![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
||||
|
||||
![]() xj Cherokee (91-) nopeusmittarilyhyesti ja ytimekkäästi, miten se toimii? tai miten sen pitäisi toimia, mulla kun lakkas pelaamasta jokin aika sitten. - nopeusanturin epäilin olevan rikki, mutta kovasti se näkyy pulssia tarjoavan pyörittäessä, kokeilin silti uuttakin anturia mutta sama juttu. - 5vdc tulee anturille asti, käydessä paikallaan kone laskee kierroksia mitä kiivaammin sille tarjoaa anturitietoa - kilometrit ei etene, viisari ei nouse.
|
|
||||
|
||||
![]()
Siis vaihdoit sen jakoaskissa olevan nopeusanturin, ja pulssisignaali lähtee sieltä eteenpäin kohti mittaristoa? Tuli mieleen että olisko mittarin liittimien kontaktit hapettuneet, on jonkin verran ollut näissä ongelmana. Tosin luulisi silloin pimenevän enemmänkin, eikä vain nopeusmittari.
Mutta jos sulla on oikeasti '91 mallivuoden auto, niin eikös sen ikäisessä pitäisi vielä olla vaijerikäytöinen nopeus- ja matkamittari? Olen antanut itseni ymmärtää että vasta '92 mallin vekottimiin tuli sähköinen mittari & anturi. |
|
||||
|
||||
![]()
joo, vaihdoin senkin jo kokeeksi, tosin samanlailla se pelaa kun vanhakin, pulssia tutuu tekevän.
91 tiemmä on, enkä vaijeria ole löytänyt ![]() jossain osu silmään puhetta 8v jännittestä mutta siitä ei sitte löytyny enempää tietoa. |
|
||||
|
||||
![]()
Tuolla olis ainakin näitä XJ:n tehdaskorjaus- manuaaleja, en tiedä oisko niistä mitään apua? Ei ole kyllä '91 malliin, mutta jos sulla kerran on elektroninen anturi niin esim. '93 vuoden manuaalin pitäisi pääpiirteittäin täsmätä.
http://www.greatlakesxj.com/tech.html |
|
||||
|
||||
![]()
mulla jo onkin toi linkin 93 manuaali, mutta kun siellä on kuvattuna 3 johtoinen sensori oranssi , musta-sini ja valko-orasnssi johto, mulla ei ole tota oranssia ollenkaan
|
|
||||
|
||||
![]()
ööö... vielä en ole mitään ratkaisua löytänyt mutta tossa aamulla töistä tullessa mittari toimi hetkellisesti, trippimittariin kerkis kääntyä viimmenen numero 4 ja sitte loppu
|
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Oliskohan pyörittäjänratas saanut siipeensä. http://www.jeepinoutfitters.com/images/speedo_gear.jpg |
|
|||
|
|||
![]()
Oletko tarkastanut mittarin piirilevyn? Meinaan just korjasin isäukon neonista nopeusmittarin, jossa viisari välillä toimi normaalisti, välillä hyppi ja heilui ja välillä ei toiminut ollenkaan. Vika oli yhdessä murtuneessa liittimen nastan juotoksessa. Murtuma oli juuri ja juuri silmillä havaittava, mutta yleismittarilla löytyi katkos. En ensin meinannut edes huomata et missä oli katkos, mutta juotosta oikein läheltä katsoessa näkyi pieni viiru, joka kulki nastan ympäri. Korjaus oli helppoa, ei tarvinnu ku hieman kolvilla lämmittää ja lisätä tinaa pikkuisen. Toki kannattaa ensin varmistaa, et signaali tulee mittarille asti.
|
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
|
|
||||
|
||||
![]()
ei löytynyt kyllä mittarin takaa vikaa, lisää ideoita...
|
|
||||
|
||||
![]()
Mulla olis ylimääräisenä mittaristo, Jos haluat kokeilla et toimisko sillä?
|
|
||||
|
||||
![]()
olisko arvokas?
|
|
||||
|
||||
![]()
tänään kokeilin jeeperiltä saatua mittaria, ei muuten auta sekään,käviskö joku ja mittais paljoko siihen anturin liittimeen (tulipellissä, lämppärin moottorin vieressä) tulee jännitettä
auton puolella on 4 johtoa, anturilla vain kaks ja niistä se ulkoreunan puoleinen on mulla 5v ja sisempään se sitte palaa pätkittäin anturilta.... sama5v löytyy mittarin takaa myös... |
|
||||
|
||||
![]()
No hö, Onpahan sulla ainakin varamittaristo...... Jos joku on tulossa sieltäpäin Heinolaan lauantaina?, Niin saat multa nopeusmittarin anturin.
|
|
||||
|
||||
![]()
emmä tiä yhtään, mut anturinhan mä vaihdoin uuden jo alkutalvesta ja on mulla toi vanhakin vielä ja molemmat pelaa kyl
|
|
||||
|
||||
![]() Johtotrhtävä,
Terve luin Jeepin mittaristoviasta, kun itsellänikin on sama prob, tosin -91 Blazerissa.
Summarum, anturi toimii (vaihdettu) mittari Ei toimi, vaikka vaihdettu. Johdotus toimii? Maadoitus toimii? Kunhan viisastelin, itselläni on varmaankin vaijeri poissa paikoiltaan, kun on kuulemma jakolaatikkoa koetettu korjailla. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
mulla on kanssa vaijeri poissa paikoiltaan, jääny jo tehtaalta laittamatta
![]() en oikeastaan enää ymmärrä mikä voi olla.... |
|
||||
|
||||
![]()
Selvisikös tämä nopeusmittarivika miten lopulta?
Omassa -92 XJ:ssä alkoi mittari temppuilemaan silleen, että välillä tasaista nopeutta ajaessa putoaa reilu parikymppiä neula alaspäin ja taas sitten nousee oikeaan lukemaan. Välillä heiluu edestakaisin, mutta nollaan ei liikkeessä kyllä putoa. Mistähän vikaa etsisi..? |
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
|
||||
|
||||
![]()
Pitääpä seurailla, jos tämäkin vaikka korjaantuisi itsekseen. Nopeusanturia kun on turha mittailla, kun se jotain signaalia antaa kuitenkin. Sen voi tietty koittaa vaihtaa. Muuten taitaa sitten vika olla mittarin piirilevyllä. Esim. huono kontakti jossain kohti. Siellä kun nopeusanturin signaalin käsittely vissiin tapahtuu ja sillä sitten ohjataan sähkömagneettia, jonka perässä neula liikkuu. Tämmöistä tavailin service manualista.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Rangen nopeusmittari | Raideri | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 03.01.2008 17:58 |
O: Jeep XJ / MJ (86-94) nopeusmittari | JERKKU | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 01.08.2007 10:14 |
Hiluxin nopeusmittari | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 24.09.2006 12:52 | |
O: Bj-75 nopeusmittari | O/M/V Muut | 0 | 17.11.2005 22:23 | |
Veten nopeusmittari | valkoinen89 | Vuosimallit 1984-1996 | 6 | 06.08.2003 15:14 |