Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 28.09.2011, 21:34
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Mystinen puhallinvika


Auto on XJ -92 4,0 automaatilla.

Taannoin huomasin, että sisäpuhallin on mykkä. Sitä piti sitten jossain myöhemmässä vaiheessa alkaa tutkimaan ja sitten se toimikin ihan normaalisti. Sama kuvio toistui myöhemminkin.

Tänään sitten taas sama homma ja aloin miettimään, että kun autoon välillä muutakin tehnyt, niin akku ollut välillä irtikytkettynä ja päätinpä kokeilla, onko sillä vaikutusta ja niinpä alkoi taas puhallin toimimaan! Viitisen minuuttia kun on miinusjohto kiinni, niin puhallin alkaa taas toimimaan ihan tavallisesti kun akun taas kytkee kiinni. Muutaman kerran kun kääntää virrat päälle ja pois, toimii normaalisti ja sitten ei enää lähde käyntiin. Eikä lähde, vaikka kuinka monta kertaa koittaisi. Lyhyemmällä akun irottamisella ei myöskään korjaannu.

Silloinkin, kun puhallin ei toimi, kompressori kytkeytyy ja ilmanohjausläpät liikkuvat, kun sitä valintavipua kääntelee. Puhaltimen toimiessa kaikki nopeudet toimii ihan normaalisti.

Ei tuossa kytkentäkaavion mukaan hyvin montaa osaa ole, mutta vian hakua kyllä vaikeuttaa, kun tulee ja menee tuo vika ja hetkeksi noin korjaantuu... Olisiko kellään tuollaista tullut aiemmin vastaan tai muuten tietoa, missä vika voisi olla?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 29.09.2011, 06:29
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.453
Perusasetus

Voisiko olla että moottori alkaa olla tiensä päässä ja haukkaa paljon virtaa -> lämmittää liittimiä -> alkaa pätkiä? Näissä on meinaan ollut jonkin verran ongelmia itse moottoreidenkin kanssa vanhemmiten, ja sen takia keskikonsolin säätimen liittimissä ollut sulamisongelmaa, ihan siihenkin asti että savua tullut.. Oireina jotain vastaavaa kuin sinulla.

Jos ei tuon '92 mallin puhallin toimi kovin eri tavalla kuin omassa '90 vuosimallin XJ:ssä, niin ei siellä todellakaan kummempaa ohjausta ole. Virran syöttö, nopeudensäätö mistä johdot vastuspaketille, moottori.. Aika kummallisen kuuloinen vika
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 29.09.2011, 08:00
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.073
Perusasetus

Kokeiles kopauttaa sen moottorin kylkeen, lähteekö sitten?? Sehän on konehuoneen puolella, irroitettavissa helposti, kolmella ruuvilla kiinni...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 29.09.2011, 11:17
Limite:n Avatar
Limite Limite ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 02.10.10
Sijainti: Tampere,Finland
Viestit: 512
Perusasetus

Jarruista..


Onko joku vaihtanu abs-jarrujen tilalle tavalliset lukkiutuvat?? Vaihdettavat osat?? Onko mitä huomioitavaa muutoskatsastuksessa? Osien luovuttaja olis -92 xj ja vastaanottaja -90.Onko osat vaihtokelpoiset??
__________________
J E E P
just empty every pocket
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 29.09.2011, 11:43
pt. pt. ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 16.02.08
Sijainti: Kouvola
Viestit: 523
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Limite Näytä viesti
Onko joku vaihtanu abs-jarrujen tilalle tavalliset lukkiutuvat?? Vaihdettavat osat?? Onko mitä huomioitavaa muutoskatsastuksessa? Osien luovuttaja olis -92 xj ja vastaanottaja -90.Onko osat vaihtokelpoiset??
Muutoskatsastukseen tarvitsee olla maahantuojan lappu sille, että autoa on saanut ilman ABS:ä ja jossa on kerrottu eroavaisuudet (ja samallahan siinä on jo listaa vaihdettavista, kuten pääsylinteri, tehostin, paineensäädin jne..)

Vaihdon jälkeen pitää vielä saada lappu auton valmistajalta, että se on tehty oikein. Tässä kohtaa sentään joustetaan sen verran, että virallinen merkkikorjaamo käy myös.

Heiltä pitää olla lappu, jossa kerrotaan, että kaikki tarvittavat osat on vaihdettu.

Toki, jos rekisteriotteessa ei luo ABS:stä mitään, niin silloinhan tuota muutoskatsastusta ei tarvitse..
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.09.2011, 12:55
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.453
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Limite Näytä viesti
Onko joku vaihtanu abs-jarrujen tilalle tavalliset lukkiutuvat?? Vaihdettavat osat?? Onko mitä huomioitavaa muutoskatsastuksessa? Osien luovuttaja olis -92 xj ja vastaanottaja -90.Onko osat vaihtokelpoiset??
Juu, kuten yllä lukee, mutta katso todellakin rekkariotteestasi ensin mitä siinä sanotaan. Esim. mulla ei ollut '90 vuosimallin XJ:ssä mitään mainintaa ABS:stä (jarrutyyppi NAP) -> vaihtoon vaan ja kovaa ajoa. Säästyy kymmeniä euroja aivan turhaa paperityötä jolla kukaan ei oikeasti tee mitään.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.09.2011, 19:09
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Tänään sitten se puhallin toimi koko päivän ihan moitteetta, vaikka autoa sammutin ja käynnistin varmaan ainakin 20 kertaa pitkin päivää.

Koputtelua jo kokeilinkin, mutta vaan sen, minkä pystyi purkamatta lasinpesunestesäiliötä pois edestä. Silloin ei auttanut. Pitänee seuraavalla kerralla vian ollessa päällä purkaa se moottori esille ja tutkia, lämpeneekö se ja tuleeko sille jännite silloin. Siitähän sen luulisi selviävän, onko vika moottorissa vai jossain muualla. Sen verran jo tutkin, että suurimmalla nopeudella jännitteensyöttö on vastuspaketin ohi, joten se ei voi silloin vaikuttaa toimimattomuuteen.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 30.09.2011, 18:39
HartSan HartSan ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.10.08
Sijainti: Sotkamo
Viestit: 97
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Tänään sitten se puhallin toimi koko päivän ihan moitteetta, vaikka autoa sammutin ja käynnistin varmaan ainakin 20 kertaa pitkin päivää.

Koputtelua jo kokeilinkin, mutta vaan sen, minkä pystyi purkamatta lasinpesunestesäiliötä pois edestä. Silloin ei auttanut. Pitänee seuraavalla kerralla vian ollessa päällä purkaa se moottori esille ja tutkia, lämpeneekö se ja tuleeko sille jännite silloin. Siitähän sen luulisi selviävän, onko vika moottorissa vai jossain muualla. Sen verran jo tutkin, että suurimmalla nopeudella jännitteensyöttö on vastuspaketin ohi, joten se ei voi silloin vaikuttaa toimimattomuuteen.
Itsellä oli talvi aikaan omassa cherossa ongelma ettei aina saanut liikkeelle puhallinta. Puhallusnopeuden säädöllä ei ollut mitään väliä, se joko pelasi tai ei. Aikani tutkittua kerran satuin heiluttelemaan vastuspakettia (vai liekkö ollu pelkästään joku liitin?) jalkatilasta silloin kun puhallin ei pelannut ja lähti vahingossa toimimaan. Aikani heiluteltua ja sopivan "pinteen" löydyttyä puhallin pelasi lopun aikaa minkä auto minulla vielä oli.
Kannattaa ainakin kokeilla, vaikka vika taitaa olla nyt muualla.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 29.09.2011, 21:34
Limite:n Avatar
Limite Limite ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 02.10.10
Sijainti: Tampere,Finland
Viestit: 512
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Juu, kuten yllä lukee, mutta katso todellakin rekkariotteestasi ensin mitä siinä sanotaan. Esim. mulla ei ollut '90 vuosimallin XJ:ssä mitään mainintaa ABS:stä (jarrutyyppi NAP) -> vaihtoon vaan ja kovaa ajoa. Säästyy kymmeniä euroja aivan turhaa paperityötä jolla kukaan ei oikeasti tee mitään.
Rek.otteessa on jarrujärjestelmän lisätieto kohdassa ALB.Mitäs se tarkoittaa??Käyttis ooppelissa oli ihan selkeesti ABS siin kohdassa.
__________________
J E E P
just empty every pocket
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 29.09.2011, 21:48
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.453
Perusasetus

ALB on sama kuin kuorman tunteva säätöventtiili, tosin ei sellaista Cherokeessa ole (Comanchesta löytyy). Siellä pitäisi lukea NAP (tavalliset) tai NAP-L (absit).

Tosin ei absillisen '90 vuosimallin Cherokeen jarrut oikeasti ole edes NAP-L jarrut, kun siellä on se typerä pumppusysteemi eikä alipaineesta tietoakaan jarruissa
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hilux LN65 jousitusmurheita...pikaisia vastauksia toivoen. 754 Tekniikka & Jutustelu 9 17.09.2010 09:10
Taasen jeep xj kysymyksiä NORT Tekniikka & Jutustelu 2 11.12.2009 09:09
Jeep Grand Cherokee (kysymyksiä) Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 6 13.09.2008 11:40
Boorittamista (kysymyksiä/vastauksia/kuvia) SuurSyömäri Tekniikka & Jutustelu 24 23.11.2005 19:59
Jeep Wrangler kysymyksiä Tepa Tekniikka & Jutustelu 8 12.01.2004 14:13


Sivu luotu: 10:44 (GMT +2).