Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #101  
Vanha 27.08.2008, 17:38
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Viimeiset ehjät Kalkussa taisi olla kolmen tonnin molemmin puolin. Alkavat vaan käydä vähiin. Tervolassa on nyt muutama myynnissä.

Kyllä 1981 mallisen pitäis saada kilpiin. Vaatii samat temput kuin muutkin samanikäiset, eli pakokaasupäästö lapun. Jarrusovitukset taidettiin vaatia vasta 12tn kokonaispainosta eteenpäin? Proton kok paino on 9tn.

Jos nämä tosissaan kiinnostaa, niin allekirjoituksessani on linkki Sisu-sivuille.
Vastaa lainaten
  #102  
Vanha 27.08.2008, 19:58
burton:n Avatar
burton burton ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.05.07
Sijainti: Lahti
Viestit: 1.321
Perusasetus

luin jostain lehdestä äsken (tais olla auto, tekniikka ja kuljetus) et armeija korvaa vanhat a-45:set lähiaikoina. sen uuden laitteen testit vielä kesken. tiedä sitten kuin paljon tulee huutokauppaan myyntii tulevaisuudessa.
Vastaa lainaten
  #103  
Vanha 27.08.2008, 20:06
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.117
Wink

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Tuo on mielenkiintoista. Onko muilla tietoa Leylandin putkista...?
Jyry-sisuissahan oli leylandin moottoreita tosin ahdettuna ja ikäkausien mukaan eri tehoversioita.
Tais olla yleinen ongelma kuivaputkiversio leukussa putken yläpään tiivistys.
Putki pääsi ilmeisesti hieman "elämään" ja palopaine tunkeutui putken yläpään ja kannentiivisteen saumakohdasta lohkon ja sylinteriputken väliseen rakoon.
Putken ja lohkon väliseen saumaan paineen mukana päässyt noki taas toimi hyvänä eristeenä,joten palolämpö ei päässyt johtumaan kunnolla putkesta lohkoon.
Seuraus: Putken yläpää kuumeni liikaa ja putki katkesi yläreunasta sitä paikoillaanpitävän olakkeen alapuolelta ja alaosa pääsi pikkuhiljaa laskeutumaan alemmas ja alemmas.

Vikaa korjattin takuutyönä jollain spesiaali tiivisteliimalla/lukitteella jolla tilkittiin putken ja lohkon välinen rako.Liima paransi lämmönjohtumista putkesta lohkoon ja tukki raon,jotta noki ei päässyt tunkeutumaan putken ja lohkon väliin.

Märkäputkiversioissa ongelmana olivat erilaiset syöpymät. Lohkosta syöpyi sylinteriputkia kannattelevat olakkeet ja putki pääsi "putoamaan" hiukan alemmas.
Lisäksi sähköstaatinen syöpyminen aiheutti suoranaisia reikiä sylinteriputken kylkeen.
Nämä edelliset syöpymisongelmat aiheutuivat todennäköisesti entisaikojen heikompilaatuisista pakkasnesteistä tai lähes pelkän veden käytöstä jäähdytysjärjestelmässä.
Syöpymät pysyvät varmasti paremmin aisoissa nykyisillä korroosionestoaineita sisältävillä
pakkasnesteillä ja nesteiden säännöllisellä vaihdolla.

Tuollaista perinnetietoa on taltioitunu noista leyland moottorien ongelmista.
Vastaa lainaten
  #104  
Vanha 27.08.2008, 20:38
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Tervolassa 1kpl rotoja sisun koneella kävin kurkkimassa, öljyä tihkuu sieltä täältä mutta eihän noi ois kova homma korjata.
Vastaa lainaten
  #105  
Vanha 07.10.2010, 20:06
Kovakalu69 Kovakalu69 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.02.04
Sijainti: Mustasaari, Finland.
Viestit: 1.586
Perusasetus

Lievä ot, eli tuli handlattua vene, jonka voimanpesän virkaa ajoi Leylandin kutonen.
Imusarjassa oli komia puna/musta kyltti "Leyland power plus" tekstillä.
Kompura, että rivipumppu saman rattaan takana jakopäässä.
Alunperin kuulemma ollut turbo kyljessä, mutta marinoinnin yhteydessä muutettu vapariksi, jättämällä ahtimen pois.
Onko näitä tehty kuinka eri sähköillä, eli 24v ja 12v?
Ja mimmoista litratilavuutta tommoses koneessa on?
Koneen vm taitaa olla 1977
__________________
I remember the teacher telling us to write about our weekend or something, but I'd always be like "fuck that" and just drew dragons/dinosaurs killing each other.
Vastaa lainaten
  #106  
Vanha 08.10.2010, 07:41
farmari:n Avatar
farmari farmari ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 04.02.06
Sijainti: länsirannikolla 64P/24I
Viestit: 1.569
Perusasetus

Laita kuva koneesta tai kerro mikä syöttöpumppu siinä on. Minimec ja majormec?
Vastaa lainaten
  #107  
Vanha 08.10.2010, 16:09
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus



Ainakin pikkukoneista (6.5 litraa) löytyy tyyppikilpi lohkon takaosassa, ruiskupumpun puolelta. Tuossa kuvassa lätkässä lukee hämärästi EO.401. Tuo numero kertoo moottorin koon kuutiotuumissa, noin.

Power Plussat oli isoja Jyry-sisun koneita, vissiin. Niistä en niin tiedä. Malleja on O.600, O.680, O.690 yms.
Vastaa lainaten
  #108  
Vanha 08.10.2010, 18:28
Kovakalu69 Kovakalu69 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.02.04
Sijainti: Mustasaari, Finland.
Viestit: 1.586
Perusasetus

Löytyhän se tyyppikilpi maalikasan alta
Mosa näyttäs olevan Eo.410/701c joka vaparina tälhetkel.
Löytyykö noita myös 12v:n sähköillä?
__________________
I remember the teacher telling us to write about our weekend or something, but I'd always be like "fuck that" and just drew dragons/dinosaurs killing each other.
Vastaa lainaten
  #109  
Vanha 08.10.2010, 20:02
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus



Eli se on tehtaalla ahdettu 6.54 litrainen, periaatteessa sama kuin kuvassa oleva proto-sisun vapari O.401. O.410 koneessa taisi olla paremmat kannenvaarnat kuin O.401 koneessa, jos oikein muistan.

Uskoisin että leukku on tarjonnut 12V ja 24V apulaitteita asiaakkaan tarpeiden mukaan. Onhan valmetkin tehnyt niin.

Mulla on jonkun verran Leyland-kirjallisuutta sähköisessä muodossa. Voin lähettää sähköpostiisi, jos kiinnostaa?

Jos pystyt ottamaan kuvaa öljynputsarin jalasta, niin se olisi mulle mielenkiintoinen. Siinä kun on ahtimen öljyputken lähtö, jota ei vaparissa ole.
Vastaa lainaten
  #110  
Vanha 08.10.2010, 20:38
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.246
Perusasetus

Perimä tietoa.


Isäukon perimätietona muistan et jyry sisussa oli jotai 3xx heppasta leukkua,alun perin jo turpolla ja aiemmin tais olla jopa suomessa ahdettuja mut noi sylinteri putken ongelmat ei tullu uutena mut viimeisimmässä versiossa eritoten oli ongelmana mäntien heikko kestävyys. Kuulemma oppi varomaan pitkiä vedätyksiä mutta kantavuuksien nousun myötä rekoissa loppui myös leukun kestävyys. Leukun jälkeen RR olikin hyvä peli,matalista puristuksista johtuva savutus kuului asiaan mut löylyä oli mukavasti ja pitkä ikäinen ja kestävä. Taisivat ajaa joku 500-700 tuhatta ko. rollseilla,en muista olivatko 320 vai 380 heppasia.
Vastaa lainaten
  #111  
Vanha 08.10.2010, 20:45
Kovakalu69 Kovakalu69 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.02.04
Sijainti: Mustasaari, Finland.
Viestit: 1.586
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti


Eli se on tehtaalla ahdettu 6.54 litrainen, periaatteessa sama kuin kuvassa oleva proto-sisun vapari O.401. O.410 koneessa taisi olla paremmat kannenvaarnat kuin O.401 koneessa, jos oikein muistan.

Uskoisin että leukku on tarjonnut 12V ja 24V apulaitteita asiaakkaan tarpeiden mukaan. Onhan valmetkin tehnyt niin.

Mulla on jonkun verran Leyland-kirjallisuutta sähköisessä muodossa. Voin lähettää sähköpostiisi, jos kiinnostaa?

Jos pystyt ottamaan kuvaa öljynputsarin jalasta, niin se olisi mulle mielenkiintoinen. Siinä kun on ahtimen öljyputken lähtö, jota ei vaparissa ole.
Okeh, katsos kun sain ylimääräisen 12v startin följyyn ja ajattelin unohtaa tuon nykyisen 24v järjestelmän, paiskomalla paikalle 12v laturin, startin ja anturit mittarineen, kun kerta joutuu tekemään sähköt uusiksi.
Voin ottaa kuvan huamenna siitä öljynsuodattimesta ja paiskoa sen tänne.
Pitääkö muuten KVG:n antama tieto paikkansa, että Leylandin varaosien saatavuus on karvan kortilla?
Tuo oma pata on 95 täysrempattu ja alta 300h ajoa kertynyt sen jälkeen, eli kunnossa pitäs olla, mutta eihän näistä ikinä tiedä.

Napsin yhen kuvatuksen padasta, kun meinasin laskea sen vesille (akut hyyty, vitutti )
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Kuva430.jpg‎
Views:	592
Size:	85,0 Kt
ID:	15022  
__________________
I remember the teacher telling us to write about our weekend or something, but I'd always be like "fuck that" and just drew dragons/dinosaurs killing each other.
Vastaa lainaten
  #112  
Vanha 08.10.2010, 22:18
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus



"Wellcome to the Family"...

Joidenkin Leyland osien saatavuus on todellakin heikko. Mutta kekseliäisyys, ja kädentaito auttaa monessa kohteessa. Löysin vesipumppuun tuumaiset laakerit, ja stefan ihan laakerikaupasta. Paikallinen tarvikeliike sai tilattua kannentiivisteen. Kun kiristin kantta, niin yksi kannenvaarna meni poikki. Sorvasin M20 kovaan pultin puoleen tuumaan, kantaa myöden. Sitten 1/2 BSF kierre siihen. Kierrepakka löytyi työpaikalta vanhan sorvarin jemma-nimisestä paikasta.

Äläkä hukkaa yhtään pulttia moottorista, niiden kierre on tosiaan BSF eli hieno Whitworth. Sitä ei pysty korvaamaan millään.

Muuten Leukku on luja, se on kuitenkin kuorma-auton moottori. Valmet on kevyempi traktorin kone.

Sisu-harrastajilta löytyy Leukku-tietoa, ja jopa varaosia...
Vastaa lainaten
  #113  
Vanha 09.10.2010, 05:11
farmari:n Avatar
farmari farmari ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 04.02.06
Sijainti: länsirannikolla 64P/24I
Viestit: 1.569
Perusasetus

Pistä 12V startti ja laturi paikoilleen ja kokeile miltä näyttää. Älä huoli antureista mitään, ei välttämättä muutu mikään. Valot voi olla vain hieman himmeämpiä. Anturithan mittaavat yleensä vain vastusta.

Kyllä sun ajollas kone varmasti kestää loppuun asti, ettei varaosista kannata etukäteen hermoilla ja sittenhän sinne voi aina laittaa Valmetin.
Vastaa lainaten
  #114  
Vanha 09.10.2010, 18:29
Kovakalu69 Kovakalu69 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.02.04
Sijainti: Mustasaari, Finland.
Viestit: 1.586
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja farmari Näytä viesti
Pistä 12V startti ja laturi paikoilleen ja kokeile miltä näyttää. Älä huoli antureista mitään, ei välttämättä muutu mikään. Valot voi olla vain hieman himmeämpiä. Anturithan mittaavat yleensä vain vastusta.

Kyllä sun ajollas kone varmasti kestää loppuun asti, ettei varaosista kannata etukäteen hermoilla ja sittenhän sinne voi aina laittaa Valmetin.
Pakko vaihtaa varoiks uudet anturit, kun mittarit näyttää ihan mitä sattu.
Onkos muuten turbo Leylandeissa öljyruiskut mäntien alla, mitkä vanhetessaan mahtavat tehdä saman ilmiön, kuten land cruiserin turbonakuissa?
Öljypaineet kylmänä ok ja taas lämpösenä olemattomat?
__________________
I remember the teacher telling us to write about our weekend or something, but I'd always be like "fuck that" and just drew dragons/dinosaurs killing each other.
Vastaa lainaten
  #115  
Vanha 09.10.2010, 19:02
farmari:n Avatar
farmari farmari ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 04.02.06
Sijainti: länsirannikolla 64P/24I
Viestit: 1.569
Perusasetus

Jaa, joko sinä ne kokeilit? Epäilykseni taisi sitten olla väärä?? Leukuista ei niin tietoa tai väliä, mutta Valmetissa kuumana ~3 bar ja hieman kierroksia tai kylmänä, niin täydet.
Vastaa lainaten
  #116  
Vanha 09.10.2010, 21:10
Kovakalu69 Kovakalu69 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.02.04
Sijainti: Mustasaari, Finland.
Viestit: 1.586
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja farmari Näytä viesti
Jaa, joko sinä ne kokeilit? Epäilykseni taisi sitten olla väärä?? Leukuista ei niin tietoa tai väliä, mutta Valmetissa kuumana ~3 bar ja hieman kierroksia tai kylmänä, niin täydet.
Kokeillut mitä?
Mietin vain sitä, että kun koneen lyö tulille, niin öp:t näyttää mittarin mukaan 5 bar ja 45 min ajon jälkeen tasasen tahtiin, lähes nollaan ja tyhjäkäynillä taas nousee 3 baariin
ajossa painetta kuiteskin tuntus olevan, kun keinuvivut saa voitelua.
Sähköhäikkä voi myös olla kyseessä, kun kerta tyhjäkäynnillä öp mittarin noustessa, alkaa lämpötilamittarin viisari vatkaan eestaas, kuin hullun mulkku mielettömän persiissä
__________________
I remember the teacher telling us to write about our weekend or something, but I'd always be like "fuck that" and just drew dragons/dinosaurs killing each other.
Vastaa lainaten
  #117  
Vanha 09.10.2010, 22:28
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kovakalu69 Näytä viesti
Onkos muuten turbo Leylandeissa öljyruiskut mäntien alla, mitkä vanhetessaan mahtavat tehdä saman ilmiön, kuten land cruiserin turbonakuissa?
Öljypaineet kylmänä ok ja taas lämpösenä olemattomat?
Ei ole männän jäähdytin suuttimia. Kiertokankeen on porattu reikä alasilmästä yläsilmään. Eli männäntappi on painevoideltu, ja kai pieni osa öljystä lentää mäntään asti.

Ruuvaa mekaaninen mittari kiinni, niin ei vaivaa jännitteen heilahtelut.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
M:Proto sisu A-45 CVT -76 newport O/M/V Ajoneuvot 8 17.05.2007 06:18
sisu proto A-45 Chit-Chat 11 03.04.2006 14:22
proto sisu O/M/V Muut 1 24.09.2005 19:07
M: Sisu A45 eli proto O/M/V Muut 7 01.08.2005 00:41
"Proto Sisu" Tomppa82 Linkit 13 14.07.2005 01:48


Sivu luotu: 00:49 (GMT +2).