Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.03.2011, 09:12
temmi_hoo temmi_hoo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Jokikunta, Vihti, Suomi
Viestit: 553
Perusasetus

Todella hieno alleajosuoja! Selkeesti teen samanlaisen omaan XJ:hini sit joskus kun on korotusten aika. Hyvä viritys ja väritys

Panssari näyttää siltä että se päästäis liukumaan kohtuuhyvin esteistä yli, hintana tietty varmuus että paskat pysyy kyydissä. Eipähän oo joka kyläMMiähellä omaa suota aina mukana.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.03.2011, 12:10
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja temmi_hoo Näytä viesti
...varmuus että paskat pysyy kyydissä. Eipähän oo joka kyläMMiähellä omaa suota aina mukana.
Juu sitä varten on hommattu uusi Kärcher-pesuri ja siihen alustanpesusuutin, jolla pesee auton alta käsin vaikka vastakkaisen kyljen! On meinaan melkoisesti vartta.

Pitänee kevään mittaan zuumailla panssarin toimivuus ja rakentaa sitten vaikka koko alustan peittävä isompi tilalle, jos tuntuu ettei riitä. Nyt Hauholla rymytessä ei panssari tainnu edes lumesta kostua, joten katotaan miten käy syvemmissä mutaspooreissa keväämmällä...
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.03.2011, 15:51
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Pitkään odotettu muutos on nyt sitten virallista! Roiskeläpät pitäisi kuulemma vielä laittaa. Ei kelvannut selitys niiden irtoamisesta maastokeikalla. Ovat kuulemma TIEliikennelain mukaan oltava... Kaippa ne vois sitten aikanaan katastukseen laittaa. Mutta leima siis on nyt.



Seuraavaksi alan rustaamaan niitä Timo_L:n mainitsemia leaf spring shackle relocation bracketseja, vai mitä ne nyt oli... 45° kulma riipukkeelle lienee optimaalinen, vaikka olen joillakin nähnyt jopa horisontaalisia (0°) asennuksia...? Mallia sain täältä http://www.cherokeetalk.com/forum/f6...brackets-9684/ , mutta ajattelin harrastuksen mukaisesti väsätä palikat neliöputkesta rälläköimällä.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.

Viimeksi muokannut WinChester : 25.03.2011 15:53
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.03.2011, 18:06
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

On teillä siellä suunnalla tiukkoja katsastajia!

Jos haluat lisää vihjeitä shackle relocation boxeihin, niin kattopas sellainen kuin Eric's XJ, sillä on hyvät kuvat koko operaatiosta nettisivuilla (oiskohan ollut www.ericsxj.com)
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.03.2011, 18:53
KoniJeep:n Avatar
KoniJeep KoniJeep ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.02.10
Sijainti: Halinjälvi / Pohjois-Kaljala
Viestit: 1.904
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Pitkään odotettu muutos on nyt sitten virallista! Roiskeläpät pitäisi kuulemma vielä laittaa. Ei kelvannut selitys niiden irtoamisesta maastokeikalla. Ovat kuulemma TIEliikennelain mukaan oltava... .
Pyydäppä katsuria näyttämään sellainen laki tai asetus joka määrää roiskeläpät maastoautoon...

20 § (21.4.2009/256)

Roiskesuojat

1. N1-luokan ajoneuvon, joka ei täytä liitteessä 1 olevan I osan 37 kohdassa tarkoitetun moottoriajoneuvojen lokasuojia koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä annetun neuvoston direktiivin 78/549/ETY vaatimuksia, roiskesuojien tulee ulottua leveydeltään vähintään renkaan tai parirenkaiden yhteenlasketun leveyden suuruisena pyörän akselin kautta kulkevasta pystytasosta vähintään 30° eteenpäin ja vähintään 50° taaksepäin. Roiskesuojan takaosa renkaan tai paripyörillä uloimman renkaan keskeltä mitattuna ei saa päättyä sen vaakasuoran tason yläpuolelle, joka kulkee 150 mm renkaan pyörimisakselin yläpuolella.
2. Muun kuin M1- ja N1-luokan ajoneuvon roiskesuojien tulee ulottua leveydeltään vähintään renkaan tai parirenkaiden yhteenlasketun leveyden suuruisena pyörän akselin kautta kulkevasta pystytasosta vähintään 30° eteenpäin. Roiskesuojan takaosan renkaan tai parirenkaiden yhteenlasketun leveyden suuruinen osuus ei saa päättyä sen vaakasuoran tason yläpuolelle, joka kulkee 100 mm renkaan pyörimisakselin yläpuolella ajoneuvon ollessa kuormittamaton.
3. Roiskesuojan poikkileikkauksen tulee olla siten kourumainen, että kourun syvyys akselin yläpuolelta mitattuna on vähintään 30 mm. Kourumaisuus saa vähetä 1 ja 2 momentissa tarkoitettuja kulmia lähestyttäessä.
4. Roiskesuojan etäisyys akselista ei saa 1 ja 2 momentissa tarkoitettujen kulmien välisellä alueella olla renkaan halkaisijaa suurempi.
5. Erityistä roiskesuojaa ei vaadita, jos ajoneuvon korin tai lavan pohja tai muu päällirakenne tarpeellisin lisälaittein muodostaa tässä pykälässä määriteltyä vastaavan suojan roiskumista vastaan, eikä maastoautossa tai muussa erikoistarkoitukseen valmistetussa ajoneuvossa, jossa roiskesuojien käyttö oleellisesti hankaloittaa ajoneuvon käyttöä.
6. Ajoneuvon, joka on EY-tyyppihyväksytty autojen ja perävaunujen puitedirektiivin mukaisesti, katsotaan täyttävän tässä pykälässä säädetyt vaatimukset.
__________________
Jeep


ISORY

Viimeksi muokannut KoniJeep : 25.03.2011 19:01
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.03.2011, 19:18
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Exclamation

Suomessa tällekin löytyy poikkeus


Laitetaan lisäksi tämä kohta mainitusta laista/asetuksesta jossa taas vaaditaan ko läpät!! Eri asia sitten kai on jos osaa hyvin tuon maastokäyttöä vaikeuttavan haitan perustelemaan ja saa sen vielä otteeseen merkkautettua.

eli;

8 §

1. Maastokuorma-autossa ei vaadita lukkiutumattomia jarruja eikä ajopiirturia.

2. Maastokuorma-autossa ja maastokäyttöön tarkoitetussa erikoisautossa ei vaadita roiskeläppiä, takapuskuria eikä sivusuojia tai niitä vastaavia rakenteita.

3. Maastoautossa, Suomessa yleisesti käytössä olevaa maastohenkilöautoa lukuun ottamatta, sekä maastokäyttöön tarkoitetussa erikoisautossa ei vaadita:

a) ajovalonheittimien pesulaitetta;

b) erityistä lukkolaitetta luvattoman käytön estämiseksi, jos autossa on irrotettava käynnistys- tai sytytysvirta-avain; eikä

c) [COLOR="rgb(255, 140, 0)"]roiskesuojia[/COLOR], jos ne vaikeuttavat kohtuuttomasti ajoneuvon maastokäyttöä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.03.2011, 19:26
lavanelikko lavanelikko ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 10.04.07
Sijainti: Tampere, .
Viestit: 1.171
Perusasetus

Mikä tulkitaan yleisesti käytössä olevaksi maastohenkilöautoksi? CRV??? Luulisin lainsäätäjän tarkoittaneen noita citymaastureita, mutta varmahan en tästäkään kommentista ole...
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 25.03.2011, 19:51
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Question

Olisko rekisteröintinimikkeellä jotakin tekemistä


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lavanelikko Näytä viesti
Mikä tulkitaan yleisesti käytössä olevaksi maastohenkilöautoksi? CRV??? Luulisin lainsäätäjän tarkoittaneen noita citymaastureita, mutta varmahan en tästäkään kommentista ole...
Matti varmaan tarkentaa miten konttorilla tulkitaan, mutta luulisin, että tuolla tarkoitetaan kaikkia maastoautoja, jotka on rekisteröity henkilöautoiksi riippumatta siitä onko Cittari tai oikea mettäauto Jos pystyy perustelemaan, että työasioissa joutuu jatkuvasti ajelemaan maastossa niin ei tartte läppiä tai sitten tarttee Eli ammatti ratkaissee??
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 30.03.2011, 15:10
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Esitin asian katsurille uudelleen ja kommentti oli, että Kantolan Autokatsastuksen tulkinta asiaan on se, että liikennekäytössä roiskesuojat on muutetussa autossa (=alusta korotettu ja renkaat originaalia suuremmat) oltava, piste. Jos asiasta haluaa muuta on tehtävä lausuntopyyntö tms. Trafille. Soitettuani Trafille (Otto Lahti) hänen vapaasti tulkittu kommentti oli, että katsastusasema ratkaisee §5 (roiskesuojia ei tarvitse maastoautossa) toteutumisen tapauskohtaisesti. Jos todetaan että roiskesuojat tarvitaan, eikä maastokäytöstä ole haittaa (suojat voi asentaa ilman että on riskiä niiden irtoamisesta, tms.), kohdassa 1. mainitut asteet ja millit pätevät.

Kyllähän sinne läpät voi laittaa, mutta offailussa tulee kyllä NIIN paljon kosketuksia, että saa olla repullinen roiskeläppiä kontissa, jos meinaa pykälät täyttää... Se on kohtuutonta ajoneuvon maastokäytön vaikeuttamista. Kerpele.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat Näytä viesti
8 §
Tuo mainittu pykälä koskee muuten sotilasajoneuvoja ja on vielä lisäksi kumottu. Kts. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas.../1992/19920560
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 07.04.2011, 20:03
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Projektikuvia shackle relocation-palikoista. Olis varmaan tullu kokonaisedullisemmaks ostaa ne kaupasta, mutta itse kun pitää saada tehdä ja harrastaa, niin sittenhän tehdään itse! Mallia otin aiemmin linkitetystä osoitteesta ja loput mittailin itse autosta. Saapa nähdä, miten silmämääräinen kulmaraudalla mittailu onnistui. On palikat ainakin tehdyn näköiset, näin keskeneräisinä... Katsuria nämä ei kuulemma kiinnosta, vaan saapahan nähdä miten käy. Uusilla palikoilla saa meinaan varmaan jotain pari tuumaa taas lisää, jos välttämättä haluaa... No, katotaan miten kulmat sattuu kohilleen. Mikähän muuten mahtaa olla optimaalinen riipukkeen kulma? Oisko 45° sopiva? Nythän se on pystysuora eli 90°. Joillain olen nähnyt ihan vaakasuoriakin, mutta taitaa tulla liian vetku jousitus ja ottaa johonkin jo kiinni.

Alemmassa kuvassa maastokärryn normaalikorkuisen auton vetopään "muuntosarja" kunnon pikakiinnikkeillä, jotka ylemmässä kuvassa maalituoreena. Voisi äkkiseltään luulla vaikka pieniksi putkimiinoiksi!



__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 25.03.2011, 19:44
panzer:n Avatar
panzer panzer ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 28.02.06
Sijainti: SuurHämeenlinnan rajamailla
Viestit: 1.861
Perusasetus

Pitänee kevään mittaan zuumailla panssarin toimivuus ja rakentaa sitten vaikka koko alustan peittävä isompi tilalle, jos tuntuu ettei riitä. Nyt Hauholla rymytessä ei panssari tainnu edes lumesta kostua, joten katotaan miten käy syvemmissä mutaspooreissa keväämmällä... [/QUOTE]

On se kova puhumaan !!!!!!!!!!!
Olihan se nyt mahastaan kiinni siellä!
__________________
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 25.03.2011, 21:04
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Jopas tämä kuraläppäropleema onkin monimutkainen juttu! Ihan kuin alleajosuoja ei olisi ollut riittävän hankala tapaus.

Momentin 20 kohta 5. on minusta kyllä niin selvä, ettei sen perusteella pitäisi olla tulkinnanvaraa. Pitää näyttää ko. kohtaa äijälle, kun sitä seuraavan kerran näen; katsotaan mitä sanoo. Kokemus vain on, että asiakas jää katsureille kakkoseksi.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja panzer Näytä viesti
On se kova puhumaan !!!!!!!!!!!
Olihan se nyt mahastaan kiinni siellä!
Jaa juu niinpäs olikin, eli sittenhän se panssari toimii ihan "oikein" (vaikkei se silti ollutkaan kostea. Ai miten niin saivartelua? ) No, katotaan nyt vielä kesämmällä, miten panssari toimii mudassa ja kivikossa. Veikkaan vaan, että rakenteluhimot yltyy ja iso panssari tulee jokatapauksessa...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
On teillä siellä suunnalla tiukkoja katsastajia!
Juu. Paikan (Kantolan autokatsastus) omistaja/johtaja on Yksityisten Katsastusasemien Liiton hallituksen jäsen.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Jos haluat lisää vihjeitä shackle relocation boxeihin, niin kattopas sellainen kuin Eric's XJ, sillä on hyvät kuvat koko operaatiosta nettisivuilla (oiskohan ollut www.ericsxj.com)
Ei siellä oikein ollu... Tuo aiemmin liittämäni linkki kuvasi minusta riittävän tarkasti palikat. Kävin jo ostamassa neljä neliöputken pätkää, joista pitäisi alkaa rälläkällä kaivamaan oikeita muotoja.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Jeep Cherokee ltd 4.0 -91 Traveler O/M/V Ajoneuvot 10 10.06.2009 23:18
Myydään jeep cherokee kaiffari O/M/V Ajoneuvot 0 14.04.2009 21:41
Jeep Cherokee 4.0?? mattijun Tekniikka & Jutustelu 2 30.12.2008 16:33
Jeep Cherokee Xj vm.-89 O/M/V Ajoneuvot 7 29.06.2006 19:48
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50


Sivu luotu: 23:20 (GMT +2).