![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Mitä tapahtuu jos radion muisti saa 12V suoraan 24 voltista etuvastuksen kautta, ja radio on/jää/laitetaan päälle, tehonkulutus yrittää kasvaa -> jännite romahtaa -> häviääkö muisti? -Paavo
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
Kaverilla oli vaan 9v patteri ja sillä pysy kanavat muistissa. Radio oli kylläkin sisällä jännitelähteen perässä (työpöytä).
Tiedä sitten mitenkä toimii kylmässä, mutta eihän tuo muisti paljoa virtaa ota. |
|
#3
|
|||
|
|||
Zenerdiodilla rajoitettu 12v 24voltista.
Tuon muistille tarvittavan 12v vois toteuttaa seuraavasti; esim. 12v/1.3w zenerdiodilla rajataan esim. noin 10 kilo ohmin vastuksen kautta sähköä radion muistin piuhaan.
tuo 10 kiloohmin vastus pystyy syöttämään noin 1.2 mA (milli amppeeria) muistipiirille. uskon tuon 1,2 mA riittävän useimmille radioille. laskennallisesti tuo kytkentä ottaa sähköa akusta tuon 1.2 mA, siis yhden Ah (amppeeritunnin) kuukaudessa. tuo zener diodi rajaa jännitteen tuohon 12volttiin, suojaa siis radiota. Siis zenerin toinen jalka radion maadoitukseen, ja toinen jalka 10 kiloohmin toiseen jalkaan ja muistin piuhaan. (zeneri rinnan radion kanssa) ja tuo jäljelle jäänyt 10 kiloohmin toinen jalka pääkytkimen ohi suoraan 24 volttiin. Huom! zeneri pitää kytkeä nimenomaan oikein päin, tarkista esim. myyjältä! vastuksen tehonkestoksi riittää esim 1/8w (siis kaikki jalalliset käy) Jos tuo 10 kiloohminen ei riitä (jännite muistijohdossa niin pieni, ettei muistit pysy tallessa), kytke toinen 10 kiloohminen rinnalla. Jos vieläkään ei toimi niin sitten pitää tehdä monimutkaisempi kytkentä. Tuo kytkentä vois toimia ihan yhtä hyvin 20kiloohmin vastuksella, joten osta niitä 10 kiloohmin vastuksia 2 kpl ja kytke ne sarjaa (peräkkäin-) jos se riittää muistin pysymiselle. Ja käytännössä tuon muistin varmistuksen sähkön voi ottaa suoraa alajännitepuolen akun + navasta ilman mitään lisäyksiä, sillä tuo tehontarve on niin pieni, että normaalikäytössä oleva auto ei kerkiä siitä kärsimään. (satunnaisessa käytössä olevat asia erikseen) xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Huom! huom! jos pääkytkin on akun miinusnavan ja rungon välissä,niin nuo kytkennät eivät toimi, ja saattavat jopa polttaa radion!!!!! ![]() xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Jännitealentajien vuotovirta on tyypillisesti useita kymmeniä milliamppeereja, joten jännitealentajat tyhjentää akut esim. kuukaudessa. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Miullon moottoripyörän akku toiminu ihan mukavasti alentimen perässä. Niitähän on sitten vaikka miten pieniä. Akku tasaa mukavasti 12V järjestelmän kuormaa, jollon alentimelle ei tule niin isoja piikkejä. Paikallaan popitellessa ei sitten tule tuhlattua arvokasta 24V sähköä kun ei tartte pitää alenninta päällä.
|
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Luodinkestävä usb muisti | jnu | Linkit | 4 | 15.02.2007 12:47 |
| Muisti pätkii...HJ asiaa. | temirhan | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 12.09.2006 22:00 |
| Muisti petti, kumpi takapyörän laakeri sj410:ssa? | jnu | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 20.12.2005 01:31 |
| discovery land roverin mankka | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 23.11.2005 09:22 | |
| muisti pätkii | Yleiset | 9 | 25.10.2004 19:45 | |