Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.01.2012, 11:49
Johan August Johan August ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 11.11.11
Sijainti: Aura
Viestit: 21
Perusasetus

Autoon ilmestyi syksyn aikana myös laahaava/kahiseva ääni jota en ole pystynyt paikallistamaan, liekö tuo jakovaihteiston ketju. Jos tuo koko jakovaihteisto rupeaa olemaan loppu olisi kait nyt hyvä kohta vaihtaa se 242 laatikkoon.

Vaihteisto öljyt ovat mielestäni ihan ok väriset ja hajuiset, tärinän ilmetessä tuntuu kyllä selvä luistamisen tunne. VIN koodin mukaan vaihteisto on DGWS 4RE, Öljynä olen käyttänyt Gulfin Multi-Vehicle ATF:ää

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.01.2012, 12:52
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Nyt kun vielä kattelin, itse asiassa tuossahan taitaa olla 44RE kun on 5.2 koneella.. kuutoskoneissa oli se köykäisempi 42RE riippuen vuosimallista.

Joka tapauksessa, kahiseva ääni on joko jakolaatikosta, tai mikä todennäköisempää niin taka-akselista. D44a (alumiinibanjoinen D44, ns. heavy duty- malli joka tosin on kaukana siitä ) rikkoo pinionin- ja poskilaakerit aika äkkiä, se on ihan tyyppivika. Itselläkin on laakerinvaihto edessä samanlaiseen perään. Jos multa kysytään niin tuo akseli on ihan susipaska

Jos jakolaatikosta on ketju löystynyt ja visko kohta entinen, niin suosittelen melkeinpä hommaamaan sen 242 jakoaskin tilalle. Saat sen laitettua saman ikäluokan XJ:stä, pulttaat kiinni. VIC- näytön kun ruuvaa irti ja irrottaa oliko mustat johdot ja kiinnittää punaiset (tai toisinpäin, ei voi muistaa ), niin myös vetotavan näyttö toimii oikein. Jakolaatikon kulissi pitää vaihtaa/ muokata, muuten ei mene kaikki moodit laatikosta päälle.


Jos tuntuu selvästi että täristäessä luistaa, niin en yhtään ihmettelisi että se on laatikko. Toisaalta jos öljyt on ihan terveen näköiset ja hajuiset, niin ei se kovin pahasti voi olla rikki.. Kannattaa vielä selvitellä asiaa ennenkuin heittää hanskoja naulaan.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.01.2012, 20:33
Johan August Johan August ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 11.11.11
Sijainti: Aura
Viestit: 21
Perusasetus

Jos tuo ääni tulee perästä, niin onko se nimenomaan laakereista tuleva ääni?

Entä tuo vaihteisto, korjaako niitä Suomessa kukaan? kannattaako korjaus vai onko se yleensä vaihto vastaavaan?

Viat pitäisi saada korjattua, jakolaatikon vaihto onnistunee itseltäkin mutta perä ja vaihteisto, onko suosituksia tekijästä, mielellään Varsinais-Suomesta?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.01.2012, 21:38
BeePee BeePee ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.08.11
Sijainti: Lahti
Viestit: 96
Perusasetus

Jos perä täristäis vedättäessä niin vika olis varmaan tullu jo ulos? Ja voihan tossa dana44 ollakkin, mutta jos kossupullosta löisin vetoa että onpi d35 niin luultavasti oisin kohta kossun rikkaampi. Ei silti, ei sekään maailman paras perse ole. Jos laatikon öljyt on ok, niin en sitäkään susille vielä syöttäs. Jakolaatikolle tekisin itte lisätutkimukset. Auto montulle, rohkeempi monttuun ja vetoja, kyllä silmiä ja korvia apuna käyttäen jotain löytyy. Jakarin öljyt laskisin kuitenki ekana, jos öljy kolisee kun laskee niin alkon kautta autotalliin.

- kyl se siitä
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.01.2012, 22:07
Johan August Johan August ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 11.11.11
Sijainti: Aura
Viestit: 21
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BeePee Näytä viesti
mutta jos kossupullosta löisin vetoa että onpi d35 niin luultavasti oisin kohta kossun rikkaampi.
VIN:in mukaan DRKS Dana 44/226mm Rear Axel
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.01.2012, 22:12
BeePee BeePee ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.08.11
Sijainti: Lahti
Viestit: 96
Perusasetus

Jokainen voi erehtyä kerran
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.01.2012, 23:00
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Kyllä laatikoita varmasti joku korjaa, ja tämä 42/44/46- sarja (taitaa vielä 47/48 kuulua samoihin?) on ihan yleinen Moparin uudemmissa takaveto- ja nelivetovehkeissä. Automaattilaatikon korjaus vaan tapaa maksaa maltaita, eli ehjän käytetyn lootan löytyminen voi olla parempi vaihtoehto. Pystyy kyllä tehdä rempan itsekkin, mutta vaatii HYVÄT ja kuvalliset ohjeet, vähän sorminäppäryyttä, kunnon työkalut, riittävästi tilaa pitää kaikki nippelit järjestyksessä ja kunnon hermot En ole itse koittanut, mutta jos joskus loota poikii niin tarkoitus on kyllä kokeilla

Jakolaatikon vaihto on oikeasti simppeli homma, menee päivässä helposti. Muutamassa tunnissakin hyvin jos tietää mitä tekee eikä ole pultit jumissa.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BeePee Näytä viesti
Jos perä täristäis vedättäessä niin vika olis varmaan tullu jo ulos? Ja voihan tossa dana44 ollakkin, mutta jos kossupullosta löisin vetoa että onpi d35 niin luultavasti oisin kohta kossun rikkaampi.
Kaikissa uudemmissa V8- koneisissa ZJ:ssä on D44a (Huom! tuo "a"). Eli se on nk. heavy duty D44, alumiininen banjokoppa. Oikeasti se on ihan paska verrattuna oikeaan rautakuoriseen D44:ään. Lautaspyörän halkaisija sama 8.5", pinionin laakerit & pinioniakseli, ja taitaa myös poskilakerit olla järeämmät mutta siinä se kaikki hyvä sitten onkin.

Alumiinibanjo elää kuormituksessa helvetisti ja rikkoo laakerit. vetarit on kyllä 30- spooriset ja samanpaksuiset murikan päästä kuin D44:ssä, mutta on C- klipeillä (WJ:ssä taasen ei ole c- klippejä). Vetarit kuitenkin ohenee pyöränpäähän siihen malliin, että vetari on yhtä ohut kuin D35:ssä, ja käyttää myös samoja laakereita.


Perän kahinat on ainakin tämän akselin kyseessä ollessa käytännössä aina joko pyöränlaakereista tai sitten pinioni/ poskilaakerit. Ei toki pitäisi täristää, tosin huonokuntoinen kitkalukko tai väärät öljyt voi aiheuttaa täristystä, ei kylläkään suoraan ajaessa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 09.01.2012 23:04
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Jeep Grand Cherokeen käynti ongelma Humu Tekniikka & Jutustelu 10 30.11.2013 08:48
Jeep Grand Cherokee 4.0 1994 vaihteisto-ongelma / OBD ohjelma motoman Tekniikka & Jutustelu 5 13.02.2013 19:37
Myyty Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 -93 kivinen O/M/V Ajoneuvot 5 18.03.2010 17:52
Jeep Grand Cherokee 96 vaihteisto ongelma. JohnnyPo Tekniikka & Jutustelu 2 24.07.2006 08:16
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50


Sivu luotu: 07:31 (GMT +2).