Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #6  
Vanha 13.01.2011, 19:07
Mylppy Mylppy ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.09.04
Sijainti: Häme
Viestit: 1.369
Perusasetus

En yleensä kommentoi näitä tekniikkakysymyksiä, mutta kirjoitetaanpa vähän.

Ideana tankki säännössä on se, että voidaan hyväksyä ihan itsetehtykin tankki, mutta sen pitää olla oikeasti turvallinen. Tankista / muista säiliöistä ei normaaleissa kilpailutilanteissa pitäisi päästä valumaan auton sisälle mitään tai rikkoutumaan. Eli korkki ei vuoda sisään vaikka oltaisiin katollaan, irtonainen maastotunkki ei pysty tankkia rikkomaan, tankki ei irtoa kiinnikkeistään esimerkiksi äkkipysäyksessä, huohottimista ei valu sisään nesteet jne. Tankista ei siis normaaleissa kilpailuissa esiintyvissä tilanteissa saa valua nesteet ohjaamoon. Eli vapaat kädet toteuttaa, mutta pitää oikeasti olla turvallinen, eikä toisen maailmansodan jäämistöstä kaivettu jerrykannu vanhalla oluttölkillä penkinalle kiilattuna.

Jos kiinnitetään kaaria helmaputkiin / runkoon, niin kiinnityksen tulee vain vastata kestävyydeltään koriin kiinnitystä. Jos palkki on vaikka sitä 5mm paksuista, niin eiköhän se kunnolla hitsattuna ihan kiinnikelapusta käy. Sulla silloin vain sattuu olemaan se metrin pituinen kiinnikelappu niissä alapäissä, joka on sitten koriin hitsattuna tai pultattuna :) Tässä päädyttiin sananmuotoon "vastata kestävyydeltään" sen takia juuri, että pystytään vähän elämään tulkinnoissa. Ennen muutostahan tiukasti tulkiten sääntöjen mukaan tuli kaaret olla aina kiinni vahvikelapulla korissa. Johonkin mätään runkoon hitsattu ei varmasti kelpaa (ei vastaa kestävyydeltään), mutta oikeasti tarpeeksi vahvaan materiaaliin kiinnitetty menisi läpi.

En lupaa että tämä tulkintani olisi mikään täydellisesti oikein, mutta tämä oli ideana näitä muutoksia tehdessä. Lopullinen tuomio kuitenkin tulee siinä vaiheessa, kun jostain jutusta on riita ja cupkomitea rupeaa keskenään tappelemaan miten tätä sääntöä pitääkään tulkita:) (Tarkoitus / sanamuoto)
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Asiakastilauksena UAZ 469 4x4cup Standard-luokkaan Kelaperse Maasturiprojektit 128 16.04.2013 19:04
LADOGA 2011 Rekisteröimätön Tapahtumat 233 21.12.2011 17:30
Punkalla ajellaan 8.1.2011 tare Tapahtumat 34 13.01.2011 10:00
MMC:n ajopäivä 1.1.2011 ez-boy Tapahtumat 19 05.01.2011 17:02
Off Road säännöt 2011 -B- Tekniikka & Jutustelu 2 21.09.2010 18:52


Sivu luotu: 14:53 (GMT +2).