Harvempi varmaan silti tarvitsee kovan luokan maasto-ominaisuuksia niillä kauppa-, työ- ym. matkoilla. Hupi ajelut sitten erikseen. Ja vanha öljyä vuotava maasturi kuluttaa asfalttia myös sen takia kun asfaltti ei pidä öljystä...
Maasturi vispaa ja vatkaa heiluu ja huojuu. Tippuu paikatkin hampaista kun ajaa kaupungissa maasturilla.
Pakettiautoilla suoritettava jakeluliikenne on ihan eri juttu, kuin lintubonggari joka ajeleen tipuja kiikaroimaan 2-tonnin maasturilla.
Tässä ei aleta hakemaan suurempia teiden kuluttujia, aina löytyy jotakin suurempaa ja painavempaa. Vaan tarkoitus oli alkaa kolkutella maasturikuskin omaatuntoa. Ei tosiaankaan tarvita parin tonnin painoista malmikasaa jos päivittäiset ajot muodostuu kouppoihin ajoista ja työmatkaajoista. Sanoohan sen järkikin että ylimmääräisten massojen kuljettelu näkyy jossakin, ihan kuin ylipainoinen ihminen jolla alkaa 50 jälkeen ilmenee nivelien kulumista.
Ulkomaan ylipainoisille rekoille tehdään kyllä akselien paino punnituksia. Ja käryn käydessä joutuvat maksamaan ylipainostaan.
Kerran tiehen tullut reikä joka on tullut raskaan ajoneuvon rouhaistua. Ei korjaannu itsestään vaan pinnan ensimmäisen kerran hajottua, vaurio vaan pahenee. Kevyellä ajoneuvolla tuo samainen kohta saattaisi kestää kymmeniä vuosia päältä ajamisen.
|