Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.09.2011, 09:59
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vitura Näytä viesti
Toi vastuuasia selvä, kandee sanoo et letkut tulee ruohonleikkurii...
tota ei tyhmä ymmärrä et miten se letkunkoko vaikuttaa siihen toimintaan??
siis jarruletkun
Pääsylinteri käy liian pieneksi,näin viisaammat sanoi,pitää kysellä tarkemmin että mistä johtuu. Banjon lähdöt ja letkut olivat isommat kuin vakiona niin pyörään ei löytynyt jarruja ei vaikka miten päin ilmasivat,ilmaa ei siis tullut mutta jarrutuntuma oli pehmyt ja jarrut heikot. Sitten joku osasi sano että vaihtaa oikean kokoiset letkut niin alkaa löytymään jarrut ja niin teki,ja letkuissa ei ollut kuin joku 2mm ero sisämitassa.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 17.09.2011, 22:43
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Nyt kun Chrysleristä on päästy, niin ruvetaan taas Jeepin kimppuun.

Seuraavaksi tulee ohjausvarteen lisää jäykkyyttä. Ajattelin laittaa orkkiksen päälle vain klemmarilla isomman putken tai jopa neliöputken, kun hitsata ei saa ja uutta paksumpaa ei kannata/voi tehdä useammastakin syystä:
1) Raidetangon pään kierre kun on kummallinen UNF 11/16 (mitattu, lienee kuitenkin oikea?)
2) Paikallisessa koneistamossa ei sellaista kierretappia ole, eikä ainakaan leftinä
3) Vaikka oliskin niin hinta/kpl = 50€
4) Kierre liian pieni sorvilla tehtäväksi (ilman tappia)

Kun tarkoitus on vain estää varren lommahdus, niin tavallinen 30*30*3-putki riittänee, eikä ole kuin muutaman euron osa. Vai onko jollain parempia ehdotuksia? WJ:stä saisi järeämmät hilppeet juu, vaan kun tartteis saada sitten muutakin kuin vain se varsi, eikä 15"-vanteet taida mahtua.

Rengastukseksi alkaa varmistua 31":t Siroccot, vaikka ne ilmeisimmin on hieman liian suuret. Tarkoitus onkin laittaa etupuskuriin pykälää vanhemman korimallin päät, jotka on reilusti lyhyemmät ja renkaat mahtuu kääntymään ilman isompia modauksia. Sisälokareiden modaus kylläkin tarvitaan, mutta siitä selvinnee kuumailmapuhaltimella ja muutamalla nippusiteellä.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 17.09.2011, 23:15
Superlon:n Avatar
Superlon Superlon ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.01.11
Sijainti: Mynämäki
Viestit: 304
Perusasetus

Ite hain paikallisesta teräsmyymälästä sopivan pituisen pätkän saumatonta putkea, jonka sisähalkaisija oli mahdollisimman sopiva orkkisvarren päälle. Klappia putkien väliin jäi 0,5mm joka on justiinsa tarpeeks mahdollistaakseen vahvikeputken pyörimisen (pitäis vähän ehkäistä taipumista jos osuu esim kiveen.
Ja sehän ei oo periaatteessa millään kiinni. On vaan just sopivan mittanen niitten orkkisklemmareitten välissä. Kuvaa en ny tietenkään tähän hätään löytäny, mut aika samalta se näyttää ku sellanen oikea HD-varsikin.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.09.2011, 06:37
Janne1986:n Avatar
Janne1986 Janne1986 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.08
Sijainti: hamina
Viestit: 958
Perusasetus

Käviskö sinne jonkun muun raidetangon päät?
Katsoisit vain sopivalla kartiolla/nousulla olevan.(mikä käy navan päähän)
Niin eihän sillä ole väliä että mikä kierre siellä toisessa päässä on jos
teetät uuden putken kokonaan.
Ukko teetti aikanaan xj raidetangon mutta en muista että laittoko se orkkis päät siihen...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.09.2011, 07:54
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Superlon Näytä viesti
Ite hain paikallisesta teräsmyymälästä sopivan pituisen pätkän saumatonta putkea, jonka sisähalkaisija oli mahdollisimman sopiva orkkisvarren päälle. Klappia putkien väliin jäi 0,5mm joka on justiinsa tarpeeks mahdollistaakseen vahvikeputken pyörimisen (pitäis vähän ehkäistä taipumista jos osuu esim kiveen.
Ja sehän ei oo periaatteessa millään kiinni. On vaan just sopivan mittanen niitten orkkisklemmareitten välissä. Kuvaa en ny tietenkään tähän hätään löytäny, mut aika samalta se näyttää ku sellanen oikea HD-varsikin.
Et muista mitä putkea se oli? Kaikissa rautakaupoissa ei jostain syystä ole ihan samoja tuotteita, lieneekö joku putkistandardi muuttunut ja joillakin on vielä vanhaa tavaraa varastoissa...?

Hydrauliikkaputkea löytyy ø28*2,5 -koossa ja se on jotain 0,5mm iso, vaan hinta on 30€/m! 30*30*3 -neliöputki maksaa muutaman euron ja luulisi ajavan saman asian. Lienee myös kestävämpi paksumman seinämän takia.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Janne1986 Näytä viesti
Käviskö sinne jonkun muun raidetangon päät?
Katsoisit vain sopivalla kartiolla/nousulla olevan.(mikä käy navan päähän)
Niin eihän sillä ole väliä että mikä kierre siellä toisessa päässä on jos
teetät uuden putken kokonaan.
Ukko teetti aikanaan xj raidetangon mutta en muista että laittoko se orkkis päät siihen...
Jotkut kuulemma teettää kääntöpäähän kokonaan uuden kiinnityskartion, mutta navan yläpuolelle, jolloin tanko tulee luokkaa 100mm orkkista korkeammalle. Sitten jotkut Letukan raidetangonpäät ja homma toimii. On vain kallis ja varsin työläs, kun kääntöpäät pitää purkaa ja koneistaa irrallaan, mutta onhan se lopputuloskin sitten hyvä.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.09.2011, 08:25
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Muistaakseni TJ- mallin Jeepissä on samalla kartiolla/ koolla olevat raidetangonpäät, mutta kierre on millikokoinen (22mm). Ainakin välivarressa on, siitä en ole varma että onko näin myös raidetangossa. En tosin pistä päätäni pantiksi tuosta, pitäisi tarkistaa.


Jos yhtän jaksat odotella, niin mulla jää ZJ:n ohjaushilppeet ylimääräiseksi kun saan ne WJ:n jarru- ja ohjaushilppeet kiinni uuteen akseliin. V8 ZJ:ssä raidetanko on paksua tavaraa ja kestää ihan eri lailla kuin XJ:n - ja on bolt- on osa. Raidetangon päät kaivannee vaihtoa, mutta itse raidetanko on ehjä ja suora
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.09.2011, 19:59
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Muistaakseni TJ- mallin Jeepissä on samalla kartiolla/ koolla olevat raidetangonpäät, mutta kierre on millikokoinen (22mm). Ainakin välivarressa on, siitä en ole varma että onko näin myös raidetangossa. En tosin pistä päätäni pantiksi tuosta, pitäisi tarkistaa.


Jos yhtän jaksat odotella, niin mulla jää ZJ:n ohjaushilppeet ylimääräiseksi kun saan ne WJ:n jarru- ja ohjaushilppeet kiinni uuteen akseliin. V8 ZJ:ssä raidetanko on paksua tavaraa ja kestää ihan eri lailla kuin XJ:n - ja on bolt- on osa. Raidetangon päät kaivannee vaihtoa, mutta itse raidetanko on ehjä ja suora
Tän perusteella kyseiset XJ/TJ/ZJ:n osat - varmaan siis orkkiksetkin - on sellaisenaan vaihtokelpoisia, kunhan vaihtaa kerralla kaikki.
http://www.quadratec.com/products/56118_102_07.htm
__________________
Raha ja romut rauhottaa.

Viimeksi muokannut WinChester : 23.09.2011 20:03
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 23.09.2011, 20:30
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Tän perusteella kyseiset XJ/TJ/ZJ:n osat - varmaan siis orkkiksetkin - on sellaisenaan vaihtokelpoisia, kunhan vaihtaa kerralla kaikki.
http://www.quadratec.com/products/56118_102_07.htm
Kyllä, etupäässä on XJ/MJ/TJ/ZJ ohjauksen ja tukivarsien osat vaihtokelpoiset. Tosin kuten todettua, niin esim. V8- ZJ:ssä on järeämmät ohjauksen osat kuin XJ:ssä. TJ:stä en tiedä, mutta ymmärtääkseni niissä on samat rimpulat kuin XJ:ssä. Jos en ihan väärin muista niin jopa etupään kallistuksenvakaaja käy päittäin ZJ-> XJ ja toisinpäin, tosin tämä hieman varauksin. TJ:n vakaajasta taasen ei sitten hajua.

Mulla oli XJ:ssä kiinni TJ:tä varten suunniteltu OffRoad Only- firman cross-over ohjauspaketti, hyvin se siellä toimi. Sulla kun on korotustakin jonkin verran niin käytännössä kaikki crossover- tai OTK (over-the-knuckle) ohjauspaketit pitäisi pelittää. Noissa OTK- versioissa vain sitten joutuu tehdä melkoisen kasan muutoksia että saa toimimaan.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 18.09.2011, 08:56
Superlon:n Avatar
Superlon Superlon ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.01.11
Sijainti: Mynämäki
Viestit: 304
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Et muista mitä putkea se oli? Kaikissa rautakaupoissa ei jostain syystä ole ihan samoja tuotteita, lieneekö joku putkistandardi muuttunut ja joillakin on vielä vanhaa tavaraa varastoissa...?
Tavara on 30x3,2 putkea, mutta tosiaan saumatonta, niin mahtuu varren ympärille. Sisähalkaisija on se 23mm aika tarkasti, joten ei jää ku puolisen milliä välystä.
Ei taida saumaton putki olla mitään kovin kysyttyä tavaraa. Tuolla Turun Nakoraudassakin tämä löytyi ylimmältä hyllyltä jostain jämälaarista... Hinta oli varmaan jossain kympin kieppeillä kun otin vajaan metrin pätkän.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 18.09.2011, 13:04
veli-matti:n Avatar
veli-matti veli-matti ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.08.09
Sijainti: Kemi
Viestit: 172
Perusasetus

mie laitoin tommoset jamantilta http://www.jamant.fi/hdohjausvarret-...82-p-2245.html tosin vääntyi toiki raajärvellä
__________________
veli-matti
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 18.09.2011, 19:13
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Alkaa jotenkin kiinnostaa se Letukan raidetangonpäiden vaihto + kartioiden koneistus "väärälle" puolelle, jos kerta uusia raidetangonpäitä kuitenkin joutuu vaihtamaan. Lienee GM:n kierrekin joku yleisempi, kuin UNF11/16...? Laitatko Timo jotain tietoa vaihto-operaation teosta.

Tässä samalla sain vanhemmasta XJ:stä lyhyet etupuskurin päät - kylläkin hajalliset mutta jotenkuten kasassa pienellä korjauksella pysyvät - ja laitoin kokeiluksi maaliin ja paikalleen. Ei tullut oikein hyvä, mutta vähän saa makua istuvuudesta. Pitää kokeilla vanhanmallisella puskurilla, josko saisi päät tukevammin kiinni. Meininki on kyllä tehdä palkkipuskuri varmaan aika piankin, mutta tehdään tästä nyt hyvä, jos palkkipuskurin saisi piilotettua sen alle.

Ajatuksena hommassa pyöräkoteloiden suurentuminen etuosasta; rengasinvestointi lähenee...



Sitten kuumailmapuhallin laulamaan ja vot, johan rupesti sisälokarin muovi asettumaan uuteen muotoon! Vähän piti leikellä että mahtui, mutta minusta onnistui melko hyvin. Mitä nyt yksi reikä paloi mutta eipä tartte liimailla lisäpaloja.



Puskurin alla ollut leveä muovilärpäke lähti myös pois entisten puskurinpäiden kanssa => enemmän etuylitystä. Viimeistään nyt tämä alkaa muistuttamaan maasturia ilman city-liitettä...



Täss vielä verrokki:
__________________
Raha ja romut rauhottaa.

Viimeksi muokannut WinChester : 18.09.2011 19:57
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 25.09.2011, 08:32
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Kun katselee hintoja (kalvain n. 50€, ainesputket 50€, kierrekoneistukset ehkä 100€ ja vielä kaikki neljä niveltä á20€?), niin alkaa jotenkin vaikuttamaan halvimmalta ja myös helpoimmalta ratkaisulta hommata sulopunkeron ehdottama 250€ satsi Jamantilta. Mitä netistä löysin, niin eipä Jenkkilässä olevat varsisarjat tuota halvempia juuri ole.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sulopunkero Näytä viesti
mie laitoin tommoset jamantilta http://www.jamant.fi/hdohjausvarret-...82-p-2245.html tosin vääntyi toiki raajärvellä
Toisaalta, mikä pakko sitä on jokaisen puhelinkopin kokoisen kiven viereen ängetä ja vääntää rengasta sitä vasten hampaat irvessä. Kun orkkis varsi on tähänkin asti kestänyt kohtuullista vääntöä, niin nykyinen ehjä ja yksi varavarsi pitäisi riittää meikäläisen käyttöön joksikin aikaa. Jos niitä rupeaa menemään solmuun joka reissulla, niin sitten ostoksille.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 18.09.2011, 08:41
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Nyt kun Chrysleristä on päästy, niin ruvetaan taas Jeepin kimppuun.

Seuraavaksi tulee ohjausvarteen lisää jäykkyyttä. Ajattelin laittaa orkkiksen päälle vain klemmarilla isomman putken tai jopa neliöputken, kun hitsata ei saa ja uutta paksumpaa ei kannata/voi tehdä useammastakin syystä:
1) Raidetangon pään kierre kun on kummallinen UNF 11/16 (mitattu, lienee kuitenkin oikea?)
2) Paikallisessa koneistamossa ei sellaista kierretappia ole, eikä ainakaan leftinä
3) Vaikka oliskin niin hinta/kpl = 50€
4) Kierre liian pieni sorvilla tehtäväksi (ilman tappia)

Kun tarkoitus on vain estää varren lommahdus, niin tavallinen 30*30*3-putki riittänee, eikä ole kuin muutaman euron osa. Vai onko jollain parempia ehdotuksia? WJ:stä saisi järeämmät hilppeet juu, vaan kun tartteis saada sitten muutakin kuin vain se varsi, eikä 15"-vanteet taida mahtua.
Taas vois kokemuksesta sanoa että olet menossa perse edellä puuhun. Kokeiltu on tuota putkea orggisvarren päälle. Ei tule riittävän vahva ja inhottava korjailla metsäolosuhteissa.

1) kierteestä olet oikeassa.
2) oikeankätisen tapin saa hommattua, vasenta ei
3) ketä kiinnostaa hinta kun kyseessä on harrastus
4) tässä asiassa olet väärässä, miun tuntema sorvari teki terän ja pyyhkäisi tankoon kierteen sisältä ulospäin

Miulta jää yli 2kpl jostain sitkeämmästä matskusta tehtyjä halkaisijaltaan 30mm tankoja kun muutan oman auton varret D44 akseliin sopiviksi. Orggis päät sopii ja kierteet on kuten kuuluukin. Molemmissa tangoissa on mukana ehjät raidepäät ja hintaa on 160 euroa kappale.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Jeep Cherokee ltd 4.0 -91 Traveler O/M/V Ajoneuvot 10 10.06.2009 23:18
Myydään jeep cherokee kaiffari O/M/V Ajoneuvot 0 14.04.2009 21:41
Jeep Cherokee 4.0?? mattijun Tekniikka & Jutustelu 2 30.12.2008 16:33
Jeep Cherokee Xj vm.-89 O/M/V Ajoneuvot 7 29.06.2006 19:48
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50


Sivu luotu: 10:57 (GMT +2).