![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Jooh turistaas taas. Vaikkakin rojekti on myynnissä niin tietynlainen mielenkiinto edelleen päällä sitä kohtaan. Tuossa jo jonkun aikaa miettinyt että mitä tehdä noille kasaanpainuneille jousille. kuulemma taonta olisi yksi vaihtoehto mutta kun hintaa tiedustelee niin 500 euroa akselia kohti on liikaa. Hyllystä löytyy molempiin päihin yksi käyttämätön, mutta mistä saada toiset käyttämättömät?? Entäpä sitten vaihtoehto kierrejouset?? jos laittaisi orkkis jousten lisäksi akselin päälle jotkut tarpeeksi pitkät kierre jouset jotta ainakin keulan paino ei leipäisi pelkästään vanhojen jousien päällä? kukaan vaihtanut tai tietääkö projektin jossa olisi vaihdettu kierrejouset uaziin?? maantiellä kun laitetta ei tulla näkemään niin ei niin väliä ajomukavuudesta. Maastoon tarttis saaha keulaa ainakin ryhdikkäämmäksi. Edit: Idea oli siis että jos lehtijouset poistaa käytöstä, laitetaan keulaan ripustus vähän samaan tyyliin kuin esim hiluksissa. Eli siis 2 tracktion bar tyyppistä tankoa aksulan ja rungon väliin. taakse jotakin saman tyylistä. Askelin päälle jousille paikat ja runkoon jousen yläpään kiinnike. Voiko tämä toimia?? Kiitämpi jo etukäteen vastauksista.
Viimeksi muokannut Smuli : 10.10.2011 19:54 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
miekii vähä korotusta kaavaillu, ja vaikuttas et on helpointa vaa siirtää jousen kiinnikkeitä alespäin.... tietty kierrejousitus ois pop mut on siinä oma hommansakkin...
__________________
WUOKSI OFFROAD |
#3
|
|||
|
|||
![]()
No oishan tuossa jooh hommansa mutta tää oli lähinnä silleen että jos ei mee kaupaks ni revin talvella osiks ja sitten käydään aksulat ja muut läpi periaatteella pura ja kasaa. tarvittaessa vaihdellaan tiivisteitä ja muita.
Samalla ku aksulat irti niin olisi melko helppo tehdä tuo muutos. nykyisellään jousten riipukkeita jo jatkettu ja jouset tuntuu vaan painuvan alemmas. Korissa on jo 7 cm korotus joten ei niinkään haeta korotusta mutta ehkä vähän notkeutta alustaan. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Noh turisempa taas itsekseni vähän lisää. Tänään oli pakko visioida asiaa ja seuraavanlaisia ideoita syntyi.
Etupäästä poistetaan lehtijouset, laitetaan akselin päälle lautanen jouselle ja rakennetaan runkoon yläpään kiinnike mallia hiluksi&lj. Jouseksi voisi kelvata vaikka 240 volvon takajouset, ehkä jopa mallia kuorma. (onhan uazin keula tunnetusta melko raskas.) Iskunvaimentajat joko vaihtoon tai sitten alkuperäsiä kiinnikeitä siirrellään ja hitsaillaan jolloin ne saadaan hyödynnettyä. Etuakselin kiinnitys hoidettaisiin hyödyntämällä vanhoja jousien kiinnityspaikkoja joihin tehtäisiin ripustus tangot jotka kiinnitetään akseliin jonkinlaisella myöhemmin keksittävällä kiinnikkeellä. Takapäässä toteustus voisi olla jotakin seuraavaa: Jouset tulisivat akselin ja rungon väliin. Hoks kyllä tässä tapauksessa etu ja takapäässä on erimittaiset joustot, mutta mitä tapahtuu jos etupään jouset ovat rungon ulkopuolella ja takapään jouset rungon sisäpuolella. Taakse en viellä ole jousia miettinyt että mistä ne otetaan mutta pitutta näillä voisi olla jotakin 30 cm verran. Nämä visiot on siis tehty niin että tunkattiin autoa ilmaan siihen saakka että renkaat olivat viellä tukevasti maassa. renkaasta lokasuojan reunaan mitattuna sain noin 60mm liikkumavaraa. Mitä mieltä arvon raati on? Voiko tuo toimia missään määrin. Ideahan tässä siis on korvata vanhat kuolleet jouset jollakin helpommin saatavilla olevilla kierrejousilla. Suurin osa ideoista perustuu toyotan maastureissa käytettyhin osiin ja rakennelmiin. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Hmm.. Tuota Hiluxin pyöräntuentaan viittaamista en oikein ymmärtänyt mutta koitetaan selostaa jotakin? Jäykillä akseleilla ja kierrejousilla on esim. LJ, G-mersu ja Range. Kannattaa niistä ottaa hiukan mallia ja ehkä osiakin..
![]() Yksinkertaisimmillaan tarvitset pitkittäiset tukivarret ("jakarit") ja poikittaisen tukivarren (panhard-tanko) Jos on intoa sepittää niin sitten monenmoisia linkkiratkaisujakin on olemassa. Hyvä kuitenkin aloittaa syöttämällä tuonne hakukenttään esim. jakari tai tukivarsi ja lukemalla joitakin projekti-topiceja läpi |
#6
|
|||
|
|||
![]()
jaaha nostellaas taas, menee tuo kierre jousi rojekti toistaseks vähän turhan hankalaks joten jääköön harkintaan.
Sitten sellainen kysymys että mitenkäs tuossa uakkerin koneessa kun nyt on tuo weberin kaasari ja bensan kulutus 3 kilsan mettälenkillä oli jotakin 35 litraa !?!?!? kuinkas tuota vois oikeen pienentää, suuttimilla vai miten. Mahtaako liian tehokas sähköinen polttoainepumppu aiheutaa noin suuren bensan kulutuksen. turhan kallista touhua jos illan rälläys maksaa 50 euroa tuon mittasella lenkillä. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä tuo vaikuttas jo olevan pieni tulvimisongelma...Onko sulla DGV siellä kiinni? Sen neulaventtiili kestää about 0.2-0,3 baria painetta tai alkaa vuotamaan. Joten paineensäädin on hyvä olla. Uazin kone ei kyllä kovin helposti tukehdu vaikka liikaa saisikin. Mutta jos on paineensäädin välissä niin sitten on kyllä jossain muualla vikaa.
Meikäläisen uazilla meni 20 litraa bensaa kun ajoin stadista kulmakorpeen ja sieltä takaisin stadiin ja ajelin korvessakin pari tuntia ainakin ja pari kertaa oltiin lutakossakin.
__________________
Neljä pyörää joista suuri osa mustia ja pyöreitä. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
tml.lukot | Unregistered | Tekniikka & Jutustelu | 23 | 17.12.2012 19:49 |
LJ:n lukot? | tojotojo | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 30.01.2007 20:51 |
BJ:n lukot | tmato | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 16.01.2005 23:01 |
HJ:n lukot...? | asko | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 05.12.2004 19:14 |
Lukot | wallu | Tekniikka & Jutustelu | 35 | 08.06.2004 19:38 |