Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.07.2011, 13:19
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja santikko Näytä viesti
millanen moottori on volvosta ja lt:stä tuttu volkkarin d6? suunnitteilla rockyyn kutosen konetta...
Siis meinasitko daihatsu rockyyn? Ennen kovis suuria suunnitelmia, kannattaa varmaan pyörähtää mittanauhan kanssa k.o koneen ja konehuoneen ympärillä.
Nuo suorat 6- myllyt kun tuppaavat olemaan pitempiä kuin 4-pyttyset.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.07.2011, 14:47
santikko:n Avatar
santikko santikko ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 10.08.07
Sijainti: noormarkku,pori.
Viestit: 1.035
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis meinasitko daihatsu rockyyn? Ennen kovis suuria suunnitelmia, kannattaa varmaan pyörähtää mittanauhan kanssa k.o koneen ja konehuoneen ympärillä.
Nuo suorat 6- myllyt kun tuppaavat olemaan pitempiä kuin 4-pyttyset.
juuri semmoseen. onhan siinä tilaa pituus-suunnassa jonkun verran, tulipelti tottelee myös mellakkaa tarpeen vaatiessa. voishan sitä kaverin volvoa käydä mittailemassa.
__________________
rocky projekti odottaa kesää.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.07.2011, 15:19
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

Itse kyllä istuttaisin ennemmin esim mersun OM603 3litrasen kuutosen sinne. Kestävyys "hieman" eriluokkaa kuin tuossa hitlerin kostossa...
Painaa muistaakseni aika tarkkaan 200kg. Tehoa vakiona vuosimallista riippuen 110-113hv. 185-191Nm

Myös turbona 143-147hv 267-273Nm

Löytyy vuosimallin -85-95 malleista.

Kestää myös maltillista viritystä. Turbomalli kestää sitten jo ihan kivasti kovempaakin rääkkiä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.07.2011, 15:23
santikko:n Avatar
santikko santikko ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 10.08.07
Sijainti: noormarkku,pori.
Viestit: 1.035
Perusasetus

mersua itsekkin ensin kaavailin, tuntuu vaan tuota hintaa olevan? tarttis kuitenkin olla turbomalli, ei vissiinkään kestä oikeen turbotusta se vapari? + jos vaparin turbottaa niin pumppu pitää ostaa turbollisesta jne. mutta ei sitä pois suljeta, jos kohtuu hintaan löytyy niin mielummin mersu.
__________________
rocky projekti odottaa kesää.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.07.2011, 21:51
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja santikko Näytä viesti
mersua itsekkin ensin kaavailin, tuntuu vaan tuota hintaa olevan? tarttis kuitenkin olla turbomalli, ei vissiinkään kestä oikeen turbotusta se vapari? + jos vaparin turbottaa niin pumppu pitää ostaa turbollisesta jne. mutta ei sitä pois suljeta, jos kohtuu hintaan löytyy niin mielummin mersu.
No siinähän olet oikeassa, tuo 12venttiilinen 6 pyttynen vapari on "löyhä" verrattuna tuohon turbodieseliin vaparin kiertokanget alkaa paukkumaan
jommallakummalla puolta 300hv?

tuo turbon pumppu riittää vakiona maksimissaan n. 200hv?

Vaparista orkkispumpulla vois saada suuruusluokkaa 150 hv.

Pikasesti mitattuna tuo 300td on pituudeltaan noin 0,8m, pikkasen voi heittää ja jos jättää flektin pois, niin lyhenee useita senttejä.

Jos minä alkasin vaihtaa tuota roskan malmikasaa pois, niin yksi hyvä, vahvasti
aliarvostettu moottori on mersun 2,5L 20 venttiilinen 5-kone.
Persetuntumalta vois sopia tuohon n. 1600kg:n roskaan, ja turbolla tehoa
löytyy "helposti" 2:lla alkavia lukemia, ja on noin 10 cm lyhyempi kuin nuo 6-koneet.

Noissa mersunkoneissa on yksi suuri etu noihin malmikasoihin, ne kiertää
helposti, ja paljon! varmaan noin 1500 kierrosta enemmän kuin nuo yli 3 Litraiset 6:set.

Toki alavääntö 500 rpm kohdalla ei ole vertailukelpoinen esim HJ-60 2H koneeseen, mutta jostainhan pitää kärsiä kompromisseissa.

Ja jos haluat automaattia, niin tuo w124 automaatti on muutamassa suhteen tosi hyvä, a) sopii suoraa mb:n koneeseen b) ykkönen tosi pieni c) kooltaan pieni d) suht luja e)suomesta löytyy tietotaitoa tuon automaatin modaamisesta
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.07.2011, 22:27
santikko:n Avatar
santikko santikko ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 10.08.07
Sijainti: noormarkku,pori.
Viestit: 1.035
Perusasetus

joo no ei tästä mitään superturboa olla tekemässäkään, että tuo mersun kutoset vaparinakin voidaan siis lisätä listaan. noita superturbo- juttuja lueskelleena on varmaan jäänyt tuo alakerran heikkous takaraivoon. automaatti tuntuu järkevältä laatikolta niin ei tartte sen kytkimen päällä hyppiä ja luistattaa koko ajan.
__________________
rocky projekti odottaa kesää.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.07.2011, 01:41
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

Mersun vapari Om603 kestää kyllä maltillisella ajolla sen 250-300hv ihan hyvin (ei sitten kilometrien kaasupohjassa vedätyksiä). Rakennellessa kannattaa vaihtaa turbomallin kk-laakerit.

Kunnon välijäähdytys parantaa kestävyyttä. Vakiolla tappiin ruuvatulla syöttöpumpulla saa maks 180hv molemmista (5.5mm pumppuelementit) Vaparimallista ja turbollisesta. Turbossa vaan on pumpussa ahtopaineen huomioiva säätö.
Pumpun vaihto ei ole pakollista. Saman tehon se vaparin pumppukin antaa. Tosin lähdössä pöläyttää enempi kun se antaa heti kaikki eikä huomio ahtopainetta.

7 tai 8mm elementeillä ja sopivalla kokoonpanolla alkaa teho pyöriä jo 500-600hv hujakoilla

Laatikoksi sitten Orkkis 300D turbon 722.3 automaatti. Kestää kunnossa ollessaan oikeissa säädöissä sen 450nm hyvin.

Vanhaa patarautasta 5pyttystä OM617 300D:tä en kyllä nykypäivänä laittaisi enää mihinkään.

Ongelmaksi näissä tosin voi tulla alumiinivalua oleva öljypohja.

Viimeksi muokannut Mika_T : 16.07.2011 01:45
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 15.07.2011, 16:49
Rompe1:n Avatar
Rompe1 Rompe1 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 04.12.08
Sijainti: Metsämaa
Viestit: 5.006
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Itse kyllä istuttaisin ennemmin esim mersun OM603 3litrasen kuutosen sinne. Kestävyys "hieman" eriluokkaa kuin tuossa hitlerin kostossa...
Painaa muistaakseni aika tarkkaan 200kg. Tehoa vakiona vuosimallista riippuen 110-113hv. 185-191Nm

Myös turbona 143-147hv 267-273Nm

Löytyy vuosimallin -85-95 malleista.

Kestää myös maltillista viritystä. Turbomalli kestää sitten jo ihan kivasti kovempaakin rääkkiä.
Mul olis jouten tämmönen 300D edullisesti, tosin vitosena...
__________________
Kolmas elämä menossa, ja vauhti vaan kiihtyy
" Si vis pacem, para bellum..."
Rahalla saa, ja maasturilla pääsee...
Kaikki mikä tulee idästä, otetaan vastaan tasajyvän kanssa...!!!
Mitäs tähän sanois Honda-mies???
Mulla on Mese, ja se viihtyy talven tallissa
Jokivarren VPK
www.facebook.com/junnupaloautot
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 15.07.2011, 17:57
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rompe1 Näytä viesti
Mul olis jouten tämmönen 300D edullisesti, tosin vitosena...
Eikä paina paljoa
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 18.07.2011, 21:10
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis meinasitko daihatsu rockyyn? Ennen kovis suuria suunnitelmia, kannattaa varmaan pyörähtää mittanauhan kanssa k.o koneen ja konehuoneen ympärillä.
Nuo suorat 6- myllyt kun tuppaavat olemaan pitempiä kuin 4-pyttyset.
Onhan tuota Rockyä ollut kuutokoneellakin, että sopii sinne sellainenkin.
__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 18.07.2011, 21:17
santikko:n Avatar
santikko santikko ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 10.08.07
Sijainti: noormarkku,pori.
Viestit: 1.035
Perusasetus

joo kyllähän se aika vauvalta se puolimoottori siellä konetilassa näyttää. pitäis tuota mersun moottoria käydä mittailemassa kun se on suhteellisen leveän näkönen imusarjan ja turbon kanssa.
__________________
rocky projekti odottaa kesää.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään / Vaihdetaan volkkarin 1,6 tiisseli range mies O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 23.02.2011 22:21
Myydään Volkkarin 1.6 td kone _k3ijo_ O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 6 13.12.2010 22:02
O: LT Volkkarin 4X4 akselit G-man O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 08.01.2008 18:44
M: volkkarin taro 4wd hiluximiäs O/M/V Ajoneuvot 15 04.07.2007 20:40
VOLKKARIN OHJEKIRJA -Vinskami- Tekniikka & Jutustelu 0 17.03.2005 17:45


Sivu luotu: 12:42 (GMT +2).