![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Bj40 edic nappiBj:n kojetaulussa on orkkis nappi jossa lukee EDIC. onko kellään mitään hajua et mikä nappi toi on? Jeps Bj on sitä jotain ![]()
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Samaa olen ittekin miettinyt kun sain ton vanhemman (-75) käsiini ja ei ole vielä jaksanut kattoo minne se vaikuttaa. Pitäs kai suorittaa pienimuotoinen tutkimus...
Uudemmassa (-80) sitä ei oo kun siinä on oikee EDIC sydeemi. On se pop ![]() - jm KoMk ry. Off Road Team |
#3
|
||||
|
||||
![]()
no se on niitä lämppärin kahvoja...
vaipop... -Ei tätä sotaa näin voiteta.pojat..mennäänpäs tuon suon yli että heilahtaa! |
#4
|
||||
|
||||
![]()
EDIC ei ole mikään lämppärin ohjaus vaan Electronic Diesel Injection Control, eli se ruiskupumpun kyljessä oleva sammutus/ruiskutuksenohjausmoottorisysteemi. Käsittääkseni siitä napista pitäisi koneen sammua, tavallaan vara-/korvaava järjestelmä avaimelle, mutta en ole ikinä nähnyt toimivaa yksilöä.
-- Antti R. 1978 HJ-45LP |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Mun 1975 bertassa oli kans edicci mut ei toiminut. Heitin sen moottorin, piuhat ja boksit hevon veehen. Siinä sammutus tapahtui vetämällä vivusta. Tän hetkisessä 1978 bertassa toimii edicci ja sen toimenpiteisiin kuuluu moottorin sammutus avaimesta, automaattinen kylmäkäynnistys rikastus, estää ylikierroskset ja taaksepäin käymisen esto (?).
P.S SLCK tiedostoissa on edicin suomenkielinen manuaali muuten - WWW.G-69.TK - |
#6
|
|||
|
|||
![]()
P.S SLCK tiedostoissa on edicin suomenkielinen manuaali muuten
Mistä toi löytyy silet? mä aikani etin mut en löytäny. Ja kiitoksia kaikille hyvistä vastauksista. on näistä sivuista sittenkin hyötyä ![]() Jeps Bj on sitä jotain ![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
-mulla on varaa antaa löysiä,jumankekka,mut mulla se oli pianolanka viritys... -Ei tätä sotaa näin voiteta.pojat..mennäänpäs tuon suon yli että heilahtaa! |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Edicissähän on neljä pääasiallista tehtävää ja toimintaa:
1.YLIKIERROKSET - estää moottorinylikierrokset ellei alipainesäädin imuilman lämpätilan tai paineen muutoksen takia toimi normaalisti. 2.MOOTTORIN KÄYNNISTYS - helpottaa moottorin käynnitymistä suoprittamalla kylmäkäynnistysrikastuksen automaattisesti 3.MOOTTORIN PYSÄYTYS - moottori voidaan pysäyttää normaalisti virta-avaimesta kuten bensiinimoottorikin. 4.TAAKSEPÄIN KÄYNNIN ESTO - estää moottoria pyörimästä takaperin mikäli tällainen häiriötilanne pääsee syntymään ja edic-vipu = kylmäkäynnistyskytkin, sillä poistetaan edic öljynpaineanturin toiminta kylmällä kelillä, jos paineet nousevat hitaasti. Normaalin käynnistyksen jälkeen elektroniikassa on muutamien sekuntien viive jolloin se ei ota huomioon öljynpainetta, mutta johtuen vanhasta elektroniikasta(konkat kuivuneet) tai kylmästä kelistä voidaan vivusta ohittaa paineanturin toiminta ja kytkeä se päälle sitten kun paineet on normaalit. >G280E Mekaanisesta moottorin sammutusvivusta lähtee pianolanka, edic vivusta kaksi johtoa. -whitejack- |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
onko se siinä hehkuvalon vieressä, itsekkään en ole tietoinen siitä napista? |
#10
|
|||
|
|||
![]() Pomppaspa vanha topiikki pintaan!
Jos puhutaan vanhasta BJ-40:stä, siis siitä missä ruiskupumpun lähellä on tuommonen noin 5 cm halkaisijaltaan ja pikkasen pitempi solennoidi, niin sen edicin ainut tehtävä on sammuttaa moottori, kun se käy jonkinaikaa ilman öljynpainetta. (omassa BJ-40/76 toimi ainakin niin)
Oli sitten öljynpaineen puutumisen syy takaperin käynti (?) öljyn puute, tai kuten minun tapauksessa katon sivukourun kallistus yli 45 astetta ![]() edic nappi tappaa tuon systeemin, siis käy ilman öljynpaineita! Uudemassa bj-40 /42 toimii muuten samoin, mutta startatessa vetää pakkosyötön päälle (vink vink sähköiselle syötönlisäykselle ![]() Ja ulkomuistista hj-60 edic toimii samoin. ja kaikki viittaukset ylikierroksiin tai älykkääseen takaperinkäynnin estoon on minulle tuntemattomia bj-40,-42 ja hj-60 osalta. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
tuossahan oiskin ideaa... meidän bj tekeepi semmosta, jotta kun tarpeeks pystyyn sammuu, niin ei sitten nosta öpaineita ennenkuin auto taas lähes vaaterissa, ja vaateriin saaminen toisinaan työlästä kun ei käy kuin sen 3 sek. kerrallaan
tarviipa pohtia painonappia, jolla ediccin saa ohitettua, kun muutenhan tuo on ihan mainio keksintö... jos ois digidigikonttori, siellpä varmaan lukis "oletko aivan varma, että haluat ohittaa edic järjestelmän" ![]() minkäslaisissa karvoissa tuo alunperin on ollut, tuo ohituskytkin ? josko löytys suoraan vapaa liitin kojelaudan alta...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Huono paineiden nousu viittaa väljään öljypumppuun tai muuhun vikaan voitelussa. Pitäisi sen nostaa lämpimänä paineet suhtkoht heti startin jälkeen. Nim: Bertan alakertaa vähän liiankin kanssa rassannut...
__________________
- eskimo kaenuusta |
#13
|
||||
|
||||
![]()
juu nousee hetkessä paineet, kunhan auton saa suht suoraan, ja niinkauan kuin käy, saa olla hyvinkin pystyssä kumminpäin vaan, niin paineet ok
vaan kun sammutat / sammuu pystyyn, siis jyrkkään, niin ei nosta, ja tällöin tarvii aina säveltää jotta saa auton suoraan... saattaa tuo olla ja varmaan onkin pumpun väljää, kun lurahtaa äkkiä tyhjäks
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#14
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Montako alle 20v/500 tkm alakertaa hajonnut vakio autosta?, ja ilman että on käytetty ilman öljynpaineita? Itse tiedän aika paljon loppuneita b-moottoreita, ja lähes kaikissa ongelma on männän ohipuhallus, siis loppuun ajettuja tai kunnolla keitettyjä. Toki se alakertakin on pettänyt, mutta lähes aina syynä on ollut öljynpaineiden puute TAI se, että Ei pesevillä öljyllä pikeentyneisiin koneisiin on pistetty pesevät öljyt, jolloin paska on lähtenyt irti, ja tukkinut suodattimen/ öljykanavan Oliko eskimolla se bj sinapinvärinen bj? Jos se on se vuosikymmenien takainen löytöni, joka kärsi pumppu/suihkuongelmista, ja taisipa kerran jäädä junan allekkin, niin ei sitä voi ihan hirveän löyhäksi moittia! On nimittäin ainut auto, millä tiedän ajettu RASKAALLA polttoöljyllä! (Taannoin siivosivat yhden laivan tankkeja, siis pesivät normaalilla mökkiöljyllä, ja sitä mustaa jätettä tankkiin ja menox!) Oli kuulemma pakkasenkestossa ja suodattimen tukkeentumisessa ongelmia... ![]() Ja siihen EDIC:n ohittamiseen: Ei varmaan löydy liitintä, mutta normaali avautuva kytkin öljynpaineanturilta(siihen pienempään, ei mittarin anturiin) tulevaan johtoon, niin sillä ohittuu. p.s kun pistää 3-asentoisen kytkimen, ja maadoittaa tuon anturin, niin saa ajoneston ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Hj:n edic | hami | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 22.09.2009 05:47 |
"Reply with quote" nappi ja kuvat!!! | samisami2 | Chit-Chat | 21 | 06.10.2007 18:18 |
2H-koneen edic BJ:ssä? | Appari | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 25.07.2007 13:13 |
bj:n edic | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 20.03.2006 20:40 | |
HJ 60 ja EDIC | HojoAna | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 30.11.2005 21:51 |