Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja A-P
Tuttu tunne!
Joissakin maastovehkeissä ABS ohjeistuksen mukaisesti otetaan pois päältä tieltä poistuttaessa. Jos ABS on päällä maastoajossa, niin ei se ajoneuvo pysähdy esimerkiksi jyrkemmässä laskussa ennen kuin napsauttaa ABS:n pois päältä.
Täytyy oikeasti ihmetellä kumpi on tärkeämpää ajoneuvon pysäyttäminen vai ohjattavuuden säilyttäminen? Kompromissihan ABS-järjestelmäkin on.
Sitä paitsi, ABS on esimerkkivideon tapauksessakin aivan voimaton, jos renkailla ei yksinkertaisesti ole yhtään pitoa.
|
Tuo on kyllä totta, olen aina ollut itsekin sitä mieltä että maastoajossa absit ja kaikki mahdolliset elektroniset apuhärpättimet ensinnäkin TÄYTYY olla kytkettävissä pois päältä, ja myös pitää kytkeä pois päältä. On ihan eri asia ajaa tiellä kuin maastossa, ja esim. syvässä lumessa tai mudassa ajaessa ABS:it on pahasta, samoin kaikenmaailman sutimisenestot ja elektroniset tasauspyörästön (jarruun & voimansäännöstelyyn perustuvat) "lukot". Eikä sen puoleen, edes kuivassa ja hyvässä maastossa en offatessa abseja halua olevan.
Nytkin huomasi muutaman kerran Porvoon safarilla, että absit ei antanut jarruttaa renkaita heti pysähdyksiin, kun rengas pyöri vielää reippaasti ja polkaisi jarrun pohjaan. Pari kertaa lähti jopa sen takia jo valumaan auto alamäkeen takaperin.. Täytyy kötöstellä katkaisija Grandiin millä saa absit pois päältä tarvittaessa.