Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #18  
Vanha 28.07.2011, 00:19
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Tämänpäiväisen keskustelun perusteella niissä autoissa, joissa on alunperin pitänyt olla E-hyväksytyt osat ja korin mallisarja on aloitettu 1.10.1998 jälkeen (kuten ei ole XJ vm. -99, kohdalla, kun mallisarja on aloitettu jo -96), PITÄÄ käyttää e-hyväksyttyjä osia, eli pitää olla e-hyväksytyt puskurit, eli EI saa laittaa kiinteää vinssiä, vaan pitää olla irrotettava, koska muutoin määräykset ei täyty. XJ:hin -99 sen sijaan voi asentaa kiinteän vinssin myös näkysään paikkaan, kunhan ei tule teräviä ulokkeita, koska em. pykälä ei sitä mallisarjan vanhuuden takia koske. Tässä on taatusti konttorikohtaisia eroja.
XJ vm. '99 mallisarja ei kait pitäisi ylipäänsä olla eri kuin alkuperäinen Korimallihan on sama '84-'01, tuli vain face- lift välissä mallivuodelle '97. Vai onko tosiaan trafilla eri tyyppihyväksynnät tjsp. '97 mallivuoden vehkeistä ja vanhemmista? WJ:hin on voinut ymmärtääkseni asentaa mallisarjan loppuun asti (2005) omatekoisen etupuskurin, kunhan on riittävän ajoissa tehty/ asennettu/ leimattu. Vielä jopa WK:hon on voinut näin tehdä 2006 malleihin ja alkuvuonna 2007 leimattuihin. Tosin muutenkin eri päivämääriä kaikensorttisille eri vaatimuksille on aivan järkyttävä määrä, melkoisen vaikeaa on kaikkea edes katsurin muistaa suoraan, saati sitten tavallisen tallaajan. Ei tässäkään asiassa pitäisi olla konttorikohtaisia eroja, mutta näin se vain silti tuntuu olevan.

Etupuskuriasiassa homma menee jokseenkin näin, ainakin minulle asiasta mainittiin Grandia leimatessa..

"Tyyppihyväksymättömiä karjapuskureita saa asentaa N1G- ja M1G-luokan autoihin 24.5.2007 asti. Tämän jälkeen kaikkiin, myös vanhoihin, N1- N1G- sekä alle 3500 kg:n M1- ja M1G-luokan ajoneuvoihin asennettavien karjapuskurien ja lisävalotelineiden tulee olla direktiivin 2005/66/EY mukaan tyyppihyväksyttyjä."

Ei tähän asetukseen tietääkseni ole tullut mitään muutosta -> eli ennen tuota päivää on saanut asentaa autoon omatekoisen (vinssi)puskurin eteen joka on rekisteröity ennen 24.5.2007, sen jälkeen ei ole virallisesti saanut asentaa mihinkään autoon muuta kuin e- hyväksyttyjä. Ei tuossa sanota mitään vuodesta 1998 tsjp... Mistähän konttorin ukko on sen tempaissut?

Takapuskuristahan tässä ei puhuta mitään, sinne voi tehdä edelleen itse.

Lainaus:
Jos katsuri on muutetun puskurin ulkoisine vinsseineen merkannut WJ:ssä, on se em. pykälien valossa katsurin virhe ja hemmo voi joutua TRAFIn "puhutteluun" tms. En tiedä voiko virheellisesti toimineen katsurin päätöksen kumota, mutta mm. omien alleajorautojen ja viime leimalla ilmaan jääneen vaateen laittaa irrotettavat roiskeläpät/suojat takia olen erityisen tarkkana näissä hommissa
Trafi voi perua jälkikäteen katsurin väärin perustein leimaaman auton. Tästä taitaa olla useitakin esimerkkejä autoaiheisilla palstoilla Suomessa.


Lainaus:
Olkoon vaan kuinka perseestä nämä määräykset, mutta enempi se potuttaa, jos on jo tehnyt investointeja, eikä ole selvittänyt asioita etukäteen. Voihan esim. niitä ylisuuria gummeja laittaa alle, kun tulee metsäkeikka, ja tuskin jäät siitä kiinni saati saat sakkoja. Mutta sitten kun menet leimalle "väärällä" tekniikalla ja saat korjauskehotuksen ilman näyttöpakkoa konttorilla, niin siinäpä sitten luimistelet ratsiapolliisille, kun kehotus on toteuttamatta ja sakot pasahtaa! Ainahan tämä harrasteautoilu on ollut "vääntöä" inssien kanssa, mutta olkoon vaan, suola ja pippuri tässä sopassa...
Jos minulta kysytään, pahiten perseestä tässä hommassa on nimenomaan nämä täysin idioottimaiset määräykset Suomessa. Siksi mielestäni ihan itsestäänselvää että pitää selvittää etukäteen ennenkuin alkaa mitään tilaamaan/ asentamaan autoonsa. Mistä muuten voi tietää että on tekemässä sellaista mikä on pykälien mukaista - varsinkin kun tuppaa olemaan nykypäivänä niin että mikään ei enää käy leimalle jos itse teet tai vähän erikoisempaa asiaa koittaa asentaa No, pitää tehdä sellaisia muutoksia että ne on helppo poistaa leimalle, ja sitten ruuvata leiman jälkeen takaisin paikalleen
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 28.07.2011 00:27
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Cherokee XJ "Pimp my Jeep" -Projekti asvirkku Maasturiprojektit 64 13.06.2011 14:02
Ostetaan 16" vanteet 93-98 grand cherokee jussithegreat O/M/V Renkaat ja vanteet 0 08.04.2011 06:35
Myydään Grand Cherokee WJ alkup 17". vanteet & renkaat 235/65 r17" Rekisteröimätön O/M/V Renkaat ja vanteet 0 03.03.2011 22:08
Myyty Uudet alut 16"! Jeep Grand Cherokee, Chysler, Dodge ImacInnes O/M/V Renkaat ja vanteet 3 02.05.2010 10:51
Jeep Grand Cherokee "WJ" Nex Tekniikka & Jutustelu 3 15.01.2008 18:39


Sivu luotu: 11:08 (GMT +2).