![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Kauankos on nuo hyytelö/vanukas ja mitänäitä erikois pattereita on kestäny? Itellä tarkalleen kymmenen vuotta täyttää keltaiset optimat hiluskin keulalla, ja on saattanut olla kuukausiakin ajamatta välillä, ja virtasta tuntuu riittävän vaikka kuinka...
__________________
Elämässä pitää olla luksusta, hiluksusta. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Punakantinen kesti Valmetissa aika tasan 12 vuotta.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Nykyään on isoissa korpporaatioissa muotia sellainen käsite kuin elinkaariajattelu. Helpompi myydä uutta tavaraa jos vanha ei kestä liian pitkään.
Esimerkkinä männävuonna yhdeltä purkutyömaalta käteen jäänyt erikoiselta näyttänyt Airamin loisteputki, josta vanha sähkömies sanoi että se on 60-luvulta peräisin. 40-wattinen ja hiukan paksumpi kuin nykyaikaiset vastaavat (sama pituus ja nastat kuin nykyaikaisessa 36-wattisissa), ja putki toimii yhä erinomaisesti, on nykyään hallilla työvalona. Villi veikkaus: se on tehty niin tiiviiksi, ettei sisällä oleva kaasu pääse karkuun, mitään varsinaisesti kuluvaahan ei loisteputkessa muuten pitäisi olla (?). Itsellä on punakantiset optimat seitsemättä vuotta BJ:ssä, välissä useamman vuoden hiljaiselo vaihtelevissa olosuhteissa. Hyvin toimivat vieläkin. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Oma punakantinen optima oli 6 vuotta autossa ja vuoden traktorissa, sitten annoin sen myytävän auton mukana pakon edessä pois. Hyvin pelasi. Syväpurku kai pitäisi rikkoa? Traktorissa oli kuukauden virrat päällä ja optima aivan pimeä, kaapeleilla käymään ja seuraavan talven starttaili ilman ongelmia. Muutenkin poppikoneet harva se kerta tyhjensi akun.
Tojoon hain sen isomman punakantisen sivunavoilla, saa nähä. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Ite oon huomannu, että kyllä ne "nykyajan" akut kestää ihan yhtä hyvin kun ne vanhankansankin jos vaan käyttää oikein.
Noissa jokapäivä ajossa olevissa akut on kestäny aina yli 5vuotta ilman ongelmia, yleensä sitten hajonnut omaan tyhmyyteen, eli päästetty kerran vanhana tyhjäksi. Tällähetkellä käyttis corollassa alkuperäinen akku vuodelta 1999. Sitten tuo sekalainen seurakunta kaikenmaailman autonromuja tuossa pihassa on tappanut akun jos toisenkin, sekin kaiketi tyhmyyttä ja laiskuutta. Ei ne penteleet kestä sitä tyhjentymistä kun kerran tai kaksi uutena ja vanhempana ei kertaakaan. Kesällä vielä voivat herätä tyhjentymisen jälkeen jos heti huomaa ladata, mutta talvella peli on kerrasta selvä. Syitä huonoon kestoon on tietysti monia: - Aikasemmin mainitut pätkä-ajot ja autojen virran kulutus - Ylilataus jos ei säätimet kunnossa - piuhaviat (oikkarit) autossa - Pakkanen ja puolityhjä akku - Paska akun päällä joka antaa vuotovirtoja (olis hyvä pitää puhtaana) - Satunnainen käyttö (puolityhjänä seisottaminen) - Oho kattovalo oli yön päällä - jne jne. Ennenmuinoin kun kaikki vehkeet oli niin saatanan hyviä, laskettiin autosta vedet pois ja kannettiin akku sisälle. Aamulla kuumat vedet sisään ja lämpösellä akulla starttaus niin johan toimi. Veikkaan että se halvinkin akku kestää 10vuotta kun toimit näin! |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Akun vieressä asuu mikä? | pkarlstedt | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 06.02.2010 03:49 |
Akun koko? | Poor | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 03.03.2007 09:58 |
Kahden akun käyttö (12V systeemi) | Timo_L | Tekniikka & Jutustelu | 30 | 05.02.2007 20:25 |
Lisä akun laitto.. | ¤Offi-Osku¤ | Tekniikka & Jutustelu | 102 | 10.01.2006 08:37 |
Akun poisto | Vuosimallit 1984-1996 | 1 | 27.05.2003 15:10 |