![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() 4Runner voimansiirron vianpaikannus...Nyt tarvis järkeä lainaan... Eli: Etupäästä alkaa yllättäin jyrinä/tärinä/ujellus ja loppuu yhtäkkiä. Tapahtuu tasaisella nopeudella n. 20km/h vaiuhdeista ylöspäin sekä 2-, että 4-veto päällä. Hitaalla nelivedolla harvemmin. 4 veto toimii ja auto pelaa muuten hyvin. Ääntää myös kytkin pohjassa joskin terävä jarrutus/auton pysäytys useimmiten auttaa. Onko jollain valmista dignoosia vai tarviisko viedä pajalle? On nimittäin todella hankala paikantaa yksinään tuota, etenkin kun yleensä loppuu kävelyvauhdille hidastaessa... Kiitokset etukäteen tietäjille! ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Viime talvena mulla teki kovilla pakkasilla (yli30) etupää kans ujellusta kääntäessä. tätä ilmeni vain silloin kun auto oli kylmä mutta jonku aikaa ajettua ääni katosi. tänä talvena ääntä ei ole kuulunut enään eli taisian ajaa vian ulos ![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Täällä myös vastaavaa oiretta.
__________________
Toyota 4runner diesel 1991 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Ääni tulee luultavasti etunapojen pronssiholkeista. Ovat kuluneet tai muuten vialliset.Näitä on kummassakin navassa 2 kappaletta. Jos itse viitsii tehdä niin ei ole paha homma vaihtaa ja osatkaan ei ole kalliita toyotalla. Jos oikein rupeaa pihistelemään niin tarvitsee ostaa vain kaksi holkkia ja toiset kaksi voi sorvata vanhoista. Sitten kun ne holkit on vaihdettu, kannattaa katsastaa että napojen muut rojut on suhteellisen ehjiä. Varsinkin se boorissa oleva teräsprikka joka vastaa ulomman holkin liukupintaan.
Periaatteessa on mahdollista että holkit voi pyörähdellä navassa jos siellä ei ole rasvaa tai muuten on leikanneet vetarin rojuihin kiinni tai vaseliinit on jotakin todella jäykkää sorttia. Viimeksi muokannut Samppa79 : 15.12.2010 19:34 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
oireet alkoi jo ennen pakkasia ja enkä ole pakkasen vaihtelun/auton lämpiämisen vaikuttavan asiaan. Oon ootellu kans että loppus itestään vaan eipä tunnu loppuvan... On kuitenkin sevverta kova ääni että jotain isompaa häikkää on pakko epäillä... Mistähänpäin tota kannattas ruveta purkamaan vai kannattaako poropeukalon ite ruveta ollenkaan?
![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Ookoo. Täytyypä tutkia. Ohjeita vaihtoon löytynee netistä...? Kiitos.
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Joo itellä alko ln110 hiluxissa tekee samanlaista ujellusta ja tärinää. Liikkeessä vaihdettiin pronssiholkit molemminpuolin kumpaankin napaan. Kun hain auton ei kuulunut mitään ääniä kunnes ajettua noin 20km alko samanlainen ujellus mut 10xkovempana (täristää koko auto). Ainoastaan kun on napalukot auki takavedolla ei ääntä kuulu! Oisko mahdollista että liikkeessä olis rasvat jätetty pois, voisko sillon kuuluu tommonen ääni, ku ei tuu oikee muuta mieleen ?!
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
HJ 60/61 voimansiirron välitykset? | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 10.05.2010 12:38 |
Suzukin voimansiirron murheita | Hopo | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 03.01.2010 21:00 |
KJ95 -02 voimansiirron välys | RoJu | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 28.07.2009 23:25 |
O: Rangen voimansiirron osia | Niko | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 24.09.2006 11:17 |
Voimansiirron PERUS juttuja?? | Tekniikka & Jutustelu | 27 | 10.04.2006 16:32 |