Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti
jos taulukoita tutkii niin kyllä tollanen palli kestää aika mielettömiä kuormituksia, ja kun on nelilinkistä kyse niin voimia on ottamassa vastaan neljä pallia. tietysti offroad on kohtuutonta ylikuormittamista mutta jos tutkii noin yleensä ajoneuvojen teknisiä ratkaisuja niin kestäviä juttuja on saatu aikaan myös vähän kevyemmillä ratkaisuilla, ei se raudan paljouskaan aina ole tae kestävyydestä....
jotta kyllä tollaselle laadukkaalle M18x1,5 pallille saa aikamoista konentoa antaa että se antautuu, saattaa jopa löytyä vaurioita muualtakin päin ajoneuvoa jos em. pallin saa ajettua kappaleiksi!!
|
..ja toisaalta jos katselee nelilinkkejä varten tehtyjä suunnitteluohjelmia ja niiden laskureita, niin nelilinkki aiheuttaa aivan helvetinmoista rasitusta linkkien päihin, varsinkin jos on ns. "double triangulated"- tyylillä tehty. Niissä kun kuitenkin on vipuvartta aika reippaasti ja autolla massaa ihan kiitettävästi

Ei se raudan määrä tietenkään ole merkki laadusta, päin vastoin. Hyvällä suunnittelulla voi säästää paljonkin painossa.
Mutta ainakin minun mielestä, itse kun suunnittelee noita niin ei ole yleensä tietoa ja taitoa eikä mahdollisuutta laskea kaikkea viimeisen päälle -> ei voi olla täysin varma kaikista rasituksista ja niiden suuruuksista että millä materiaalivahvuuksilla kestää tai ei. Tämän takia muutaman kilon painonlisäyksen ei pitäisi olla paha asia siitä varmuudesta, että keskellä mettäreissua ei pamahda tukivarsi paskaksi ja riko siinä ohimennen vaikka mitä muuta. Muutaman kilon painonsäästöstä voi äkkiä tulla tonnien arvoinen remppa ja hirveä työn määrä.