![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Noh turisempa taas itsekseni vähän lisää. Tänään oli pakko visioida asiaa ja seuraavanlaisia ideoita syntyi. Etupäästä poistetaan lehtijouset, laitetaan akselin päälle lautanen jouselle ja rakennetaan runkoon yläpään kiinnike mallia hiluksi&lj. Jouseksi voisi kelvata vaikka 240 volvon takajouset, ehkä jopa mallia kuorma. (onhan uazin keula tunnetusta melko raskas.) Iskunvaimentajat joko vaihtoon tai sitten alkuperäsiä kiinnikeitä siirrellään ja hitsaillaan jolloin ne saadaan hyödynnettyä. Etuakselin kiinnitys hoidettaisiin hyödyntämällä vanhoja jousien kiinnityspaikkoja joihin tehtäisiin ripustus tangot jotka kiinnitetään akseliin jonkinlaisella myöhemmin keksittävällä kiinnikkeellä. Takapäässä toteustus voisi olla jotakin seuraavaa: Jouset tulisivat akselin ja rungon väliin. Hoks kyllä tässä tapauksessa etu ja takapäässä on erimittaiset joustot, mutta mitä tapahtuu jos etupään jouset ovat rungon ulkopuolella ja takapään jouset rungon sisäpuolella. Taakse en viellä ole jousia miettinyt että mistä ne otetaan mutta pitutta näillä voisi olla jotakin 30 cm verran. Nämä visiot on siis tehty niin että tunkattiin autoa ilmaan siihen saakka että renkaat olivat viellä tukevasti maassa. renkaasta lokasuojan reunaan mitattuna sain noin 60mm liikkumavaraa. Mitä mieltä arvon raati on? Voiko tuo toimia missään määrin. Ideahan tässä siis on korvata vanhat kuolleet jouset jollakin helpommin saatavilla olevilla kierrejousilla. Suurin osa ideoista perustuu toyotan maastureissa käytettyhin osiin ja rakennelmiin.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Hmm.. Tuota Hiluxin pyöräntuentaan viittaamista en oikein ymmärtänyt mutta koitetaan selostaa jotakin? Jäykillä akseleilla ja kierrejousilla on esim. LJ, G-mersu ja Range. Kannattaa niistä ottaa hiukan mallia ja ehkä osiakin..
![]() Yksinkertaisimmillaan tarvitset pitkittäiset tukivarret ("jakarit") ja poikittaisen tukivarren (panhard-tanko) Jos on intoa sepittää niin sitten monenmoisia linkkiratkaisujakin on olemassa. Hyvä kuitenkin aloittaa syöttämällä tuonne hakukenttään esim. jakari tai tukivarsi ja lukemalla joitakin projekti-topiceja läpi |
#3
|
|||
|
|||
![]()
jaaha nostellaas taas, menee tuo kierre jousi rojekti toistaseks vähän turhan hankalaks joten jääköön harkintaan.
Sitten sellainen kysymys että mitenkäs tuossa uakkerin koneessa kun nyt on tuo weberin kaasari ja bensan kulutus 3 kilsan mettälenkillä oli jotakin 35 litraa !?!?!? kuinkas tuota vois oikeen pienentää, suuttimilla vai miten. Mahtaako liian tehokas sähköinen polttoainepumppu aiheutaa noin suuren bensan kulutuksen. turhan kallista touhua jos illan rälläys maksaa 50 euroa tuon mittasella lenkillä. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä tuo vaikuttas jo olevan pieni tulvimisongelma...Onko sulla DGV siellä kiinni? Sen neulaventtiili kestää about 0.2-0,3 baria painetta tai alkaa vuotamaan. Joten paineensäädin on hyvä olla. Uazin kone ei kyllä kovin helposti tukehdu vaikka liikaa saisikin. Mutta jos on paineensäädin välissä niin sitten on kyllä jossain muualla vikaa.
Meikäläisen uazilla meni 20 litraa bensaa kun ajoin stadista kulmakorpeen ja sieltä takaisin stadiin ja ajelin korvessakin pari tuntia ainakin ja pari kertaa oltiin lutakossakin.
__________________
Neljä pyörää joista suuri osa mustia ja pyöreitä. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Jooh ei ole paineen säädintä välissä. DGV siellä vaikuttaa. täytenee kokeilla jostakin paineen säädin väliin jos vähän tasoittuisi. kyllä se melko rikkaalla tuntuu käyvän.
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
sitten kaivataan taas tietämystä, minkä kokoinen on uazin nestekytkimen männässä oleva O-rengas? vanha vissiin nähny parhaatpäivänsä ku vuotaa nesteet ohi.
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Jaaha Jatketaas taas kyselyitä.
Eli tuossa joku aika sitten lotettiin taas testilenkkiä uazilla ja kappas vaan kun rupes tehot häviimään yhtäkkiä. Noh siinä sitten jotakin auton alle kurkkiessani rupesin kattelemaan että perkele työntää kiertokangen takapäästä pakokaasut pihalle, öljyä sieltä on tullu aina mutta nyt lykkäs pakokaasut. Sitten se kysymys mahtaako tuossa nyt sitten olla kyse porsineesta männänrenkaasta? Ohi puhallustahan tuo niinkun olisi? Ja kannattaako tuota edes yrittää korjata vai rupeanko suosiolla sovittamaan sitä Volvon konetta keulille? |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
tml.lukot | Unregistered | Tekniikka & Jutustelu | 23 | 17.12.2012 19:49 |
LJ:n lukot? | tojotojo | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 30.01.2007 20:51 |
BJ:n lukot | tmato | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 16.01.2005 23:01 |
HJ:n lukot...? | asko | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 05.12.2004 19:14 |
Lukot | wallu | Tekniikka & Jutustelu | 35 | 08.06.2004 19:38 |