![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
12V akkujen rinnankytkennästä omakohtaisia kokemuksia: Tein viime kesänä tuttavan mökille aurinkokennojärjestelmän uusilla osilla. Sinne tuli kahdet paneelit, 2x 140Ah laatuakkuja (a* jotain n. 350,-/kpl), invertterikäytöt sunmuut herkut. Koko laitos kytkettiin 12V järjestelmäksi, eli akut ja paneelit kytkettiin rinnakkain. Kytkin akut "kuten aina ennenkin", eli paksuilla 50mm^2 kaapeleilla plussat yhteen ja miinukset yhteen. Lataussäätimeltä tuli akustolle 4mm^2 johdot. Kytkin nämä johdot lähimmän akun napoihin. Valmista asennusta tarkastaessani ja mittaillessani tein sellaisen huomion, että tehtaan ohjeet käskevät kytkemään lataussäätimeltä tulevan plussan ensimmäisen akun + napaan ja miinus kytketäänkin sen jälkimmäisen akun - napaan. Eli "ristikkäin". Mittaamalla tarkistin molemmat kytkentävaihtoehdot, ja kyllä se oli vanhan jäärän nöyrästi uskottava, että vasta tuon latausjohtojen "ristiin" kytkennän jälkeen molempiin akkuihin meni tasan saman verran latausvirtaa (luokkaa 8A). Autokäytössä tuo akkujen epätasainen lataantuminen vielä korostuu paremmin, koska lataus- ja kuormitusvirrat ovat moninkertaisia. Jokainen voi tästä vetää omat johtopäätöksensä akkujen rinnankytkentöjen suhteen... ![]() Just viikonloppuna vaihdoin 24V Patrollista akut keskenään, koska huomasin akun tirkistysreiästä ihan selkeän värieron. 24V puolen akku oli ihan kirkkaan vihreällä ja maadoituspuolen akku oli melkein mustana. Vanhassa Patrollissa on sellainen tehtaan moka, että sulakkeita 3 ja 4 syötetään 12V puolen akusta suoraan releen välityksellä (ei ole jännitteenalentajaa). Vaikka kojetaulun virrat on pieniä, mutta sitä on kuitenkin senverran paljon, että akkujen kuormitus- ja latausvirrat ovat epätasaisia. Ajattelin muutenkin muuttaa nekin johdot jännitteenalentimen perään siinä samalla kertaa, kun rakentelen tuon auran sähköhydrauliikkasysteemin kuntoon.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Tuli uudet akut takuuna, ei selityksiä miten akut on vaurioituneet. Exide Deep Cyclejä en voi suositella käyttöön, jossa niitä ladataan toistuvasti suurilla ampeerimäärillä. Optiman yellow topit menee tilaukseen ja Exidet myyntiin.
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tiistaina sain hakea uuden akun sedältä, mutta vikaa eivät kertoneet. Joten Optima Red Top meni sinne konehuoneeseen ja lisälämmittimen kanssa toiminut nyt 8 vuotta katkeematta kertaakaan (uudella omistajalla, kun ei meinaa uskoa jotta siinä on sama akku, kuin silloin ostaessaan 2003)...
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
multa hajos exide rangesta, lämpenee voimakkaasti ladatessa ja napajännite irtaallaan noin 6V. Toimi hyvin edellisen kerran ajaessa, eli särkyi halliin. Auto oli seissyt pari viikkoa, tökkäsin varulta laturin kiinni vaikka päävirtakytkimet on ollet auki. Paikallinen jälleenmyyjä selitti asian mun omaksi viaksi, vaikka samassa käytössä on akut kestäneet huomattavan hyvin, edelliseen exide-sarjaan olin tosi tyytyväinen. Vinssin käyttö on kuulemma myrkkyä akuille, vähän tätä ihmettelin kun en oo moista aiemmin havainnut omassa enkä muiden autoissa, mutta ei auttanut asiallinen eikä asiaton keskustelu. Löytyykö maahantuojan oikeat yhteystiedot http://exide.fi/ -> yhteydet (eli suoraan http://exide.fi.loopiadns.com/?page_id=1334) vai oliko sulla joku spesiaalikontakti? Taloudessa on vähän toistakymmentä exiden käynnistysakkua, mutta jos tulee totaalikaputteja niin pitää vakavasti harkita uusiksi, erityisesti jos paikallinen jälleenmyyjä saa sut tuntemaan olos hirveen huonoksi. -Paavo |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
TEMÄHIK |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Itel hajos takuuaikana Exide DC käyttis 1.9TDI ocun keulalle, kärys ku kananmunaleija ja käi niin kuumana ettei kädellä kärsinyt koittaa...
80km ajon jälkeen pukkas pystyessä käryä nokkaan,en va tajunt et mikä käryy, luulin et tulee ympäristöstä ja vajaa 300km myöhemmin sammutuksen jälkeen just merkkivalot jaksoi väläyttää... Kisajänis kaivoi tilalle navetan pehkujen seasta jonkun satavuotiaan bilteman, niin pääsin kotiakin. Itseasiassa ko. akku tais olla keulalla vissiin vuoden ennenkuin sekin antautu. ![]() Jälleenmyyjä sanoi että tuskin menee takuuseen, vastasin että takuulla on mentävä... -no laitetaan maahantuojalle sit. Reilu viikko meni niin soitti, että tuletko hakemaan uuden akun, vanhassa oli jonkin sortin kennoviasta johtuva oikonen.
__________________
RUMARACING Esla T4 |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Onko kokemusta näistä akuista. On AGM ja aika edullisia. Kestääköhän vinssiakkuna safarikäytössä?
Sznajder-AGM akku 95Ah/780A http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=90-0603 149,9€ tai sitten vähän pienempi Sznajder-AGM akku 70Ah/640A http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=90-0602 109.9€ |
#9
|
||||
|
||||
![]()
mulla on 65 amppeeriset snziderit kertaa kaks patrollissa ja kolmas vuosi on noilla akuilla edessä ja taitaa olla viiminen...
__________________
"Pitkän päälle Datsun" (epäiltiin kondomi mainokseksi) |
#10
|
||||
|
||||
![]()
ei tainnu olla tommoset agm versiot?
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Biltemassakin on tän syksyn uutuutena AGM-akkuja, 70 Ah/CCA 760 A 159 €, 80 Ah/CCA 800 A 169 € ja 95 Ah/CCA 850 A 189 €. Nettisivuilla tuo on 90 Ah, kumpi lie sitten todellisuudessa?!
Ja 4 vuoden takuu! ![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Mites noi Optiman redtopit toimis jos Pajeroon pistäs ne kisoihin...Mulla on vanissa ollu 2x optimaa v 2006 lähtien ja auto seissy 2008 lähtien nii vähä ylimääräsenä ovat. Nyt tosin pistin toisen jeepin keulalle ja pyörittää ilosesti. Viimesen 3v aikana oon satunnaisesti vania joutunu liikuttamaan ja säännöllisemmin starttailemaan nii akut tuntuu vielä toimivan. Vuorotellen oon yhtä akkua käyttäny, sekin riittää.
- Joskus ei automaatti laturi suostunu antaa virtaa, mutta hetkeksi kaapelit akkuun ni varaus nousi ja lataus toimi. Niin käsittääkseni kait se keltanen olis parempi jos vinssiä käyttää...mutta kun on vaa noita punakantisia. Sain ne muuten aikoinaan edullisesti, kesällä ostetut Delcon sivunavalliset (a 70e) hajos ja meni takuuseen. Myyjällä ei ollu enää Delcoja nii antoi tilalle redtopit samaan hintaan. Tais olla molemmat omaa maahantuontia.
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kestäneet kyllä hyvin tuossa touhussa ja kuitenkin on latailtu hieman kyseenalaisilla hakkurivirtalähteillä jne ja menneet tyhjäksi useamman kerran. Toki, vinssaus käyttö on kertaluokkaa kovempaa, mutta kevyesti käytellen, niin miksipä ei. |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Ja sitten se tyhmä kysymys eli mikä ihmeen AGM ??? Onko siellä lihavampia amppeereita??
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
AGM (Absorbent Glass Mat) –akuissa akkuhappo on imeytetty lasikuitukankaaseen paksujen lyijykennojen väliin. AGM-akku on täysin suljettu ja huoltovapaa. Se kestää myös syväpurkausta täysin vahingoittumatta. Erinomainen varauksen vastaanottokyky, matala itsepurkaus ja pieni sisäinen vastus. Erittäin pitkäikäinen. Suljettu AGM akku on vuotamattomin ja eniten tärinää kestävä lyijyakkutyyppi. Se voidaan asentaa mihin tahansa asentoon. |
#16
|
|||
|
|||
![]()
tuolla viestiketjun alussa puhuttiin rulla-akuista. Mulla oli scaniassa 4 kpl 220Ah (= 24V /440Ah) kytkentä hupiakkuina ja 2 kpl BOSCH 220 Ah akkuja starttiakkuina. Autossa jantronicin latausjärjestelmä ja aivan tajuttoman kokoinen laturi. Noista rulla-akuista katos kokoajan vedet ja niihin piti kaataa litrakaupalla sitä vettä kokoajan. Akkuliikkeessa sanottiin että noiden rulla-akkujen kans pitäs olla maltillisempi laturi joka ei nostas jännitetttä noin korkealle. Ne akut keitti kokoajan vaikka lataus oli vaan 27.5V
No vanhat akut pellolle (tai itseasiassa kierrätykseen) ja uutta akkua tilalle. Laitoin semmoiset syväpurkausakut ja nyt on taas kaikki pelannut OK. No ei menny kun vuosi niin piti ne starttiakutkin vaihtaa. No minä oon nykyään ostellu pelkästään EXIDEn akkuja ja välillä on ollu huono tuuri ja välillä parempi. Oon ostellu viimeisen 5 vuoden aikana vissiin 6 kpl 220 Ah ja 4 kpl 100Ah ja 4 kpl 88Ah akkuja. Ens viikolla pitäs hakea vielä 2 kpl 88Ah. Meinaan nyt sitten vaihtaa merkkiä kun menee usko noihin EXIDEn akkuihin. Yhteen autoon piti takuuseen vaihtaa 2 uutta ennenkuin takuu loppui. Aina meni yks kenno oikkariin. Nopeimmillaan 2 kk ostosta. Myyjä mittas auton laturin ja sanoi että ei oo mitään vikaa ja uutta akkua takuuseen. Nyt talvella scanian akut on tallissa että saa annettua apuvirtaa jos tarttee. 220Ah kuorma-auton akkua antaa mukavasti lisää vauhti startille vaikka ei ois niin justiin ollukkaan roikan nokassa. |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Optiman 55Ah Yellow top:in sai Kemin Ak-re:sta 150€:llä
|
#18
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Pirteiltä vaikutti ainakin eilen ja tänään ![]() |
#19
|
|||
|
|||
![]()
Onks noi snaiderit vai mitkä ne olikaan toiminnu hyvin?
|
#20
|
||||
|
||||
![]()
On.
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi (perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f) wonk.sytes.net/76s/ |
#21
|
||||
|
||||
![]()
ON!!! Esim. tänään tapahtui vahinko ja jäi lohkolämppäri käyttämättä työpäivän ajaksi -> startti pyörähti kuin kesäkeleillä
![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Läppärin akuista | vepele | Chit-Chat | 9 | 19.05.2008 09:07 |
akuista, taas | -sami- | Tekniikka & Jutustelu | 63 | 19.04.2006 19:15 |