![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Turhapa näistä on ihmisille ilmoitella, kun hyvin moni tietää tähköstä tasan sen verran, että sitä saa pistorasiasta. Tosi on, jos nolla on poikki ja talossa huono maadoitus taulusta, niin ongelmia tulee. Yhen sähkömiehenkin tiedän kuolleen siihen, kun oli liittämässä PEN-johdon katkennutta vaijeria ja unohti katkaista sähköt kaapelista. Mökillä olikin yhdessä vaiheessa pakastin ja lämpöpatteri päällä, sekä taululta onneton maadoitus -> Siinä vaiheessa kun otti molemmista vaijerin päistä kiinni, tuli 400V näpeille. Herkemmät laitteet kyllä ilmoittaa nollaviasta. Kaverilla meni hiiri taulun sisään ja jyrsi nollan poikki. Siinä vaiheessa, kun sai poikki, niin kärähti koko hiirulainen ja tietokone, vahvistin, ym. kodinelektroniikka. Sähkömies vain paikalle ja kotivakuutuksen piikkiin sitten uudet kaupasta. Maadoitukset jos on taululta kunnossa, on nollavikaa melko hankala edes todeta mitenkään.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Sen verran tietoa että aiheutin tälläsen yhteen tönöön. Kyäpä vitutti.
Linjanraivaus koneella ajelin linjan alla ja eiköhän sen verran hipassu ilmalankaan että meni just toi nolla, eli maatto poikki. Kaikki vaiheet säily ehjinä. Menipä yhtä jos toisenlaista vekotinta kämpästä pimeeks, pahimpana wc-tilojen lattialämmitys. Ei muuta kun piikkaamaan lattiaa auki ja sitä rataa. Sanovat sähköyhtiöstä jos ens kerralla käy vastaavaa niin temmo se loppukin lanka sieltä kappaleiks. Paljon vähemmällä pääsee. Kun nolla häviää niin jännite alkaa yleensä hiljalleen nousta ja lopulta pistoriasta tulee noin 600 volttia ulos. Siinä yks jos toinenkin sähkökampe on kappaleina.
__________________
Ei tarvitse olla hullu, mutta se auttaa. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Tällanen vika ilmeni eilen, eli sähköt oli poikki moneen otteeseen, kun tulivat takaisin, niin lamput paloivat todella himmeästi. Ajattelin ettei tuommoinen alijännite tee hyvää ja katkaisin päävirrat. Tän jälkeen puksutteli toyota lj merkkinen virtalähde ja invertterin kautta vetäsin virrat jääkaapille ja pakastimelle. Naapurissa olivat istuneet tyytyväisenä himmeän hehkulampun alla?? No tuli ne sähköt 9h odottelun jälkeen ja tuntusivat normaalisti toimivan,,,
__________________
-Osta japsi ja opit hitsaamaan- |
#4
|
|||
|
|||
![]() Ensiapu:
Kumpparit jalkaan ja toinen käsi taskuun! ja toisella kädellä pääkytkin nollille siten ettei kosketa mihinkään muuhun kuin siihen muovinappulaan!
Jos sattuu olemaan jotain muovista, esim paistinlasta, niin sillä kannattaa yrittää ensiksi. Ja vielä tämänkin jälkeen keskuksen rungossa saattaa olla 400v jännitettä, että kannattaa varoa koskemasta... Ja kaikissa suojamaadoitetuissa laitteissa, kuten lokilämppärissä olevassa autossa ovenkahvassa...... siis kaikki töpselit irti, em. kumisaappaissa ja toinen käsi taskussa! Tuo Nollavika, siis 3-v verkon tähtipisteen "kelluminen" pyritään estämään maadoittamalla rakennuksen "kaikki" metallirakenteet ja maahan kaivetulla maadoitus elektrodilla. (siis se 1-2 kpl 20 metrin 16mm2 kuparipunos) Tulihan haudattua ohjeen mukaisesti? eikä vaan heitetty nippuna monttuun? Tuolla nollajohtovialla on se paskamainen piirre, että pyrkii tosiaankin ajan kanssa tuhoamaan kaikki sähkölaitteet... herkimpiä ovat elektroniikka, jotka voi hajota alta sekunnissa...... kun nollapiste siirtyy, niin vaiheen ja nolla johtimen jännite ei pysy 220-240 voltin välillä, vaan tyypillisesti nousee tuonne reiluun 300v ja vastaavasti toisessa vaiheissa laskee alle 200v, jopa lähelle nollaa. Te, jotka omaatte sähkömiehenvikaa, ja teillä on hyvä yleismittari, voitte yrittää mitata tuon nollapisteen jännitettä seuraavasti: Siis te jotka osaatte, ja tiedätte mitä teette! jos yhtään epäilyttää niin jättäkää ammattilaiselle! Kuorikaa pitkästä sähköjohdosta 20-30 cm päätä paljaaksi, ja sitokaa se johonkin metalliin, esim kämmenen kokoiseen peltilevyyn, ja laskekaa se kaivoon (tai haudatkaa se märkään maahan) ja johdon toisesta päästä mittaatte jännite-eroa ensin jakokeskuksen metalliosiin ja sitten vaikkapa pistorasian suojakoskettimeen. tuo jännite yleensä muutaman voltin, max n.10v, maaseudulla pitkien johtojen päässä voi olla enemmänkin? mutta ei missään nimessä yli 20 volttia? tuona elektrodina voitte käyttää myös vaikkapa betonivalussa olevaa lipputangon jalkaa tms. sähköttomässä rakenteessa olevaa maahan yhteydessä olevaa metallia..... Kaikkein viisaita olisi poistua paikalta, ja antaa ammattilaisten tutkia/korjata ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Öö, onkos tämä minulla ollu tilanne johtunu nyt oikosesta tuolla päälinjoilla, siellä kun oli ollut johdot ja kaiketi muuntajakin tulessa?? Vai onko nuo piuhat tutkittava? Tosin naapurilla oli sama tilanne..
__________________
-Osta japsi ja opit hitsaamaan- |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Maadoituselekrodin olemassaolo ja kunto olisi hyvä silmämääräisesti tarkistaa vaikka keittiön lamppu ei discotunnelmaa tarjoaisikaan.
Se on just se paljas kupariköysi(voi olla myös sininen tai harmaa) joka viillettää keskukselta tai päämaadoituskiskolta maihin.(Saattaa olla myös rakenteisiin jemmattu)Mittaamalla toteaminen kannattaa jättää sähkärin murheeksi. Keskusta ei kannata aukoa,mutta vaihejännitteet maata vasten pystyy mittaamaan,jos tietää osaavansa sen turvallisesti tehdä.esim voimavirtarasiasta.(Jos vika ilmeinen, pääkytkin auki) Mittauksen aikana keskusella jotain normaalia kuormaa,niin jännitteet pitäisi pysyä 230v tuntumassa,joka vaiheella. . Kelluva nolla/pen on yksi vaarallisimmista sähkövioista ja kannattaa rientää yllä jo mainittujen ohjeiden mukaan pääkytkimelle heti. Viimeksi muokannut Kipinä : 29.12.2011 09:51 Perustelu: tarkennus |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Sanoisin, että stedin tilanne on johtunut linjaviasta. Jos valot siis himmeni vasta virran palattua eikä ne olleet jo ennestään himmeät.
__________________
Broken Back Team #1 |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tuon nollajohdon katkeamisen huomaa yleensä siitä, että kun esim. liedestä vääntää levyjä/uunia vuoronperään täysille, niin hehkulamppu katossa kirkastuu huomattavasti verrattuna normaaliin. Oliskohan tuolla ollut semmonen tilanne, että osa voimalinjaa (20kv) olis ollut sähköttä, ja yritetty ajaa jakeluverkon kautta "varasyöttönä"? (jos muuntaja palanut vasta kun jännitteet olivat alhaiset) Siinä olet oikeassa, että tuo alijännite on vaarallista, ja nimenomaan moottoreille. (eivät jaksa käydä kunnolla, pyörivät normaalia hitaammin ja kuumuvat/palavat) myöskään kaikki elektroniikka ei pidä huomattavasta alijännitteestä. Ja teille, joilla nollajohtovika on tuhonnut sähkölaitteita: Yrittäkää saada verkonhaltija myöntämään (todistettavasti) nollajohdon katkeaminen, koska: Jos sähkölaitoksen vika, niin voitte saada täyden korvauksen. kotivakuutuksessa yleensä omavastuu. "Nimimerkillä edes 2 sähköasentajan mittaus tulokset vaihejännitteistä ei riittänyt" |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Eilen tuli sähköt parin päivän pimeyden jälkeen, mutta valot vilkku ja uunia käytettäessä valot kirkastu ja himmeni.....noh eilen sit ajattelin vaan, että johtusko vaan siitä, kun kylillä on nyt kuormitusta päällä, eli kaikkien patterit ja lämminvesivaraajat tekee paljon töitä. En siis sen kummemmin reagoinut asiaan eilen, paitsi, että ruuan lämmityksen jälkeen ei käytetty paljoakaan sähkölaitteita ja lämmitettiin takan ja saunan avulla, ettei lämpöpatterit "huuda täysillä".
Nyt aamusella ennen kuutta heräilin ja siinä sit touhutessa ja ollessani vessassa, niin valot himmeni himmeni, kunnes ei oikeen nähny itseään peilistä edes, vaikka peilin yläpuolella 3 valoa. Avasin sit vessan oven, niin keittiön valot paloi niin saatanan kirkkaasti....täh?? No olin siinä vaiheessa lähdössä jo taas töihin, niin sammuttelin valot. Astianpesukone jäi päälle silloin. Kotopihalta lähdin ja käänsin kylätielle erisuuntaan, että näin, onko melkein tiellä roikkuvat johdot jo korjattu ylös ja erilleen toisistaan......no ei ollu ei. Auto ympäri ja työmaata kohti. Samalla ekan kerran pääsin fortumin vikapalveluun puhelimella läpi saakka (tätä olen siis väliajoin yrittänyt maanantaista asti) ja pääsin sit jonku tyttelin kans rupatteleen tilanteesta. Noh 0-vika kuulemma päällä ja pitää välittömästi katkaista päävirrat, koska sähkölaitteet saattaa vaurioitua ja pahimmillaan syttyy tulipalo! JESSS!!! Eli puhelu Sannalla kotiin ja toivoa, että sillä on puhelimessa äänet päällä (ite en ole pitänyt vuosiin ääniä päällä, kun känniset tutut tykkää soitella yöllä). No sehän heräs ja eiku neuvomaan miten virrat katkaistaan ja kyl se Sanna lopulta onnistu puhelimen välityksellä käydä ne katkaisees. Kiva herätys varmaan kirmailla vesisateeseen suoraan sängystä ![]() Sit vielä naapurin emännälle puhelin herätys ja sama ohjeistus.....kysyin kyl heti alkuun, että "oliko tyyny hyvin" vielä ![]() ![]() Nyt taas siis ollaan ilman sähköä ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Sähköt | -MAZA- | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 16.04.2011 17:18 |
no, tuliko vammoja uutena vuotena? | junnu78 | Chit-Chat | 27 | 02.01.2007 18:09 |
Sähköt Män! | KuningasHytti | Chit-Chat | 8 | 29.10.2006 10:18 |
Onko raiskattu vai tuliko hyvä... | Vesa | Yleiset | 3 | 29.08.2003 22:37 |
Pakkaset palasivat | Lars | Rakas Päiväkirja | 0 | 09.01.2003 20:52 |