![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
Mystinen puhallinvikaAuto on XJ -92 4,0 automaatilla. Taannoin huomasin, että sisäpuhallin on mykkä. Sitä piti sitten jossain myöhemmässä vaiheessa alkaa tutkimaan ja sitten se toimikin ihan normaalisti. Sama kuvio toistui myöhemminkin. Tänään sitten taas sama homma ja aloin miettimään, että kun autoon välillä muutakin tehnyt, niin akku ollut välillä irtikytkettynä ja päätinpä kokeilla, onko sillä vaikutusta ja niinpä alkoi taas puhallin toimimaan! Viitisen minuuttia kun on miinusjohto kiinni, niin puhallin alkaa taas toimimaan ihan tavallisesti kun akun taas kytkee kiinni. Muutaman kerran kun kääntää virrat päälle ja pois, toimii normaalisti ja sitten ei enää lähde käyntiin. Eikä lähde, vaikka kuinka monta kertaa koittaisi. Lyhyemmällä akun irottamisella ei myöskään korjaannu. Silloinkin, kun puhallin ei toimi, kompressori kytkeytyy ja ilmanohjausläpät liikkuvat, kun sitä valintavipua kääntelee. Puhaltimen toimiessa kaikki nopeudet toimii ihan normaalisti. Ei tuossa kytkentäkaavion mukaan hyvin montaa osaa ole, mutta vian hakua kyllä vaikeuttaa, kun tulee ja menee tuo vika ja hetkeksi noin korjaantuu... Olisiko kellään tuollaista tullut aiemmin vastaan tai muuten tietoa, missä vika voisi olla?
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
Voisiko olla että moottori alkaa olla tiensä päässä ja haukkaa paljon virtaa -> lämmittää liittimiä -> alkaa pätkiä? Näissä on meinaan ollut jonkin verran ongelmia itse moottoreidenkin kanssa vanhemmiten, ja sen takia keskikonsolin säätimen liittimissä ollut sulamisongelmaa, ihan siihenkin asti että savua tullut.. Oireina jotain vastaavaa kuin sinulla.
Jos ei tuon '92 mallin puhallin toimi kovin eri tavalla kuin omassa '90 vuosimallin XJ:ssä, niin ei siellä todellakaan kummempaa ohjausta ole. Virran syöttö, nopeudensäätö mistä johdot vastuspaketille, moottori.. Aika kummallisen kuuloinen vika
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Kokeiles kopauttaa sen moottorin kylkeen, lähteekö sitten?? Sehän on konehuoneen puolella, irroitettavissa helposti, kolmella ruuvilla kiinni...
|
|
#4
|
||||
|
||||
Jarruista..
Onko joku vaihtanu abs-jarrujen tilalle tavalliset lukkiutuvat?? Vaihdettavat osat?? Onko mitä huomioitavaa muutoskatsastuksessa? Osien luovuttaja olis -92 xj ja vastaanottaja -90.Onko osat vaihtokelpoiset??
__________________
J E E P just empty every pocket |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Vaihdon jälkeen pitää vielä saada lappu auton valmistajalta, että se on tehty oikein. Tässä kohtaa sentään joustetaan sen verran, että virallinen merkkikorjaamo käy myös. Heiltä pitää olla lappu, jossa kerrotaan, että kaikki tarvittavat osat on vaihdettu. Toki, jos rekisteriotteessa ei luo ABS:stä mitään, niin silloinhan tuota muutoskatsastusta ei tarvitse.. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Juu, kuten yllä lukee, mutta katso todellakin rekkariotteestasi ensin mitä siinä sanotaan. Esim. mulla ei ollut '90 vuosimallin XJ:ssä mitään mainintaa ABS:stä (jarrutyyppi NAP) -> vaihtoon vaan ja kovaa ajoa. Säästyy kymmeniä euroja aivan turhaa paperityötä jolla kukaan ei oikeasti tee mitään.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Tänään sitten se puhallin toimi koko päivän ihan moitteetta, vaikka autoa sammutin ja käynnistin varmaan ainakin 20 kertaa pitkin päivää.
Koputtelua jo kokeilinkin, mutta vaan sen, minkä pystyi purkamatta lasinpesunestesäiliötä pois edestä. Silloin ei auttanut. Pitänee seuraavalla kerralla vian ollessa päällä purkaa se moottori esille ja tutkia, lämpeneekö se ja tuleeko sille jännite silloin. Siitähän sen luulisi selviävän, onko vika moottorissa vai jossain muualla. Sen verran jo tutkin, että suurimmalla nopeudella jännitteensyöttö on vastuspaketin ohi, joten se ei voi silloin vaikuttaa toimimattomuuteen. |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Kannattaa ainakin kokeilla, vaikka vika taitaa olla nyt muualla.
|
|
#9
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
__________________
J E E P just empty every pocket |
|
#10
|
||||
|
||||
|
ALB on sama kuin kuorman tunteva säätöventtiili, tosin ei sellaista Cherokeessa ole (Comanchesta löytyy). Siellä pitäisi lukea NAP (tavalliset) tai NAP-L (absit).
Tosin ei absillisen '90 vuosimallin Cherokeen jarrut oikeasti ole edes NAP-L jarrut, kun siellä on se typerä pumppusysteemi eikä alipaineesta tietoakaan jarruissa
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Hilux LN65 jousitusmurheita...pikaisia vastauksia toivoen. | 754 | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 17.09.2010 09:10 |
| Taasen jeep xj kysymyksiä | NORT | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 11.12.2009 09:09 |
| Jeep Grand Cherokee (kysymyksiä) | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 13.09.2008 11:40 |
| Boorittamista (kysymyksiä/vastauksia/kuvia) | SuurSyömäri | Tekniikka & Jutustelu | 24 | 23.11.2005 19:59 |
| Jeep Wrangler kysymyksiä | Tepa | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 12.01.2004 14:13 |