![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Jep ![]() Hyvä että -Timo L- paikkasi oman kantani, näyttää ok lta ei siis taaskaan ollut sama kuin ok ![]()
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kuten Helmapeltikin tuossa yllä totesi, jos on "tavallinen" kardaani (kuten kuvassa), niin jakiksen ulostulon ja pinionin yoken pitää olla jokseenkin samansuuntaiset mutta saa tietysti olla eri korkeudella. Tuplaristikko-kardaanilla niin sitten pinioni osoittamaan jotakuinkin suoraan kohti jakiksen ulostuloa. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Jos noi on pahat kulmat, niin mitähän mullakin sitten on tojotassa ollu?
Taitaa noi kardaanijutut olla vähä yksilöllisiä. Amerikkalaisissa se kardaani väristää lähes poikkeuksetta aina. Ainakaan mulla ei oo ollu vielä yhtään jenkkiä, jossa ei kardaani vatkais yli kaheksassakympissä. Sen sijaan mm. hojossa ei pahemmin kardaanin vatkaamiset tuntuneet, vaikka niitä kardaaneja tuli jatkettua vesijohtoputkella ihan silmämääräisesti pihamaalla. Ja kulmatkin oli jotain järkyttävää katseltavaa. :P Myös toi blokeilla korottaminen: Amerikkalaisissahan on vakiona jo aika huimia blokkeja akselin ja latin välissä (mm. Rotkessa taitaa olla reilu 10cm) ja hyvin ne tuntuu kestävän. FSJ wagoneerissaki oli itellä joku 10cm palikat akselin ja latien välissä ja hyvin se kesti kivikoissa ja kallioilla pompotella. Sen sijaan SOA-HJ:lla sain napsittua kaksin kappalein pinjoneita poikki, ku pääs akseli jonkun kerran vähä pyörähtämään takana... Molemmilla kerroilla oli jopa jonkinlaiset "traction barit" mut neki anto periksi... |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Mulla ei vakiona olleet Jeepit kumpikaan XJ:stä eikä tämä nykyinen ZJ täristäneet yhtään missään nopeudessa, korotusten jälkeen kyllä varsinkin noi XJ:t. Nyt ZJ:ssä syyllinen on edessä, idiottimainen vakionopeusnivelellä oleva kardaani missä ei ole oikein liukuakaan. Ei kestä korotusta juuri yhtään. Jos laittaa eteen ja taakse tuplaristikolla olevat kardaanit ja jakikseen SYE:n, niin ei täristä ollenkaan ![]() Lainaus:
Mutta fakta on se, että blokkien käyttö aiheuttaa aina akselia kiertävää momenttia enemmän kuin vastaavan määrän korottavat jousipakat. Axle wrapin saa toki saa kohtuu helpolla eliminoitua kun laittaa traction barin, eli ei se maailmanloppu ole jos vain jousipakat on vähän kestävämpää mallia kuin noi XJ:n alkuperäiset. Viimeksi muokannut Timo_L : 15.03.2011 22:35 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Voisitko selittää ummikollekin mikä tuossa yokessa on se mikä aiheuttaa ongelmaa?
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#6
|
||||
|
||||
![]()
kardaanissa ei ole liukua vaan se jakiksen ulostuloakseli toimii samalla liukuna, mitä suurempi kulma siellä jakiksen päässä on, sitä enemmän kardaani vääntää jakiksen akselia ylös-alas suunnassa, mitä pisemmät joustot, sitä enemmän se liuku siinä seilaa edestakaisin, vedätyksessä ja sisäänjoustossa akselin ja yoken hammastukset puree tosi lujaa toisiaan vasten jolloin ei sitte liukkaan enää ja ottaa aika paljo akselin päälle, niitä on katkennutkin, stefa vuotaa tosi helposti korotettuna, myös ulostuloakselin laakeri väljistyy nopeasti
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Juutuubista etsiskelin ja löytyi tuollainen ja selvensikin asiaa ja Rytarin suomennos vielä varmensi.
http://www.youtube.com/watch?v=rSi1d...eature=related
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#8
|
||||
|
||||
![]()
On noilla korotuksilla jo kokeiltu ojan ylityksiä ja ristiriipuntaa ja on tuurilla kartaani pysynny paikoillaan täytyy miettiä polvi nivel ratkaisua oiskos ensiapu puottaa jakista?
__________________
veli-matti |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja kyllä se slip yoke eliminator- kittiin panostaminen on näissä Jeepeissä ainakin ihan kannattava veto, Rytari tossa aika hyvin selvensikin mitä kaikkea kivaa tuo slip yoke aiheuttaa korotetussa autossa. Ja mitä lyhyempi kardaani, sen isompi on vaikutus koska pienikin korotus kasvattaa kardaanin kulmaa äkkiä. Tuollaisen ns. hack 'n tap- tyypisen asentaa ihan muutamassa tunnissa kotipihalla auton alla kököttäen. Ei siinä tartte muuta kuin häntäpala pois, leikataan oikeasta kohtaa ulostuloakseli poikki, porataan reikä keskelle ja kierteytetään. Siihen sitten pari kikkaretta kiinni ja homma selvä. Jos on itsellä mahdollisuus koneistaa noita paloja, niin itse ei tartte ostaa kuin sopiva yoke ja stefa. Rytariko se oli kun sellaisen itselle sorvasi, samalta se näytti kuin tehtaan tekemät versiot ja hintaa murto-osa. Tuli muuten sellaien mieleen, että onko sulla edessä suunnilleen saman verran korotusta, ja onko siellä vielä alkuperäiset tukivarret ja panhardi paikallaan? |
#10
|
||||
|
||||
![]() minä tein x2. laippoja sorvasin itse, stefoja pari makso muutaman taalan ja yokeja tilasin jenkeistä pari, paljoa halvemmaksi tullut kun valmiskaan sarja mut... edit: yoken hinta... rahti oli sama otinko 1 vai 3 muistaakseni Subject: 3103-27cv Date: Thu, 2 Dec 2010 14:59:25 -0800 From: jhelton@powertrainindustries.com To: rytari@hotmail.com Mikko, I would figure to ship to Finland we would use USPS and it would run you apprx. $40-45 for freight. The part itself costs $77.80 Let me know what you want to do. jeff Viimeksi muokannut Rytari : 15.03.2011 23:38 |
#11
|
||||
|
||||
![]()
On vielä alkuperäiset tukivarret paikoillaan panhardin kiinnityksiä on muutettu että akseli on keskellä ja jarruletkut vaihdettu pidempiin tukivarret on suunnitelmissa vaihtaa säädettäviin (oli niin kiire nostaa ettätukivarret jäi vaihtamatta).
__________________
veli-matti |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kokeiltu 4,5" korotuksella kolme ja puoli vuotta. Takakardaanin takimmainen ristikko oli heikko paikka kunnes muutin kiinnityksen noista henkseleistä laippamalliseksi. Jakista on pudotettu pari senttiä. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Ei toi mun mielestä niin paha juttu ole vaikka jakolodjua hieman laskisikin korotuksen yhteydessä. Jos XJ:tä korottaa esim tuon 4,5 tuumaa ja tästä vähentää tuon jakolaatikon viemän tuuman niin vielä lisääntyy jakolaatikon kohdalta maavara 3,5 tuumaa. Taas ilman jakolaatikon laskua tai kardaanimuutoksia ei yleensä pysty ongelmitta korottamaan kuin jotain 2 tuumaa (kuten mulla). Erohan syntyy käsittääkseni siitä että tuon jakolaatikon lasku kallistaa jakolaatikkoa takakulmasta eikä pelkästään laske sitä alaspäin.
Sitten taas koko tuo 4,5 tuumaa voidaan hyödyntää pyöräkokoa suurentaessa ja samaten kohtauskulmat paranee koko noston osalta. Kynnyskotelot ja esim tankki nousee kauemmas kivista jne. Se on sitten taas ihan eri asia kannattaako XJ:tä ylipäänsä korottaa noin paljon, mutta se on kai enempikin makuasia ja riippuu myös siitä että paljonko pelkää kaatumatautia. Vielä hieman offtopikkiakin... XJ:n kanssa joutuu kyllä ajoittain hieman suodattamaan foorumeilta saatua informaatiota tai saattaa olla herkästi etsimässä vahvaa ripustuspistettä autotallin katosta ja köyttä kravatiksi. XJ:hän on kai muuten huippu auto, mutta: - akselit ei kestä mitään - vakio takakardaanilla ei voi korottaa - etutukivarret ei kestä mitään - vakio panhardi on p*ska pallonivelineen - vakio ohjaustsydeemit aiheuttaa death wobblea ja on muutenkin heikko - ei ole erillistä runkoa ja kori on niin vetelä ja ohutta peltiä ettei kestä maastoajoa ilman vahvistuksia - jarrut on alimitoitettu ja jos bendixin ABS:it niin hengenvaaralliset - takajouset ei kestä ilman traction barsseja - ainakin NP 242 jakolaatikko ketjuineen ja slip yokeineen heikko - jäähdytys/lämmitysjärjestelmä perseestä (ainakin L6 Renix versiossa) - dieselkoneiset taas ihan p*skoja - L6 koneen kannakkeet ei kestä - AW4 laatikko vaihtelee ja luistattelee miten sattuu ja on herkkä kuumenemaan - sähköt on vedetty ihan miten sattuu - ajovaloilla ei näe mitään ja ne on ilman releitä ja siksi kuluu valokytkimiä - takapenkillä ei mahdu matkustamaan - ovet tippuu kun saranat pettää hitsauksistaan Jne. ja tässä ei varmaankaan ollut kaikki mistä kaikesta valitetaan. ![]() Hyviä puolia on sitten kai se että tuo L6:sen ja AW4:sen yhdistelmä on kai aika kestävä normikäytössä. ![]() Ei me ihan plussat ja miinukset tasan jos vaan foorumeilta lueskelee. Yritänkin siis itsepäisesti olla uskomatta kaikkea mitä foorumeilla kerrotaan että edes jonkinmoinen kiinnostus omaan Jeeppiin säilyisi. Uskotaan vasta kun osuu omalle kohdalle! ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty lj-70 kartaani | vertti | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 27.06.2010 12:26 |
jeepin kartaani | piippu79 | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 10.08.2009 22:23 |
Ostetaan O: Kartaani | fj40 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 27.06.2009 22:57 |
o: kartaani | O/M/V Muut | 0 | 20.05.2005 07:13 | |
kulmat kuntoon? | isojii | Vuosimallit 1968-1982 | 1 | 30.07.2004 08:41 |