![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#51
|
||||
|
||||
![]()
älä pilaa hyvää helmaa tekemällä toista helmaa, eli koteloa päälle - laita vaan palkkia... tää on tietty vaan mun mielipide, mutta silti...
ja palkitettua helmaa ei tarvii ihan heti oikoa / hitsata uusiks, ja on vielä ihan fiksun näkönenkin, kun vähän funtsii kuinka tekee...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#52
|
||||
|
||||
![]()
Siksipä kyselinki mielipiteitä...
Oon koittanu pähkäillä miten sen tekis niin, et se olis toimiva ja vielä siisti. Eiks siel helman sisällä on jotai tukirakenteita/vastaavia, ni eihän siihenkää voi rällätä vanhaa helmaa pois, ja lätkästä rhs tilalle!? ![]() Kun eihän tuo erottuis juurikaa, jos vaa särmää helman muotosen paksumman pellin, ja heppaa kiinni..? Ja jäykkähän siitä tulee, jos olis esim kaks kanttausta...
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#53
|
||||
|
||||
![]()
mä oon kyl peen kans ihan samalla linjalla...
|
#54
|
||||
|
||||
![]()
No mites tuohon kannattaa tehä ihan palkkihelma?
Väännetää rautalangasta: eka leikkaa rälläkällä helma pois, sit kaikki siel helman sisällä, ja sit siihe vaa palkki kiinni?
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#55
|
||||
|
||||
![]()
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#56
|
||||
|
||||
![]()
No ei kai siinä auta ku laittaa palkit helmoihin...
![]() Mut sit vaa joutuu leikkelee ne helman sisällä olevat pystytuet joko pois, tai sit lovee palkki niiden kohalta... Ehkä toi jälkimmäinen kuulostaa paremmalta. Täytynee ottaa sitte kuvia, kun tuohon rojektiin ryhtyy. Eilen sain aivan valtavan inspiraation, ja kyhäsin safaritelineen melkei valmiiks. Ja tietysti kamera jäi kotio! ![]() No, tänää jatkaa, ja kamera mukaa... Ja sit olis viel edessä kuudelle työvalolle sähköjen veto. Mitenhän sen tekis järkevästi, ettei pää kastu vesisateella..? Valot tulee palamaa pareittain, ja jokaiselle parille omat kytkimet, sulakkeet ja releet.
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#57
|
|||
|
|||
![]() helmapalkit
Perjantaina ja eilen tehtiin yhteen hojoon helmapalkit.
Yksinkertaistettuna: -Palkkia hyväksi käyttäen merkataan helmaan viiva n.30mm oven alareunasta jotta alkuperäisen helman pokkaus jää jäykistämään rakennetta ja muodostaa hyvän railomuodon hitsaukselle. - HJ:ssä iso rälläkkä ylttää etupuolelta helman läpi asti, poislukien jäykistepalat jotka joutuu pienellä koneella silpomaan. Tässä kannattaa käyttää malttia jotta linjasta tulee mahd. suora. - helman puhdistus kannattaa tehdä ennen palkin heftausta, helpottaa hitsausta huomattavasti. -Palkki tunkeilla painaen kiinni helmaan, tässä vaiheessa voi linjaa oikaista rälläkällä ajamalla laikan verran välistä pois tarvottavista kohdista. Työvaihe turha jos leikkaus tehty kerralla hvin. - Ainakin Hj:ssä kannattaa palkin reuna rungonpuolella asettaa tasalle helman reunan kanssa, helpompi hitsata päittäisliitos kuin pienaa. -Tässä vaiheessa voi vahingossa vilkaista takana pyöräkoteloihin ja auton pohjaan takanpenkkien kohdilta ja tehdä kymmenkunta ruostepaikkaa ![]() - Palkkien hitsaus kiinni ja päiden muotoilu pyöräkoteloiden mukaisesti. - Pohjatyöt, pohjamaalit, alustamassat, kotelosuojat ja kynnysten maalaus korinväriin. Maavaraa helmojen kohdilta tuli n. 70mm lisää palkin ollessa 60mm korkea ja 120mm leveä 3mm seinämällä. Tuo 120mm leveys on ainakin HJ:ssä sopiva jotta palkin leveys riittää suhteessa helman leveyteen ja palkki tulee riittävästi korista ulos jotta suojaa sivuttaisosumissa. Aikaa meni kahdelta mieheltä n.20tuntia. Tuosta aikaa vei melkoisesti ruostepaikkojen tekeminen. Kiitos ja anteeksi. |
#58
|
||||
|
||||
![]()
parikin kommenttia:
omassa ex-hodaris oli 3"Omet Edessä ja 2"Omet(+200kg)takana, nämä siis kisajouset ,auto ihan vaateris vaikka edessä warnin vinssi.. toiseks, 35" bf:n mutiainen ainakin mahtuu pyörimään vakiojousilla, noilla korotuksilla mitä omassa oli 37x14.5 creepy mahtui pyörimään ![]() palkkihelmoista, tein nykyiseen offipeliin (RJ) palkkihelmat keväällä, jätin sen sisemmän pystypellin (missä on ne jäykisteet) pari senttiä alemmas kuin ulomman, sai kätevästi hitsattua palkin kylkeen tukevasti kiinni.. MUTTA ehdottomasti palkit eikä mitään monikerrospeltejä..
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4 Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla -Dodge Ramcharger (offi-projekti) -Nissan Patrol SOA vm-88 -Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS" +liuta muita harraste ajoneuvoja WUOKSI OFFROAD |
#59
|
||||
|
||||
![]()
Tänää hallilla jo kattelinki tota tulevaa operaatiota... Eihän siinä muuta, ku perseestä hitsata auton alla, ja oma homma tehä siistit päät. Lähinnä mitä tekee etulokarin kans, ku se jatkuu orkkis helman alle..? No mutta toi saa jäädä hautumaa kevääsee...
![]() Nyt olis safariteline maalia vaille valmis. Pari kuvatusta: ![]() ![]() ![]() ![]() Mallailua... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sit tosiaa maalia päälle, ja alkaa kötöstelee valoille sähköjä... Yritän saada viikol maalailtua.
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#60
|
||||
|
||||
![]()
Olis muuten se vinssin vaijeri sulle tossa meillä.
|
#61
|
||||
|
||||
![]()
Joo, ollu täs vähä muka kiireitä. Mut kyl mä tuun sen hakee poies!
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#62
|
||||
|
||||
![]()
Eilen käytii vähä ajelee, ja tuli todettua ettei toi vinssi oo hyvä noin.
Rullakita väänty mutkalle. Täytyy tehä uus, ja samalla muuttaa se alemmas, oikeelle tasolle. Mut minkälainen on hyvä kita? Pitääkö sen olla kapeampi ku alkuperänen, vai voiko olla saman levynen ku rumpu on? Rullat meinasin tehä paksummat, ja ehkä myös paksummat akselit rasvaporauksella. Vai saako ylipäätää kestäviä kitoja kaupasta, vai kannattaako se tehä ite?
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#63
|
||||
|
||||
![]()
Vinssikita kapeammaksi kuin rumpu. Saa olla aika reilusti kapeampi kuin rumpu. Hyvä kita esimerkiksi warnin rullakidasta jossa rullat on nyloni puslilla jolloin ei ruostu jumiin. Lisäksi kidan rullien akselit tulee lukita jollain muulla systeemillä kuin lukkorengassokalla koska ne ei kestä vääntöä. Hyvä konsti on laittaa sokat hitsillä kiinni niin toimii. Ja tuo rullakita toimii myös narun kanssa kunhan ei pilaa sitä aluksi vaijerilla.
|
#64
|
||||
|
||||
![]()
Alotin jo väsäämää uutta kitaa.
Ajattelin et tekis rullat 30x22 ainesputkesta, ja akselit sit muutama kymppii vajaa 22mm. Ja akselin keskeltä rasvaporaus+kiinteeseen päähän nippa. Toi kyl heihentää hieman akselia, mut on kuitenki vahvempi ku alkuperänen 16mm. Vaaka rullat on 200mm leveet, ja pystyt 140mm. Pystyjen paikka viel hakuses, et mitähän se väli kannattais olla, kun rumpu on 180mm levee? Alkuks suunnittelin et tulis 160mm, voisko sillä toimia?
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#65
|
||||
|
||||
![]()
Rullakita puolivalmiina:
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#66
|
||||
|
||||
![]()
männäntapista saa kestävät rullat. ei kulu, vaikka ei pyöris aina!
|
#67
|
||||
|
||||
![]()
Hieno kita tulossa ja vielä rasvattavakin. Toivottavasti pyörii rasvattuna pakkasellakin, voi liimautua aika nahkeeks tollanen pinta-ala. Leveys lienee jo päältetty, mutta mä tekisin ainakin reilusti kapeemman kuin se puola. Omaani tein 3cm / puoli kapeamman, eli 200 rummulle 140 kita. Hienosti kelautuu eikä yritä enää särkeä vinssiä kiipeemällä reunan yli pitkässä vino vinssauksessa.
|
#68
|
||||
|
||||
![]()
Kiitos.
Toimiiko oikeesti jos on noin paljon kapeempi kita? Ku toi leveys on vielä täysin muutettavissa. Se on nyt sentin per puoli kapeampi...
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#69
|
||||
|
||||
![]()
No voihan sitä testailla kuin se lähtee kelautumaan, heppaa sen tai jonku muun putkenpökylän paikalleen ja kelaa toiseen reunaan. Ja kokeilee kuinka eri mitotukset toimii. Yks vaikuttava asiahan on rullakidan etäisyys puolasta. Mitä suurempi etäisyys, sitä kapeampi kita voi olla suhteessa rumpuun ja sitä nätimmin vaijeri kelautuu. Mutta mulla toi 3cm/puoli on toiminu hienosti.
|
#70
|
||||
|
||||
![]()
Tarkotus tehä kidasta mahd lyhyt. On jo 3cm lyhyempi verrattuna vakioo.
Kuinka kaukana sulla kita on vinssistä? Kyl mäki mietin jos vinssin olis heittäny jonnekki tyylii auton alle, ja sit vaa pienillä kidoilla ohjannu vaijerin. Vähän niinku maseissa yms... Sit vaa tulee ongelmaks vinssin vapauttaminen, tai eihän se mikää ongelma oo, vaan haaste. ![]() Mut joo, toistaseks näin...
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#71
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tossa vaiheessa kita oli yhtä leveä kuin rumpu ja se melkein tuhosi vinssin kun vaijeri pakkas toiseen reunaan ja hyppäs yli. |
#72
|
||||
|
||||
![]()
Tee vaan reilusti kapea. Varsinkin kun on huono vinssiapina joka ei seuraa vaijerin/narun kelautumista puolalle niin kusessa olet. Kun vaijeri käy löysällä ja taas kiristyy niin on suuri vaara että vaijeri hyppää rummulta pois.Lisäksi pitkät poikittais vedot on pahoja. No tähän on lääkkeenä rummun reunoille sellainen levy joka estää vaijerin pääsemisen kaulalle. Mut sen täytyy olla aivan muutaman millin välyksellä, muuten ei toimi. ja sen lisäksi hyvää vinssiapinaa ei korvaa mikään.
|
#73
|
||||
|
||||
![]()
Joo, no itse asias viimeks kävi nii et vinssiapina alko olla sen verta kännis, ettei siit enää tullukkaa mitää. Onneks ei menny ku 5m vaijeria vituiks...
![]() Uskotaa, teen 15 senttisen siitä. ![]() Liitteenä väliaikanen rengastus:
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#74
|
||||
|
||||
![]()
Ohan se noilla fedimoilla vähä eri näkönen ku 33" buckshoteilla. Sehä on räyhä!
jäiks mun rocky pukeille vai laitoitko jotkut siirtolisut sinne?
__________________
Toyota Crawler |
#75
|
||||
|
||||
![]()
Onhan noi räyheet, on vaa vähä kaposennäköset autoo nähden...
Mut jos ne seuraavat olis paremmat... ![]() Joo, ruuvasin Rockyy yhet mopon renkaat alle. Koita olla hymyilemättä ku meet kattoo... ![]()
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Hj-61 Pientä modausta..(Onko tietoa nykyhetkestä?) | isuzubj | Maasturiprojektit | 67 | 25.08.2015 15:42 |
Pientä näpräystä L-200:ssa | limppa | Maasturiprojektit | 4 | 21.10.2009 15:54 |
Pientä hj projektia | puuhapate | Maasturiprojektit | 36 | 02.08.2008 10:25 |
Pientä askartelua | Ex_inkkari | Chit-Chat | 5 | 27.01.2007 15:22 |
Pientä remppaa | Ex_inkkari | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 18.02.2005 19:54 |