Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.01.2011, 19:40
Tollukka:n Avatar
Tollukka Tollukka ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 31.07.03
Sijainti: Leppävirran saarivaltion, mantereen puoli
Viestit: 427
Perusasetus

Kauankos on nuo hyytelö/vanukas ja mitänäitä erikois pattereita on kestäny? Itellä tarkalleen kymmenen vuotta täyttää keltaiset optimat hiluskin keulalla, ja on saattanut olla kuukausiakin ajamatta välillä, ja virtasta tuntuu riittävän vaikka kuinka...

__________________
Elämässä pitää olla luksusta, hiluksusta.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.01.2011, 13:32
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH on kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.617
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tollukka Näytä viesti
Kauankos on nuo hyytelö/vanukas ja mitänäitä erikois pattereita on kestäny? Itellä tarkalleen kymmenen vuotta täyttää keltaiset optimat hiluskin keulalla, ja on saattanut olla kuukausiakin ajamatta välillä, ja virtasta tuntuu riittävän vaikka kuinka...
Punakantinen kesti Valmetissa aika tasan 12 vuotta.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.01.2011, 14:45
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Nykyään on isoissa korpporaatioissa muotia sellainen käsite kuin elinkaariajattelu. Helpompi myydä uutta tavaraa jos vanha ei kestä liian pitkään.

Esimerkkinä männävuonna yhdeltä purkutyömaalta käteen jäänyt erikoiselta näyttänyt Airamin loisteputki, josta vanha sähkömies sanoi että se on 60-luvulta peräisin. 40-wattinen ja hiukan paksumpi kuin nykyaikaiset vastaavat (sama pituus ja nastat kuin nykyaikaisessa 36-wattisissa), ja putki toimii yhä erinomaisesti, on nykyään hallilla työvalona. Villi veikkaus: se on tehty niin tiiviiksi, ettei sisällä oleva kaasu pääse karkuun, mitään varsinaisesti kuluvaahan ei loisteputkessa muuten pitäisi olla (?).

Itsellä on punakantiset optimat seitsemättä vuotta BJ:ssä, välissä useamman vuoden hiljaiselo vaihtelevissa olosuhteissa. Hyvin toimivat vieläkin.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 04.01.2011, 14:53
Reisrdok Reisrdok ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 02.03.10
Sijainti: tuntematon
Viestit: 331
Perusasetus

Oma punakantinen optima oli 6 vuotta autossa ja vuoden traktorissa, sitten annoin sen myytävän auton mukana pakon edessä pois. Hyvin pelasi. Syväpurku kai pitäisi rikkoa? Traktorissa oli kuukauden virrat päällä ja optima aivan pimeä, kaapeleilla käymään ja seuraavan talven starttaili ilman ongelmia. Muutenkin poppikoneet harva se kerta tyhjensi akun.

Tojoon hain sen isomman punakantisen sivunavoilla, saa nähä.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.01.2011, 15:47
Jugga Jugga ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.05
Sijainti: Vesilahti (Rämsöö), Finland.
Viestit: 321
Perusasetus

Ite oon huomannu, että kyllä ne "nykyajan" akut kestää ihan yhtä hyvin kun ne vanhankansankin jos vaan käyttää oikein.
Noissa jokapäivä ajossa olevissa akut on kestäny aina yli 5vuotta ilman ongelmia, yleensä sitten hajonnut omaan tyhmyyteen, eli päästetty kerran vanhana tyhjäksi. Tällähetkellä käyttis corollassa alkuperäinen akku vuodelta 1999.

Sitten tuo sekalainen seurakunta kaikenmaailman autonromuja tuossa pihassa on tappanut akun jos toisenkin, sekin kaiketi tyhmyyttä ja laiskuutta. Ei ne penteleet kestä sitä tyhjentymistä kun kerran tai kaksi uutena ja vanhempana ei kertaakaan. Kesällä vielä voivat herätä tyhjentymisen jälkeen jos heti huomaa ladata, mutta talvella peli on kerrasta selvä.

Syitä huonoon kestoon on tietysti monia:
- Aikasemmin mainitut pätkä-ajot ja autojen virran kulutus
- Ylilataus jos ei säätimet kunnossa
- piuhaviat (oikkarit) autossa
- Pakkanen ja puolityhjä akku
- Paska akun päällä joka antaa vuotovirtoja (olis hyvä pitää puhtaana)
- Satunnainen käyttö (puolityhjänä seisottaminen)
- Oho kattovalo oli yön päällä
- jne jne.

Ennenmuinoin kun kaikki vehkeet oli niin saatanan hyviä, laskettiin autosta vedet pois ja kannettiin akku sisälle. Aamulla kuumat vedet sisään ja lämpösellä akulla starttaus niin johan toimi. Veikkaan että se halvinkin akku kestää 10vuotta kun toimit näin!
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Akun vieressä asuu mikä? pkarlstedt Tekniikka & Jutustelu 12 06.02.2010 03:49
Akun koko? Poor Tekniikka & Jutustelu 1 03.03.2007 09:58
Kahden akun käyttö (12V systeemi) Timo_L Tekniikka & Jutustelu 30 05.02.2007 20:25
Lisä akun laitto.. ¤Offi-Osku¤ Tekniikka & Jutustelu 102 10.01.2006 08:37
Akun poisto Vuosimallit 1984-1996 1 27.05.2003 15:10


Sivu luotu: 15:44 (GMT +2).