![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#51
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
"Kerran luulin olevani väärässä. Erehdyin." -Oscar Wilde- Yritin epäonnistua. Onnistuin. |
#52
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
3vuotta apparina mukana roikkunut, ENKÄ vaadi, vaan näkisin mahdollisuutena saada uusia kilpailijoita lajiin mukaan, jotka ehkä epävarmoja pääseekö omalla autolla kisoissa eteenpäin. |
#53
|
|||
|
|||
![]()
Toi muuten oiskin mainio sarja. Myöskin protoille oma "jokkis".
|
#54
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ei sitä autoa ole pakko työntää heti sinne pahimpaan paikkaan,vaan voi aloittaa rauhassa hakemalla rastialueilta niitä pienimmillä pisteillä arvostettuja rasteja? Rover harrastajien puolella asia on ymmärretty ja uskoisin että sieltä löytyy ensi kaudella ennakkoluulottomia lajiin tutustujia,Ja kalustona on -60 luvun pitkää Seriestä 7.50x16 mutiaista vastaavilla renkailla. Minä en ymmärrä miksi jollain korotetulla safari LJ:llä ja vastaavilla autoilla ei voi lähteä 33" renkailla kokeilemaan?Onko se aina lähdettävä mukaan palkinnon kiilto silmissä? Ainoa mitä minä kritisoisin nykyisestä suunnistuslajista on osallistumismaksu.Se on yksi seikka,joka karsii varmaan köyhimmät harrastajat ensimmäisenä. ![]() |
#55
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Minun pointti on se että safari-luokka oli nyt jo kokeilussa, sillä pääsee lähes kaikki kokeilemaan kilpailua halvemmalla koska palkintoja ei jaeta. Entry-kilpaluokkaan en usko koska ei mene kun vuosi niin meillä on niiden sääntöjen mukaan äärimilleen viritettyjä autoja. Jos kisojen voittajat pakkosiirretään CUP-luokkiin niin kuinka monta kilpailua menee ennen kuin kaikilta halukkailta on evätty pääsy entry-luokkaan? |
#56
|
||||
|
||||
![]()
Joo, eipä itsekään viitsi maksaa pariasataa siitä että lähtee ajamaan safaria. Ja rastit pitäis mun mielestä saada joka kisassa paperikarttaversiona että voi käyttää kompassia jos ei nörtin hommat kiinnosta. Näinhän ei ilmeisesti ole ollut joka paikassa? Muutenhan säännöt on oikein hyvät. Itsekin joutuisi lähtemään ehkä modiin, ainakin stanuun parin pikkujutun takia autolla jolla ei todennäköisesti pärjää edes orkkiksessa, mutta mitä hittoo se haittaa jos siitä "safarille" lähdöstä ei tarvis maksaa noin paljoa.
|
#57
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
aika paha ! samalla kun pohditaan tätä "uutta" luokkaa, voitas pohtia myös sitä, että onko mitenkään perusteltua, ettei promilleraja koske koko autokuntaa... paikkoja ja tapahtumia mainostamatta, tänäkin vuonna yllätti jurristen änkyttäjien tapaaminen metsässä, ja yleisörasteilla - kisapelin appareina !!!!!
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#58
|
||||
|
||||
![]()
Millä tavalla tää harrasteluokka haittais muita luokkia?
Jos haluu siitä siirtyä oikeisiin kisaluokkiin niin ei muuta kuin siirtyy ja hyväksyy sen luokan säännöt. Pisteet sais mennen tullen laskettua ennen kuin oikeat kilpaluokat lopettaa omat ajonsa, eli ei tule ees siitä haittaa. Jokainen auto joka näkyy kilpailussa tuo näkyvyyttä että ei siitä sen enempää. Jos vaikka jokaiseen kisaan tulee 10 autoa niin se tekee 700-800€ niin on se kumma jos tosta ei voi ostaa niitä munakuppeja palkinnoiksi. Taitaakin olla siitä kyse kun ei ennen ollut niin ei tartte nytkään, ajatellaan taas niin vanhollisesti kun monessa työpaikkassa, jossa joku vanha guru on tehnyt näin 30 vuotta niin sitä ei saa mennä muuttamaan vaikka uuden kaverin tapa olisi puolet parempi. Nyky näkymin suunnistuskisat tarvitsee lisää kisaajia, siitä tosi asiasta ei päästä mihinkään. |
#59
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Missä sanottiin, että kilpailujen voittajat pakkosiirrettäisiin automaattisesti cup-luokkiin? Ehdotukseni oli, että aivan kuten ratapuolellakin, asetetaan joku raja, jonka jälkeen siirto vasta tehdään, jos tehdään. Kilpailun voitto ei automaattisesti olisi se raja, mutta jos entry-luokan voittajan pisteet esim. oikeuttaisivat cup-luokassa palkinnoille tai jopa voittoon asti, siirtoraja ylittyisi. Eli jos entry-luokka säilyisi tasoltaan "oikealla" tasolla, sen voisi voittaa vaikka kuinka monta kertaa, ilman että ketään pakkosiirretään mihinkään. Tämä vaikkapa yhdistettynä jo ehdotettuun max. 40 pisteen rastien poimintaan takaisi sen, että mahdolliset overkill-tapaukset kyllä siirtyisivät, muut jäisivät. Ts. entry-luokka säilyisi mahdollisimman hyvin entry-luokkana. Viimeksi muokannut njp_racing : 24.10.2011 19:01 Perustelu: tarinaa lisätty |
#60
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Eikä tässä kukaan mitään valita, tuumaillaan vaan pientä uudistusta lajiin. Tämä ehdotettu uusi luokka sopisi meikäläiselle tosi hyvin, voisi lähteä "kisaamaan" nykykotterolla rauhalliseen tahtiin.
__________________
Tumpula Racing Team |
#61
|
||||
|
||||
![]()
Sit olis hyvä jos ei kävis sillain kuin trialis harrastestanun kanssa että jo valmiiksi muihin luokkiin kelpaava kalusto onkin yhtäkkiä harrastestanuissa.
Mut joku tuommoinen safari luokka halvemmalla osallistumis maksulla ja vaikka sitten ilman palkintoa voisi olla hyvä. Tällöin kun ei ole oikeen palkintoja niin ei sinne varmaan tultaisi niin hullunlailla kilpailemaan vaan nimenomaan tutustumaan lajiin. Parissa kisassa käynyt katsomassa ja mukaan tullaan sitten, kun joskus saa kaluston kasaan.
__________________
|
#62
|
||||
|
||||
![]()
Tuli mieleen että moniko nykyisistä, jotka ajavat cuppia ihan ajamisen ilosta vailla menestyspaineita siirtyisi tuohon "halvempaan" sarjaan.
Ymmärtääkseni useampi on maksanut kiltisti sen nykyisen osallistumismaksun eikä ikinä ole muuta saanut kuin ilon ajella metsässä ja parit paidat sekä loistavan tunnelman ![]() Ja niillä osallistumismaksuillahan on kerätty ne parin tonnin palkinnot/kisa. Toisaalta ei huono idea mutta vaatii kehittelyä kosolti vielä...
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#63
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() PS. Kokemusta on vinssiapinan hommasta kisatasolla. Tiedän varsin hyvin millaista maasto kisoissa on, ja esim. kuinka paljon hyvin etenevääkin autoa piti välillä vinssailla jo alueille päästäkseen. Pidin/pidän hommasta ja lajista. Menestystäkin tuli. Olen silti avoin myös uusille jutuille. Viimeksi muokannut njp_racing : 25.10.2011 07:10 Perustelu: lisätty tarinaa |
#64
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Eikä se ole pakko ajaa sitä 24 tuntia putkeen,itse olen nukkunut kisan aikana 10 tunnin unet eikä hävettänyt ollenkaan kun emme olleet komen sakissa. Jos tämä homma on palkinnoista kiinni niin http://www.pokaalit.fi/pokaali.php?id=237&osasto= Sen kun tilaa ittelleen pytyn kaapinpäälle... |
#65
|
|||
|
|||
![]()
Aikuisten oikeesti kukaan hullu (no okei ne yhdet ryssät merrasmäessä aikanaan
![]() Ihan turha tulla sanomaan että voisi osallistua vaikka hrv/crvllä! Ei kyllä pääse edes siirtymiä ajamaan. -sami- |
#66
|
|||
|
|||
![]()
Miks ihmeessä siitä takavinssistä pitäis saada miinuksia?
Jos tarkoitus on tehdä luokka mihin voisi lähteä käyttöautolla koittamaan niin eikö silloin pitäisi sallia myös taaksepäin veto kun kuski ei haluakkaan enää edetä ja mahdollisesti rikkoa autoa tai jotain... Sallitaanko panssarit, snorkkelit, lukot jos ei alkuperäisenä ole? Vai pitäisikö alkuperäiset lukot purkaa pois kun kaikkilla ei ole kuitenkaan... Mitenkäs sitten kun tämä kirjava joukkio on kiinni siellä metsässä ja viivästyttää ihan oikeiden kilpalijoiden pääsyä rastille? Oisko joku etuajo-oikeus cupissa ajaville??? Voisiko ajatella että olisi kuitenkin omat rastit, tai ainakin määrä X omia. Sillälailla helposti sijoitettuja ettei oikeasti tarvitse pelätä auton puolesta. Sijoituksessa voisi lähteä ajatuksesta että suurin osa varmaan ajaa 31"-33" renkailla. Jos joku ajaa isommilla se vain kerää rastit helpommalla. Kun omat on otettu niin sitten voisi hakea muiden rasteja tyyliin piste ja rasti tai jotain. Tai sitten kisa vaan olisi siinä...pienillä pyörillä kestää kauemmin ja isopyöräiset kärsivät leikin nopeammasta loppumisesta. Toisaalta tuo voisi myös karsia ne kaikkein isopyöräisimmät suoraan sinne cupin puolelle kun haastetta ei olisi. Jos rastit vielä hajauttaa isolle alueelle niin samalla saisi hyvää harjoitusta itse suunnistuksesta ja rastin hakemisesta. |
#67
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Esim. ajouran varrelle sijoitetut rastit ovat muuten mukavia haettavia mutta saattaa kiristää hampaita kun edellä ajava ei etene samaan tahtiin tai tekee koneremonttia. ![]() |
#68
|
|||
|
|||
![]()
Itse en lähtisi tekemään uutta luokka vaan muokkaisin luokkia seuraavasti:
Original: -NYKYISEN tieliikenne lain sallima maksimi rengaskoko, jossa katto esim. 33" koko katsottaisiin merkinnöistä aivan kuten konttorilla. -ei hae vaarallisia vaikka olisi kaaret(kaaret ulkopuolisetkin sallitaan) -max korotus ?? olisiko tämäkin se mikä on saatu katsastettua? -yleensäkkin ajoneuvo kuten moni sen rakentaa tieliikenteeseen kelvollinen -eli tästä lähinnä luokka johon helppo tulla vaikka huvikseen safaroimaan.... -vinssi edessä tai jos ajoneuvossa ollut alkuperäisellä paikalla Standart: -ne, joissa esim. jousitustyyppi muutettu yleensäkkin rajummin rakennetut -saa hakea kaikkia rasteja jos kaaret..... -rengaskoko haarukoitaisiin kuten ennenkin -rengaskoon kasvattaminen? Kaikki luokat: -kaarisäännöt niin että käy trial-kaaret ja mahdollisesti jos riittävänlujat auton omat kaaret(mahd. vahvistetut)tämä siksi, koska uudemmissa autoissa joitain muutoksia ei voi tehdä jos tahtoo kilvissä pitää.... riittävä lujuus voitaisiin todeta standarteista joita kaaret täyttää??? Eli yleensäkkin hieman hioa olemassa olevia luokkia.... VAAN edelleenkin pitää sääntökirja lyhyenä ja yksinkertaisena |
#69
|
||||
|
||||
![]()
Jos ei ole kuuma on kylmä eli ei kohdin koskaan!! nämä jotka haluaa lisää luokkia jossa voisivat voittaa on nyt niitä jotka kymmenien vuosien päästä dementtia kodilla muistelee kuinka olisin ajanut ja suunnistanut ja vinssannut mutta kun en tohtinut tai en jaksanut tai en en vaan muista miksi en osallistunut eikö mulle ollut oikeen sopivaa luokkaa
on siellä luokkia jos haluaa koittaa onko aina pakko voittaa miettikää nyt 140€ ja saat ajaa toisten metissä mielin määrin ja joku on valmiiksi miettiny minne sun pitää ajaa näin hyvin asiat joku saksalainen vois luulla että osallistumismaksu on 1000€per auto kun muualla päin maailmaa sellaiset osallistumis maksut on ihan normaaleja tällaisiin kisoihin koska maan omistajat haluavat rahaa. suomalaisille sopiva kilpailu tyyli olisi että ennen kun tulokset julkistetaan jokaiselle kerrotaan monesko olet ja haluatko että tulos julkistetaan näin vai pyyhitäänkö nimesi pois ettet olisi muka osallistunut edes kisaa sitten kaikki haluais kisoihin jos tulos ei tyydytä nimi pois ja kotiin ja seuraavalla kerralla sitten |
#70
|
||||
|
||||
![]()
Yksinkertaista: safariluokka on safariluokka ja ei mitään pistelaskua ja mitään erityisiä vaatimuksia, kuin se että kilvet voimassa. Kisa kestää max 12h ja osallistumismaksu huomattavasti halvempi..
Jos pisteitä aletaan laskemaan, niin silloin siitä tulee kilpailu. Tiimit saa laskea ja verrata pisteitään miten tahtoo, mutta niitä ei virallisesti kerätä ja julkaista missään. Yksinkertaista, eikö totta? |
#71
|
||||
|
||||
![]()
Niin tai sit jos porukka lopettais spekuloinnin ja lähtis ajaa nykyisillä säännöillä! Joka vuosi ollu samaa vääntöä, tyytymättömyyttä suuntaan ja toiseen, se on valitettava tosiasia ettei kaikkia voi ottaa huomioon (että jokainen saisi oma kinnerinsa parhaimpaan luokkaan, ettei olisi parempia vehkeitä vastassa).
Itsellä jääny vuosi-kaksi väliin ihan sen takia ettei aika riitä kaikkeen, rahat vielä vähemmän... Kannattaa mennä ajaa ainakin yhdet kisat ennenkuin vaatiii kaikkia sääntöjä/luokkia uusiksi. Luokalla mihin menee ei ole merkitystä jos hakee kokemusta, vai pitäiskö olla samoin tein podiumilla??? Siinä tapauksessa yksi uusi luokka ei riitä! ugh....
__________________
-kari- FS Motorsport ry |
#72
|
|||
|
|||
![]()
Jatketaampa tähän topikkiin kun on tullu paljon muutakin huuhaata..
tuo offroad-jokkis kuulostaa kiehtovalta.. oma lehmä on syvällä ojassa kun pihanperälle on kertynyt kaikenlaisia kulkineita.. 2000€ hinnaksi niin siihenhän löytyy kaikenlaista kalustoa..? ei asiaa vaarallisille rasteille, ei kaaripakkoa ja punakilvetkin sallittu.. Tarjoukset jo ennen starttia ja kirjekuoret auki kun ajoaika on päättynyt. Vain kisaan osallistuneilla oikeus tarjota.? Myyntiin koko roska vinsseineen renkaineen päivineen niin saa kaikki kiroilla halpojen kiinalaisten vinssien ja huonojen uusiorenkaiden kanssa? Rakentaa sais niin paljon kun haluaa mutta myydäkkin pitää jos pirullinen kisakaveri päättää autosta tarjota. Kyllä kai rahamiehiltäkin jossain vaiheessa rakenteluinnot loppuis ja sais köyhätkin kunnon kalustoa.. :-) |
#73
|
||||
|
||||
![]()
Itse tutustuin lajiin tuolla suitsan räppänällä suoraan modi luokassa 31" renkailla, koska kaveri ajoi myös siinä. Ajeltiin peräkanaa ja jeesailtiin toisiamme puolin ja toisin, pääasia oli, että oli mukavaa. Molemmilla kaks henkiset miehistöt ja ei mitään pelkoa, että sijoituksille pääsisi, eikä yritettykään. Ajeltiin sen mitä jaksettiin ja mitä suikka kesti.
![]() Eikä osallistumis hinnassa ole mielestäni mitään vikaa, saihan sitä hupparit päälle. ![]() Mielestäni säännöt on hyvät noin, joku safari luokka tietty vois olla ihan jees, eikös niitä ole ollut aikasemmissakin kisoissa? Tätä luokka/sääntö ruinaamista kun täällä tarpeeks jatkaa, niin voi olla edessä, että ei ole kohta innokasta porukkaa järjestämään niitä kisoja. Johan tuossa edellisessä kaari episodissa saatiin riviin mies vajetta ja vielä parhaasta päästä. T: allekirjoitus on allekirjoituksessa edelleen.
__________________
Juho Haapakorpi Kaukas 4x4'n ski |
#74
|
|||
|
|||
![]()
Hmm... eli tiivistettynä (ja kärjistettynä):
Monet niistä, joilla avatarin ja/tai kirjoitusten perusteella on jo cup-luokan kalustoa, vastustavat uusia luokkia, vaikka eivät kuitenkaan itse olisi niihin osallistumassa. Ja monet sellaiset, joilla ei ole sopivaa kalustoa nykyisiin luokkiin, eikä kiinnostusta tai mahdollisuutta rakentaa sellaista, kannattavat uusia luokkia. Yhteinen konsensus on saavutettu kuitenkin siinä, että kilpailu ja palkinnot eivät näytä olevan millään tavalla tärkeitä kenellekään: kaikki ovat vaan kokeilemassa, ajelemassa, safaroimassa, tulossa CRV:llä, ei ole pakko pärjätä, ja kun kuitenkin on aina muita parempia. Itse asiassa kaikki luokat voisi sulauttaa yhteen, palkinnot arpoa ja tulokset julistaa salaisiksi. ![]() Monet jättävät myös joko vahingossa tai tarkoituksella tästä ketjusta lukematta sen, että uuteen luokkaan tulevat autot näyttäisivät (ainakin tämän ketjun perusteella) olevan kohtuullisen suurelta osin uutta kalustoa, eli vaikutus muihin luokkiin olisi vähäinen tai olematon, ja mahdollisesti tulevaisuudessa positiivinen. Sama koskee sääntöjä: uuden luokan säännöt eivät vaikuttaisi muiden luokkien sääntöihin tai elämään, miksi mikään järjestelevä taho ottaisi tällaisista ehdotuksista silloin nokkiinsa? Sana on kaiketi vapaa, uskoisin, että kisajärjestäjien ajatukset olisivat hyvinkin tervetulleita, olivat ne sitten puolesta tai vastaan. Jos kisajärjestäjät ovat voimakkaasti tällaisia ehdotuksia vastaan, niin silloin minusta keskustelun voisi melkeinpä lopettaa tähän. Jos joku ketjun kirjoittajista kirjoittaa kisajärjestäjän/toimitsijan (vs. cup-luokkien kilpailijan) roolissa, olisi kiva kuulla se. PS. Jokkis-offi on ihan hauska ajatus, mutta jokkista seuranneet tietänevät kuinka hyvin siellä pärjätään OIKEASTI sen myyntihinnan hintaisella autolla. Eli toimii teoriassa, ei käytännössä, valitettavasti. TOSIN, jos kokeilunhaluisia löytyy, niin ilmoittaudun kyllä yleisöksi. Viimeksi muokannut njp_racing : 25.10.2011 09:44 Perustelu: typoja |
#75
|
|||
|
|||
![]()
Ihme höpinää ?? jos haluaa safaroida niin eikö se onnistu ihan ilman mitään harraste/safari luokkaakin. Ei ny ymmärrä!
__________________
Harrastajatason autourheilu on 99.9%:sti rakentamista -mutta kannattaa sen 0.1%:n edestä- |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Suunnistuskisojen rastien jako sähköisenä, vai ei? | JERKKU | Tapahtumat | 18 | 07.08.2007 19:13 |
Toyotan pelastus/ Pylpyrä on hieno laite! | Höpö | Chit-Chat | 4 | 26.01.2007 00:09 |
Suunnistuskisojen sääntö äänestys! | hector | Tekniikka & Jutustelu | 32 | 20.12.2005 14:32 |
Suunnistuskisojen järjestelyt? | Paavo | Tekniikka & Jutustelu | 33 | 25.01.2005 15:41 |