Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus

Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
Vanha 18.11.2010, 14:57
Rekisteröimätön
Guest

Perusasetus

Ristus mitä luonnonvarojen tuhlausta vaihdella öljyjä muutaman tonnin välein tollasiin elämänsä ehtoopuolella oleviin kikottimiin. Itse vaihdan -90 vuoden pajeroon öljyt 15tkm välein, ja tuleehan sinne lisäilytä tolla matkalla tuorettakin varmaan 3-4 litraa joten väliä vois varmaan venyttää pidemmällekkin. Öljynä olen käyttänyt teboil gold 5w-40. Kilometrejäkin tulee yli 30 tonnia vuoteen joten ei niitä öljyjä viitti kerran kuussa vaihdella.

Vastaa lainaten
Vanha 18.11.2010, 15:13
Gary Grand:n Avatar
Gary Grand Gary Grand ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen

Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Perusasetus

Tavoite vaihtovälille on ollut kaikissa itse huoltamissani 10tkm ja samalla vaihtuu suodatin. Mitään syytä en näe lyhemmälle vaihtovälille, kun pelit ei ihan uudenuutukaisia ole olleet
Ensimmäistäkään konetta ei ole tarvinnut 20-vuotisen ajohistorian aikana avata oman käytön/voitelupuutteiden takia, muiden jäljiltä olen muutamia tehnyt...
Vanha 18.11.2010, 17:44
JeepTrainee:n Avatar
JeepTrainee JeepTrainee ei ole kirjautuneena
Jäsen

Rekisteröitynyt: 15.04.10
Sijainti: Mäntsälä
Perusasetus

Mulla on myös ollut tapana vaihdella kaikkiin kulkineihin (paitsi kaksipyöräisiin) öljyt kymppitonnin välein eli 2-3 kertaa vuodessa per auto. Meidän kolmelle autolle kun tulee yhteensä vuodessa kilometrejä ehkä arviolta joku 60 - 70 tonnia (suurin osa matka-ajoa). Suodattimen vaihdan joka öljynvaihdon yhteydessä, koska olen antanut itseni ymmärtää, että nykyöljyjen ominaisuudet kyllä kestää melko paljon käyttöä, mutta suodattimet saattaa kyllä p*skaantua jo tolla öljynvaihtovälillä kun näillä vanhoilla väljillä koneilla polkee menemään.

Jos viiden tonnin välein alkaisin öljyt vaihtelemaan niin öljyä kuluisi vuodessa jo (65 000 / 5 000) * ~5 litraa eli yhteensä 65 litraa + muutama vaihtojen välillä lisätty litra eli sanotaanko pyöreesti 70 litraa. Aika kohtuuttomasti minusta kevyehköön yksityiskäyttöön. Ja eikös uusissa autoissa ole yleisin huolto-ohjelman mukainen vaihtoväli se 15 000 tai vuosi. Tuskin valmistaja liian pitkää vaihtoväliä suosittelee kun monet kuitenkin teettää nuo merkkihuolloissa ja kyllähän huollot tykkää laskuttaa öljynvaihdoista.

Mut en mä öljyistä sen enempiä ymmärrä kunhan vain maalaisjärjellä olen asiaa yrittänyt mietiskellä...
Vastaa lainaten
Vanha 18.11.2010, 18:03
hutikka:n Avatar
hutikka hutikka ei ole kirjautuneena
Veteraani

Rekisteröitynyt: 28.10.09
Sijainti: Asikkala
Perusasetus

'87 2,5TD Pajeroon oon koittanu muistaa vaihdella 10tkm välein,tosin pisin vaihtoväli oli 32tkm "ku vähän unohtu"
Nyttemmin vuotaa/kuluttaa sen verran että ne vaihdetaan lisäämällä....

PäHäMa
Vastaa lainaten
Vanha 18.11.2010, 18:58
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani

Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Perusasetus

Mielestäni kymppitonni tai kerranvuodessa riittää öljylle tai suodattimelle, bensakäyttöautolla menee sopivasti kesäöljyt/talviöljyt+suodatin. dieseliin vois vaihtaa aina suotimenkin.
Käyttöpelissä suodatin valuttaa aina öljyt kainaloonasti joten ei huvita vaihdella niin usein.

Lyhyet ajot talvella taitaa haitata öljyä kun kondensoitunut vesi sekoittuu öljyyn eikä ehdi haihtua pois, joissain kauppakasseissa oon nähnyt moista voita venakopan kannessa..en tosin ole varma sen aiheuttajasta
Vastaa lainaten
Vanha 18.11.2010, 20:08
artsi777:n Avatar
artsi777 artsi777 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen

Rekisteröitynyt: 30.05.07
Sijainti: Salo, Finland.
Perusasetus

Eiköhän nykyöljyillä kehtaa ajaa tuon 10-15tkm huoletta, ei ainakaan useammin ol tullu vaihettua. Vaihdoin hiljattain kaverin fiat stiloon 2.0 jtd:hen öljyt ja oli vetässy samoilla öljyillä 37000
Vanha 18.11.2010, 20:32
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Perusasetus

Long-Life öljyillä voi heittää valmistajan mukaan 30000 km. Tuo on kyllä Suomen oloissa mielestäni vähän liikaa. Toki öljyt on parantunut huimasti vuosikymmenien aikana, eli 15000-20000 km voi ajaa aika huoletta. Edellyttäen, että aikaa ei mene yli vuotta. Öljynsuodatin aina vaihtoon öljyn kanssa.

Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)

Pikalinkit

Sivu luotu: 00:00 (GMT +2).