Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.04.2011, 22:28
HJ60_Jussi HJ60_Jussi ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 05.01.06
Sijainti: Haukipudas
Viestit: 845
Perusasetus

Mulle oli yllätys että scania k92 autossa (vähämaan korittama) olikin se kello paristokäyttöinen ja valot siihen on 24V. Kai tuokin tulee siitä että päävirta pannaan poikki toisinaan.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.04.2011, 18:51
wr-range:n Avatar
wr-range wr-range ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 30.10.07
Sijainti: mikkeli, Finland.
Viestit: 237
Perusasetus

kelloja


tuolta tilasin itse kellon näkyy pimeässä ja vie vähän virtaa
tuuloksen koritukku.fi
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.04.2011, 20:07
Reetu:n Avatar
Reetu Reetu ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.02.05
Sijainti: Ruokolahti, Finland.
Viestit: 3.536
Perusasetus

Mie oon viritelt kellottomiin työkaluihin ihan varaosaputiikista hajettuja patterikelloja, oiskohan olt CD-cardic tuotenimen alla. Joku vitosen peli muistaaksein.

On valo napin takana, ja ekaan kaivuriin ostetussa kellossa on patterissa virtaa vieläkin, vaikka on viitisen vuotta vanha hankinta. Tosin lamppua ei ole pahemmin kimotettu.
__________________
RUMARACING Esla T4
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 17.05.2011, 08:45
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Joo silleen perinteisesti tuli tämäkin ratkaistua, tai oikeestaan kahteen kertaan.

Ekaksi laitoin radio uusiksi, eli vanha jännitteenalennin ja radio lepikkoon, ja tilalle tällaista:

24V -> jännitteenalennin 20A -> 12V -> diodi 20A -> akku 7Ah 12V -> radio

Akku sen takia, että autosta on tosiaan päävirta (24V) poikki pitkiäkin aikoja. Noita "ketjuja" on tavallaan kaksi, kun jatkuva 24V/12V on yksi ja virtalukolla ohjattu "heräte" 24V/12V on toinen.

Kaikki maat on samassa. Diodit (SP-Elektroniikasta) sen takia kun 12V akku alkoi puskemaan virtaa väärään suuntaan kun 24V sähköt katkaistiin. Akku on sellanen normaali lyijyhyytelöakku, mitä löytyy moinen kokoisena. Tähän otin sellasen 10 senttisen, 15€.

Radiossa on siis kello, joka näkyy olipa radio päällä eli ei. Radion kellonaika näkyy sekä valoisalla että pimeällä.

Sitten laitoin vielä liimalla (eli 2-puoleisella teipillä) kojetauluun kiinni Bilteman laatutuotteen nro 82539 kun sellaisen olin jo ehtinyt hommata lähinnä sen lämpömittarin takia, kyllähän sen tuntee onko kylmä vai kuuma vai sopiva, mutta nyt näkee siis asteetkin.

-Paavo
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.05.2011, 10:35
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Otetko testannut, toimiiko?


Nimittäin tuo akun lataus?

Jos jännitealennin antaa sen nimellisen 12v, lienee kyllä suurempi, arvataan
vaikkapa 13v, ja sulla sarjassa 0,7v kynnysjännitteellä oleva diodi, niin
edes 12,3v ei lataa tuota hyytelöakkua.

Pistä ens alkuun tuon diodin tilalle 24v rele, ja ohjaa tuo 12v akulle sulkeutuvan koskettimen kautta.

Relettä ohjaat sitten vaikkapa tuon jännitealentajan 24v syöttöjännitteestä.

No tokihan tuo 7Ah pyorittää tuota kelloa ja asemanpitoa varmaan kuukausia tai jopa vuosia, mutta tuo itsepurkaantuvuuskin on ongelma, jos ei latata välillä, siis oikeasti jollain 14v suuruusluokkaa olevalla jännitteellä.

Jos olisin huomannut topiikin aikaisemmin, olisin ehdottanut sille museo digi-ana rannekellolle uudempaa vastinetta, Kännykäksi kutsuttua.... mutta
Spekseistä oli varmaan jo lähtökuopissa jäädytetty tuo vaihtoehto pois
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.05.2011, 19:07
HJ60_Jussi HJ60_Jussi ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 05.01.06
Sijainti: Haukipudas
Viestit: 845
Perusasetus

tais tuo regu pukata reilustikkin yli 14 volttia
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 18.05.2011, 08:30
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

En oo testannut akun latausta, mietin kyllä asiaa mutta ajattelin että mennään tällä kokoonpanolla sen aikaa kun toimii, ja jos ei toimi (useampaa vuotta) niin sitten pitää tehdä jotain.

Jos akku olis helppo iroittaa (mulla ei ole, radio pitää repiä irti ensin, ja se on kohtuu tiukasti nyt paikoillaan) niin akunhan voisi ladata irrallaankin, mutta tämä tietty vähän rikkoo tavoitteita, tarkoitus oli saada siihen kelloon oikea aika piiiiiiiiiiitkäksi aikaa, paitsi mitä nyt typerät kesä/talviajan muutokset pitää tehdä.

Laitoin systeemiin myös jännitemittarit (senkin takia että näkee että kuorkin laturi toimii):



Muistaakseni 12V mittari on diodien jälkeen, ja se näyttää aika tasaisesti kolmeatoista. En ole varma riittääkö akun lataukseen, jos muistan oikein niin akun kyljessä oli että jatkuva lataus 13,6..13,8 V ja sprintti-lataus sitten jotain 14.3V. Voin muistaa arvot hieman väärin, tulee ulkomuistista.

Nyt paikallaan oleva alennin pukkaa yli 14V siihen "pätkittyyn" (virtalukolla ohjattavaan) ulostuloon, mutta en tiedä paljonko sitä kestää kuormittaa, luulis että se 20A (mukamas, tuskin siitä kuitenkaan oikeesti saa näin paljoa ilman että purkki kuumenee ja räjähtää tai jotain) pitää ottaa siitä varsinaisesta "jatkuvasta" ulostulosta, siinä oli vähän paksumpi piuhakin. Jostain syystä tämän "jatkuvan" ulostulon jännite on hieman pienempi kuin sen "pätkityn".

Diodin kynnysjännite on käytetyillä virroilla luultavasti vähän pienempi kuin 0.7V, en kyllä mitannut. Diodin on SP-elektroniikasta 1N5828 tyyppinen (40V/20A; 2.5€/kpl), en muistanut katsoa minkä valmistajan tämä on, mutta tuolla tyypillä kun googlettaa datalehtiä niin pienillä virroilla ja ~25C lämpötiloilla kynnysjännitteet vois olla jossain puolen voltin hujakoilla.

Yksi helppo vaihtoehto olis kans tällanen:

24V -> akkulaturi -> 12V -> akku -> radio

Tuo laturi olis siis sellanen, että ottaa 24V tasasähköä, ja lataa 12V akkua. Laturin pitäis olla senverta jäsy, että sen läpi saa ajettua akun takana olevaa kuormaa ilman että akku purkaantuu.

Ja tässä mun tapauksessa sen kellon pitää tosiaan olla sellanen että sen näkee pikavilkaisulla esim. kännykkään puhuessa.

-Paavo

PS ko kuvat on kuitenkin kivoja, niin tässä vielä koko komeus (tarra tuli auton mukana):



Tässä diodien kotelointi (tikkuaskia vähän isompi muovikotelo); muistaakseni punainen on se jatkuva sähkö ja keltainen pätkitty eli virtalukon takana oleva; laitoin amuliinista mukamas tollaset jäähdytysrivatkin, vaikka eihän se lämpö tuolta muivikotelosta kovin helpolla karkuun pääse - ja tod.näk. käytetyt virrat on sellasia että nämä ei kuitekaan paljon lämpene:



Alemmas kojetauluun liimatusta kellosta ei ole omaa kuvaa, mutta tällanenhan se on, koko 73x32x17 mm:


Viimeksi muokannut Paavo : 27.03.2013 08:25
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Aikamoinen kello timmy Linkit 6 31.08.2010 19:06
Ostettu Eberiin kello Essonbaari O/M/V Muut 3 03.11.2009 18:49
Ostettu EBERIN KELLO pate56 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 05.08.2009 15:24
Ostetaan Suzukin kello PeteTurku O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 15.02.2009 09:59
Myydään Kello Tsuiba O/M/V Muut 1 19.11.2008 17:55


Sivu luotu: 09:30 (GMT +2).