Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #4  
Vanha 21.09.2011, 08:21
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.736
Perusasetus

Kommentoin, vaikka ei mulla suunnistusautoa olekaan.

Jos haluaisi trialia ajaa vähänkin tosissaan(ja HEI, ei sinne nyt kukaan lähde häviämään) niin pitäisi kai se auto saada niin kevyeksi kuin mahdollista?

Suunnistusautossahan on yleensä kori päällä, jossa on oikeat ikkunat, ovet ja peltiä niin paljon, että saa olla sateensuojassa. Vinssit on molemmissa päissä ja joskus niitä on kolme. Vinssien vaatimat akut tuo nekin jumalattomasti painoa, jne. Vähänkin kilpailumieltä(no minkäs muun takia sinne kisoihin sitten lähdetään?), niin aika paljon olisi muutoksia suunnistuksen ja trialin välillä? Suunnistuksessa ajetaan kurassa boggerilla ja rakkorin renkaalla, trialissa näkyy vähän erilaista rengasta? Nuokin taitaa olla niinkuin pintaraapaisu?

Sitten se ajotyyli? Mitä olen kattellut suunnistuskuskeja, niin siellä otetaan varovasti lähelle suorituspaikkaa ja vinssillä loput. Trialissa autoa hakkautetaan kalliota vasten hampaat irvessä niin kauan kun yksikin pyörä pyörii ja kone käy. Sitten on järjestäjien huoli saada raato pois radalta. Kärjistettyä, mutta eikö se vähän näin mene?

Ja tämähän on sitten omakohtaista kokemusta, mutta aina pitää ihmetellä trial ratoja noiden käännösten takia? Oikeastaan siihen kiinnitin huomiota alunperin sen takia kun ajoin Hiluxilla. Ikinä ei löytynyt sellaista rataa minkä olisi sillä kääntösäteellä ajanut, vaikka oli hydrauliohjaus ja kaikki. Nythän siellä on peruutussääntö akselivälin mukaan, tiedetään, mutta nykyisellä autolla ja lyhyemmällä akselivälillä ei vieläkään käännetä ilman kääntöjarrua. Monessako suunnistusautossa oli kääntöjarrut? Eikä siinä mitään, tokihan niillä käännöillä haetaan vaan piste-eroja kilpailijoiden välille, mutta minusta tuntuu, että ne piste-erot ratkaistaan tallilla, eikä ajamalla.

Jotenkin se vaan tuntuu, että tuollanen trial -vaikutteisesti rakennettu safariautokaan ei oikeen kovaan kilpailuhenkeen sopisi. Onneksi itellä ei ole paljon niitä ongelmia.
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
kilpailut syyskuussa? Nutti Tapahtumat 8 23.08.2008 22:40
Offroad-trial kilpailut yleisön kantilta Mylppy Chit-Chat 18 20.06.2006 22:20
Offroad Trial kilpailut Bratronicessa Tsekissä Donut Tapahtumat 7 17.05.2006 08:47
Juhannuspäivän kilpailut ja safari myllis Tapahtumat 3 01.06.2005 16:44
KESÄN KILPAILUT????? OlkaTappi Tapahtumat 5 09.04.2005 11:10


Sivu luotu: 03:02 (GMT +2).