![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Suomessa on kansallinen lainsäädäntö, joka tässä tapauksessa määrittelee traktorin tietynlaiseksi, juurikin nopeuden osalta. (Ajoneuvolaki 1090/2002, 14§) Siellä määritellään myös käyttötarkoitusta, jota ei ymmärtääkseni mogilla vakiona voi täyttää. Siihen tarvitsisi omankäsitykseni mukaan kolmipiste- tai muun vastaavan nostolaitteen. Voi tietysti olla että sellainenkin mogissa on, ikinä en sellaista ole (yleensäkkään moggia) nähnyt livenä. Trafia rajoittaa tuo meidän oma lakimme monissa asioissa, lisäksi taitavat vielä tulkita joitakin asioita lakia tiukemmaksi.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Saksassa on lähes kaikissa pienimissä mogeissa kolmipistenostimet takana, ja tietenkin PTO
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Asiasta on käyty parillakin eri konttorilla (suhtautuivat asiallisesti kun olet valmistellut asian hyvin) keskustelemassa, ovat olleet AKE-den yhteydessä ja olen sinne soittanut itsekin.
Blokkaavat tämän tehokkaasti, mutta perustelut ontuvat nykypäivänä, palataan niihin myöhemmin. EDIT: #1 Perusteluina vedottiin meillä voimassa olevaan lainsäädäntöön ja asetuksiin joilla ajoneuvoluokat määritellään. Ongelmana että en ole löytänyt traktorin määritelmästä muita teknisiä vaatimuksia kuin EDESTÄ VETOPISTEVAATIMUKSEN, ei siis takaa kuten voisi olettaa. #2 Paperi jonka AKE on lähettänyt katsastustoimipaikoille (ei just nyt käsillä, on kyl jossain) mainitaan että ajoneuvon "naamioiminen" toiseen ajoneuvoluokkaan voi aiheuttaa vaaratilanteita, lähinnä hitaus tässä perusteena. Tähän voisi heittää vastineeksi mopoautot, miten voit pimeällä tietää tuleeko sieltä mopoauto 40km/h vai oikea 80km/h. #3 Samassa paperissa mainitaan ajoneuvon keinotekoinen hidastaminen että se soveltuu ko. ajoneuvoluokkaan. Nuo vanhat 411, 2010 50km/h ja uudemmat esim. U600 (407.100) 62km/h huippunopeudellaan eivät tarvitse mitään keinotekoista hidastusta. Jos pankkitilin saldo jossain vaiheessa sallii niin olen miettiny että tuollaista U600-sta KA-rekisteröintikatsastukseen tarjoamalla (tietysti asiaankuuluvasti takanostolaitteilla jne) voisi lain tulkitsijoille (=TRAFI) esittää kysymyksen että tuleeko ajoneuvon kyetä saavuttamaan ko. ajoneuvomallin suurin sallittu nopeus vai ei?. Jos lähdetään tuolla vmax 62km/h mogilla pimeän aikaan 100km/h rajoituksella varustetulle tielle ILMAN hitaan ajoneuvon kilpeä niin kuka vastaa seurauksista?. Sekin on syytä muistaa että mikäli näitä pystyisi traktoriksi rekisteröimään ei kannata lähteä liikaa hölmöilemään veronkiertomielessä, muistellaas vaan mitä on käyny mm. suksiboksipakuille, avolava trans-ameille, kaksikäyttöajoneuvoille jne.. Viimeksi muokannut hiski : 03.11.2011 18:52 |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Sen verran vielä että kaveri selvitti "nopean" traktorin maahantuontia ja katsastusta, ja yllättävää oli että huippunopeutta ei tarvitse mitenkään osoittaa / todistaa rajoitetun rekisteröintikatsastuksessa.
Kyseessä siis JCB fastrac. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty G-Moggi 2,5td | molliollikolli | O/M/V Ajoneuvot | 11 | 23.03.2012 07:58 |
moggi -61 404 | tiku83 | Maasturiprojektit | 20 | 30.12.2011 19:09 |
O.Moggi | T.T.T | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 20.04.2008 20:03 |
M:Moggi | kuutar | O/M/V Muut | 0 | 21.02.2004 16:41 |