Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.01.2012, 21:07
JonzQ JonzQ ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.09.11
Sijainti: Kiuruvesi
Viestit: 43
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tonikki Näytä viesti
Jotenkin tuossa laatikossa on ilmeisesti mahdollista laittaa 5 tai pakki ja sitten 1 tai 2 vaihde yhtä aikaa päälle. 3, 4, 5 ja R vaihteet oli täysin hukassa kun tuo vitonen oli jäänyt silmään. (ilmeisemmin vitonen oli päällä, renkaan pyörimisnopeudesta päätellen)
Eli siis 5 vaihde oli jatkuvasti päällä kun vaihteisto oli vapaalla, ja kytkettäessä 1 tai 2 päälle vaihteisto meni täysin jumiin.
Epäilen että 5 ja pakkivaihteen tanko oli liikkunut koppaa asentaessa. Pakkivalon kytkimen reiästä sai meisselillä vääntämällä sen vapaalle.

En muista näkyikö vaihdekepin reiästä booreja.

En suosittele ehkä ajamaan tuommosella lootalla joka tuntuu olevan osaksi jumissa. Joku paikka sieltä laukeaa mitä luultavimmin jossain vaiheessa.
Veikkaatko että akseli ei ole suora kun pykälittäin pyörii, vai mitä tarkoitat? Luulis sen akselin linjauksen sopivan uudenkin laakerin kanssa siihen mikäli akseli on suora, kun niin se uutenakin siinä on ollut timmin laakerin kanssa.
Itse käyttäisin varmuuden vuoksi vielä auki sen laatikon, vaikka siinä oma hommansa onkin ährätä se takaisin paikalleen. Mut pienempi työ kuin se että hajotat laatikon ja joudut ostamaan uuden tilalle ja kuitenkin asentamaan sen.
Eiku joo kylläpä se on mahdollista, että paikalleen laittaessa tuo pakki tai viitonen menis silmään vaikka siirtäjä muljahtaisiki paikalleen. Periaatteessa 3 ja 4:kin voi mennä jos se tanko osuu johonkin sopivaan paikkaan..

Uusitko muuten laakereita tonikki sinnekkin puolelle josta se pakki ratas oli sulla mennyt? Ainakin sen näkyvän laakerin pystyy helposti uusimaan..
Varmaan muistat sen ison mutterin (38mm lista avain käy), eli se vitosvaihde on kiinni tällä mutterilla, niin en tiedä tämän tiukkuutta vaan tiukkaan sen laitoin koska tiukassa se oli aukaistakkin, mutta tätä kyseistä mutteria kun löysytti toisessa laatikossa niin se pykälien tuntuminen kytkinakselia pyöritettäessä loppui. Vaan eipä sitä mutteria kyllä löysällekkään oikein varmaan voi jättää vaikka se lyömällä varmistetaan että pysyy samassa kohti. Siis sellainen hahlo akselissa ja mutterissa huulosta sen verran että sitä saa lyötyä sinne hahloon niin lukittuu paikalleen.

Joo jotenkin ajattelin, että akselin linjaus on jostain syystä nytten pielessä, en tiedä mitenkä se on edes mahdollista vaan eipä tässä muutakaan tule mieleen.

Akselin linjaus kun heittää vähänkin niin alkaa tökkimään toisella lootalla samallalailla! Eli rattaat eivät ole oikeassa kulmassa tavallaan, eli olisiko hammaskosketus nyt jotenkin pielessä, perissähän sitä pitää säätää jos purkaa vaan laatikossa ei varmaan pysty/tarvitse??

Uudetkin laakerit ovat varmasti oikean kokoisia kun tuli ne mitattua ja eipä sinne vääränkokoisia saa mahtumaankaan..

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.01.2012, 08:40
MakeG:n Avatar
MakeG MakeG ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.08.09
Sijainti: Hyvinkää
Viestit: 140
Perusasetus

Onnistuuko puskurin vaihto tuoreempaan?


Eli kyseessä on siis King Cab 4x4 D22 vuodelta 2000.

Syy: Ryhdyin matkustajaksi kesken bussin ohituksen.
Seuraus: Etupuskuri sekä lisävalot palasiksi paitsi yksi tuikku joka on nyt suunnattu lähinnä pöllöjen etsimiseen kuusten latvoista.

Tässä nussinissahan on siis rekvisiittana toi airbag ratissa. Joten jos nyt itse teen uuden puskimen vaikkapa ihan oikeasta raudasta niin mitä sanoo katsastusmies?
Malli voisi olla jotakuinkin sellainen kuin noissa edellä olevissa kuvissa, ilman vinssitelinettä...
Ei se turvatyyny sen puskimen kanssa toimi tietenkään niinkuin insinööri Harakiri sen joskus suunnitteli, mutta saako sen silti vaihtaa omavalmisteeseen jos airbag-systeemi on edelleen toiminnassa vaihdon jälkeenkin?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.01.2012, 16:39
Ponssekuski:n Avatar
Ponssekuski Ponssekuski ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 06.01.11
Sijainti: Siilinjärvi
Viestit: 720
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MakeG Näytä viesti
Eli kyseessä on siis King Cab 4x4 D22 vuodelta 2000.

Syy: Ryhdyin matkustajaksi kesken bussin ohituksen.
Seuraus: Etupuskuri sekä lisävalot palasiksi paitsi yksi tuikku joka on nyt suunnattu lähinnä pöllöjen etsimiseen kuusten latvoista.

Tässä nussinissahan on siis rekvisiittana toi airbag ratissa. Joten jos nyt itse teen uuden puskimen vaikkapa ihan oikeasta raudasta niin mitä sanoo katsastusmies?
Malli voisi olla jotakuinkin sellainen kuin noissa edellä olevissa kuvissa, ilman vinssitelinettä...
Ei se turvatyyny sen puskimen kanssa toimi tietenkään niinkuin insinööri Harakiri sen joskus suunnitteli, mutta saako sen silti vaihtaa omavalmisteeseen jos airbag-systeemi on edelleen toiminnassa vaihdon jälkeenkin?

Juu saapi tehä kotitekoisen puskurin, kuha vaa välttelet teräviä kulmia etenkin puskurin ulkoreunoissa, ku niihi katsuri kiinnittää helposti huomiota. Nimimerkki JEO on vieläpä tehny puskurin kohtuu taidokkaasti
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.01.2012, 18:44
JonzQ JonzQ ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.09.11
Sijainti: Kiuruvesi
Viestit: 43
Perusasetus

Juu laitoin öljyt laatikkoon niin eipä se oikeestaan auttanut asiaan ollenkaan, piru vie.. Ja ylitäyttöäkin tuli tehtyä jos jonkin verran näköjään kun kepin paikalta luirautin suoraan lootaan..

Kait se loota on vielä auki käytettävä vaikka en kyllä tiedä mitä sille osaa tehdä enää..
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.01.2012, 20:01
MakeG:n Avatar
MakeG MakeG ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.08.09
Sijainti: Hyvinkää
Viestit: 140
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ponssekuski Näytä viesti
Juu saapi tehä kotitekoisen puskurin, kuha vaa välttelet teräviä kulmia etenkin puskurin ulkoreunoissa, ku niihi katsuri kiinnittää helposti huomiota. Nimimerkki JEO on vieläpä tehny puskurin kohtuu taidokkaasti
Kiitostapa!

Mä oon noita kotitekoisia katellut ja aika hyviä tekeleitä on onnistuttu tekeen.
Kantikas ois omasta mielestä huomattavasti hienompi mutta kyllä ne nurkat vaan pitää sitten pyöristellä ettei jäisi niistä leima saamatta...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.01.2012, 23:22
Nippan:n Avatar
Nippan Nippan ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 24.09.08
Sijainti: Savonranta, Finland
Viestit: 661
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MakeG Näytä viesti
Kiitostapa!

Mä oon noita kotitekoisia katellut ja aika hyviä tekeleitä on onnistuttu tekeen.
Kantikas ois omasta mielestä huomattavasti hienompi mutta kyllä ne nurkat vaan pitää sitten pyöristellä ettei jäisi niistä leima saamatta...



Tuommonen on omassa, ja todettu toimivaks ja kestäväks (puskettu patrollia ja HJ60 kun eivät omivoimin liikkuneet ja yks 89 korolla otettu vastaan suoraan keulaan taajamanopeudessa!) ei vaurioita omaan autoon...
__________________
Vaikken mie mistään mittään tiijjäkkää!!
Isuzu D-Max 3.0 TDi AT -10,
Nissan King Cap -97 (ex), Suzuki Bandit 1250 -08, Toyota Crown -80 (siirtynyt ajasta ikuisuuteen)
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 26.01.2012, 15:14
tonikki tonikki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 17.09.11
Sijainti: Kajaani
Viestit: 436
Perusasetus

Mistä päin löytyy etuperästä öljyntäyttö aukko? Liekkö etupanssarin takana kun ei takaa eikä sivuilta sattunut silmään?
Enkä meinaa tästä kuvastakaan löytää: http://nissan4u.com/parts/king_cab/e...t_final_drive/

Entä mistä puslia apusimpukkaan? Melkonen välys alkaa olla ohjauksessa. Simpukan varsi pääsee tekemään ylös-alas liikettä löysän puslan takia.

Viimeksi muokannut tonikki : 26.01.2012 15:17
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 26.01.2012, 16:43
AlluK:n Avatar
AlluK AlluK ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.09
Sijainti: Tampere
Viestit: 936
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tonikki Näytä viesti
Mistä päin löytyy etuperästä öljyntäyttö aukko? Liekkö etupanssarin takana kun ei takaa eikä sivuilta sattunut silmään?
Enkä meinaa tästä kuvastakaan löytää: http://nissan4u.com/parts/king_cab/e...t_final_drive/

Entä mistä puslia apusimpukkaan? Melkonen välys alkaa olla ohjauksessa. Simpukan varsi pääsee tekemään ylös-alas liikettä löysän puslan takia.
Osa nro 54?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 26.01.2012, 20:16
MakeG:n Avatar
MakeG MakeG ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.08.09
Sijainti: Hyvinkää
Viestit: 140
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nippan Näytä viesti


Tuommonen on omassa, ja todettu toimivaks ja kestäväks (puskettu patrollia ja HJ60 kun eivät omivoimin liikkuneet ja yks 89 korolla otettu vastaan suoraan keulaan taajamanopeudessa!) ei vaurioita omaan autoon...
Mjuuu!
Tältä sen pitäisi justiinsa näyttää. Melko komee puskin! Mulla meni maskista alaspäin kaikki päreiksi joten just tällänen ois tarkoitus veistää tohonkin. Täytyy ottaa kuvake talteen ja alkaa mittailemaan omaa.
Hieno on!
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 26.01.2012, 23:37
Nippan:n Avatar
Nippan Nippan ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 24.09.08
Sijainti: Savonranta, Finland
Viestit: 661
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MakeG Näytä viesti
Mjuuu!
Tältä sen pitäisi justiinsa näyttää. Melko komee puskin! Mulla meni maskista alaspäin kaikki päreiksi joten just tällänen ois tarkoitus veistää tohonkin. Täytyy ottaa kuvake talteen ja alkaa mittailemaan omaa.
Hieno on!

korota samalla koria, miulta tuosta korotettiin 50mm koria ennenku alettiin edes puskuria väsätä.
__________________
Vaikken mie mistään mittään tiijjäkkää!!
Isuzu D-Max 3.0 TDi AT -10,
Nissan King Cap -97 (ex), Suzuki Bandit 1250 -08, Toyota Crown -80 (siirtynyt ajasta ikuisuuteen)
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 25.01.2012, 09:39
Mikko_L:n Avatar
Mikko_L Mikko_L ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.04.11
Sijainti: Karkkila
Viestit: 391
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JonzQ Näytä viesti
Eiku joo kylläpä se on mahdollista........
Siis jos et nyt ole viellä pyöritellyt sitä laatiikkoa niin et on öljyt sisässä niin kokeile ihmees nyt sitä... kuinka paljon käytit öljyä vaihteistoa kasatessa? siinä sais kulua sitä tippakannullinen jos toinenkin joka liikkuvaan paikkaan pari ruiskausta kasaus vaiheessa... moni paikka voi pykälellä ja takerrella jos on kuivana kasattu... kuiva ei ole hyvä
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 25.01.2012, 10:11
JonzQ JonzQ ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.09.11
Sijainti: Kiuruvesi
Viestit: 43
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikko_L Näytä viesti
Siis jos et nyt ole viellä pyöritellyt sitä laatiikkoa niin et on öljyt sisässä niin kokeile ihmees nyt sitä... kuinka paljon käytit öljyä vaihteistoa kasatessa? siinä sais kulua sitä tippakannullinen jos toinenkin joka liikkuvaan paikkaan pari ruiskausta kasaus vaiheessa... moni paikka voi pykälellä ja takerrella jos on kuivana kasattu... kuiva ei ole hyvä
Enpä käyttänyt öljyä laisinkaan kasaus vaiheessa, voihan sitä kokeilla vielä vaan kallistun kyllä sille kannalle että ratas jostain syystä vähän vinossa enkä tiedä miksi, toisella laatikolla kun testaili niin tämä aiheutti tuon takertelun kytkinakselissa.. Juu eihän se kuiva ole hyvä

Eikös vaihelootaan sekä jakikseen käyny API GL-4 ja vaikka 80-90?
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 25.01.2012, 13:05
jyrden jyrden ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.10.09
Sijainti: Haapajärvi
Viestit: 2.231
Perusasetus

Käypi...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JonzQ Näytä viesti
Enpä käyttänyt öljyä laisinkaan kasaus vaiheessa, voihan sitä kokeilla vielä vaan kallistun kyllä sille kannalle että ratas jostain syystä vähän vinossa enkä tiedä miksi, toisella laatikolla kun testaili niin tämä aiheutti tuon takertelun kytkinakselissa.. Juu eihän se kuiva ole hyvä

Eikös vaihelootaan sekä jakikseen käyny API GL-4 ja vaikka 80-90?
Tai sit heität ns. GL-5.sta vastaavaa, eli 75-90... Päävaihteistoon kirjan mukaan 4ltr ja jakis tais imee 2ltr... Mut ite laitoin tekniikan vaihdon yhteydessä hieman enempi öljyy, kun kepakko irti. Eli täytin vaihdekepin reijästä päälaatikon. Talvellakin hiemna notkeempaa ja ei ihan niin kankee käsitellä pakkasesta heti. Omassa Kingissä on noi 75-90:t kummassakin osiossa.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 25.01.2012, 19:07
Ljas Ljas ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 08.11.11
Sijainti: Tre
Viestit: 13
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jyrden Näytä viesti
Tai sit heität ns. GL-5.sta vastaavaa, eli 75-90... Päävaihteistoon kirjan mukaan 4ltr ja jakis tais imee 2ltr... Mut ite laitoin tekniikan vaihdon yhteydessä hieman enempi öljyy, kun kepakko irti. Eli täytin vaihdekepin reijästä päälaatikon. Talvellakin hiemna notkeempaa ja ei ihan niin kankee käsitellä pakkasesta heti. Omassa Kingissä on noi 75-90:t kummassakin osiossa.
Synkronoituun manuaalilaatikkoon kuuluu sitten se GL-4 luokan öljy. GL-5 on hypoidiöljy ja sen lisäaineistus ei välttämättä toimi synkronoinnin kanssa. Ja nuo 80W-90 ja 75W-90 vittaavat SAE viskositeettiluokitukseen. 75W kylmissäoloissa hieman notkeampaa, 150000cP lämpötilat -26(80W) ja -40(75W).

Suosittelisin hakemaan sen GL-4 75W-90 öljyn. Ja kun nuo laatikot ei välttämättä ole niitä kestävimpiä, niin öljyn laadusta ei kannata tinkiä.

Edit: Tämä siis noin yleensä öljyistä. JonzQ:n tapauksessa kuulostaa menevän vielä pultin kiertämiseksi...

Viimeksi muokannut Ljas : 25.01.2012 19:15
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 25.01.2012, 13:39
tonikki tonikki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 17.09.11
Sijainti: Kajaani
Viestit: 436
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JonzQ Näytä viesti
Eiku joo kylläpä se on mahdollista, että paikalleen laittaessa tuo pakki tai viitonen menis silmään vaikka siirtäjä muljahtaisiki paikalleen. Periaatteessa 3 ja 4:kin voi mennä jos se tanko osuu johonkin sopivaan paikkaan..

Uusitko muuten laakereita tonikki sinnekkin puolelle josta se pakki ratas oli sulla mennyt? Ainakin sen näkyvän laakerin pystyy helposti uusimaan..
Varmaan muistat sen ison mutterin (38mm lista avain käy), eli se vitosvaihde on kiinni tällä mutterilla, niin en tiedä tämän tiukkuutta vaan tiukkaan sen laitoin koska tiukassa se oli aukaistakkin, mutta tätä kyseistä mutteria kun löysytti toisessa laatikossa niin se pykälien tuntuminen kytkinakselia pyöritettäessä loppui. Vaan eipä sitä mutteria kyllä löysällekkään oikein varmaan voi jättää vaikka se lyömällä varmistetaan että pysyy samassa kohti. Siis sellainen hahlo akselissa ja mutterissa huulosta sen verran että sitä saa lyötyä sinne hahloon niin lukittuu paikalleen.

Joo jotenkin ajattelin, että akselin linjaus on jostain syystä nytten pielessä, en tiedä mitenkä se on edes mahdollista vaan eipä tässä muutakaan tule mieleen.

Akselin linjaus kun heittää vähänkin niin alkaa tökkimään toisella lootalla samallalailla! Eli rattaat eivät ole oikeassa kulmassa tavallaan, eli olisiko hammaskosketus nyt jotenkin pielessä, perissähän sitä pitää säätää jos purkaa vaan laatikossa ei varmaan pysty/tarvitse??

Uudetkin laakerit ovat varmasti oikean kokoisia kun tuli ne mitattua ja eipä sinne vääränkokoisia saa mahtumaankaan..
Ei oo tullut vielä ainakaan laakereita uusittua. Tuossa se on vielä purettuna tuo entinen laatikko. Sain (ainakin joskus) huolletun laatikon tilalle.
Tuo odottelee nyt tuossa vara-osana, pakkiratas osittain ilman hampaita.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Nissan King KING CAP 4x4 WD kona Tekniikka & Jutustelu 26 03.09.2018 12:08
Nissan king cap tomppaa Tekniikka & Jutustelu 1 28.08.2011 10:04
Myydään / Vaihdetaan M/V 4x4 nissan king cab Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 3 29.01.2011 10:42
M:Nissan king cap O/M/V Ajoneuvot 0 21.04.2007 11:31
M. Nissan King Cap -91 Heze.R O/M/V Ajoneuvot 0 03.04.2007 23:22


Sivu luotu: 14:16 (GMT +2).