toimiva sarja edukkaasti, jos tulee tarvetta.
|
#18
|
||||
|
||||
![]()
Eikös 12H-T:ssä ole kuitenki ihan perussuuttimet, ja sitte hodarin 1HD-T:ssä ne kalliit kaksvaiheiset?
|
#19
|
||||
|
||||
![]()
Jostain muistan huvikseni kattoneeni Nippondensojen hinnan, mutta saatto olla merkkiliikkeestä. Ih8mud:ssa oli jotain tietoa, että parilla sataa saisi sarjan. Tiedä sitten minkä merkkisiä ovat tuon hintaset, kun googlella löytyy kiinalaisiakin suuttimia 61:een.
|
#20
|
|||
|
|||
![]()
Pitääpäs rueta selvitteelee suuttimien hinnat niin pistän tänne vaikka tietoo sit mistä ja millä hinnalla. Nyt menee loput tilistä renkaisiin ni jos ens tilistä huollattas ne suuttimet sitten. Nimittäin kun tarkasti kuuntelee kylmänä käynnistettäessä niin kuulee että (räpeltää) pikkasen mutta ei kuitenkaan savuta ollenkaan että en tiiä sitten.
|
#21
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#22
|
|||
|
|||
![]()
tässä pari kuvaa 12H-t:n koneesta löytyneistä äänilähteistä, oli ruvennut kuulumaan yllättäen jotakin epäilyttävää....ääniin kannattaa suhtautua vakavasti!!
|
#23
|
||||
|
||||
![]()
oho!
Oliko paha kalkatus? öljynpaineet hävinny ennen vai jälkeen? |
#24
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Oli muuten täystuho aika lähellä ![]() Ja kun tuo kk. laakeri niin välttämättä öljynpaineissa ei hirveää alenemista. Tuolle kiertokangelle tulee öljynpaine runkolaakerien kautta, tarkista runkolaakeritkin! Oliskohan vaihdettu kk laakerit joskus 90 luvun alun laakereihin? ja jäänyt mutteri löysälle? näyttää NIIN hdj-80 kk vammalta! Vastaavaan bj-42 nokka-akselinlaakerin vammaan törmännyt! oli muuten työläs löytää vika, kun ei meinannut öljynpaineet riittää, Takimmaisen nokka-akselin laakerin voitelu suoraa pääkanavasta ![]() kone oli laakeroitu noin v.91 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hj 60-> 12ht apuva! | tdi | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 18.10.2009 02:13 |
12ht lohko | Pexi | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 29.04.2009 14:02 |
Myyty HJ:n 12HT moottori | Gegguli86 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 11 | 07.01.2009 22:14 |
Myyty M: 12ht:n syöttöpumppu | titanix | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 26.12.2008 20:16 |
M: 12ht | r2ree | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 31.05.2008 20:15 |