Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #5  
Vanha 20.04.2011, 16:45
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Mulla tulee kuorkkiin tällaista:

1) Auton johtosarjasta 24V
2) Jännitteenalennin 24->12V 20A (mitattu "tyhjäkäynnillä" 14.3V)
3) 1N5828 40V/20A diodi (kynnysjännite 0.6V, ei mitattu) - 2.50€/kpl
4) 12V 5Ah akku, jatkuva lataus 13.5-13.8V - 14€
5) Radio (ja kello)

mikjussin nykysysteemiin verrattuna lisää diodi(t) ja akku, jonka voi valita tarpeeseen sopivan kokoisen.

Molempia (24V ja 12V) sähköjä on tavallaan kahdet, "jatkuva" (aina päällä kun päävirtakytkin on kiinni) ja virtalukolta tuleva "heräte". Menevät saman jännitteenalentimen läpi, diodeja on kaksi, mutta akkuja on vaan yksi ja se on jatkuvassa 12V karvassa kiinni. Kaikissa sähköissä on sama maa, 24V maa on suoraan kytketty 12V maaksi, ja esim. radion runko ottaa auton korin metalliosiin kiinni.

Diodi tarvitaan sen takia kun akku alkoi poweroimaan jännitteenalenninta (haukkasi 0.5A virtaa ja 24V puolellakin näkyi noin 10V) kun autosta käänsi päävirtakatkaisimen pois päältä eli jännitteenalentimen syöttö meni pimeex.

Akulle on oma sulake, nyt 7.5A kun ei ole paremmasta tietoa, ja tarvittaessa (esim.) 1ohm/9W vastus virranrajoittimeksi. Mittailin akulle menevää virtaa, 13.8V latausjännitteellä akku otti aluksi hetken (pari sekuntia) reilun 2A, mutta aika nopeesti vajui 1A ja alle, mutta akun varaustilasta ei ole mitään tietoa, mittailin heti kaupasta tultua.

Akku on yritetty mitoittaa siten, että kestäis radion muistit (ei tietoa paljonko ottaa, joku vanha sonyläinen) ja kello (varmaan aika vähän, riippuu tietty kellosta) ja diodin paluuvuotovirtaa (luultavasti aika olematon) tarvittaessa kuukausikaupalla.

Akkua saa tietty tarvittaessa lisää, esim. 12V 9Ah tais kustantaa 25€, sitten pitää vaan väkisinkin rajoittaa akulle menevää virtaa jos akkukoko kasvaa, ettei tyhjä akku ime jännitteenalennilta rikki tai polta sitä syöttäviä sulakkeita.

Toinen akullinen toteutustapa olis tietty 24V -> jännitteenalennin -> 12V/12V laturi (syöttö 12V, lataa 12V akkua) -> akku -> radio/kello, mutta tässä tapauksessa tuo laturin pitäis olla riittävän iso, että kestään kaiken 12V kuorman, paljonkohan radio ottaa kun sitä huudattaa täysillä? Ei ne taida kyllä juuri lämmetä, eli tuskin menee montaa amppeeria? Kellään tarkempaa tietoa normi 12V autoradion tehonkuulutuksesta?

-Paavo

Viimeksi muokannut Paavo : 20.04.2011 17:06
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Luodinkestävä usb muisti jnu Linkit 4 15.02.2007 12:47
Muisti pätkii...HJ asiaa. temirhan Tekniikka & Jutustelu 2 12.09.2006 22:00
Muisti petti, kumpi takapyörän laakeri sj410:ssa? jnu Tekniikka & Jutustelu 0 20.12.2005 01:31
discovery land roverin mankka Tekniikka & Jutustelu 3 23.11.2005 09:22
muisti pätkii Yleiset 9 25.10.2004 19:45


Sivu luotu: 20:02 (GMT +2).