![]() |
|
|
|||||||
| Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Se 440 nestekone kestää kun sillä osaa ajaa, jos sillä tekee moottori jarruja ja huudattaa kaasu pohjassa satoja metrejä tasakaasulla niin se on nopeastikkin vainaa.
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Mites noi alle 2k€ mallin kelkat. Saako tuolla vanhaa (siis vanhaa) työkelkkaa?
Entä alle parin tonnin "hupikelkat"? Eli sporttimallit. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Saa, hetki takaperin oli juuri hemmetin siisti vanha ski-doon työkelkka mikä oli hienosti laitettu, hinta vajaa 1500€. Tuossakin olis näppärää pilkkikelkka http://www.nettimoto.com/ski-doo/nordik/1257889
http://www.nettimoto.com/ski-doo/skandic/1178626 http://www.nettimoto.com/ski-doo/trapper/1256774 http://www.nettimoto.com/lynx/535/1258314 Onko nuo tarpeeksi vanhoja vai havitteletko jotain vanhaa vanhaa winhaa tai ockelboa?http://www.nettimoto.com/ockelbo/300/1250044 http://www.nettimoto.com/winha/-/1251834 Olen itsekkin ajellut joskus tuollaisella alle parin tonnin kelkalla, ei se mikään paha vaihtoehto ole jos ajoa ei tule tuhansia kilometrejä talvessa ja ei halua sijoittaa monen kuukauden palkkaa. Ne tärkeimmät kannattaa tarkistaa ostaessa, esim se tela kun on kallis osa minkä hintaa et ikinä myydessäsi saa takaisin niin helpommalla pääsee kun ostaa kelkan mihin se on hiljattain uusittu. Moottoriin on hyvä ollut kurkata edellisen/ten, alustan toimivuus kannattaa koittaa, ikävä spurttailla jos alusta laahaa pohjassa eikä jousta juurikaan. Jos muutamaa satasta kalliimmalla saa uudemmalla, pidempi joustoisella alustalla olevan kelkan niin ei kannata tingata. Riippuu paljon minkälaiseen ajoon sitä sporttikelkkaa haet ja minkälaiseen lumimäärään. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Vanhemmissa Lyneissä, kuten Cobrat on Öhlinsit vaikka ois vanhakin. Eikä näihin oo pahemmin kukaan iskareita vaihtanut muitakaan. Ski-Doo sit käyttänyt HPG:tä, jotka myös huollettavia. Yamaha sit puolestaan KYB:iä, ja näissäkin sit huollettavia mukana.
Itsellä ollut Lynx aikoinaan Polariksen XCR600 Special (n. 135hp), 3-sylinterinen ja 254mm joustoin, vm -97... Sit hetken aikaa kävi Polariksen XCR400, n. 80hp ja 2 syl, vm. 90 (en ajanut yhtän ku kesällä tuli). Sit Lynx Cobra Racing, johon oli vaihdettu iso rave, eli 670. Tällä tuli ajeltua, ja eikä arvinut kaasupohjassa ajaa yhtään pätkää (kuskin kantti loppu kesken aina). Rukonummeron perusteella tosiaan alkujaan Racin kampe, mikä sit Rovaniemellä kasattu toisin liikkeessä. Itse mikäli vielä kelkan laittasin (kateltu on, mutta ei oo tullu mielusaa vielä)... Valinta ois vähintään 500kuutionen, purettavin ja huollettavin iskarein. Lynxin Cobra/G-type... Ski-Doon Mx Z... Polariksen XCR 600/700 (600 joko kaks/kolmimukisena vm riippuen) (500 on XC)... Tai sit Yamahan risukeulaset Vmax 500/600... Tai, jossaa niin sit SxR... Merkit useemmat, kun voi sattua hyvä kohdalle ni merkki ei siis oo se ratkaseva ennään. Nytkin ois ollut Ski-Doon Mx Z:ta 500.nen huolealla hinnalla, muttta liian kaukaa... Ja Polariksen XCR600 (2-syl) ehti mennä ku ois ollut aikaa hakee. Sit myös Lynx G-type Enduro 600 (583:sella Rotaxilla) ehti myös mennä. Polle/Lynx ois tullut osittain ajoon ja ehkä myyntiin vielä näillä lumilla. Mainitussa Poalriksessani oli jäähdytyselementtiä myös telatunnelin katossa... |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Jyrdenilläki ihan hyviä vaihtoehtoja tuossa, mutta ite kattelisin kahen tonnin budjettiin 2000-luvun alkuvuosien evorunkoisen, jos lynxeistä puhutaan. Alusta erityisesti kuitenki jo niin paljo parempi noihin g-typeihin/cobriin verrattuna. Nytkin yks cobra (tai ultra) leluvarastosta löytyy, muttta onhan se joustomatkoiltaan/alustaltaan jo niin vanhanaikainen. Cobrassahan on easyride alustaa, ja sitten racing alustaa, joka on perusgeometrialtaan hyvin saman tapainen kuin uusissa lynxeissä oleva pps-alusta. Tuossa racing alustassa on takapukin iskari pitkittäin telaston katossa. 2001 tuli evo-runkoset lynxit, niissä iskarit "pystyssä" alustassa ja keulassa. Pystyiskarit keulaan tuli jo g-typeihin. Iskareiltaan lynxien alustat ovat samoja 80-luvulta 2000-luvulle, eli pituudet iskareissa samat, ja keskenään ristiin passaavat. Evo-runkosen rcg-alusta sitten on jo aivan eri kaliiberia, samoin etuiskarit.
Vanhojen lynxien iskareista: Alkupään cobrissa monesti kaasuiskareita, joita ei voi purkaa, loppupään malleista löytyy jo öhlinssejä. Gtypet puolestaan on muistaakseni wp:n pumpuilla varustettu tehtaalla (huollettavat kuitenki, mutta ei öhlinssit). 2000-luvun alun rcg-alustaisissa muistaakseni myös on wp:n iskarit, ei kuitenkaa öhlärit tai foxit (jotka sinne on kyllä "tarvikkeena" saanut) mutta siis nuo valkoisilla jousilla varustetut iskarit näitä... Ja jostakin syystä noista cobrista porukka on hävittäny öhlinssejä pois. Kummassakin minulla olleessa oli tilalle laitettu mm. kimpexin tekeleitä, jotka ovat kaasuiskareita kyllä, mutta ei huollettavia. Ilmeisesti porukka ei tiedä noista öhläreitten huollettavuudesta, ku noinki paljo huonompia sinne tunkevat tilalle. Itellä ois tuommonen 600-800 koneinen evo purkukelkaksi etsinnässä, hintaluokka vain vielä on siellä kahen tonnin huiteissa. Alustan palikat sijoittelis cobran runkoon (ku se muumikeula vain on niin legenda) ja tekniikasta rakentelis reviin 440:selle korvikkeen... Mutta pitänee lumien sulaessa vasta kyttäillä, ku hintataso tippuu... Viimeksi muokannut macro : 05.02.2012 20:45 |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Vielä lisätään tuskaa G-typestä..
Etupään iskarin geometria on persiistä , isompimies ja riittävä reikä päässä , ajaa talvessa muutaman öhlinssit solmuun. kokemusta on. Muuten ihan toimiva pakkaus normi ajoon ,mutta umpihangessa ihan p*ska vaikka laittaskin räpylämaton.. Mutta hinnaltaan sopii tuohan hyvin, tosin nämä on aika paljon mielipide asioita, toinen kun tykkää tytöstä ja toinen äitistä , itselle kelpaa molemmat
|
|
#7
|
||||
|
||||
|
ja mullahan olisi myynnissä tuollainen:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=92162 Nimenomaan tuolla paremmalla alustalla. Juuri tilasin uudehkon maton tuohon, ja ehjän penkin ( menee aina takaa saumasta) noilla uusilla kamoilla hinta 2500€ ja ilman 2300€
__________________
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa" |
|
#8
|
|||
|
|||
Katoppa....Lainaus:
Ja kyllähän se Cobran keula on POP, vaikka sillä onkin ikää jo... Ja ku ottaa sen kopan missä tuulilasi on alempana vielä, kun sitä tarjolla kahta mallia... Eli toisessa on juomutukset ennen tuulilasiakin vielä (ei omaan silmään sovi)... |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Blocket ny ei erityisen halpa ole. Monet kelkat maksaa enempi ku suomessa. Esim. 2007 XRS Skidoita sieltä kattelin pari talvea sitte, ni halvempia ne oli sillo suomen puolella.
Avk:n sivut, ja svt on seurannassa, aika huimia hintoja porukka vaan makselee nuista mällätyistä roveista, ihmetyttää ku sivusta seurannu... Halvimmalla saa ku nettimotoa ja toria seurailee, ja kyttää mällättyä, jota omistaja ei osaa/viitsi korjata... |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
|
|
#11
|
||||
|
||||
|
urbaani legenda
eikä vedetä taas koko hernepussia nenään |
|
#12
|
||||
|
||||
|
En sitä noin tarkottanu, vaan täsmensin jyrdenin kirjotusta.
Molemmista saa simmitettyä aivan hyvät iskarit... Lainaus:
Tuossa muuten paaljo juttua evo-runkosista: http://kelkkalehti.com/keskustelu/in...p?topic=4195.0 Vastaava ketju g-typestä: http://kelkkalehti.com/keskustelu/in...p?topic=8233.0 Ja tuolla esim. 440 reveistä: http://kelkkalehti.com/keskustelu/in...?topic=29675.0 Hieman harrastuneisuutta siis vaatii, saman ikäluokan lynxeissähän perusmoottori on sama... Ja löyty pikku kaivelulla 2000-lukuisista 440-lyneistäki tarinaa http://kelkkalehti.com/keskustelu/in...p?topic=8834.0 Lainaus:
Ite ajoin nuoruuden eli 12-20vee fööneillä, 250:stä 550:iin asti ja aina sopivasti tehokkaampi/parempi laite alle. Milloinkaan ei tullu kuskista kuljettajaa. Ja väitän että ajotekniikka tuli paljo paremmin tutuksi, kuin että ois ajanu nestekoneisilla. Ainaki itelle se sen reilu 3te ottaa kilsoja, että tunnet sen laitteen joka tilanteessa... Baska puhetta että joku sadan kilsan kokemuksella laitteensa tuntis, näitäki essonbaariväittelijöitä kyliltä löytyy. Eli kelkan hankkijoille esittäsin kysymyksen: Halutako nopean kelkan, vai haluatko nopeaksi kuskiksi? Alitehoisella oppii tekniikan paremmin/nopeammin. Ja taitojen kehittyessä kalustoa päivittämään. Ei nuihi kannata rakastua. Sekä tietysti ajopaikkojen/tarpeiden mukaan se laite. Tehokkaalla kelkalla sitte voi ajaa suorilla miljoonaa, jos mutkissa jääki niistä muista jälkeen. Ja joo, muuutama vuosi tosiaan ollu kellkailu ykkösharraste, mielipiteet vahvoja ja kova mies väitteleen hyvässä hengessä, eli ei herneitä kelekkään... Viimeksi muokannut macro : 06.02.2012 20:45 |
|
#13
|
||||
|
||||
|
lynxi voi ajaa kesät talvet: https://www.youtube.com/watch?v=DaRe...WBVrd2OGNzIpNQ
__________________
Monien lähteiden mukaan elämä johtaa 100% varmuudella kuolemaan. Muistakaa pelätä kaikkea, älkää vahingossakaan erehtykö nauttimaan mistään. Ikinä. Milloinkaan. autot: TOYOTA HJ61, NISSAN KING CAB 4X4 2.5TDIC |
|
#14
|
|||
|
|||
|
Tässä on ajotunnelma kohdallaan! Noista nykyajan kelkoista ei tule ku harmia |
|
#15
|
||||
|
||||
|
X2
On nimittäin kaks tuollaista, Kohlerin 440 föönikoneella
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
|
#16
|
||||
|
||||
|
tuli ostettuu skidu gtx 550 vm.2008
loppuviikko tarkotus ajaa aamusta iltaan...
__________________
Monien lähteiden mukaan elämä johtaa 100% varmuudella kuolemaan. Muistakaa pelätä kaikkea, älkää vahingossakaan erehtykö nauttimaan mistään. Ikinä. Milloinkaan. autot: TOYOTA HJ61, NISSAN KING CAB 4X4 2.5TDIC |
|
#17
|
||||
|
||||
|
Kolme talvea ongelmatonta ajoa noin 2500km, vm.2006 arctic cat F6, mittarissa vähä vajaa 4000km.
Kaveril toinensamanlainen mut vm.05 ja 7000km... toi susukin 600cc konehan kestää sen kympin paukutella. Rungosta täytyy kattoo tietyt murtumakohdat.
__________________
PäHäMa Pamaas SLCK Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980 Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982 Ex. Suzuki Jimny 2006 Ex. Toyota Landcruiser RJ70 Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981 Ex. Hilux LN65 Ex. Volvo C303 Ex. Hilux LN65 Ex. Suzuki 413 Ex. Range 3.5L +hj akselit Ex. L200 |
|
#18
|
||||
|
||||
|
loppu ajot kesken, ei uskalla enää ajaa imukurkut pykiny niin pahasti
__________________
Monien lähteiden mukaan elämä johtaa 100% varmuudella kuolemaan. Muistakaa pelätä kaikkea, älkää vahingossakaan erehtykö nauttimaan mistään. Ikinä. Milloinkaan. autot: TOYOTA HJ61, NISSAN KING CAB 4X4 2.5TDIC Viimeksi muokannut VonLeka : 25.12.2014 21:48 |
|
#19
|
|||
|
|||
|
Ja uudet kun laitat niin kahden vuoden sisään ne on samanlaiset.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
|
#20
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
ne halvat tarvike osat kestää 2kk max.vuoden
__________________
Monien lähteiden mukaan elämä johtaa 100% varmuudella kuolemaan. Muistakaa pelätä kaikkea, älkää vahingossakaan erehtykö nauttimaan mistään. Ikinä. Milloinkaan. autot: TOYOTA HJ61, NISSAN KING CAB 4X4 2.5TDIC |
|
#21
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
On kyllä hyvää ainetta, jos vain pikku halkeemilla on.
|
|
#22
|
||||
|
||||
|
Kannaatta tilata blingfactoryltä uudet kurkut.Alkuperäiset kesti kaverilla melkeen 2 vuotta.
|
|
#23
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
__________________
Monien lähteiden mukaan elämä johtaa 100% varmuudella kuolemaan. Muistakaa pelätä kaikkea, älkää vahingossakaan erehtykö nauttimaan mistään. Ikinä. Milloinkaan. autot: TOYOTA HJ61, NISSAN KING CAB 4X4 2.5TDIC |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Mistä kannattaa ostaa tikkaat + kävelysilata talonkatolle | Cental73 | Chit-Chat | 8 | 25.08.2009 12:07 |
| Kumpi kannattaa ostaa Hilux vai King cab? | KJ-Wilho97 | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 22.05.2006 21:27 |
| mistä kannattaa aloittaa??? | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 22.10.2005 18:05 | |
| mikä kannattas ostaa | hape | Yleiset | 0 | 18.04.2002 19:30 |
| Valittaminen kannattaa aina | Lars | This And That | 0 | 15.02.2002 01:47 |