Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.02.2011, 21:22
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Volvo C202 lukkoja ym.


Tuli hankittua tuollainen pikkupoikana haaveiltu C202 -81
Täällä varmaan joku osaa auttaa aloittelevaa harrastajaa.
Muutamat asiat on herättänyt kummastusta tuossa laitteessa.

Onko laitteen taka-akselilla kitkalukkoa? jos niin onko jotenkin kiristettävissä?

Mitkä akselit on ja onko saatavissa lukkoja? Lukkojen laitossa tulee ilmeisesti kaikki perän sisäosat uudet? Mistä kannattaisi edullisimmin kysellä?

Miksi etujarru rumpuihin menee kaksi jarruputkea ja miksi jarrutehostimia on 2?

Oranssin värisistä kytkimistä yksi on neliveto ja yksi ilmeisesti voiman ulosotto, mutta mikä se "toinen pto" nappi on ja missä se sijaitsee?

Mulla olisi kiinnostus laittaa hydrauliikkapumppu ulosottoon. Tarvitseeko laatikko vielä lisäosia, kun hytissä on valmius nappia myöten. Nelivetohan menee päälle alipaineella, mutta millä ulosotto kytketään?

Yksi alipaine letku näyttäisi menevän peräpäähän "runkopalkin sisään", mitä ihmettä se siellä?

Kovasti olisin kiitollinen jos joku viisaampi neuvoisi eikä tarvitsisi kaikkea purkaa ja katsoa.
Tero

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.02.2011, 22:14
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Tuli hankittua tuollainen pikkupoikana haaveiltu C202 -81
Täällä varmaan joku osaa auttaa aloittelevaa harrastajaa.
Muutamat asiat on herättänyt kummastusta tuossa laitteessa.

Onko laitteen taka-akselilla kitkalukkoa? jos niin onko jotenkin kiristettävissä?

Mitkä akselit on ja onko saatavissa lukkoja? Lukkojen laitossa tulee ilmeisesti kaikki perän sisäosat uudet? Mistä kannattaisi edullisimmin kysellä?

Miksi etujarru rumpuihin menee kaksi jarruputkea ja miksi jarrutehostimia on 2?

Oranssin värisistä kytkimistä yksi on neliveto ja yksi ilmeisesti voiman ulosotto, mutta mikä se "toinen pto" nappi on ja missä se sijaitsee?

Mulla olisi kiinnostus laittaa hydrauliikkapumppu ulosottoon. Tarvitseeko laatikko vielä lisäosia, kun hytissä on valmius nappia myöten. Nelivetohan menee päälle alipaineella, mutta millä ulosotto kytketään?

Yksi alipaine letku näyttäisi menevän peräpäähän "runkopalkin sisään", mitä ihmettä se siellä?

Kovasti olisin kiitollinen jos joku viisaampi neuvoisi eikä tarvitsisi kaikkea purkaa ja katsoa.
Tero
se on joku dana sukunen ilmeisesti voi jenkkilästä jopa löytyy tai lattaa muut akselit alle samalla pääse rúmpujarruista eroon, edessä kaksi jarru sylinteriä per napa 303 sama juttu.
runko palkki on alipaine säiliö
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.02.2011, 22:49
salamanteri salamanteri ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.08.05
Sijainti: Sweden.
Viestit: 153
Perusasetus

toi 202 on sellainen siviiliversio valp 3314:stä.siinä ei ole lukkoa takana.3314:ssä on taka-akselissa kitkalukko.akselit on englannissa valmistettuja dana 44 kopioita.näin joku aika sitten niihin sopivia loch-right lukkoja myynnissä,mut ei heti muistu mieleen missä.
ehkä vois löytyä kitkalukkojakin.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.02.2011, 09:24
pjtk:n Avatar
pjtk pjtk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.04.03
Sijainti: Pirkanmaa, Suomi.
Viestit: 1.741
Perusasetus

Olikos tuossa 19 uraset vetarit. Jos oli, niin sit vois sopia: http://www.quadratec.com/products/16100_303.htm
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.02.2011, 11:02
mhk:n Avatar
mhk mhk ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 29.10.09
Sijainti: Kivitaipale, Roi
Viestit: 348
Perusasetus

Naapurilla on c202. Syksylä tuli laiteltua siitä mm. jarruja kuntoon.
Jarrujärjestelmä on läheisesti samanlainen kuin Volvon Amazonista saakka käyttämä 2-piirinen, piirit erottaa toisistaan siinä maskin takana oleva venttiili.
Elikkä kun toisesta piiristä katoaa paine jarrutuksessa, venttili tunnistaa tämän paine-eron ja sulkee kyseisen puolen ja jää tähän asentoon. Näin toiminnassa on aina vähintään molemmat etujarrut ja toinen takajarru.
C202 ei ole aivan näin simppeli. Tehostimilta lähtevät linjat menevät tankin päälle, jossa ilmeisesti on alb venttiilit. Tästä haarautuu sitten takajarruille putket ja eteen menee 2 putkea.

Ulosottoa ei ainakaan kyseisessä kamppeessa ole, jakiksen takapäässä on pelti sen paikalla. Kytkentä tapahtuisi alipaineella, mutta venttiiliäkään ei ollut ennestään. Koska ulosotto on jakiksessa, siis käytännössä vinssiä tai paikalliskäyttöä varten, tarkoittaa että nopeus riippuu vaihteesta ja ajettaessa on siten suhteessa kardaanin kierroksiin, kuten maastoautoissa lähes poikkeuksetta.
Eli laita pumppu hihnavedolla koneesta jos auraa tms suunnittelet.
Se kolmas katkasija on vinssin kelan vapautusta varten.
__________________
LandCruiser LJ70 1987 & HDJ80 -90
Projekteja
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.02.2011, 17:44
peedro:n Avatar
peedro peedro ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.10.09
Sijainti: itä-suomi
Viestit: 179
Perusasetus

mulla on kitkalukko takana tuommosessa 202 valpissa..en tiiä onko ollu uutena vai ei..
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.02.2011, 20:54
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Mulla oli haaveena laittaa hydaulinen vinssi, mutta ulosotto ei taida olla fiksu paikka vaan suoraan koneesta olis ilmeisesti parempi. Jännä homma että ohjaamo on varustettu vinssin kytkimillä vaikkei sitä olisikaan.

Suuri jarruputkien määrä ihmetyttikin kun seurailin niitä sinne tankin päälle.

Mun mielestä kun ajaa autoa vähänkin kulmilleen niin pitävä pyörä ei juurikaan auta eteenpäin, eli jos olisi niin ei juurikaan virkaa.

Noita lukkoperiä kun netistä katselin niin niissä on ilmeisesti pultattava hammaskehä. Jos vetarin halkaisija ja boorejen määrä täsmää niin onko vielä paljon huomioitavia asioita? Jos kurkaan perän sisään niin tulisi sitten kaikki mitattua kerralla.

Tero
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 09.02.2011, 21:04
salamanteri salamanteri ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.08.05
Sijainti: Sweden.
Viestit: 153
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Mulla oli haaveena laittaa hydaulinen vinssi, mutta ulosotto ei taida olla fiksu paikka vaan suoraan koneesta olis ilmeisesti parempi. Jännä homma että ohjaamo on varustettu vinssin kytkimillä vaikkei sitä olisikaan.

Suuri jarruputkien määrä ihmetyttikin kun seurailin niitä sinne tankin päälle.

Mun mielestä kun ajaa autoa vähänkin kulmilleen niin pitävä pyörä ei juurikaan auta eteenpäin, eli jos olisi niin ei juurikaan virkaa.

Noita lukkoperiä kun netistä katselin niin niissä on ilmeisesti pultattava hammaskehä. Jos vetarin halkaisija ja boorejen määrä täsmää niin onko vielä paljon huomioitavia asioita? Jos kurkaan perän sisään niin tulisi sitten kaikki mitattua kerralla.

Tero
juu.hammaskehä on pultattava.luulisin että vetarin halkaisija on sama ja boorien määrä.mut älä laita liian isoa rengasta,tuppaa vetareista meneen boorit paskaks.ja se kitkalukko toimii kun on kunnon jarrut

Viimeksi muokannut salamanteri : 09.02.2011 21:07
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 13.02.2011, 08:19
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Tutkiskelin vähän nettiä ja löysin tällaista tietoa
"Typbeteckning fram:
4 HS-001-294 B
Typbeteckning bak:
4 HA-001-293 B
Tillverkare:
Salisbury
Utväxling axelväxlar:
6,17:1"

Löytyyköhän noista akseleista jostainpäin jotain numeroa josta ton tyypin vois tarkistaa?

Mun autossa on etuakselin napa ulospäin saman näköinen kuin takana, kun taas peedron Volvossa etu napa on isompi kuin takana. ? Mikä sun volvon vm? mulla -81

Pääosinhan noi arb ym. myydään näköjään automallin mukaan. tai ainakaan noilla tyypeillä mä en mitään löytänyt.
Eikä noissa juurikaan mitään mittojakaan anneta josta voisi verrata että millä lukolla voisi alkuperäisen korvata.

Vai onkos jollain joku hyvä tiedossa saitti mistä pystyis hakemaan tuolla tyyypillä korvavuuksia?
Tai onkohan niin tarkka danan kopio että kävis 44:sen arb

Tero
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 13.02.2011, 13:39
peedro:n Avatar
peedro peedro ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.10.09
Sijainti: itä-suomi
Viestit: 179
Perusasetus

onkohan sulla etunavat kiinteet ,tuossa minun vollessa on irrotettavat napalukot..1982vuosimallia mulla..
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 13.02.2011, 14:57
Jeeper:n Avatar
Jeeper Jeeper ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: PäHäMa/FJDC
Viestit: 4.132
Perusasetus

Tämän pitäisi sopia avoimeen tasauspyörästöön, Ei siis kitkalukolliseen

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/LOCK-...-/370467636157
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 13.02.2011, 15:19
Angelo:n Avatar
Angelo Angelo ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 11.05.08
Sijainti: Hyvinkää
Viestit: 670
Perusasetus

Tuossa myynti ketjussa hieman tarkempaa tietoa akseleista.

http://forums.offipalsta.com/showthr...ight=Salisbury
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 14.02.2011, 09:41
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Volvo-mies Pylkkö varmaan osaa auttaa tuossakin. Sillä kuitenkin oli joskus ihan kilpakäytössä tuollainen pikku volvo ennen siirtymistä isompiin. Siinä oli muistaakseni ARB:t molemmissa päissä. Niin ja Kirjarinta(Rahikainen) Mika on kans innokas volvo-mies ja omaa varmaan vielä enemmän tietoa tuollaisen volvon akseliosiin.

Pylkkö: 0400 808 296
Kirjarinta: 0400 489 357
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 14.02.2011, 11:07
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/LOCK-...-/370467636157
Miten tää linkin lukko toimii, onko joku kitkajuttu vai mikä on ideana?
Hyödyntääkö se jotenkin noita perän alkuperäisiä osia?

Kiitos vinkeistä

Tero
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 14.02.2011, 12:33
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/LOCK-...-/370467636157
Miten tää linkin lukko toimii, onko joku kitkajuttu vai mikä on ideana?
Hyödyntääkö se jotenkin noita perän alkuperäisiä osia?

Kiitos vinkeistä

Tero
Tuo tulee alkuperäisen tasauspyörästön rattaiden tilalle, ja on 100% automaattilukko. Ideana tuossa on, jotta normaalisti mutkassa jompikumpi vetari on lukittuna noilla hampailla ja toinen pääsee pyörimään vapaasti. Sitten kun vääntöä tulee murikalle enempi, tuo keskiosa leviää ja molemmat vetarit lukittuu murikkaan.

Tuossa sitten lisää noista lukoista http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=80963

Viimeksi muokannut Viipo : 14.02.2011 12:35
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Annetaan volvo c202 jeepisti O/M/V Muut 0 22.08.2009 19:10
volvo c202 tjl Tekniikka & Jutustelu 3 07.10.2007 17:48
Volvo C202 ? Tekniikka & Jutustelu 2 20.03.2006 17:19
m/volvo c202-79 O/M/V Muut 1 06.11.2005 20:44
M:VOLVO C202 O/M/V Muut 0 11.10.2005 19:42


Sivu luotu: 18:03 (GMT +2).