Miksi ei siis ajovoimanulosottoon voi laittaa pumppua??
Koskaan hydrauliikalla ei saada hyötysuhteeksi 100%
Eli pumpun pitää pyöriä että saadaan painetta joka tekee liikkeen... Jos pumppu lähtee pyörimään vasta kun muut pyörät jo luistaa niin ei taida oikeen auttaa mitään. Ja tämähän pitää tehdä oikeasti muuttuvatilavuuksisella pumpulla ja kuormantuntevalla järjestelmällä. Ja se suunnan vaihto hoidetaan pienellä sähkökatkaisialla joka kääntää suunnan eteen tai taakse. Voidaan hoitaa vaihdekepin yhteyteen. Ei siis tarvita ylimääräisiä vipuja.
Ja järjestelmä vetää vaan kun nopeus on alle laskennallisen toiminnan. Sen nopeemmalla se jarruttaa jollei kytke vetoa pois. Ja moottorissa täytyy olla joko jousikuormalla tai hydrauli paineella toimiva mäntien vapautus.....
Hydrauliikkaa tuntemattoman on vaikea äkkiä miettiä näitä, ja vaikka sen kanssa pelaa päivittäin, niin tulee silti välillä eteen juttuja mitä pitää oikeesti miettiä.
Erillaisia venttiileitä ja painepiirejä menee ristiin ja rastiin. Välillä joutuu miettimään että mitä on jonkun asentajan päässä liikkunut kun koittaa etsiä oikeeta painelinjaa joihinkin lisä laitteisiin....
Vaikka kaivinkoneita asentaa ammattilaiset, nekin ottaa välillä paineen paikasta josta ei saada kokoajan riittävää virtausta.
Lohkot täytyy saada tarpeeksi isoiksi, vaikka karasta menis 100l/min läpi, voi lohkon nippa rajoittaa litrat alle 80.......... Ja sitten ihmetellään kun vauhti ei riitä. Aina paine ei ole tärkee näissä, vaan litrojen ja paineen yhteis tuotto.
Ja paluu pitää olla aina kunnossa, mahdollisimman vapaa......
|