Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #16  
Vanha 21.12.2003, 10:22
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.366
Perusasetus

Moi,

tämä on samoilla linjoilla kuin osa aiemmistakin vastauksista, mutta laitampa silti korteni kekoon.

Jos auto on noin uus ja ainoa kulkuneuvo, eikä budjetti ole unlimited, niin itse harkitsisin erittäin vakavasti sen paritonnisen sijoittamista erilliseen leikkikaluun, kyllä sillä rahalla pitäis jonkinlainen kikotin saada, kun aikansa katselee eikä ole kovin nirso.

Jos offipeli on eri auto, niin sitten sitä voi helpommin ja halvemmalla rakentaa, eikä tarvitse miettiä hankalia ja/tai kalliita kompromissejä maasto- ja maantieominaisuuksien välillä, ja jos värkki sattuu joskin menemään rikki niin ei iske paniikki päälle kun ykkösautolla pääsee aamulla töihin.

Perustelisin tuota erillistä laitetta myös sillä, että maastossa autot tuppaavat sotkeentumaan, välillä aika reilustikin, ja jonkinlaisia vaurioita (ohjausvarret, lommot jne.) tulee ajan kanssa väkisinkin, niin sievästi ei voi ajaakaan ellei reitti sitten ole kirkonkylän mummojen pyörätuolipikakoe. Ainakin minusta tuliterää autoa ei oikein viitsis ulkoiluttaa siten, että "eihän vaan mene rikki" ei olis liikaa mielessä.

Mutta jos/kun haluat pitää autojen määrän yhdessä, niin sitten ehdottaisin ekaksi rengastusta, esim. bfg at on kohtuuhintainen yleisrengas, toimii maastossa kohtuullisesti, maantiellä menettelee, runkokin kestää kohtuullisesti ja kulutuspinta kestänee joitain kymmenitä tuhansia maantielläkin. Niin isot kuin laki ja pyöränaukot sallivat, leveydestä on etua pehmeissä paikoissa, joten jos alle mahtuu niin itse ottaisin +2" korkeammat ja +4" leveämmät. Jos vanteetkin joutuu laittamaan, niin aika kapeat, ja niin levittävät kuin mahdollista (lokarit ja lakipykälät ainakin rajoittavat), jotta etypyöriin saa kääntökulmaa, ja sivuttaiskallistuksissa auttaa kun renkaat on leveämmällä (en tiedä / ole laskenut paljonko oiekasti, voi olla että etu on marginaalinen / henkinen).

Panssarointeja alkaisin miettimään enemmän sitten kun tietoa ja taitoa on enemmän, paljon tietty riippuu siitä missä aikoo ajella, voi olla että hirveitä panssareita ei tarvita lainkaan. Kaikki auton alle pultattu rauta myös painaa, ja se näkyy maantiellä jonkinverran mm. ohituskiihtyvyytenä (sen puutteena / vähentymisenä).

Maastotunkki saattaa olla kätevä, itse en kyllä sellaista ole tarvinnut kertaakaan, mutta hi-lifti ei paljon maksa, ja sillä voi myös hätätapauksissa vetää autoa, esim. tukevalla kuormaliinalla saa löysät pois, jotta tunkilla saa sitten yhdellä kertaa aina vedettyä mahdollisimman paljon.

Jos ei ajele yksin, niin vinssiä ei ehkä tarvita heti, kavereista (eli niiden autoista ja vinsseistä) on iso apu. Kuormaliinoja, tukevia sakkeleita, hanskoja, kirves ja saha (tulen tekoon, jotta saa makkarat paistettua) laittaisin vakiovarustelistalle, ehkä lapionkin, ja vararengas joka on samaa kokoa kuin alla olevat nakit.

Vinssillä voi kyllä repiä myös kantoja nuotioon, ja mahdollisesti sitä hirvenraatoa vaikka ojien yli, mutta muista että hyvää ja halpaa et helpolla löydä vinsseistäkään, ja jos laitat vinssin niin taittopyörä kannattaa laittaa tietenkin kans, sillä saa tarvittaessa tuplattua vedon tai käännettyä vedon suuntaa esim. muita vinssatessa. Hyvä lompakkotaljakin maksaa aika lailla, mutta sillä voi vetää mihin suuntaan tahansa, vinssillä vain etusektoriin.

Ajorampeista mulla ei ole itsellä kokemusta, muutaman kerran olisivat varmasti olleet kätttökelpoiset, jos sulla on lava-auto niin eivät välttämättä paha rasti.

Karjapuskuri kannattaa laittaa, sitten voi päästellä lepikossa aika huoletta, ja ahtaassa paikassa voi ajaa keulan ihan kiinni esteeseen. Ja laita sitten kunnollinen, älä pelkkää koristetta.

Muuta: lälläri ehdottomasti (uudet ~100e pienen magneettiantennin kanssa) jos ajat porukalla (ja muillakin on sellaiset), painepesuri auton siistimiseen mutakylpyjen jälkeen, pieni varaosavalikoima niilel osille jotka todennäköisimmin hajoavat (esim. rangessa vetarit ja perät ja raidetanko), reipasta mieltä sulla varmaan jo onkin.

Kannattaa lähteä porukoiden mukaan ajelemaan, ei auton tarvitse olla heti sikamonsteri, hyvät renkaat ovat mielestäni ainoa "pakollinen" varuste, kun pääset sinuiksi homman kanssa niin osaat rakentaa autoasi oikein eli siten kun sulle parhaiten sopii. Käyttötarkoitus, ajomaastot ja ajotyyli ratkaisevat paljon, patenttiratkaisut eivät sovi kaikille.

-Paavo

Edited by - Paavo on 21/12/2003 10:27:12
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Rakentelu säännöksiä mikkot Tekniikka & Jutustelu 0 20.12.2006 20:49
mistä aloittaa Tekniikka & Jutustelu 4 17.04.2006 13:52
Rakentelu säännöt pjkorkko Tekniikka & Jutustelu 3 11.02.2006 12:31
mistä kannattaa aloittaa??? Tekniikka & Jutustelu 8 22.10.2005 18:05
4runner rakentelu Bladerunner Tekniikka & Jutustelu 18 21.02.2005 19:46


Sivu luotu: 22:31 (GMT +2).